Mitkä talvirenkaat?
Mitkä talvirenkaat?
No nyt kun näyttäs siltä, että se talvi tulla jollottaa vääjäämättä, niin pitäisi alkaa suunnitella talvirenkaiden ostoa. ja vielä nastasellaisia.
Löytyisikö hyviä suosituksia ihan käytännöstä, jotain testejä olen pikaisesti jo nähnytkin. En vain muista tuloksia, mutta eikös se Nokian ole se paras?
Millaiset olis halvoista renkaista noi Semperit Icegrip tjsp.? hintaa ei olisi kuin 360 euroa/sarja kokoluokassa 185/15. Kun taitaa noissa muissa merkkirenkaissa olla hintaa satasen verran enemmän.
Löytyisikö hyviä suosituksia ihan käytännöstä, jotain testejä olen pikaisesti jo nähnytkin. En vain muista tuloksia, mutta eikös se Nokian ole se paras?
Millaiset olis halvoista renkaista noi Semperit Icegrip tjsp.? hintaa ei olisi kuin 360 euroa/sarja kokoluokassa 185/15. Kun taitaa noissa muissa merkkirenkaissa olla hintaa satasen verran enemmän.
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
Continental Vinter Viikinki on siitä hyvä, ettei siinä ole merkattu pyörimissuuntaa.
Ite laitoin Gislaved Nord frost 5:et, kun ei löytynyt enää kontinentaalista kokoja, aika mukavan tuntuset, eikä kovin äänekkäät.
Ite laitoin Gislaved Nord frost 5:et, kun ei löytynyt enää kontinentaalista kokoja, aika mukavan tuntuset, eikä kovin äänekkäät.
S212 350 CDI
EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
- Britomaris
- Viestit: 132
- Liittynyt: 15.7.2007 23:52
- Paikkakunta: Turku
Re: Mitkä talvirenkaat?
Jollen väärin kuullut niin Kumhon kolmionastat voitti Nokian nelinastaset.Joeli kirjoitti:No nyt kun näyttäs siltä, että se talvi tulla jollottaa vääjäämättä, niin pitäisi alkaa suunnitella talvirenkaiden ostoa. ja vielä nastasellaisia.
Löytyisikö hyviä suosituksia ihan käytännöstä, jotain testejä olen pikaisesti jo nähnytkin. En vain muista tuloksia, mutta eikös se Nokian ole se paras?
Millaiset olis halvoista renkaista noi Semperit Icegrip tjsp.? hintaa ei olisi kuin 360 euroa/sarja kokoluokassa 185/15. Kun taitaa noissa muissa merkkirenkaissa olla hintaa satasen verran enemmän.
Kumhon kummit on varmasti edukkaammat
Itse käytän lähinnä kitkoja
Vanha W126 420 SEL
Vanha W201 2.3-16V
Vanha Romu Vito
Vanha W 202 280
Vanha W124 300 Ce
Uusi W124 300 Te 4 matic
Vanha W201 2.3-16V
Vanha Romu Vito
Vanha W 202 280
Vanha W124 300 Ce
Uusi W124 300 Te 4 matic
Re: Mitkä talvirenkaat?
Paljonko sillä satasella oikoo mersun kylkevä, miun tiedossa ei taija olla yhtään noin edullista koripajjoo.Joeli kirjoitti:...hintaa ei olisi kuin 360 euroa/sarja kokoluokassa 185/15. Kun taitaa noissa muissa merkkirenkaissa olla hintaa satasen verran enemmän.
Ainakin Goodyearin UG500:ia saa noin 4:llä sadalla, jos niitä vielä missä sattuu olemaan. Minusta tuo on hyvä rengas, pitää hyvin jäällä ja omaa hyvän etenemiskyvyn lumella, sulalla tiellä ehkä vähän hontelo, jos miinuksia haetaan, myös taka-akselilla olevat renkaat kuluvat nopeammin kuin edessä.
Niitä uusia Ultragrip extremejä ei taasen varmaankaan kannata hankkia, olivat ABS:n rengastestissä kolmanneksi huonoimmat, otsikolla "askel väärään suuntaan tjsp."
Ite varmaan ostasin nyt Continental ContiWinterViking 2:t, jos ja kun investoin keväällä uudet talvikiekot, jos investoin. (tähän autoon)
BMW 318d -09
Mitä itselläni on ollut (lähes kaikkia) talvirenkaita niin gislaved on ollut hyvä.
Nord frost 3 on paras millä on tullut ajettua. Pito on aikamoinen
Nokian hkplt 4 ja 5 pitää hyvin, mutta meteli ja uraherkkyys on karmea.
Bridgestone noranza on hiljainen, mutta nastat lähinnä vitsi.
Michelinin kitkanastat (en muista mallia) oli viime talvena 202:ssa. Surkeat nekin
Good year UG 500 oli aika hyvä, mutta ei Nord frostin tasoinen.
Nyky säädöksillä taitaa hyvän nastarenkaan kehittäminen olla aika hankalaa
Nord frost 3 on paras millä on tullut ajettua. Pito on aikamoinen
Nokian hkplt 4 ja 5 pitää hyvin, mutta meteli ja uraherkkyys on karmea.
Bridgestone noranza on hiljainen, mutta nastat lähinnä vitsi.
Michelinin kitkanastat (en muista mallia) oli viime talvena 202:ssa. Surkeat nekin
Good year UG 500 oli aika hyvä, mutta ei Nord frostin tasoinen.
Nyky säädöksillä taitaa hyvän nastarenkaan kehittäminen olla aika hankalaa
Viimeksi muokannut Jube, 23.10.2007 21:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Conti tai Michelin on oikeasti hyviä!
Mutta mitäs sitä vielä hätäilemään talvirenkaiden kanssa? Ei ole ollu vanhan kansan mukaista kolmea myrskyä syksyllä, sitä ennen ei talvi tule! Tämä on fakta!
(toki saattaa hetken tulla jotain nööliä taivaalta, mutta ei pysyvää talvea... )
Mutta mitäs sitä vielä hätäilemään talvirenkaiden kanssa? Ei ole ollu vanhan kansan mukaista kolmea myrskyä syksyllä, sitä ennen ei talvi tule! Tämä on fakta!
(toki saattaa hetken tulla jotain nööliä taivaalta, mutta ei pysyvää talvea... )
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
-
- Viestit: 2095
- Liittynyt: 02.10.2005 21:20
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Tuossa mainittiin, että hyvä kun ei ole pyörimissuuntaa. Renkaat, varsinkin nastoitetut, tulisi silti aina laittaa kerran alla oltuaan samalle puolelle autoa. Edestä taakse voi vaihtaa kulumiseron tasoittamiseksi, jos ero on suuri, niin paremmat aina taakse. Nastat irtoavat herkemmin jos kierimissuuntaa vaihdellaan, kesäkumeissakin se voi aiheuttaa epätasaista kulumismuotoa, ääntä ym. Nastan kulmikkaat muotoilut ovat vain kilpailun tuomaa mainoskusetusta. Kaikki ne kuluu pyöreiksi asfalttia vasten. Saattaa ne uutena testissä erota toisistaan. Misukan nortit oli alla viime talven, ja saivat tennaria ihan kunnolla. Yksi tyhjä nastanreikä, jonka reunassa viilto, löytyi sarjasta. Pito oli hyvä selkeästi parempi kuin aiemmissa mikeliineissä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Huippurengas on aina huippurengas, siitä ei pääse mihinkään. Löytyy niitä silti talvikelpoisia renkaita myös noista hieman halvemmistakin. Itsekin miettinyt noita talvirengas asioita ja en välttämättä tarvitse sitä uusinta "haitekkiä". Sellanen perushyvä rengas riittää minulle, jolla kuitenkin pärjää Suomen talvessa.
Olen miettinyt sellaisia järkihintaisia renkaita, kuten esim Vredestein (mallia en nyt millään muista), joka on sijoittunut uusimmissa vertailuissa tasaisin tuloksin keskikastiin.
Toinen on BF Goodrich. Ei missään testeissä mukana, suht järkihintainen ratas ja Michelinin valmistama.
Kolmas on "nokialainen", Nordman +. Hinnaltaan käsittääkseni järkiratas, Hakkapeliitta 2 kitkanasta pinnalla. Valmistetaan joko Venäjällä tai Suomessa ja käsittääkseni Nokian tehtailla. Ei ole mikään pinnattu.
Tällaisista merkeistä odotellaan kokemuksia. Nordmaneja ilmeisesti on ollut jo markkinoilla jonkin aikaa, tuo Vredestein taitaa olla tämän syksyn mallistoa ja samoin tuo BF Goodrich.
Nykyisillä Hakkapeliitta 2:lla ajelen toivottavasti vielä jonkin matkaa, mutta voi olla että joudun tälle talvelle vielä rengaskaupoille lähtemään Jos näin tapahtuu, niin olisi mukava saada yllä olevista vaihtoehdoista käyttäjäkokemuksia mikäli jollain sattuu alla pyörimään jokin näistä rengasmalleista.
Olen miettinyt sellaisia järkihintaisia renkaita, kuten esim Vredestein (mallia en nyt millään muista), joka on sijoittunut uusimmissa vertailuissa tasaisin tuloksin keskikastiin.
Toinen on BF Goodrich. Ei missään testeissä mukana, suht järkihintainen ratas ja Michelinin valmistama.
Kolmas on "nokialainen", Nordman +. Hinnaltaan käsittääkseni järkiratas, Hakkapeliitta 2 kitkanasta pinnalla. Valmistetaan joko Venäjällä tai Suomessa ja käsittääkseni Nokian tehtailla. Ei ole mikään pinnattu.
Tällaisista merkeistä odotellaan kokemuksia. Nordmaneja ilmeisesti on ollut jo markkinoilla jonkin aikaa, tuo Vredestein taitaa olla tämän syksyn mallistoa ja samoin tuo BF Goodrich.
Nykyisillä Hakkapeliitta 2:lla ajelen toivottavasti vielä jonkin matkaa, mutta voi olla että joudun tälle talvelle vielä rengaskaupoille lähtemään Jos näin tapahtuu, niin olisi mukava saada yllä olevista vaihtoehdoista käyttäjäkokemuksia mikäli jollain sattuu alla pyörimään jokin näistä rengasmalleista.
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Mulla on ollu kans Nord Frost 1:set yhdessä kiesissä ja pitoa oli. Nykyisessä kakkoskulkineessa Nord Frost 3:set alla ja hyvältä vaikuttaa myös nuo. Ajo-ominaisuudet asfaltilla ei ole parhaat mahdolliset, mutta kunhan lumi tulee maahan, niin johan on hyvätSami R kirjoitti:Ite olen ajanut talven Gislaved nord frost 1:sillä (testivoittajat aikoinaan) ja ovat varsin hyvät ajaa.
Edellisessä ykkösautossa oli Michelinin X-Ice Northit ja erittäin tyytyväinen olin myös niihin. Myöskään Nokialaiset eivät ole koskaan pettäneet talvisin. On ollu Hakkapeliitta 10, 1 ja 2. Tosin näitä nykyisiä, suurimmalta osin jo nastattomia Hakkapeliitta 2:sia en vielä ole tositoimissa päässyt kokeilemaan. Renkaat tulivat Mersun mukana ja ovat tosiaan parhaat päivänsä jo nähneet. Jos pitoa ei ole, niin vaihtoon menevät tämän talven aikana.
Pettymyksiä ei ole ollut kuin kahden rengassarjan kanssa, GoodYear UG 400 ja joku Hankookin talvirengas
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
- Tomaatti II
- Kokkolan Kröönholmi
- Viestit: 2439
- Liittynyt: 11.7.2006 10:33
- Paikkakunta: Kokkola
Ladan alle löytyy uudenveroiset Hakkapeliitta 2:t, jotka ovat oikein sopivat kumekset tuohon ratahirmuun. Väykyssä sitten onkin tällähetkellä arveluttavat Pirellin Sottozero kitkat, H-nopeusluokkaa. Saa nähdä tekeekö niillä talvella mitään, muuta kuin työllistää peltiseppää?
Hmmm... Hakkapeliitta 4:t on yhdet olleet. Aika hyvin pitivät...myös ääntä!
Gislaved NordFrost 2:t? koettuna myös, hyvät renkaat myöskin, ehkä hieman Nokialaisia hiljaisemmat, vaan todella vetelän tuntuiset kuivalla asfaltilla.
Continental Winter Vikingejä olen myös piiskannut, ja loistava pito oli näissäkin. Continentaliin ehkäpä itse kallistuisin, mikäli nastarengas kaupoille alkaa ahdistaa.
Hmmm... Hakkapeliitta 4:t on yhdet olleet. Aika hyvin pitivät...myös ääntä!
Gislaved NordFrost 2:t? koettuna myös, hyvät renkaat myöskin, ehkä hieman Nokialaisia hiljaisemmat, vaan todella vetelän tuntuiset kuivalla asfaltilla.
Continental Winter Vikingejä olen myös piiskannut, ja loistava pito oli näissäkin. Continentaliin ehkäpä itse kallistuisin, mikäli nastarengas kaupoille alkaa ahdistaa.
TM-talvirengastesti 2007:
1. Extreme on vaarallisessa sohjossa testin ykkönen
2. Hyvää Ajettavuus jäällä ja lumella
3. Lopputulos Hyvä
4. Testin toiseksi parhaat nastarenkaan pisteet hiljaisuudesta
5. Helppo ajettava talvisilla teillä
6. Käyttäytyy rauhallisesti ääritilanteissa
7. Kymmenien eurojen hintaetu muihin kärkimerkkeihin
Herää vaan kysymys voiko hyvää tehdä halvalla?
1. Extreme on vaarallisessa sohjossa testin ykkönen
2. Hyvää Ajettavuus jäällä ja lumella
3. Lopputulos Hyvä
4. Testin toiseksi parhaat nastarenkaan pisteet hiljaisuudesta
5. Helppo ajettava talvisilla teillä
6. Käyttäytyy rauhallisesti ääritilanteissa
7. Kymmenien eurojen hintaetu muihin kärkimerkkeihin
Herää vaan kysymys voiko hyvää tehdä halvalla?
Eilen ostin kaksi Hakkapeliitta 4:sta kaksi muuta sain veljeltä - taksista
Oli ajanut 2000 km, varmaan jotain verovähennysjuttuja kovasti vähärahaisemman veljen hyväksi.
Satasen piti vielä kappaleelta maksaa, investointi linttaan kannattaa aina Liukkauskokemuksia ei vielä ole, tai siis on, ei ollut aamulla liukasta.
Oli ajanut 2000 km, varmaan jotain verovähennysjuttuja kovasti vähärahaisemman veljen hyväksi.
Satasen piti vielä kappaleelta maksaa, investointi linttaan kannattaa aina Liukkauskokemuksia ei vielä ole, tai siis on, ei ollut aamulla liukasta.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Jos aivan testitulosten perusteella katselee, niin ominaisuuksien ja hinnan painotusta järkeilemällä valinta olisi kaiketi Vredstein. Ei oikeastaan mitään pahaa sanottavaa lievän meluisuuden lisäksi, mutta senhän Maus pitää ulkopuolella muutenkni Toisekseen omalla reitillä tien pinta on harvoin puhtaalla asfaltilla lukuunottamatta aivan loppumatkaa taajama-/ kaupunkialueella, jossa saatetaan suolaa kylvää, joten "meluisakin" talvirengas on tuolloin melko vaitonainen.
126:ssa on ties monetta talvea alla Pirellin Carvingit, ja aivan passelit kiekot ovat olleet.
Nuo rengastestit ovat tietysti suurella vaivalla ja rahalla tehtyjä, mutta samalla etenkin kärkipään renkaiden rankkaaminen menee usein hiusten halkomiseksi ja ääriolosuhteissa ratkaistavaksi.
Tavallisen järkevästi ajelevan kuskin kannalta vielä 3 tähden kumitkin ovat vallan käypäiset normaaliajoon - ja sittenkin vielä paljon paremmat kuin muutaman vuoden ikäiset testivoittajat.
126:ssa on ties monetta talvea alla Pirellin Carvingit, ja aivan passelit kiekot ovat olleet.
Nuo rengastestit ovat tietysti suurella vaivalla ja rahalla tehtyjä, mutta samalla etenkin kärkipään renkaiden rankkaaminen menee usein hiusten halkomiseksi ja ääriolosuhteissa ratkaistavaksi.
Tavallisen järkevästi ajelevan kuskin kannalta vielä 3 tähden kumitkin ovat vallan käypäiset normaaliajoon - ja sittenkin vielä paljon paremmat kuin muutaman vuoden ikäiset testivoittajat.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Nuukiat
Itse tilasin tuolta www.vannetukku.fi hakkapeliitta neloset, saa nähdä miten toimii farkku väykyssä. On muuten kohtuu hintaisia vanteita ja renkaita...
-
- Viestit: 2095
- Liittynyt: 02.10.2005 21:20
Kyse ei ole pelkästään säästöstä, vaan siitä, että tekeekö satasen halvemmilla renkailla mitään verrattuna kalliimpiin. Saako sillä erolla oikeasti tavan autoilija katetta? Kuka se osaisi sanoa, mikä rengas se on sitten se kaikkein parhain, turvallisin jne... Onko se automaattisesti se kallein vaihtoehto?Haikara kirjoitti:En ymmärrä, miksi muut, kuin turvallisuusargumentit olisivat merkittäviä talvirengasvalinnassa
Muutaman kympin, tai satkun säästö RENKAISSA Haloo... Niiden varassa liikutaan tuolla tienpäällä.
Talviautoilu on muutakin kuin pelkkää rengasta, ennakoimalla pärjää hyvin.
Ja eiköhän mikä tahansa uusi rengas hakkaa 1-2 talvea ajetut käytetyt renkaat.
Viimeksi muokannut Joeli, 24.10.2007 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
Kyllä ne minusta ihan hyvin suoraan menivät, mutta tosiaan liian löysä runkoiset.200D:n alla olivat paremmat kuin painavan kutokoneisen farkun. Pitoa niissä kyllä oli hyvin.Jani kirjoitti:Ei kovin häävit ole ajettavuudeltaanWireless kirjoitti:Mikä niissä?
UG 500 oli joskus testivoittaja...
Painetta reilusti lisäämällä menee jotenkin suoraan.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla