MB kehittää: DiesOtto, sytkäongelmat pian historiaa?
- Vilenin Herttua
- MIESASIAMIES
- Viestit: 879
- Liittynyt: 22.12.2005 15:06
MB kehittää: DiesOtto, sytkäongelmat pian historiaa?
Mercedes-Benz julkaisee piakkoin ensimmäisen konseptinsa DiesOtto-moottorista, joka yhdistää bensiini- ja dieselmoottoreiden parhaat puolet, ainakin teoriassa. Puristussytytyksellä poltettava bensa = mucho grande suorituskyky mutta pieni kulutus, vai mitä sanotte:
"1.8-liter four-cylinder engine that uses direct injection, variable compression, turbocharging and something MB calls "controlled auto ignition" to deliver 238 horsepower and 400 Nm of torque, less than 6 liters per 100 kilometers.
Suoritusarvot eivät ole huonot tonnikasisataselle, ja kulutuslukemat on mitattu/arvioitu S-korimallille Saabin aikoinaan tutkima muuttuva kompressio on siis tosissaan tulossa Mersunkin moottoreihin. Toivotaan vain, että moottorinohjaus ja päästöjenhallinta tehdään sen verran yksinkertaisella systeemillä, ettei vikaherkkyys nouse toiseen potenssiin.
"1.8-liter four-cylinder engine that uses direct injection, variable compression, turbocharging and something MB calls "controlled auto ignition" to deliver 238 horsepower and 400 Nm of torque, less than 6 liters per 100 kilometers.
Suoritusarvot eivät ole huonot tonnikasisataselle, ja kulutuslukemat on mitattu/arvioitu S-korimallille Saabin aikoinaan tutkima muuttuva kompressio on siis tosissaan tulossa Mersunkin moottoreihin. Toivotaan vain, että moottorinohjaus ja päästöjenhallinta tehdään sen verran yksinkertaisella systeemillä, ettei vikaherkkyys nouse toiseen potenssiin.
Muuttuvapuristeista moottoria on kait pähkäilty aina toisen maailmansodan ajoista lähtien. Valitettavasti materiaali- ja palamistekniikan asettamat rajoitukset ovat tähän asti estäneet tuon melko mullistavan keksinnön yleistymistä.
Jossain määrin samaa dilemmaa on onnistuttu ratkomaan ahtimien, erilaisten etukammiorakenteiden ja kerrossyöttöjen ym avulla, mutta itse ongelmaahan ei noilla vippaskonsteilla ole kokonaan onnistuttu poistamaan.
Jäämme toiveikkain mielin odottamaan ensimmäisiä kokemuksia aiheesta. Jospa JuMukin tuollaisella ajelisi muutaman kymmenen vuoden kuluttua.
Jossain määrin samaa dilemmaa on onnistuttu ratkomaan ahtimien, erilaisten etukammiorakenteiden ja kerrossyöttöjen ym avulla, mutta itse ongelmaahan ei noilla vippaskonsteilla ole kokonaan onnistuttu poistamaan.
Jäämme toiveikkain mielin odottamaan ensimmäisiä kokemuksia aiheesta. Jospa JuMukin tuollaisella ajelisi muutaman kymmenen vuoden kuluttua.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- Vilenin Herttua
- MIESASIAMIES
- Viestit: 879
- Liittynyt: 22.12.2005 15:06
Wankelmoottorihan pääsi myös kunnolla käyttöön vasta kun jaappanialaiset jaksoivat panostaa materiaalitekniikkaan vielä siinä vaiheessa kun sakemanneilta oli jo usko mennyt.JuMu S kirjoitti:Muuttuvapuristeista moottoria on kait pähkäilty aina toisen maailmansodan ajoista lähtien. Valitettavasti materiaali- ja palamistekniikan asettamat rajoitukset ovat tähän asti estäneet tuon melko mullistavan keksinnön yleistymistä.
Saabin SVC-moottorista luin joskus artikkelin TM:stä vielä 2000-luvun puolella, mielestäni, mutta ei ole tainnut kuulua sen koommin. Toivottavasti mersu ei haukkaa liian isoa palaa. Sinänsä jo tuo itsesytytys on minusta vallankumouksellista bensamoottorille.
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Tarkennetaan, että hallittu itsesytytys. Ainakin meikäläisen Talbot kävi vielä minuutin senkin jälkeen, kun virta-avain oli poistettu lukostaVilenin Herttua kirjoitti: Sinänsä jo tuo itsesytytys on minusta vallankumouksellista bensamoottorille.
Näitä ihmemoottoreita putkahtelee aina silloin tällöin. Joku vuosi sitten kohuttiin myös suomalaisesta sensaatiosta, olisiko ollut joku Z-moottori. Edut olivat huikeita, mutta niin vain painui sekin unholaan.
Kun suorituskyvyn, kulutuksen, kestävyyden, painon ja ennenmuuta valmistuskustannusten + vaihtoehtoisen polttoaineen logistiikan (maakaasu, vety, etanoli, sähkö) muodostamaa yhtälöä aletaan perata juurtta myöten , on perinteinen otto- ja dieselmoottori edelleen kuranttia tavaraa vielä jonkin vuosikymmenen eteenpäin.
Ei sillä, etteikö tuo motti olisi etevä laite nyt alkuun esim. laboratoriossa. Mutta esim. Mitsun lanseeraamat suorasuihkutteiset ja muidenkin valmistajien ns. laihaseosbensakoneet ovat kovin vähän edustettuina edelleen.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
- Vilenin Herttua
- MIESASIAMIES
- Viestit: 879
- Liittynyt: 22.12.2005 15:06
Totta. Ja kuten jo sanottua, ei ole Saabikaan tainnut tuotteistaa omaansa. Silti harva meistä taisi tietää etukäteen dieselvallankumouksestakaan, vai tiesikö Tälle VOISI käydä samoin, en sano että käy.Kaapo kirjoitti: Näitä ihmemoottoreita putkahtelee aina silloin tällöin. Joku vuosi sitten kohuttiin myös suomalaisesta sensaatiosta, olisiko ollut joku Z-moottori. Edut olivat huikeita, mutta niin vain painui sekin unholaan.
Tietenkin tuossa on paljon turhankin eksoottista tavaraa mukana, mutta taisi tälläkin forumilla joku miettiä joskus OM603:n konvertoimista bensakäyttöön. Ja siinähän perusidea olisi sama.
Uskokaa, kyynikot, uuteen teknologiaan lujasti, se tekee teidät autuaaksi. Ja varjelkoon joku korkealla etteivät Mersun insinöörit löisi päätään muuttuvan kompression mäntyyn.
Melko vallankumouksellisena pidän Volkkarin Tsi-myllyä. Eihän siinä moottorissa itsessään mitään uutta ja ihmeellistä ole, mutta moisten litratehojen ottaminen jokamummon kauppakassin moottorista kuvastaa valmistajan melkoista luottamusta takuunalaiseen tekniikkaansa.
Mitsubishi patentoi osan GDI-koneensa rakenneratkaisuista, jolloin täysin vastaavien moottorien rakentaminen kysyy kilpailijalta tuhtia lompakkoa. Mutta kun eri merkkien aivan viimeisimpiä bensakoneita kuvista katselee, alkaa olla vaikea (jopa kaltaiseni nykytekniikkaintoilijankaan ) eroa eri kirjainlyhenteiden taakse kätkeytyvien toinen toistaan modernimpien myllyjen välille tehdä.
Mitsubishi patentoi osan GDI-koneensa rakenneratkaisuista, jolloin täysin vastaavien moottorien rakentaminen kysyy kilpailijalta tuhtia lompakkoa. Mutta kun eri merkkien aivan viimeisimpiä bensakoneita kuvista katselee, alkaa olla vaikea (jopa kaltaiseni nykytekniikkaintoilijankaan ) eroa eri kirjainlyhenteiden taakse kätkeytyvien toinen toistaan modernimpien myllyjen välille tehdä.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Laihaseospuolella on ollut hiljasta muutaman vuoden, VW:kin luopui laihaseostekniikasta melkein heti esittelynsä jälkeen. Mikä lie sitten syynä.
Niin ja se Tsi, siinä on lullakseni tulevaisuuden roddaajille oiva aihio, GT-kolvin 170hp versiosta on mitattu vakiona yli 190hp ja lastulla ja isolla föönillä mennään varmasti liki kolmiasataa. Ihme kone, meillä ei vielä ole yhtään tarvinnut korjata mistään kohti. Bensaa vie esim Touranin kopassa jotain reilu 6litraa sadalla. Tekisivät vielä esim A6:n koppaan 4,2 V8 Tsi:n kahdella holsetilla ja remmiahtimella. Tehoa voisi olla vaikka 600hv ja vääntöä jotain 1000Nm.
Niin ja se Tsi, siinä on lullakseni tulevaisuuden roddaajille oiva aihio, GT-kolvin 170hp versiosta on mitattu vakiona yli 190hp ja lastulla ja isolla föönillä mennään varmasti liki kolmiasataa. Ihme kone, meillä ei vielä ole yhtään tarvinnut korjata mistään kohti. Bensaa vie esim Touranin kopassa jotain reilu 6litraa sadalla. Tekisivät vielä esim A6:n koppaan 4,2 V8 Tsi:n kahdella holsetilla ja remmiahtimella. Tehoa voisi olla vaikka 600hv ja vääntöä jotain 1000Nm.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Re: MB kehittää: DiesOtto, sytkäongelmat pian historiaa?
Aika paljon ylimääräsiä rikkimeneviä osia.Vilenin Herttua kirjoitti:direct injection, variable compression, turbocharging and something MB calls "controlled auto ignition"
Tuota samaa ideaa tutkii todella moni autovalmistaja. GM esitteli jo HCCI-moottorin toimivan prototyypin joka on kiinni ajettavassa autossa. Tosiaan homman vaikeus on saada bensamoottori nakuttamaan niin että (itse-)sytytyksen ajoitus on hallinnassa.
http://www.sae.org/automag/techbriefs/0 ... 5-9-24.pdf
Toisaalta dieselitki ovat siirtymässä tuohon suuntaan, aikainen ruiskutus ja suuri määrä jäähdytettyä kierrätettyä pakokaasua hidastamaan syttymistä. Näin seos ehtii sekoittua ennen syttymistä. Palamista tarkkaillaan hehkutulpassa olevalla paineanturilla.
http://www.sae.org/automag/techbriefs/0 ... 5-4-22.pdf
I drive an Opel. What's your excuse?
On siinä tulpat, ainoastaan pienillä kierroksilla moottori on
puristussytytteinen. Tämä käy ilmi TM:n syyskuun loppupuolen
numeron (2007) autonäyttelyjutusta.
1,8 litran moottorissa on muistaakseni dieselmäinen vääntö
400 Nm 1500 rpm alkaen ja huipputehojakin riittävästi. Turboja on kaksi
ja kulutus taisi olla 5,5.
puristussytytteinen. Tämä käy ilmi TM:n syyskuun loppupuolen
numeron (2007) autonäyttelyjutusta.
1,8 litran moottorissa on muistaakseni dieselmäinen vääntö
400 Nm 1500 rpm alkaen ja huipputehojakin riittävästi. Turboja on kaksi
ja kulutus taisi olla 5,5.