MB kehittää: DiesOtto, sytkäongelmat pian historiaa?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

MB kehittää: DiesOtto, sytkäongelmat pian historiaa?

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Mercedes-Benz julkaisee piakkoin ensimmäisen konseptinsa DiesOtto-moottorista, joka yhdistää bensiini- ja dieselmoottoreiden parhaat puolet, ainakin teoriassa. Puristussytytyksellä poltettava bensa = mucho grande suorituskyky mutta pieni kulutus, vai mitä sanotte:

"1.8-liter four-cylinder engine that uses direct injection, variable compression, turbocharging and something MB calls "controlled auto ignition" to deliver 238 horsepower and 400 Nm of torque, less than 6 liters per 100 kilometers.

Suoritusarvot eivät ole huonot tonnikasisataselle, ja kulutuslukemat on mitattu/arvioitu S-korimallille :shock: Saabin aikoinaan tutkima muuttuva kompressio on siis tosissaan tulossa Mersunkin moottoreihin. Toivotaan vain, että moottorinohjaus ja päästöjenhallinta tehdään sen verran yksinkertaisella systeemillä, ettei vikaherkkyys nouse toiseen potenssiin.

Kuva
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Ohhoh!
Tämähän on mielenkiintoista. :wink:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Muuttuvapuristeista moottoria on kait pähkäilty aina toisen maailmansodan ajoista lähtien. Valitettavasti materiaali- ja palamistekniikan asettamat rajoitukset ovat tähän asti estäneet tuon melko mullistavan keksinnön yleistymistä. :shock:

Jossain määrin samaa dilemmaa on onnistuttu ratkomaan ahtimien, erilaisten etukammiorakenteiden ja kerrossyöttöjen ym avulla, mutta itse ongelmaahan ei noilla vippaskonsteilla ole kokonaan onnistuttu poistamaan. :?

Jäämme toiveikkain mielin odottamaan ensimmäisiä kokemuksia aiheesta. 8) Jospa JuMukin tuollaisella ajelisi muutaman kymmenen vuoden kuluttua. :shock:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

JuMu S kirjoitti:Muuttuvapuristeista moottoria on kait pähkäilty aina toisen maailmansodan ajoista lähtien. Valitettavasti materiaali- ja palamistekniikan asettamat rajoitukset ovat tähän asti estäneet tuon melko mullistavan keksinnön yleistymistä. :shock:
Wankelmoottorihan pääsi myös kunnolla käyttöön vasta kun jaappanialaiset jaksoivat panostaa materiaalitekniikkaan vielä siinä vaiheessa kun sakemanneilta oli jo usko mennyt.

Saabin SVC-moottorista luin joskus artikkelin TM:stä vielä 2000-luvun puolella, mielestäni, mutta ei ole tainnut kuulua sen koommin. Toivottavasti mersu ei haukkaa liian isoa palaa. Sinänsä jo tuo itsesytytys on minusta vallankumouksellista bensamoottorille.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Vilenin Herttua kirjoitti: Sinänsä jo tuo itsesytytys on minusta vallankumouksellista bensamoottorille.
Tarkennetaan, että hallittu itsesytytys. Ainakin meikäläisen Talbot kävi vielä minuutin senkin jälkeen, kun virta-avain oli poistettu lukosta :shock: :lol:

Näitä ihmemoottoreita putkahtelee aina silloin tällöin. Joku vuosi sitten kohuttiin myös suomalaisesta sensaatiosta, olisiko ollut joku Z-moottori. Edut olivat huikeita, mutta niin vain painui sekin unholaan.
Kun suorituskyvyn, kulutuksen, kestävyyden, painon ja ennenmuuta valmistuskustannusten + vaihtoehtoisen polttoaineen logistiikan (maakaasu, vety, etanoli, sähkö) muodostamaa yhtälöä aletaan perata juurtta myöten :oops: , on perinteinen otto- ja dieselmoottori edelleen kuranttia tavaraa vielä jonkin vuosikymmenen eteenpäin.

Ei sillä, etteikö tuo motti olisi etevä laite nyt alkuun esim. laboratoriossa. Mutta esim. Mitsun lanseeraamat suorasuihkutteiset ja muidenkin valmistajien ns. laihaseosbensakoneet ovat kovin vähän edustettuina edelleen.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Kaapo kirjoitti: Näitä ihmemoottoreita putkahtelee aina silloin tällöin. Joku vuosi sitten kohuttiin myös suomalaisesta sensaatiosta, olisiko ollut joku Z-moottori. Edut olivat huikeita, mutta niin vain painui sekin unholaan.
Totta. Ja kuten jo sanottua, ei ole Saabikaan tainnut tuotteistaa omaansa. Silti harva meistä taisi tietää etukäteen dieselvallankumouksestakaan, vai tiesikö ;) Tälle VOISI käydä samoin, en sano että käy.

Tietenkin tuossa on paljon turhankin eksoottista tavaraa mukana, mutta taisi tälläkin forumilla joku miettiä joskus OM603:n konvertoimista bensakäyttöön. Ja siinähän perusidea olisi sama.

Uskokaa, kyynikot, uuteen teknologiaan lujasti, se tekee teidät autuaaksi. Ja varjelkoon joku korkealla etteivät Mersun insinöörit löisi päätään muuttuvan kompression mäntyyn.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Melko vallankumouksellisena pidän Volkkarin Tsi-myllyä. :oops: Eihän siinä moottorissa itsessään mitään uutta ja ihmeellistä ole, mutta moisten litratehojen ottaminen jokamummon kauppakassin moottorista kuvastaa valmistajan melkoista luottamusta takuunalaiseen tekniikkaansa. :shock:

Mitsubishi patentoi osan GDI-koneensa rakenneratkaisuista, jolloin täysin vastaavien moottorien rakentaminen kysyy kilpailijalta tuhtia lompakkoa. Mutta kun eri merkkien aivan viimeisimpiä bensakoneita kuvista katselee, alkaa olla vaikea (jopa kaltaiseni nykytekniikkaintoilijankaan :lol: ) eroa eri kirjainlyhenteiden taakse kätkeytyvien toinen toistaan modernimpien myllyjen välille tehdä. :oops:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Oispa jännä kun ois pesna-auto jossa ois metallia "tulpanjohdot" :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

JuMu S kirjoitti: Mitsubishi patentoi osan GDI-koneensa rakenneratkaisuista,
Ja aivan turhaan, on siinä sellainen pata että mitsun pitäis maksaa jos sitä joku haluais kopioida :lol: Eipä sitä kai mitsukaan ole valmistanu enää moneen vuoteen.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Laihaseospuolella on ollut hiljasta muutaman vuoden, VW:kin luopui laihaseostekniikasta melkein heti esittelynsä jälkeen. Mikä lie sitten syynä.

Niin ja se Tsi, siinä on lullakseni tulevaisuuden roddaajille oiva aihio, GT-kolvin 170hp versiosta on mitattu vakiona yli 190hp ja lastulla ja isolla föönillä mennään varmasti liki kolmiasataa. Ihme kone, meillä ei vielä ole yhtään tarvinnut korjata mistään kohti. Bensaa vie esim Touranin kopassa jotain reilu 6litraa sadalla. Tekisivät vielä esim A6:n koppaan 4,2 V8 Tsi:n kahdella holsetilla ja remmiahtimella. Tehoa voisi olla vaikka 600hv ja vääntöä jotain 1000Nm.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: MB kehittää: DiesOtto, sytkäongelmat pian historiaa?

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Vilenin Herttua kirjoitti:direct injection, variable compression, turbocharging and something MB calls "controlled auto ignition"
Aika paljon ylimääräsiä rikkimeneviä osia. :shock: :roll:

Tuota samaa ideaa tutkii todella moni autovalmistaja. GM esitteli jo HCCI-moottorin toimivan prototyypin joka on kiinni ajettavassa autossa. Tosiaan homman vaikeus on saada bensamoottori nakuttamaan niin että (itse-)sytytyksen ajoitus on hallinnassa. :shock:

http://www.sae.org/automag/techbriefs/0 ... 5-9-24.pdf

Toisaalta dieselitki ovat siirtymässä tuohon suuntaan, aikainen ruiskutus ja suuri määrä jäähdytettyä kierrätettyä pakokaasua hidastamaan syttymistä. Näin seos ehtii sekoittua ennen syttymistä. Palamista tarkkaillaan hehkutulpassa olevalla paineanturilla.

http://www.sae.org/automag/techbriefs/0 ... 5-4-22.pdf
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

On siinä tulpat, ainoastaan pienillä kierroksilla moottori on
puristussytytteinen. Tämä käy ilmi TM:n syyskuun loppupuolen
numeron (2007) autonäyttelyjutusta.

1,8 litran moottorissa on muistaakseni dieselmäinen vääntö
400 Nm 1500 rpm alkaen ja huipputehojakin riittävästi. Turboja on kaksi
ja kulutus taisi olla 5,5.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”