Mihalinen pakosarja asennettiin autoon Mersun tehtaalla vuonna 91.
Ensiksi autolla ajoi vanhempi herrasmies vain sunnuntaisin enimmäkseen naapurikaupunkiin ja takaisin. Toinen totuus on tietenkin se että tämän vanhemman herrasmiehen pojanpoika ajeli sitten kaikkina muina viikonpäivinä.
Tosin hänkin ajeli lähinnä lähiajoa mutta ei niin rauhallisesti kuin auton omistaja.
Autoon tehtiinkin ensimmäinen kansiremontti pojanpojan ajon takia jo neljän vuoden ikäisenä.
Tämän kansiremontin teki naapurikaupunkin mies.
Aziz Ali Mustafa Shabana nimeltään.
Tämä tapahtuma tietenkin jätettiin merkkaamatta muuten niin täydellisesti leimattuun huoltokirjaan
Pojanpoika sai tietenkin rangaistuksensa ja hänelle ostettiin oma Turbomersu. -Tietenkin sekin auto laitettiin vaarin nimiin
Näin vakuutusmaksut pienenivät markittävästi.
Pojanpojan revittelyn jälkeen auton alustan kaikki puslat olivat läpeensä niin huonossa kunnossa että oli parasta ajaa autolla pieni kolari. -Näin siitä sai parhaan hinnan.
Vakuutusyhtiö myi auton vaurioituneena.
Ostajan nimi oli Aziz Ali Mustafa Shabana.
-Tummahko ja huonosti Saksaa puhuva luotettava herrasmies.
Mr. Shabana teetti suurimman korin oikaisutyön hyvällä ja luotettavalla tutullaan; Mustafa Shabanalla
Hänellä oli tarpeeksi tehokas traktori tähän työhön.
-Traktori oli varastettu lähikaupungista ja työhön kuuluvat köydet ja nostoliinat läheisestä satamakaupungista.
Mr. Shabanan tarkan korirobotin ansiosta auton kaikki pyörät osuivat tukevasti maahan ja näin ollen kaikki oli kunnossa. Pienet peltityöt pystyi Aziz Ali Mustafa Shabana tekemään mainiosti itsekkin. Siinä samalla maalattiin pakosarja ja uusittiin polkimet, vaihdekepin nuppi ja ratti. Ratiksi laitettiin oikein airbag-ratti
Valitettavasti Shabanan serkukset eivät olleetkaan niin viimeisen päälle asiantuntevia automiehiä että he olisivat tajunneet tukkia EGR-järjestelmän. No, olisihan siihen kuitenkin mennyt ylimääräistä aikaa ja rahaa
Shabanan serkuksilla oli kiertänyt jo Mersu poikineen ja kaava oli lähes aina sama; kolariauto ostettiin vakuutusyhtiöltä serkkutytön kukkakaupan nimiin korjauksen ajaksi ja myytin pienellä voitolla eteenpäin. Näin serkkutyttökin sai hieman rahaa itselleen, kukkakaupassa oli nimittäin harvinaisen vähän asiakkaita suhteessa liikevaihtoon. Saattahan toki olla niin että saksalaisessa kukkakaupassa pystyy tekemään miljoonan euron vuosivaihtoa lähes olemattomalla asiakaskunnalla.
Seuraava omistaja olikin Hampurissa toimiva tukkumyyntiä harjoittava liikemies. Turbomersulla pääsi näppärästi ja ripeästi liikkumaan ympäri eurooppaa jos tarve niin vaatii. -Ja vaatihan se.
Hänen myydessä autoa eteenpäin siitä päivitettiin mittarilukema, ratti ( tällä kertaa ratiksi tuli alkuperäinen vuoden 91-mallin ratti ) ja haljennut pakosarja
Mistä lie sekin oli haljennut
Eihän auto ollut nelisylinteristä bensamoottoria nähnytkään. Onneksi naapurikaupungista löytyi kolaroitu vähän ajettu turbomersu mistä sai mukavasti varaosia.
Auton osti luotettava, tummahko ja huonosti saksaa puhuva herrasmies.
Auto pestiin perusteellisesti sisältä ja päältä ja tuulilasiin laitettiin iso kyltti "Exportpreis 11.000 € "
Joten kysymykseen on vaikea vastata. En tiedä kuinka paljon sillä vähän ajetulla kolarimersulla on ajettu