Esikammiot?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Esikammiot?

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mikähän juoni tuon esikammioon johtavan reiän mitoituksessa on?

Mitähän aiheuttaisi jos Mersun kannessa:
Kuva
poraisi isommiksi nuita reikiä kuten Tojottimessa?:
Kuva
Eipä tosin jokamiehen poralla taida tulla naarmua.

Kiitosta kuvien lainasta, ottakaa takasi jos saatta :lol: . Tässä vaan yritetään päästä käsitykseen näijen tupaölijykonneijen sielunelämisestä josko vaikka itehi joskus intaantuisi näistä nokireaktoreista.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Kyllä se reihä siihen suikuun vaikuttaa. Eli mitä suurempi paine ja pienemmät reiät niin eikös se silloin "sumutu" enemmän, eli Ilma-polttoaine seos suhde paranee. Toki reiät ei saa olla liian pienet jotta ne jarruttais polttoaineen kulkua liikaa.

Ihan MUTUa tämä, emmää tiiä näistä oikeasti mitään.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Taitaa vaan olla sellanen ero että tuo tojotan kone on ns. pyörrekammioilla ja mersun taas suorilla esikammioilla.

En lähtisi kyl kokeileen, saldona lie sulaneita mäntiä jos tosta 8mm poralla vetää. :idea:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Niin tuolla esikammiossahan se palaminen alkaa eli nuista pikku reijistä pukkaa liekkiä ja osin vielä syttymätöntä polttoainetta ulos palaakseen männänpäällä täydellisemmin.Uskon vahvasti että reikien suurentaminen aiheuttaa tehonlaskua ja moottorivaurion.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jarno.V kirjoitti: Taitaa vaan olla sellanen ero että tuo tojotan kone on ns. pyörrekammioilla ja mersun taas suorilla esikammioilla.
Njoo oon joskus kuullut puhuttavan, eroa en ole opiskellut. Saatoinpa nimetä metsään.
Jarno.V kirjoitti: En lähtisi kyl kokeileen, saldona lie sulaneita mäntiä jos tosta 8mm poralla vetää. :idea:
Jaa että kasin kairalla, jos nelosella koittas ensin. :lol:

Ei vaan mietin tuota reikää siltä kantilta, että Hans-Jörgen on sen vissiinni suunnitellut tai ollut suunnittelematta vakiokoneelle ja -tehoille. Nyt kun ukot pumppaa Mersuparkojen moottoreista kaikki liikenevät varsat (ja kannentiivisteet summuut kiertokammet) pihalle, niin voikopa tuommonen piskunen reikä olla enää optimimaalinen? Onhan syötäntiäkin lisätty. Vai onko se ja sama kunhan tuo ei ummessa ole.

E: Eli ihan pientä muutosta mietin esim. jos se on sanotaan 1,9 mm, niin poraa vaikka tasan 2mm:iin, onko muutosta ja mihin? Ja varsinkin viritetyissä. Tuo tojon kansi nyt tuli otettua vaan verrokiksi kun ovat tosiaan sitten eri kokoiset nuo reiät.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

itse en ole kokeillu mutta yks tuttu kokeillu jo 60-70 luvun koneissa,ei vaikutusta tehoihin. tulee vaan kauhee kalina ja ritinä vedättäessä. mutta ne reijät olikin kuulemma aikas isot jo sillon. että ei muutakun kokeileen Vähän isontamalla :lol:
Avatar
nehe
kivenpyörittäjä
Viestit: 2205
Liittynyt: 30.3.2008 18:17
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja nehe »

tuskin paranee isontamalla,nythän ei ole puhe mistään laivanmoottoreista :shock: tarkka ajoitus ja riittävä ilmansaanti tärkiämpää kuin tuommone viritys,mut jokaineha saa kokeilla mitä haluaa,kunhan ei omaa mummoa eikä kansantanhua.
*itut se oo vinossa..ite oot kallellaan.
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Tosiaan tojotassa ja mersussa on aikalailla erilainen toimintaperiaate. Tai tojotan tilalle voi vaihtaa minkätahansa vanhan ei-suoraruisku-dieselin.

Eli kaikki muut ovat pyörrekammioita ja mersussa esikammio. Pyörrekammiossa on vinha pyörre, se synnytetään kammion ja sinne johtavan kanavan muotoilulla. Vinha pyörteily sitten sekoittaa ilman ja polttoaineen keskenään. Palavan seoksen syöksyessä pääpalotilaan pyörteily, sekottuminen ja palaminen jatkuvat.

Mersussa on esikammiot joissa on pienet reiät. Palaminen ja sekoittuminen alkaa esikammiossa josta sitten palava seos syöksyy pääpalotilaan noiden pienten reikien kautta ja sekoittuu tehokkaasti.

Onhan tuota monesti mietitty että mitä jos ST-käytössä suurentaisi esikammion reikiä. Todennäköisesti osakaasuajossa palaminen heikkenee huomattavasti, seurauksena mm harmaata savua, käynnistysvaikeuksia yms mukavaa. Täyskaasulla lisätehoja voisi olla saavutettavissa. Tuskin kuitenkaan fiksu idea katukäytösä olevaan autoon noiden haittapuolien takia.

Entäs jos poraisi enemmän noita pieniä reikiä ja pirraisi männänlaesta siihen suihkukuvioon lisää sakaroita? :shock: :twisted:
I drive an Opel. What's your excuse?
mersufoorumini
Viestit: 17
Liittynyt: 02.11.2010 16:52
Paikkakunta: Vaasa

reiät

Viesti Kirjoittaja mersufoorumini »

Esikammio on sitävarten, että männän kehittämä paine ei ehdi levetä esikammioon ja siten ruiskupaine saa olla pienempi. Jos suurentaa reikiä vaatii se kovempaa painetta ruiskulaitteilta ja ylirasittuu täten. Tämänhän tiesittekin, mutta että minäkin. :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”