Miten monen vuoden jälkeen kannattaisi vaihtaa jakohihna?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Miten monen vuoden jälkeen kannattaisi vaihtaa jakohihna?

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Moikka

Ei ole noista hihnakoneisista tietoa joten...

Pitää kysellä sellaista asiaa kun tuli toi Passatti oleskelemaan taloon hetkeksi pieneksi. Eli kyseessä on siis VW Passat 1,9 TDI vm.1996 nelimukisella koneella. Tänään katsastettiin huomautuksitta ja kohta menee myyntiin.

Ko. autoon vaihdettu jakohihna 12/2003 eli viisi vuotta sitten. Tehtaan suosituksen mukaan hihna pitäisi vaihtaa 90tkm välein, nyt menty vasta 50tkm.

Olen kuullut jostain neljän vuoden nyrkkisäännöstä. Onkohan siinä mitään perää?
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Muistelisin jonkun auton ohjekirjassa lukeneen 5v tai 80tkm :roll:
Vaihtelee varmasti merkeittäin.

Paitsi ooppeliin jokatoinen viikko :lol:
Opel on onneksi ottanu tuon ominaisuuden huomioon eli kone on vapaastipyörivä ja kuminauhakin maksaa kaiketi kympin :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2342
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Joo en ajais metriäkään enää. :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

cdi kirjoitti:Joo en ajais metriäkään enää. :shock:
Mää oon ajannu kohta 1000km sillä. Ei toi auto onneksi vuosia ole maannu jossain ladossa. Alfamerin korjauskirjassa on mainuttu vain se 90.000km raja, omistajan käsikirja on autossa joka on lainassa kaverilla tällä hetkellä.

Onko Folkkaritohtoreita paikalla?
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Siitä on helppo käyttää se hihnansuojuksen yläosa irti ja katsoa hihnan kunto ja sen tarkastus kuuluu itseasiassa huolto-ohjelmaankin.
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

90tkm/72kk sanoo autodata, eli 6 vuotta :roll: tuskin tekee pahaa vaihtaa vähä aikasemminkaan.
Jos ei kulje niin kromaa se.
ArzieX
ATK-guru
Viestit: 284
Liittynyt: 12.9.2007 19:18

Viesti Kirjoittaja ArzieX »

Pieni muistikuva ois että mun vanhan diisseli-vokkelon ohjekirjassa luki 5 vuotta tai 90tkm.

edittiä: jaha se vastaus tulikin jo :D
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Jarno.V kirjoitti:90tkm/72kk sanoo autodata, eli 6 vuotta :roll: tuskin tekee pahaa vaihtaa vähä aikasemminkaan.
Mikä juttu toi autodata on? Siihen varmaan pystyy viittaamaan kun alkaa myymään (jos on luotettava tietolähde). Niin voisihan sitä vaihtaa sukatkin päivittäin, ei siitäkään mitään haittaa olisi. :P
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Miksi murehdit vaihdosta ennen myyntiä?
Sanot tottakai ostajalle, että remmillä ajettu 50tkm 5vuodessa.

Jos järkevä ostaja ostaa 12v vanhan auton niin jakoremmin tuskin olettaa olevan juuri vaihdettu ja auton muutenkaan uudenveroinen :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

http://www.autodata.fi/
Korjaamotietokanta eli ohjeaikoja, momentteja säätöarvoja jne..
Jos ei kulje niin kromaa se.
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Jube kirjoitti:Miksi murehdit vaihdosta ennen myyntiä?
Sanot tottakai ostajalle, että remmillä ajettu 50tkm 5vuodessa.
Juu en mää murehdikkaan enkä ala vaihtamaan remmiä varsinkaan turhaan. Haluan vaan tietää mitä myyn ja tarvittaessa suositella esim. sen remmin vaihtoa oikeaan aikaan.

Vastauksista päätellen vaikuttaa siltä että remmin vaihto ei ole vielä ajankohtaista. Kiitos kaikille.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

...tai vaihdatat pelkän remmin kust. vähän reilun satkun. Ostokuumeisen ostajan mielessä se muuttuu väkisellä vähintään viiden sadan remontiksi vesipumppuineen kaikkineen. :D
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Kaverin JTD Alfa -01, 5 mukinen dieseli pitäis saada tallista pois että pääsis piikkaamaan lattian auki.

Jakopäätä pitäis kasata että sais sen ajoon... Noh, sillä oli aikomus vaihtaa siihen jakohihna mutta oli katsonu että paikallaan oleva hihna oli saman näköinen kun uusi niin sen mielipide on ettei kannata vaihtaa. Mun mielestä kannattais vaihtaa kun ei ole tietoa paljonko ajettu.

Jos jakohihna miehet kertois voiko vaihtoajankohdan nähdä silmin eli onko typerää vaihtaa hyvännäköistä hihnaa? Nyt olis vielä lainassa jokin hihnanvaihto työkalu mutta aikoo palauttaa sen jouluksi.
Avatar
orsii-
Viestit: 958
Liittynyt: 19.10.2010 19:21
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja orsii- »

Sitä ei voi kukaan katsomalla tietää milloin se katkeaa tai hampaat lähtee. Suosiolla vaihtoon vaan tai se voi katketa jo sieltä tallista ulos ajaessa. Ei muistaakseni oo halpaa tuommoseen alfaan alkaa kansiremonttia tekemään..
C250TDT -98
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Kuulostaa tuollainen 5-sylinterinen diesel-Alfa sen verran harvinaiselta kapistukselta, että saattaa kukkaroon tulla kohtalainen lovi kun siitä jakohihna katkeaa. Ehdottomasti hihna vaihtoon, kerran työkalut ja vermeet on sitä varten hankittuna. Olisi suorastaan tyhmyyttä ruveta tuossa vaiheessa jänistämään. :idea:
530d Touring -01
250EXC-F -04
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Okei kiitos. Pitää ottaa kaveria riveelistä kiinni ja käskeä vaihtaa. Taitaa tosiaan olla aika harvinainen kone :shock:
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Joo-o hyvännäköinen mutta vanha hihna o justiisa sellanen että hampaat lähtee kunnon rykäisyllä. Ittel olis vissii taas Volkkarissa tulossa hihnanvaihto kun se o tuossa meil ollu kohta 4v. liki 3v ja vajaa 70tkm nyt on aikaa kun vaihdettiin ja hihna näyttää edelleen kuin uudelta.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Pösöön vaihdoin 7 vuoden ja 100 000 kilsan jälkeen, jolloin ensiasennushihna näytti olevan edelleen muodossaan, mutta lähempi tarkastelu näytti hihnan olevan sisäpinnastaan halkeamaa täynnä ja materiaali oli jo kovaa koppuraa. Suositus vaihtovälille suomessa pösöön oli muistaakseni 4 vuotta ja 100 000 kilsaa, mutta keskieuroopassa suositus on 240 000 kilsaa ja en ole edes aikarajaa löytänyt. Eli käyttölämpötilalla on vissiin merkitystä.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Jakoremmi kestää kilometrejä paremmin kun aikaa, normi suosittelu on 5v ja vaihtoon oli ajettu kuin vähän tahansa. Ja silmämääräisesti hihnan kunnon toteaminen on pikkasen liika arpapeliä. Justaan vaiheltiin vekkuliin hihna mikä oli ollu 130tkm paikollaan ja vielä ei ollut kiristimen viisarin mukaan venymää tullut mutt halkeillut hampaiden välistä :arrow: vaihtoon kun vielä oli ehjä
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Kuulemma sen hihnan pitääkin näyttää uuttavastaavalta kun aika/matkarajat tulee täyteen, jos päällepäin näkee että on kulahtanu niin olis pitänyt jo vaihtaa.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

juuri niin!

golfin vanhan hihnan hammas oli yli millin pienempi kuin sen kolo rattaissa. löyty kuitti sitten vaihdosta, oli ajettu 140tkm :lol: uusi hihna sopi rattaiden hampaisiin just eikä melkein.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
ih66
Viestit: 45
Liittynyt: 13.10.2013 15:30
Paikkakunta: huitsin nevada

Viesti Kirjoittaja ih66 »

volvoissa ja joissain muissa oli tuo 4 vuotta tai kilometrimäärä.
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

orsii- kirjoitti:Sitä ei voi kukaan katsomalla tietää milloin se katkeaa tai hampaat lähtee. Suosiolla vaihtoon vaan tai se voi katketa jo sieltä tallista ulos ajaessa. Ei muistaakseni oo halpaa tuommoseen alfaan alkaa kansiremonttia tekemään..
No kyllä ainakin VW tekeleistä näkee (jo huoltokirjasta...., öv. jne. huoltoa tein, huoltokirjaa leimatessa vähän selailin... :shock: no kas paska jokunen kymppitonni mennyt jakoremmi pitkäksi.)

1.4 ja 1.6 bensa, (16 tappii ja 2 hihnaa) ne on jo normi vaihtovälillä useimmiten melko hurjassa/kurjassa :lol: kunnossa. Hihnan selkäpuolikin täynnä poikittaista murtumaa. :whisper:

Tämäkin yksilö tuli 2 viikoa myöhemmin jakopääremonttiin, eikä hihnojen kunto kokenutta "ammattimiestä" :beerhug: yllättänyt. :ope:

Toisaalta 1.9 TDI pumpparin remmi on aina 150000 ajettunakin OK. :pappa:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”