Miten monen vuoden jälkeen kannattaisi vaihtaa jakohihna?
Miten monen vuoden jälkeen kannattaisi vaihtaa jakohihna?
Moikka
Ei ole noista hihnakoneisista tietoa joten...
Pitää kysellä sellaista asiaa kun tuli toi Passatti oleskelemaan taloon hetkeksi pieneksi. Eli kyseessä on siis VW Passat 1,9 TDI vm.1996 nelimukisella koneella. Tänään katsastettiin huomautuksitta ja kohta menee myyntiin.
Ko. autoon vaihdettu jakohihna 12/2003 eli viisi vuotta sitten. Tehtaan suosituksen mukaan hihna pitäisi vaihtaa 90tkm välein, nyt menty vasta 50tkm.
Olen kuullut jostain neljän vuoden nyrkkisäännöstä. Onkohan siinä mitään perää?
Ei ole noista hihnakoneisista tietoa joten...
Pitää kysellä sellaista asiaa kun tuli toi Passatti oleskelemaan taloon hetkeksi pieneksi. Eli kyseessä on siis VW Passat 1,9 TDI vm.1996 nelimukisella koneella. Tänään katsastettiin huomautuksitta ja kohta menee myyntiin.
Ko. autoon vaihdettu jakohihna 12/2003 eli viisi vuotta sitten. Tehtaan suosituksen mukaan hihna pitäisi vaihtaa 90tkm välein, nyt menty vasta 50tkm.
Olen kuullut jostain neljän vuoden nyrkkisäännöstä. Onkohan siinä mitään perää?
Muistelisin jonkun auton ohjekirjassa lukeneen 5v tai 80tkm
Vaihtelee varmasti merkeittäin.
Paitsi ooppeliin jokatoinen viikko![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Opel on onneksi ottanu tuon ominaisuuden huomioon eli kone on vapaastipyörivä ja kuminauhakin maksaa kaiketi kympin![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Vaihtelee varmasti merkeittäin.
Paitsi ooppeliin jokatoinen viikko
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Opel on onneksi ottanu tuon ominaisuuden huomioon eli kone on vapaastipyörivä ja kuminauhakin maksaa kaiketi kympin
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Mää oon ajannu kohta 1000km sillä. Ei toi auto onneksi vuosia ole maannu jossain ladossa. Alfamerin korjauskirjassa on mainuttu vain se 90.000km raja, omistajan käsikirja on autossa joka on lainassa kaverilla tällä hetkellä.cdi kirjoitti:Joo en ajais metriäkään enää.
Onko Folkkaritohtoreita paikalla?
Mikä juttu toi autodata on? Siihen varmaan pystyy viittaamaan kun alkaa myymään (jos on luotettava tietolähde). Niin voisihan sitä vaihtaa sukatkin päivittäin, ei siitäkään mitään haittaa olisi.Jarno.V kirjoitti:90tkm/72kk sanoo autodata, eli 6 vuottatuskin tekee pahaa vaihtaa vähä aikasemminkaan.
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Miksi murehdit vaihdosta ennen myyntiä?
Sanot tottakai ostajalle, että remmillä ajettu 50tkm 5vuodessa.
Jos järkevä ostaja ostaa 12v vanhan auton niin jakoremmin tuskin olettaa olevan juuri vaihdettu ja auton muutenkaan uudenveroinen![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Sanot tottakai ostajalle, että remmillä ajettu 50tkm 5vuodessa.
Jos järkevä ostaja ostaa 12v vanhan auton niin jakoremmin tuskin olettaa olevan juuri vaihdettu ja auton muutenkaan uudenveroinen
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
http://www.autodata.fi/
Korjaamotietokanta eli ohjeaikoja, momentteja säätöarvoja jne..
Korjaamotietokanta eli ohjeaikoja, momentteja säätöarvoja jne..
Jos ei kulje niin kromaa se.
Juu en mää murehdikkaan enkä ala vaihtamaan remmiä varsinkaan turhaan. Haluan vaan tietää mitä myyn ja tarvittaessa suositella esim. sen remmin vaihtoa oikeaan aikaan.Jube kirjoitti:Miksi murehdit vaihdosta ennen myyntiä?
Sanot tottakai ostajalle, että remmillä ajettu 50tkm 5vuodessa.
Vastauksista päätellen vaikuttaa siltä että remmin vaihto ei ole vielä ajankohtaista. Kiitos kaikille.
Kaverin JTD Alfa -01, 5 mukinen dieseli pitäis saada tallista pois että pääsis piikkaamaan lattian auki.
Jakopäätä pitäis kasata että sais sen ajoon... Noh, sillä oli aikomus vaihtaa siihen jakohihna mutta oli katsonu että paikallaan oleva hihna oli saman näköinen kun uusi niin sen mielipide on ettei kannata vaihtaa. Mun mielestä kannattais vaihtaa kun ei ole tietoa paljonko ajettu.
Jos jakohihna miehet kertois voiko vaihtoajankohdan nähdä silmin eli onko typerää vaihtaa hyvännäköistä hihnaa? Nyt olis vielä lainassa jokin hihnanvaihto työkalu mutta aikoo palauttaa sen jouluksi.
Jakopäätä pitäis kasata että sais sen ajoon... Noh, sillä oli aikomus vaihtaa siihen jakohihna mutta oli katsonu että paikallaan oleva hihna oli saman näköinen kun uusi niin sen mielipide on ettei kannata vaihtaa. Mun mielestä kannattais vaihtaa kun ei ole tietoa paljonko ajettu.
Jos jakohihna miehet kertois voiko vaihtoajankohdan nähdä silmin eli onko typerää vaihtaa hyvännäköistä hihnaa? Nyt olis vielä lainassa jokin hihnanvaihto työkalu mutta aikoo palauttaa sen jouluksi.
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Kuulostaa tuollainen 5-sylinterinen diesel-Alfa sen verran harvinaiselta kapistukselta, että saattaa kukkaroon tulla kohtalainen lovi kun siitä jakohihna katkeaa. Ehdottomasti hihna vaihtoon, kerran työkalut ja vermeet on sitä varten hankittuna. Olisi suorastaan tyhmyyttä ruveta tuossa vaiheessa jänistämään. ![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
Joo-o hyvännäköinen mutta vanha hihna o justiisa sellanen että hampaat lähtee kunnon rykäisyllä. Ittel olis vissii taas Volkkarissa tulossa hihnanvaihto kun se o tuossa meil ollu kohta 4v. liki 3v ja vajaa 70tkm nyt on aikaa kun vaihdettiin ja hihna näyttää edelleen kuin uudelta.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Pösöön vaihdoin 7 vuoden ja 100 000 kilsan jälkeen, jolloin ensiasennushihna näytti olevan edelleen muodossaan, mutta lähempi tarkastelu näytti hihnan olevan sisäpinnastaan halkeamaa täynnä ja materiaali oli jo kovaa koppuraa. Suositus vaihtovälille suomessa pösöön oli muistaakseni 4 vuotta ja 100 000 kilsaa, mutta keskieuroopassa suositus on 240 000 kilsaa ja en ole edes aikarajaa löytänyt. Eli käyttölämpötilalla on vissiin merkitystä.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Jakoremmi kestää kilometrejä paremmin kun aikaa, normi suosittelu on 5v ja vaihtoon oli ajettu kuin vähän tahansa. Ja silmämääräisesti hihnan kunnon toteaminen on pikkasen liika arpapeliä. Justaan vaiheltiin vekkuliin hihna mikä oli ollu 130tkm paikollaan ja vielä ei ollut kiristimen viisarin mukaan venymää tullut mutt halkeillut hampaiden välistä
vaihtoon kun vielä oli ehjä
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
Kuulemma sen hihnan pitääkin näyttää uuttavastaavalta kun aika/matkarajat tulee täyteen, jos päällepäin näkee että on kulahtanu niin olis pitänyt jo vaihtaa.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
juuri niin!
golfin vanhan hihnan hammas oli yli millin pienempi kuin sen kolo rattaissa. löyty kuitti sitten vaihdosta, oli ajettu 140tkm
uusi hihna sopi rattaiden hampaisiin just eikä melkein.
golfin vanhan hihnan hammas oli yli millin pienempi kuin sen kolo rattaissa. löyty kuitti sitten vaihdosta, oli ajettu 140tkm
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
- Cool Hand Saku
- Rasvanäppi
- Viestit: 561
- Liittynyt: 19.3.2006 11:14
- Paikkakunta: Kausala
No kyllä ainakin VW tekeleistä näkee (jo huoltokirjasta...., öv. jne. huoltoa tein, huoltokirjaa leimatessa vähän selailin...orsii- kirjoitti:Sitä ei voi kukaan katsomalla tietää milloin se katkeaa tai hampaat lähtee. Suosiolla vaihtoon vaan tai se voi katketa jo sieltä tallista ulos ajaessa. Ei muistaakseni oo halpaa tuommoseen alfaan alkaa kansiremonttia tekemään..
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
1.4 ja 1.6 bensa, (16 tappii ja 2 hihnaa) ne on jo normi vaihtovälillä useimmiten melko hurjassa/kurjassa
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Tämäkin yksilö tuli 2 viikoa myöhemmin jakopääremonttiin, eikä hihnojen kunto kokenutta "ammattimiestä"
![beerhug :beerhug:](./images/smilies/beerchug.gif)
![ope :ope:](./images/smilies/znaika.gif)
Toisaalta 1.9 TDI pumpparin remmi on aina 150000 ajettunakin OK.
![pappa :pappa:](./images/smilies/rk01_084.gif)