Mersun vauhtipyörät...
Mersun vauhtipyörät...
Minulle tuli pien ongelma, kun rupesin vaihtamaan vaihdelaatikkoa C sarjan 200 dieseliin. Laatikko jonka aioin sinne laittaa, on 124 5-vaihteinen. Eikä siinä mitään, kaikki meni oikein hyvin. Vaihdoin vanhasta laatikosta sen viimeisen kopan, joka on 5-vaihteen suojana jne. jne. Ongelmaksi koitui lähinnä se, että tässä 124:sen vaihdelaatikossa on noin 2.5 cm. lyhyempi kytkinakseli. Eli kun sen laittoi paikallen, kytkinakselin pää ei tavoittanut silmälaakeria.... No, kun kyselin asiasta "viisammilta" he kertoivat että vuonna -89 tuli 124 mallin 250 dieseliin massavauhtipyörä. Ja että tämä minun uusilaatikko olisi sellaisesta ehkä. Mutta kukaan ei ole osannut kertoa minulle että onko tässä minun autossani oltava sellainen massavauhtipyörä, ja mistä eroitan sen tavallisesta? Eli siis kysynkin että: Vuoden -94 C-mallin 200 diesel, onko siinä massavauhtipyörä? Mistä tiedän onko käsissäni massavauhtipyörä vai tavallinen?
Miun käsityksen mukkaan massapyörän kans pittää olla lyhyt jne... Mut kytkinlevy pitäs olla sama kuten asetelmanki... Mut pittää vissiin ootella viikonlopun yli ku kaikki tietäjät on virroilla miittailemassa... 

Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
No näin olen ajatellu tän itekkin... Koska autossani oli ns. pitkäakselinen laatikko, ja se vauhtipyörä on minunmielestäni kyllä aivan tavallinen teräksinen pyörä. Nyt mulla on autonvieressä muuten täysin käyvä laatikko, mutta siinä on tämä lyhyt akseli. Nyt siis kiinnostais, että jos hommaan toisen vauhtipyörän, joka nyt käsittääkseni on sellanen massavauhtipyörä, riittääkö se sen vaihto siihen että tuo lyhytakselinen laatikko kävis tuohon minun autoon? Monimutkaisesti selitetty, mutta toivottavasti ymmärrätte... 

Häh? Ainakin jos tuon ikäluokan autoon haluaa jousittamattoman levyn, se löytyy nimenomaan kaksoismassavp:llä olevasta autosta. Sanotaan nyt sitten ettei ainakaan kaikissa jousia ole.tuikku kirjoitti:Kyllä niissä on.MatKa kirjoitti:Kytkinlevytkään ei oo sitte samoja, kaksoismassalla olevissa ei ole levyssä jousia.
S210 220 CDI -02
Joisaki malleisa on ja joisaki ei oo.tuikku kirjoitti:tuikku kirjoitti:Kyllä niissä on.MatKa kirjoitti:Kytkinlevytkään ei oo sitte samoja, kaksoismassalla olevissa ei ole levyssä jousia.
Niin ... kyllä niissä vaan on.
Laita vp/kytkin paketti siitä mistä lootaki,Maage kirjoitti:Mua ei nyt hyödytä teidän väittely kytkimestä. "Juupas, eipäs..." Mua kiinnostaa nyt enemmänkin saada tuo mun auto kuntoon ja liikenteeseen.![]()
tai hommaat sopivan lootan siihe, tai vaihat siihe nykysee lootaan pitkän kytkinakselin.
Re: Mersun vauhtipyörät...
Kaks massa pyörä on reilusti paksumpi kuin normaali kiinteä ja kaks massassa on nimensä mukaan kaksi limppua jotka pyörähtää käsin jonkin verra toisiinsa nähden. Huomaat kun otat sen kampurasta irti että joudutko niin sanotusti toisen limpun läpi irroittamaan vauhtipyörän pultit,silloin kyseessä kaks massa.Maage kirjoitti: Mistä tiedän onko käsissäni massavauhtipyörä vai tavallinen?
Star
Alla olevat kuvat ovat c180 -94 vauhtipyörästä joka on kaksoismassa


Sit kytkin


Harmi kun pimeetä terassilla mut huomenna voin kuvata vauhtipyörän paksuuden


Sit kytkin


Harmi kun pimeetä terassilla mut huomenna voin kuvata vauhtipyörän paksuuden
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Tuossa kyseisessä menopelissä oli silloin kiinni lyhyt akselinen aski
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Kiitokset kaikille. Olen nyt tuossakin asiassa viisaampi, myös teidän ansiosta. Minulla on siis teräksinen vauhtipyörä, ja pitkäakselinen laatikko, joka on rikki. Lattialla olis nyt yksi ylinmääräinen lyhytakselinen laatikko, joka on hyvä. Auton peräluukussa on viimeisin hankintani. Se on nyt pitkäakselinen laatikko, jonka saan laitettua pienin muutoksin autooni. Pinin muutoksin siksi, että uusi laatikko on 124:sen, ja siihen täytyy vaihtaa viimeinen pätkä laatikon kuorista. Saanähdä, onko laatikko nyt sitten ehjä. Siltä se tuntuu, ja sillein on sanottu.... 

- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1360
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Onko tuo kaksoismassavauhtipyörä nykyään kaikkien mersun moottorien jatkeena, vai onko joitakin moottorimalleja jotka ovat perinteisellä vauhtipyörällä?
Ja toinen kysymys, ovatko nuo kaksoismassavauhtipyörät Mersuissa kuinka kestäviä?
Ja toinen kysymys, ovatko nuo kaksoismassavauhtipyörät Mersuissa kuinka kestäviä?
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1360
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Eikös ne ilmöita tehonkeston niistä, mutta kaiketi Cdi vehkeiden kaksoismassat kestävempiä kun niitähän pystyy jopa piristämään ilman ongelmia.
Paras esimerkki saattais olla vanha jakajapumpullinen sprintteri mikä ei siedä yhtää tehojen nostoa tai kärryä perään ja siinähän on hyvä alavääntö.
Eikö se kilometrimäärä riipu ajotavasta, viritysasteesta, kärryn vedosta,jne...
Paras esimerkki saattais olla vanha jakajapumpullinen sprintteri mikä ei siedä yhtää tehojen nostoa tai kärryä perään ja siinähän on hyvä alavääntö.
Eikö se kilometrimäärä riipu ajotavasta, viritysasteesta, kärryn vedosta,jne...
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
[quote="Maage"]
- Lattialla olis nyt yksi ylinmääräinen lyhytakselinen laatikko.
-Pienin muutoksin siksi, että uusi laatikko on 124:sen, ja siihen täytyy vaihtaa viimeinen pätkä laatikon kuorista.... quote]
*******
Sotkeudun tähän topiikkin kun olen etsinyt haulla että olisiko mittatietoa kenelläkään moottorin ja vaihtoiston tasopinnasta mitattuna kyseine ero.
Ja kuinka tunnistetaan ko.pituudet ennakkoon.
Ihetelläni vaihteiston 4-v vaihto lähenee rusahtavan kolmosen tähden.
Olisin onnesta sykkyrällä jos Te kertoisitte.
Selviääkö tämä vaihteiston numerosta ....
- Lattialla olis nyt yksi ylinmääräinen lyhytakselinen laatikko.
-Pienin muutoksin siksi, että uusi laatikko on 124:sen, ja siihen täytyy vaihtaa viimeinen pätkä laatikon kuorista.... quote]
*******
Sotkeudun tähän topiikkin kun olen etsinyt haulla että olisiko mittatietoa kenelläkään moottorin ja vaihtoiston tasopinnasta mitattuna kyseine ero.
Ja kuinka tunnistetaan ko.pituudet ennakkoon.
Ihetelläni vaihteiston 4-v vaihto lähenee rusahtavan kolmosen tähden.
Olisin onnesta sykkyrällä jos Te kertoisitte.
Selviääkö tämä vaihteiston numerosta ....

VALMET 5oo -69