-nuo tapahtumat on aina niihin siltoihin mitkä on olleet LIIAN MATALIA AINA.Juhanit kirjoitti:Tästä http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012060 ... 5_uu.shtml tuli mieleen että kuinka hyvin näissä yleensä on kuskilla tiedossa auton korkeus ja voiko se vaihdella paljonkin kuorman tai jonkin muun tilanteen mukaan? Kuinka hyvin noiden siltojen ja muiden alitusten ilmoitetut korkeudet pitää paikkaansa?
Mutta nykyään kun on runsaasti "ulkomaalaisia" kuskeja varsinkin niissä ajoissa joissa on hinta huono. Contti-kuljetukset on yksi niistä.
Ulkolaiset ei tiedä mitkä sillat on matalia vaikka tuossakin sillassa on alitusmerkki. Ja sinne kääntyessäkin on merkki molemmista suunnista. Sekä alitusaukon yläpuolella. 4m sillasta sopii 3,9 korkunen vetäjä mutta contin kanssa korkeus ollu yli 4m ja silloin se ottaa kii. Toleranssi voi olla 5-15cm välillä jota ei kerrota.
Käytännössä kotimaiset kuljettajat tietää mitä siltoja vältetään ja missä on toleranssia riittävästi. Lain mukaan 4,4m alittavat korkeudet on merkittävä liikennemerkillä. Mutta se 4,4m merkattu voi olla toiselta kaistaltaan vaikka 4,5 tai kummaltakin kaistalta.
Jos on 4,4m merkki sillassa ja kuorman korkeus vaikka TARKALLEEN mitattuna 4,43m, sen pitää mahtua koska on alle 4,45m. Mutta jos ottaa kiinni, vastuu on AINA kuljettajan. Ja kuormavakuutus ei korvaa "tien yläpuolisiin esteisiin törmäämistä".
Kuvan tapauksessa contti on kuorma ja luetaan pakkaukseksi nykyään. Kuormatila on tuo ppv(conttiruoto) ei tuo contin sisätila.