Pöntön Pelti(apu)koulu - väri päällä!!
Kyllä se täytyy minunkin nyt liittyä tähän Mese.fi:n Reikä-Clubiin.
Tässä vähän fotoja että minkälaista arbeettia on tiedossa:
Tämä oli jo tiedossa kun autoa ostin, kaari on lähinnä alustamassaa ja maalia
KLIK
KLIK
Nyt ei innostanut alkaa suorasta pellistä väsäämään joten keula kohti KL:llllllläää ja sieltähän tarttu mukaan mukavan kokoinen korjauspala
KLIK
Apukuskin etuovesta tipahti lista ihan ite ja sen alta paljastui *mums* ruostetta
KLIK
Onneksi varaosa röntässä etuovet on miltei ruosteettomat paria pintakukkaa lukuun ottamatta. Näiden lisäksi vaihtuu varmaan konepeltikin.
Ja tulin tässä siihen tulokseen että maalaan samalla koko auton, saa nähdä tuleeko mitään
Tässä vähän fotoja että minkälaista arbeettia on tiedossa:
Tämä oli jo tiedossa kun autoa ostin, kaari on lähinnä alustamassaa ja maalia
KLIK
KLIK
Nyt ei innostanut alkaa suorasta pellistä väsäämään joten keula kohti KL:llllllläää ja sieltähän tarttu mukaan mukavan kokoinen korjauspala
KLIK
Apukuskin etuovesta tipahti lista ihan ite ja sen alta paljastui *mums* ruostetta
KLIK
Onneksi varaosa röntässä etuovet on miltei ruosteettomat paria pintakukkaa lukuun ottamatta. Näiden lisäksi vaihtuu varmaan konepeltikin.
Ja tulin tässä siihen tulokseen että maalaan samalla koko auton, saa nähdä tuleeko mitään
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Happomaalista vielä
Joku tuossa edellä kirjoitti maalanneensa happomaalilla (auto ulkona) ja aamulla pinta oli ruosteessa
Tuosta pälähti mieleeni, että eikös happomaali päästä kosteuden lävitseen ....siksi täytyisi homma tehdä kuivissa olosuhteissa.
Se kosteutta läpäisemätön kerros tulee sitten vasta maalilla.
Joku tuossa edellä kirjoitti maalanneensa happomaalilla (auto ulkona) ja aamulla pinta oli ruosteessa
Tuosta pälähti mieleeni, että eikös happomaali päästä kosteuden lävitseen ....siksi täytyisi homma tehdä kuivissa olosuhteissa.
Se kosteutta läpäisemätön kerros tulee sitten vasta maalilla.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
joo sisällä se parempi olis aina ollaLucky-Dog kirjoitti:Happomaalista vielä
Joku tuossa edellä kirjoitti maalanneensa happomaalilla (auto ulkona) ja aamulla pinta oli ruosteessa
Tuosta pälähti mieleeni, että eikös happomaali päästä kosteuden lävitseen ....siksi täytyisi homma tehdä kuivissa olosuhteissa.
Se kosteutta läpäisemätön kerros tulee sitten vasta maalilla.
on sitä puhallettu kuorma-auton runkoakin ja dupontin hapolla maalattu ja saa se olla vesisateessakin ei tule punaiseksi
ja tuo ppg happomaali kokeilu johtui siitä kun se Ahtola lopetti sen maalien (dupontin) myynnin
ja mitä tuosta maalista mutta kun sillä oli niin komia myyjäkin
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Ahaa...tuo mun em. kirjootus perustuu Aaataminaikuusehe
muistikuvaha, notta joku maalikauppias olis moista höpissy
muistikuvaha, notta joku maalikauppias olis moista höpissy
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Tälle on selitysxr5t kirjoitti:happomaali dupont 021 on parasta
esim ppg on surkeaa puhallin yhden perälaudan ruuttasin siihen ppg happomaalin aamulla se oli punainen vaikka ei yöllä ees satanut
Kiekkapuhallettu rautahan on kuin hiekkapaperia jos sitä ei hiota, raudassa on pieniä piikkejä pystyssä, jos maalia laitetaan ohuesti jää nämä piikit paljaiksi jotka sitten ruostuvat
Isot pojat joilla on henkselit kertoivat tämän
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008
Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008
Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
Ja on tosi... Ei tartu tinakaan hiekkapuhallettuun pintaan, ja jos tipankin vettä saa pintaansa ni varpilla ruostuu ja hetkessä...Mika.S kirjoitti: Kiekkapuhallettu rautahan on kuin hiekkapaperia jos sitä ei hiota, raudassa on pieniä piikkejä pystyssä, jos maalia laitetaan ohuesti jää nämä piikit paljaiksi jotka sitten ruostuvat
Isot pojat joilla on henkselit kertoivat tämän
Hapanmaalista en tiedä, mutta eikös nuo kaikki tavarat mitä maalin alle lyödään, ole huokoisia. Metallihohtomaaleissa taitaa olla niin että vasta lakka on vedenpitävä?
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Alustan puhdistus
Jokos se vanha psoriaassis pohjamaali on kaikki irronnu,vai onko vielä pelättävissä että viskaa pakkelit selästään??
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Re: Alustan puhdistus
Kyllähän tänään vielä viimiset lensi, semmonen zippon kokonenpaikka.cdi kirjoitti:Jokos se vanha psoriaassis pohjamaali on kaikki irronnu,vai onko vielä pelättävissä että viskaa pakkelit selästään??
En onneksi ollut ehtinyt ku kaks reissua kitata/hioa tuota paikkaa....
Nyt ne pitäs olla kaikki pois. Hohhoijaa... Saunaa, makkaraa ja olutta.
Pro HVM
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Tuuli nuljun kartanosta päin vettä ei sada ????Rässi66 kirjoitti:Mie nappasin sen kovalevylle, nou hätä. Aamulla taas hiotaan.cdi kirjoitti:Hohhoijaa... Saunaa, makkaraa ja olutta. Älähän vielä amerikan pojat alkaa kasaan kohta harrikan moottorin ymärille älytöntä.
Olis vaan keliä, niin vois tehä pihallakin.
Onko värit nakattu selkään??
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Ei ihan vielä, hiontapohja vedetty ja hiottu 400:sella märkänä.cdi kirjoitti:Tuuli nuljun kartanosta päin vettä ei sada ????
Onko värit nakattu selkään??
Virheet näkyy hyvin kevyellä hionnalla.
Nyt toinen reissu pohjaa päälle ja väri selekään.
Kartturin puoli värissä.
Kuskinpuolikin pitkästa aikaa 199 blauschwartsina.
Onnistu aika kivasti, laitamma sitten syksymmällä lakan päälle.
Pro HVM
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Värviminen
Syksyllä??
Tavallinen leipuri ajattelis että heti ei nääs ötökät vielä lennä.
Lakkaa maalinsekaan ..........mitäs siitä sakaan.+ vielä lakka.
Vai onko sikkenssin aika ohi??
Tavallinen leipuri ajattelis että heti ei nääs ötökät vielä lennä.
Lakkaa maalinsekaan ..........mitäs siitä sakaan.+ vielä lakka.
Vai onko sikkenssin aika ohi??
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Re: Värviminen
No tässä kohti "syksymmällä" = tupakki ja lakkapurkin ravistelu.cdi kirjoitti:Syksyllä??
Varmaan joku 6min.
Seuraavana mahdollisten valumien etiskely ja poisto #600 vesipaperilla.
Tuo maalinkantti pitää myllyttää pois Farcelan G3:lla ja lampaanperselaikalla.
Samalla lähtee ohisuihkuttelut ympäriltä.
Pro HVM
Tuo rajauksen häivyttely on melko tuskaista,luulisin Metallihohtoväristä tahtoo tulla jotenkin hassun näkönen kun sitä oikein myllyttelee.Tulee sellaisia erivärisiä kohtia.Näin ainakin kävi kun kolffista paikkamaalauksia häivyttelin.
Kerman värisenä oli muuten mukava paikkamaalailla,ei tarvinnut häivytellä,väri peitti kaikki korjaukset kuin itsestään
Kerman värisenä oli muuten mukava paikkamaalailla,ei tarvinnut häivytellä,väri peitti kaikki korjaukset kuin itsestään
Jos kynäruiskulla häivyttelee, niin koko ajan lisää ohennetta lakan/maalin sekaan ja viimosen kerran häivytettään pelkällä ohenteella. Noin onnistu kohtalaisesti kun eukon ooppelia paikkailin.Rässi66 kirjoitti:No jos näin on ja käy, niin sitten hiotaan kantti alas ja aletaan opettelemaan kynäruiskun käyttöä häivytyksessä.AM kirjoitti:Tuo rajauksen häivyttely on melko tuskaista
Katomma miten äijän käy.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Kyllä se niin tahtoo olla että nuo metallihohtomaalit on muailmanlopun värkkejä. Eli ainoa tapa saada hyvä on maalata koko auto uudestaan ja siedettäväkin lopputulos vaatii koko osan, esim lokasuojan maalauksen. Rajoja kun hioo niin sävy vaihtelee ja näyttää tökeröltä... Celicaan kun tein pakolliset paikkaukset niin harjoittelin tuota. Hyvää vain ei saanut tekemälläkään. Tosin eihän se nyt ollut mikään ihme kun meikäläinen erehtyy tekemään kärsivällisyyttä vaativia hommia
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name
Juu, ja vaikka kuinka olisi oikeaa sävyä tuo paikka, niin herkästi saattaa tulla sävyeroa, riippuen mm. ruiskun paineesta ja ruiskutuskulmasta. Sitten jos vielä kohtisuoraan näyttäisikin olevan kohdillaan sävyt, niin annas olla kun sitä alat tiiraamaan eri kulmista...Wike kirjoitti:Kyllä se niin tahtoo olla että nuo metallihohtomaalit on muailmanlopun värkkejä...
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Juuripa näin.. Silleen vaan sanomalehti pussille ja kohti suoraan ruiskutus. On se aika epeli tuo HVM, kun tuon(kin) tiesi.HVM kirjoitti:Häivytys on helpoin kun teet maalauksen reunaan löysän pussin sanomalehdestä ja maalaat saumakohdan kohtisuoraan päältäpäin maalin raja ei ole terävä ja se häipyy auton omaan maalipintaan. Ei tarvitse hioa eikä häivytellä sen ihmeemmin, tulee kerralla valmista.
Lopuksi viellä kun myllyttää koko auton maalipinnan, vahaa jne niin tuleepa hieno. Ei huomaa maalin rajakohtaa.
Mistä tulikin mielen yhtymä punasiin autoihin, joissa ei ole lakkaa maalinpinnassa. Ne haalistuu kovin nopeasti ja haaleeksi auringon paisteessa. Sellaseen jää kunnon sävyero, vaikka maali olisikin precis samaa sävyä kun uutena ollut. Nuo haaleentuneet värit saa onneksi "uudeksi" myllyttämällä.
Mutta edelleenkin: vakuuttavaa työtä Rässillä. Hyvähän siitä tuli.
En tuota sanomalehti kikkaa ole koittanut, mutta sama onnistuu, kun laittaa leveän maalarinteipin kiinni vain toiselta reunalta ja kääntää sen n. 44,9 asteen kulmaan, ja sitten suihkiiJunnu R kirjoitti:Juuripa näin.. Silleen vaan sanomalehti pussille ja kohti suoraan ruiskutus. On se aika epeli tuo HVM, kun tuon(kin) tiesi.HVM kirjoitti:Häivytys on helpoin kun teet maalauksen reunaan löysän pussin sanomalehdestä ja maalaat saumakohdan kohtisuoraan päältäpäin maalin raja ei ole terävä ja se häipyy auton omaan maalipintaan. Ei tarvitse hioa eikä häivytellä sen ihmeemmin, tulee kerralla valmista.
Lopuksi viellä kun myllyttää koko auton maalipinnan, vahaa jne niin tuleepa hieno. Ei huomaa maalin rajakohtaa.
Mistä tulikin mielen yhtymä punasiin autoihin, joissa ei ole lakkaa maalinpinnassa. Ne haalistuu kovin nopeasti ja haaleeksi auringon paisteessa. Sellaseen jää kunnon sävyero, vaikka maali olisikin precis samaa sävyä kun uutena ollut. Nuo haaleentuneet värit saa onneksi "uudeksi" myllyttämällä.
Mutta edelleenkin: vakuuttavaa työtä Rässillä. Hyvähän siitä tuli.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 02.6.2006 22:43
- Paikkakunta: 97940
Onhan noita ruoste hommia tullut tehtyä, enimmäkseen pinta ruosteita, mutta tunkikorvakot piti hitsata, kun edellinen omistaja oli lasikuidulla ja sikaflexillä korjannut .
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm
50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm
50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Koitetaas päästä klubiin.
Pohja alkoi näyttää taka-akselin tienoilta pintaruostumisen merkkejä, joten piti kurkata myös noiden perässä olevien ilmanohjaus(?)/suojamuovien alle. Nehän on sellaisilla muovisilla muttereilla kiinni ja yhtä sellaista irroittaessa lähti kierreosa pohjasta irti, ei hyvältä vaikuttanut.
Muovien päällä oli yhteensä about kolme kiloa tavaraa, sellaista savensekaista hiekkaa. Noo, nakkasin ne vaan mäelle ja pohjaa tutkimaan. Vasemmalla puolella ei ollut mitään kovin hälyyttävää, mutta oikealla puolella oli epämääräisemmän näköistä ja tämmöstä löyty. KLIK Massaa tuolla muovien alla pohjassa ei ole näköjään ollenkaan.
Ei ollut onneksi ihan pehmeää vain tuollaisia ”pistemäisiä” ruostepaikkoja niin riitti kun ne ummisti. KLIK
Tuo kun tuollaista pientä kraateria oli täynnä niin ei olisi saanut kuin hiekkapuhaltamalla puhtaaksi. Joten puhdistin mitä sitä sai eri systeemein ja vedin kotelusuoja-aineen pohjaan. Sitten päälle alustamassaa. KLIK Sisäpuolelle maalia ja kotelosuojaa sekä sen päälle muovia ettei tule lattiamatosta läpi. Niin juu, tulitikkuaskin kokoisen palan vaati takapenkin alle (mistä se kierreosa irtosi), näkyy kuvassa osittain ympyröitynä.
Sitten etupäähän:
Sisälokasuojien alta löytyi molemmin puolen jotain tämän näköistä. KLIK
Vanhaa peltiä riittävästi pois KLIK ja uutta (yhdestä palasta) KLIK tilalle. On tuossa kohtaa koria vähän muotoa, mutta pikku naputtelulla taipuu. Sulakerasian meinasin irroittaa, mutta katsoin tarpeettomaksi. Maali, kotelosuoja, alustamassa tuli tuohonkin.
Toisen puolen korjailusta ei ole kuvamateriaalia kun kamerasta loppui akku. Mutta akku ja akkuteline pois, vanhat rippeet pois, peltilevy sisäpuolelle kipinäsuojaksi, uusi pala paikalleen, suojaus ja nippuun.
Summa summarum:
Kannattaa katsella tuonne pohjamuovien alle ja irroitella sisälokasuojia vaikka joka vuosi. Samalla kun putsaa lokasuojan kaaren ja sen hyllyn pyörän takaa niin ei peikko pääse iskemään. Dieseleissähän ei tuolla ole mitään, mutta bensamalleissa kai bensapumppu ja suodatin?
(Tämä potilas on -90 mallinen W124 ja n. 640 tkm ajettu että siihen nähden kestänyt ajan hammasta ihan hyvin.)
Pohja alkoi näyttää taka-akselin tienoilta pintaruostumisen merkkejä, joten piti kurkata myös noiden perässä olevien ilmanohjaus(?)/suojamuovien alle. Nehän on sellaisilla muovisilla muttereilla kiinni ja yhtä sellaista irroittaessa lähti kierreosa pohjasta irti, ei hyvältä vaikuttanut.
Muovien päällä oli yhteensä about kolme kiloa tavaraa, sellaista savensekaista hiekkaa. Noo, nakkasin ne vaan mäelle ja pohjaa tutkimaan. Vasemmalla puolella ei ollut mitään kovin hälyyttävää, mutta oikealla puolella oli epämääräisemmän näköistä ja tämmöstä löyty. KLIK Massaa tuolla muovien alla pohjassa ei ole näköjään ollenkaan.
Ei ollut onneksi ihan pehmeää vain tuollaisia ”pistemäisiä” ruostepaikkoja niin riitti kun ne ummisti. KLIK
Tuo kun tuollaista pientä kraateria oli täynnä niin ei olisi saanut kuin hiekkapuhaltamalla puhtaaksi. Joten puhdistin mitä sitä sai eri systeemein ja vedin kotelusuoja-aineen pohjaan. Sitten päälle alustamassaa. KLIK Sisäpuolelle maalia ja kotelosuojaa sekä sen päälle muovia ettei tule lattiamatosta läpi. Niin juu, tulitikkuaskin kokoisen palan vaati takapenkin alle (mistä se kierreosa irtosi), näkyy kuvassa osittain ympyröitynä.
Sitten etupäähän:
Sisälokasuojien alta löytyi molemmin puolen jotain tämän näköistä. KLIK
Vanhaa peltiä riittävästi pois KLIK ja uutta (yhdestä palasta) KLIK tilalle. On tuossa kohtaa koria vähän muotoa, mutta pikku naputtelulla taipuu. Sulakerasian meinasin irroittaa, mutta katsoin tarpeettomaksi. Maali, kotelosuoja, alustamassa tuli tuohonkin.
Toisen puolen korjailusta ei ole kuvamateriaalia kun kamerasta loppui akku. Mutta akku ja akkuteline pois, vanhat rippeet pois, peltilevy sisäpuolelle kipinäsuojaksi, uusi pala paikalleen, suojaus ja nippuun.
Summa summarum:
Kannattaa katsella tuonne pohjamuovien alle ja irroitella sisälokasuojia vaikka joka vuosi. Samalla kun putsaa lokasuojan kaaren ja sen hyllyn pyörän takaa niin ei peikko pääse iskemään. Dieseleissähän ei tuolla ole mitään, mutta bensamalleissa kai bensapumppu ja suodatin?
(Tämä potilas on -90 mallinen W124 ja n. 640 tkm ajettu että siihen nähden kestänyt ajan hammasta ihan hyvin.)