Vaihteistoöljynjäähdyttimen toiminta
Vaihteistoöljynjäähdyttimen toiminta
Tuli mieleen ässää rempatessa, tai tarkemmin sanoen syyläriä irrotellessa, että mikä lie laatikkoöljyn jäähdyttimen sielunelämän tila? Jäähdytinhän on siis samassa köntissä syylärin kanssa ja toimii nesteen voimalla. Irrotteltiin laatikolta tulevat öljyletkut, varasin auton alle jo pari pesuvatiakin, mutta öljyä ei putkista tullut kuin ehkä desin verran. Sama juttu itse jäähdyttimen kanssa - sieltäkään ei tullut juuri mitään, jokunen tippa.
Mistä tämä johtuu? Onko laatikon jäähdytyksessä termostaattiohjaus kuten kuplavolskin koneessa talvella ei tavaraa jäähdyttimeen mene. Ei mene kesälläkään tällaisessa rauhallisessa kruisailuissa? Vai onko joku venttiili nyt sen rauhallisen kruisailun ansiosta jumissa, eli kierto tukossa? Kaikki toimii normaalisti, on aina toiminut, öljyäkin toosassa on. Täyssynteettistä.
Miksi jäähdyttimestä ei tullut pihalle kuin muutama tippa? Vuotoja ei sitten ole missään.
Mistä tämä johtuu? Onko laatikon jäähdytyksessä termostaattiohjaus kuten kuplavolskin koneessa talvella ei tavaraa jäähdyttimeen mene. Ei mene kesälläkään tällaisessa rauhallisessa kruisailuissa? Vai onko joku venttiili nyt sen rauhallisen kruisailun ansiosta jumissa, eli kierto tukossa? Kaikki toimii normaalisti, on aina toiminut, öljyäkin toosassa on. Täyssynteettistä.
Miksi jäähdyttimestä ei tullut pihalle kuin muutama tippa? Vuotoja ei sitten ole missään.
Ja kaikki kuitenkin pelaa kuten pitää? Tuli vaan itellä mieleen, että oliskohan Günther ajellut taas kerran 200tkm halvimmilla mahdollisilla rasvoilla jäähdytin tukossa. No, pääasia että ei tajunnut liotella sitä auki nyt kun se oli valmiiksi irti saa mahdollisesti kohta taas harrastaa .dealer kirjoitti:Vastausta en tiedä mutta toivottavasti lohduttaa; sama juttu lauantaina oman TDT:n kanssa.
Öljyä ei juuri valunut putkista tai jäähdyttimestä.
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
No tarkemmin kun miettii niin yleensä ei ole, koska nestehän myös lämmittää öljyä kylmänä.HVM kirjoitti:No tätäpä juuri meinasin. Onko vaiko ei?Jarno.V kirjoitti:tosin voi siinä se termostaatti olla alkuun tukkona.
Volvoihin vaihdetaan öljy jäähdyttimestä.. pakollinen ot.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Jassoo. Sanoppa, Rässi, pyöritettiinkö konetta letkut irti? Pyöritettiin, ja öljyä ei tullut. Kertoo mitä?Mikko K kirjoitti:Ei ole termostaattia Kampiakselin päästä avaimella konetta pyörittäessä laatikon lauhduttajan letkusta tulee öljyä reilusti putken täydeltä. Edestä päin katsottuna oikealla puolen paine putki
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Niin ilmeisesti siellä ässän vaihteistoöljynjäähdyttimessä on pelkkä putki jäähdyttimen alaosan läpi -> ei kai pelkistä letkuista + putkesta montaa desiä tulekkaan? 123:n pystymalliseen öljynjäähdytinkennoonkaan ei mahdu kuin n. litra öljyä, vaikka kennolla on kokoa.
Viimeksi muokannut Olli Lajunen, 06.3.2007 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Joo, kyllä konetta pyöriteltiin, mutta rauhallisesti ja ei montakaan kierrosta.
Ensi kerralla laatikon öljyjen vaihdossa voisi paineilmalla ottaa suhinat putkista ja ö-jäähdyttimestä.
No tulihan sieltä se sankollinen, mikä sotkettiin sillä vanhalla ketjulla. Muistaksie? Jaa et? Noo...HVM kirjoitti:Sama juttu itse jäähdyttimen kanssa - sieltäkään ei tullut juuri mitään, jokunen tippa.
Ensi kerralla laatikon öljyjen vaihdossa voisi paineilmalla ottaa suhinat putkista ja ö-jäähdyttimestä.
Pro HVM
Täh... oonko minä nyt ulukona ku lumiukko Minun mielestä siellä on termari joka päästää öljyn jäähdytykseen vasta joskus 85+ jälkeen....Mikko K kirjoitti:Ei ole termostaattia Kampiakselin päästä avaimella konetta pyörittäessä laatikon lauhduttajan letkusta tulee öljyä reilusti putken täydeltä. Edestä päin katsottuna oikealla puolen paine putki
On se niin, onhan
EDIT: tuohan ei tosin riitä jos aletaan vetämään ISOA vetoa eli erillinen lauhdutin ajaa kyllä asiansa
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Jaa-a, mitenhän tuo on.
Lootan sisukset ei kyllä oikeen semmosista puhunut.
Kolmannessa kuvassa on #524, TEMPERATURE THROTTLE BUSHING??? Rajottaako se kiertoa ennen kuin tietty lämpö löytyy?
Mitens tuo #666, rajottaako se kiertoa ennenkuin tietty paine löytyy askista?
Tai sitten Xuxi vaan hourii...
Kyllä oli isoa ja pitkää vetoa tuon laatikon kanssa.
Lootan sisukset ei kyllä oikeen semmosista puhunut.
Kolmannessa kuvassa on #524, TEMPERATURE THROTTLE BUSHING??? Rajottaako se kiertoa ennen kuin tietty lämpö löytyy?
Mitens tuo #666, rajottaako se kiertoa ennenkuin tietty paine löytyy askista?
Tai sitten Xuxi vaan hourii...
Kyllä oli isoa ja pitkää vetoa tuon laatikon kanssa.
Pro HVM
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Jospa se termostaatti onkin paluupuolella ?
Vai onko sitä, kuka tietää....JAARKKOOOO ? ?
Minkälainen tuo lauhdutin on 123:ssa ? Onko se vain putki jäähdyttimen sisällä vai onko siinä kennoja ? Ei viitti suihkun jälkeen mennä pihalle tutkimaan ja aattelin vain että kannattaisikos tuo varmuuden varalle vaihdella uurempaan ettei satu pikkuvahinkoa.
-Risto
Vai onko sitä, kuka tietää....JAARKKOOOO ? ?
Minkälainen tuo lauhdutin on 123:ssa ? Onko se vain putki jäähdyttimen sisällä vai onko siinä kennoja ? Ei viitti suihkun jälkeen mennä pihalle tutkimaan ja aattelin vain että kannattaisikos tuo varmuuden varalle vaihdella uurempaan ettei satu pikkuvahinkoa.
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Eikös tuo ole kennoton, syylärin alakerran läpi vaan. Ennemmin hajoaa paine- tai paluuputki tai letku tai liitoskohta syyläriin. Mulla oli paluuputkessa reikä, kannatinpanta hinkannut. Ks. novelli "Putkihoito".Malm kirjoitti:Minkälainen tuo lauhdutin on 123:ssa ? Onko se vain putki jäähdyttimen sisällä vai onko siinä kennoja ?
Tää on ihan kohta valmis.
Niin, mie puhelin nyt siitä öljynjäähdyttimestä, en syyläristä... Lie sanamuoto avauksessa ontuva, tai sitten tässä taas koijataan apinaa.Rässi66 kirjoitti:Joo, kyllä konetta pyöriteltiin, mutta rauhallisesti ja ei montakaan kierrosta.
No tulihan sieltä se sankollinen, mikä sotkettiin sillä vanhalla ketjulla. Muistaksie? Jaa et? Noo...HVM kirjoitti:Sama juttu itse jäähdyttimen kanssa - sieltäkään ei tullut juuri mitään, jokunen tippa.
Ensi kerralla laatikon öljyjen vaihdossa voisi paineilmalla ottaa suhinat putkista ja ö-jäähdyttimestä.
Noinhan sen voisi tehdä. Sehän pitäisi syylärin olla sitten mersun originaali, jos ei sitten tehtyyn laita alaosaan putkea. Onko sillä muuten mitään merkitystä, että laittaako laatikolta hydrauliikkaletkua vai teräsputkea jäähdyttimelle?Rässi66 kirjoitti:Noh, laitappa sillä lailla että öljy menee ensin erilliselle jäähdyttimelle ja sieltä kiertää sille syyläriin integroidulle.
Toimii kesät talvet, kesällä erillinen nappaa huippulämmön pois.
Kyllä nää on maailmalla mietitty valamiiksi jenkkipelien kanssa aikaa sitten.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Voi olla elämä helepompaa hydr. letkun kanssa.
Miksi sie teräsputkee? Ei repee ees pilteman kupariputki tuossa hommassa.
Tosin joustopätkä siihen pitäs laittaa ku tullaan askilta rungolle, vässyy metalliputki.
Mulla on itellä letukassa teräspunospäällysteiset hydrauliletkut, ei ongelmia niistä.
Miksi sie teräsputkee? Ei repee ees pilteman kupariputki tuossa hommassa.
Tosin joustopätkä siihen pitäs laittaa ku tullaan askilta rungolle, vässyy metalliputki.
Mulla on itellä letukassa teräspunospäällysteiset hydrauliletkut, ei ongelmia niistä.
Pro HVM
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Eipä se taida paljoa talvella se syyläriosuus sitä öljyä lämmittää
Saa nimittäin aika kauan ajella ennen kuin itse syyläri lämpää varsinkin jos se laudutin on vaakatasossa siellä alhaalla niin siihen mennessä taitaa olla öljyt lämmenneeti ihan toisilla keinoinna
-Risto
Saa nimittäin aika kauan ajella ennen kuin itse syyläri lämpää varsinkin jos se laudutin on vaakatasossa siellä alhaalla niin siihen mennessä taitaa olla öljyt lämmenneeti ihan toisilla keinoinna
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Näin näkisisin minäkin. Ei se syylärin paluupuoli lämpene ennen kesää, sen pään lämpö ei paljon ulkolämpötilasta poikkea. Käden lämpöiseksi laatikon öljy tuntuu pakkasella tulevan, kesällä sitten jo polttaa laatikon putket käsiä.
Tulipa vain mieleen, että noissa laatikkovolvoissa, ainakin 240 ja 740, on vaparissa laatikon lämmönvaihdin jäädyttimen kuumassa päässä ja turbodieselissä kylmässä päässä. Kuumassa päässä ne laatikon öljyt jo lämpenevätkin.
Tulipa vain mieleen, että noissa laatikkovolvoissa, ainakin 240 ja 740, on vaparissa laatikon lämmönvaihdin jäädyttimen kuumassa päässä ja turbodieselissä kylmässä päässä. Kuumassa päässä ne laatikon öljyt jo lämpenevätkin.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99