Vaihteistoöljynjäähdyttimen toiminta

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
HVM

Vaihteistoöljynjäähdyttimen toiminta

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tuli mieleen ässää rempatessa, tai tarkemmin sanoen syyläriä irrotellessa, että mikä lie laatikkoöljyn jäähdyttimen sielunelämän tila? :shock: Jäähdytinhän on siis samassa köntissä syylärin kanssa ja toimii nesteen voimalla. Irrotteltiin laatikolta tulevat öljyletkut, varasin auton alle jo pari pesuvatiakin, mutta öljyä ei putkista tullut kuin ehkä desin verran. Sama juttu itse jäähdyttimen kanssa - sieltäkään ei tullut juuri mitään, jokunen tippa. :shock:

Mistä tämä johtuu? Onko laatikon jäähdytyksessä termostaattiohjaus kuten kuplavolskin koneessa :arrow: talvella ei tavaraa jäähdyttimeen mene. :idea: Ei mene kesälläkään tällaisessa rauhallisessa kruisailuissa? Vai onko joku venttiili nyt sen rauhallisen kruisailun ansiosta jumissa, eli kierto tukossa? Kaikki toimii normaalisti, on aina toiminut, öljyäkin toosassa on. Täyssynteettistä.

Miksi jäähdyttimestä ei tullut pihalle kuin muutama tippa? :shock: Vuotoja ei sitten ole missään. :idea:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vastausta en tiedä mutta toivottavasti lohduttaa; sama juttu lauantaina oman TDT:n kanssa.
Öljyä ei juuri valunut putkista tai jäähdyttimestä.
wiimax.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:Vastausta en tiedä mutta toivottavasti lohduttaa; sama juttu lauantaina oman TDT:n kanssa.
Öljyä ei juuri valunut putkista tai jäähdyttimestä.
Ja kaikki kuitenkin pelaa kuten pitää? Tuli vaan itellä mieleen, että oliskohan Günther ajellut taas kerran 200tkm halvimmilla mahdollisilla rasvoilla :arrow: jäähdytin tukossa. :idea: :evil: No, pääasia että ei tajunnut liotella sitä auki nyt kun se oli valmiiksi irti :arrow: saa mahdollisesti kohta taas harrastaa :twisted: . :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niinno pelaamisesta en tiedä :( mutta nyt on uusi jäähdytin, se ei ainakaan pitäisi olla tukossa.
wiimax.fi
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Eihän siellä ole kuin putken mutka kiertää jäähdyttimessä mutkan, ja pumppu painaa sen öljyn sinne joten laitapa käyntiin niin jo alkaa riittämään öljyä letkuissa :shock: tosin voi siinä se termostaatti olla alkuun tukkona.
Jos ei kulje niin kromaa se.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jarno.V kirjoitti:tosin voi siinä se termostaatti olla alkuun tukkona.
No tätäpä juuri meinasin. Onko vaiko ei? :(
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

HVM kirjoitti:
Jarno.V kirjoitti:tosin voi siinä se termostaatti olla alkuun tukkona.
No tätäpä juuri meinasin. Onko vaiko ei? :(
No tarkemmin kun miettii niin yleensä ei ole, koska nestehän myös lämmittää öljyä kylmänä.

Volvoihin vaihdetaan öljy jäähdyttimestä.. pakollinen ot.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ei ole termostaattia :idea: Kampiakselin päästä avaimella konetta pyörittäessä laatikon lauhduttajan letkusta tulee öljyä reilusti putken täydeltä. Edestä päin katsottuna oikealla puolen paine putki :idea: :idea:
Datsun Bluebird
Mb Vito
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mikko K kirjoitti:Ei ole termostaattia :idea: Kampiakselin päästä avaimella konetta pyörittäessä laatikon lauhduttajan letkusta tulee öljyä reilusti putken täydeltä. Edestä päin katsottuna oikealla puolen paine putki :idea: :idea:
Jassoo. Sanoppa, Rässi, pyöritettiinkö konetta letkut irti? Pyöritettiin, ja öljyä ei tullut. Kertoo mitä? :x
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kunnostettu laatikko jossa 4l vasta öljyä sisällä ja sitä tuli reilusti kun konetta pyöritti räikällä :roll:

SUllahan on seuraava operaatio laatikon Ö-pumpun vaihto :lol: :lol: :lol:
Datsun Bluebird
Mb Vito
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mikko K kirjoitti: Sullahan on seuraava operaatio laatikon Ö-pumpun vaihto :lol: :lol: :lol:
Onnekspa on varaloota olemassa, -95 korinvaihtoon puretusta -88 500SEL:stä. :shock: Eikä tässä mitään lootia tarvitse vaihtaa, entinen pelaa hyvin. 8) Tai niinnno...enpä sano mitään - pirua ei pidä ärsyttää. :idea: :evil:
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Niin ilmeisesti siellä ässän vaihteistoöljynjäähdyttimessä on pelkkä putki jäähdyttimen alaosan läpi -> ei kai pelkistä letkuista + putkesta montaa desiä tulekkaan? 123:n pystymalliseen öljynjäähdytinkennoonkaan ei mahdu kuin n. litra öljyä, vaikka kennolla on kokoa.
Viimeksi muokannut Olli Lajunen, 06.3.2007 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Joo, kyllä konetta pyöriteltiin, mutta rauhallisesti ja ei montakaan kierrosta.
HVM kirjoitti:Sama juttu itse jäähdyttimen kanssa - sieltäkään ei tullut juuri mitään, jokunen tippa.
No tulihan sieltä se sankollinen, mikä sotkettiin sillä vanhalla ketjulla. Muistaksie? Jaa et? Noo...

Ensi kerralla laatikon öljyjen vaihdossa voisi paineilmalla ottaa suhinat putkista ja ö-jäähdyttimestä. :idea:
Pro HVM
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Mikko K kirjoitti:Ei ole termostaattia :idea: Kampiakselin päästä avaimella konetta pyörittäessä laatikon lauhduttajan letkusta tulee öljyä reilusti putken täydeltä. Edestä päin katsottuna oikealla puolen paine putki :idea: :idea:
Täh... oonko minä nyt ulukona ku lumiukko :shock: Minun mielestä siellä on termari joka päästää öljyn jäähdytykseen vasta joskus 85+ jälkeen....

On se niin, onhan :wink:

EDIT: tuohan ei tosin riitä jos aletaan vetämään ISOA vetoa eli erillinen lauhdutin ajaa kyllä asiansa :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Jaa-a, mitenhän tuo on.
Lootan sisukset ei kyllä oikeen semmosista puhunut.
Kolmannessa kuvassa on #524, TEMPERATURE THROTTLE BUSHING??? Rajottaako se kiertoa ennen kuin tietty lämpö löytyy?
Mitens tuo #666, rajottaako se kiertoa ennenkuin tietty paine löytyy askista?


Tai sitten Xuxi vaan hourii...

Kyllä oli isoa ja pitkää vetoa tuon laatikon kanssa. :pidu:
Pro HVM
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä mulla omassa ässässä alkoi öljy heti lentämään kun sen käyniin tyrkkäsin koneen vaihdon jäljiltä.

Oli se painepuolen letku katkennut sieltä jousisuojan alta. :D

Noin 10sek auto kävi käynnissä ja lattialla useampi litra ATF:ää :shock:
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Jospa se termostaatti onkin paluupuolella ?
Vai onko sitä, kuka tietää....JAARKKOOOO ? ?

Minkälainen tuo lauhdutin on 123:ssa ? Onko se vain putki jäähdyttimen sisällä vai onko siinä kennoja ? Ei viitti suihkun jälkeen mennä pihalle tutkimaan ja aattelin vain että kannattaisikos tuo varmuuden varalle vaihdella uurempaan ettei satu pikkuvahinkoa.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No eihän me sitä startilla pyöritetty satikka käntiin laitettu letkut auki.
Räikällä vaan ähistettiin 1 kierros / puolessa tunnissa vauhtia.
Ei maha painetta juuri tehä nuilla vauheilla. :wink:
Pro HVM
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Malm kirjoitti:Minkälainen tuo lauhdutin on 123:ssa ? Onko se vain putki jäähdyttimen sisällä vai onko siinä kennoja ?
Eikös tuo ole kennoton, syylärin alakerran läpi vaan. Ennemmin hajoaa paine- tai paluuputki tai letku tai liitoskohta syyläriin. Mulla oli paluuputkessa reikä, kannatinpanta hinkannut. Ks. novelli "Putkihoito".
Tää on ihan kohta valmis.
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kyllä sieltä heti öljy tulee kun käynnistää :roll: :roll: Aina kunnostetun laatikon eka käyttö letku löysällä että näkee pumpun toiminnan :roll:
Datsun Bluebird
Mb Vito
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Rässi66 kirjoitti:Joo, kyllä konetta pyöriteltiin, mutta rauhallisesti ja ei montakaan kierrosta.
HVM kirjoitti:Sama juttu itse jäähdyttimen kanssa - sieltäkään ei tullut juuri mitään, jokunen tippa.
No tulihan sieltä se sankollinen, mikä sotkettiin sillä vanhalla ketjulla. Muistaksie? Jaa et? Noo...

Ensi kerralla laatikon öljyjen vaihdossa voisi paineilmalla ottaa suhinat putkista ja ö-jäähdyttimestä. :idea:
Niin, mie puhelin nyt siitä öljynjäähdyttimestä, en syyläristä... :D Lie sanamuoto avauksessa ontuva, tai sitten tässä taas koijataan apinaa. :(
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

HVM kirjoitti:Niin, mie puhelin nyt siitä öljynjäähdyttimestä, en syyläristä... :D
Lie sanamuoto avauksessa ontuva, tai sitten tässä taas koijataan apinaa. :(
Eipä tällä kertaa. Mie en vaan tajunnu... :roll: :oops: :lol:
Pro HVM
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Rässi66 kirjoitti:Eipä tällä kertaa. Mie en vaan tajunnu... :roll: :oops: :lol:
Millonkas myö mitä tajuttas...onneks...8) Mahtas olla tylsää tämä elo jos tajuais jotain. :shock:

Hyvin muuten veti viemäri seosta 10% öljyä / 90% pakkasnestettä - suorastaan hämmästyttävää. 8) :lol:
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Miten sitten, kun laittaa erillisen kunnon jäähdyttimen automaatin öljyille ja ne eivät talvella lämpenekään syylärin avustuksella. Onko tästä jotain haittaa?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Noh, laitappa sillä lailla että öljy menee ensin erilliselle jäähdyttimelle ja sieltä kiertää sille syyläriin integroidulle.
Toimii kesät talvet, kesällä erillinen nappaa huippulämmön pois.
Kyllä nää on maailmalla mietitty valamiiksi jenkkipelien kanssa aikaa sitten.
Pro HVM
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Rässi66 kirjoitti:Noh, laitappa sillä lailla että öljy menee ensin erilliselle jäähdyttimelle ja sieltä kiertää sille syyläriin integroidulle.
Toimii kesät talvet, kesällä erillinen nappaa huippulämmön pois.
Kyllä nää on maailmalla mietitty valamiiksi jenkkipelien kanssa aikaa sitten.
Noinhan sen voisi tehdä. Sehän pitäisi syylärin olla sitten mersun originaali, jos ei sitten tehtyyn laita alaosaan putkea. Onko sillä muuten mitään merkitystä, että laittaako laatikolta hydrauliikkaletkua vai teräsputkea jäähdyttimelle?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Voi olla elämä helepompaa hydr. letkun kanssa.
Miksi sie teräsputkee? Ei repee ees pilteman kupariputki tuossa hommassa.
Tosin joustopätkä siihen pitäs laittaa ku tullaan askilta rungolle, vässyy metalliputki.
Mulla on itellä letukassa teräspunospäällysteiset hydrauliletkut, ei ongelmia niistä.
Pro HVM
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tuumasin vain, että jäähtyykö se vielä siinä teräsputkessakin, kun alunperin on teräputkea suurin osa. Hydrauliikkaletkut ne helpommat olisi kyllä laittaa ja jäähdyttimessä yhdet sellaiset on jo paikoillaankin. No hyvä homma, kun tuokin asia selveni.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Eipä se taida paljoa talvella se syyläriosuus sitä öljyä lämmittää :roll:

Saa nimittäin aika kauan ajella ennen kuin itse syyläri lämpää varsinkin jos se laudutin on vaakatasossa siellä alhaalla niin siihen mennessä taitaa olla öljyt lämmenneeti ihan toisilla keinoinna :roll:

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Näin näkisisin minäkin. Ei se syylärin paluupuoli lämpene ennen kesää, sen pään lämpö ei paljon ulkolämpötilasta poikkea. Käden lämpöiseksi laatikon öljy tuntuu pakkasella tulevan, kesällä sitten jo polttaa laatikon putket käsiä.

Tulipa vain mieleen, että noissa laatikkovolvoissa, ainakin 240 ja 740, on vaparissa laatikon lämmönvaihdin jäädyttimen kuumassa päässä ja turbodieselissä kylmässä päässä. Kuumassa päässä ne laatikon öljyt jo lämpenevätkin.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”