Releen kytkentäkaavat??

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Roisto kirjoitti:
mjo33400 kirjoitti:Diodin tarkoitus on päästää plus jännite parkkivaloille silloin kun valoja ei ole valittu eli on vain virrat päällä.
Jep, jep. Mutta se estää myös virran menon huomiovaloille, kun parkit (ja ajovalot) on kytketty katkaisijasta päälle. Eli jos sen jätttää pois, niin systeemi ei kai toimi lain kirjaimen mukaan.


Ei ole noin, ei diodi mitään estä. Se kytkee virrat päällä tilanteessa jännitteen parkeille ja tosiaan jos ottaa diodin pois niin silloin pitää laittaa kytkin S-pisteeseen huomiovaloille eli on parempi jättää diodi paikalleen koska sehän on ihan järkevä toiminto, että valot syttyy heti kun laittaa virrat päälle.
Huomiovalot saa kytkeä myös D+ ohjauksella eli kun laittaa auton käyntiin niin H-valot syttyy vasta sitten.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mika.T kirjoitti:
mjo33400 kirjoitti: Huomiovalot päällä saa ajaa päivisin
Taajamassa.
Koska on muuttunut kun en löytänyt asiasta tietoa? :oops:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Roisto kirjoitti:
mjo33400 kirjoitti:Diodin tarkoitus on päästää plus jännite parkkivaloille silloin kun valoja ei ole valittu eli on vain virrat päällä.
Jep, jep. Mutta se estää myös virran menon huomiovaloille, kun parkit (ja ajovalot) on kytketty katkaisijasta päälle. Eli jos sen jätttää pois, niin systeemi ei kai toimi lain kirjaimen mukaan.
mjo33400 kirjoitti:Mersun sumuvalojahan ei saa päälle ennenkuin on valinnut ajovaloasennon valokytkimestä joten mielestäni kytkentä käy suoraan, tosin en ole katsonut asiaa kytkentäkuvista vielä.
Kytkentäkaavio ei tuohon taida auttaa – sumuvaloja varten on omat kielet ja normivalojen kanssa on vain mekaaninen yhteys. Olen toiminnan joskus testannut ja onhan Suomi puolillaan parkit ja sumuvalot päällä kulkevia Mersuja. :D

t.
Risto
Et lukenut tekstiä loppuun asti. :lol: Vai kerkisinkö muokkaamaan ennen kuin vastasit?
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kaksi diodia

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Kommentoinpa minäkin hieman...

Eli, parkit sytytetään diodin läpi => mersussa parkit on jaettu puolittain erikseen, joten tarvitaan kaksi diodia.

Huomiovalojen hyötyjä:

- tuo edelläkin mainittu umpiluun unohduksen esto
- säästää ajovalopolttimoita/umpioita => voipi käyttää vaikkapa 100w polttimoita
- säästää mittarivalopolttimoita, siis pätee vain mersuissa, muissa merkeissä mittarivalot syttyy parkkien rinnalla

Hyvä käytännön vinkki huomiovaloilla ajettaessa: Kun et enää näe lukea mittareita, sytytä ajovalot.
Terveisin
Tero
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

mjo33400 kirjoitti:Vai kerkisinkö muokkaamaan ennen kuin vastasit?
Jokin katkos tässä varmaan sattui. :oops: :D
mjo33400 kirjoitti:Ei ole noin, ei diodi mitään estä. Se kytkee virrat päällä tilanteessa jännitteen parkeille ja tosiaan jos ottaa diodin pois niin silloin pitää laittaa kytkin S-pisteeseen huomiovaloille eli on parempi jättää diodi paikalleen koska sehän on ihan järkevä toiminto, että valot syttyy heti kun laittaa virrat päälle.
Öö. :? Jos tsydeemissä ei ole sitä diodia, joka on siinä muokkaamattomassa kuvassa harmaan ja punaisen johdon nuolen välissä, miten estetään huomiovalojen syttyminen ajovalojen ollessa päällä? Huomiovalon relehän on tuolloin toki auki mutta jos välissä ei ole diodia, virta tulee parkkien katkaisijalta siihen sulakkeiden väliseen kytkentäpisteeseen ja valuu sieltä huomiovaloille.

Vai puhutaanko me eri diodeista tai jopa eri asioista. :oops: Tarkoitin siis sitä, että jos ko. diodin poistaa, sen tilalla olisi suora johto eikä katkos.
dieselflosse kirjoitti:Eli, parkit sytytetään diodin läpi => mersussa parkit on jaettu puolittain erikseen, joten tarvitaan kaksi diodia.
Juu'u.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Roisto kirjoitti:
mjo33400 kirjoitti:Vai kerkisinkö muokkaamaan ennen kuin vastasit?
Jokin katkos tässä varmaan sattui. :oops: :D
mjo33400 kirjoitti:Ei ole noin, ei diodi mitään estä. Se kytkee virrat päällä tilanteessa jännitteen parkeille ja tosiaan jos ottaa diodin pois niin silloin pitää laittaa kytkin S-pisteeseen huomiovaloille eli on parempi jättää diodi paikalleen koska sehän on ihan järkevä toiminto, että valot syttyy heti kun laittaa virrat päälle.
Öö. :? Jos tsydeemissä ei ole sitä diodia, joka on siinä muokkaamattomassa kuvassa harmaan ja punaisen johdon nuolen välissä, miten estetään huomiovalojen syttyminen ajovalojen ollessa päällä? Huomiovalon relehän on tuolloin toki auki mutta jos välissä ei ole diodia, virta tulee parkkien katkaisijalta siihen sulakkeiden väliseen kytkentäpisteeseen ja valuu sieltä huomiovaloille.

Vai puhutaanko me eri diodeista tai jopa eri asioista. :oops: Tarkoitin siis sitä, että jos ko. diodin poistaa, sen tilalla olisi suora johto eikä katkos.
dieselflosse kirjoitti:Eli, parkit sytytetään diodin läpi => mersussa parkit on jaettu puolittain erikseen, joten tarvitaan kaksi diodia.
Juu'u.

t.
Risto
Jos diodia ei ole niin ei ole mitään kytkentää siinä välissä, mutta kuten aiemmin totesin niin ei diodia kannata poistaa, muuten pitää laittaa S-pisteeseen kytkin ja se ei todennäköisesti ole enää lain mukainen, tosin en ole siitä varma.
Jos diodi on pois niin huomiovalot palaa heti virtojen kytkettyä, mutta parkit ei pala joten voimme unohtaa diodin poiston. :lol:
Ei tarvita kahta diodia jos olen oikein ymmärtänyt niin valokytkimen nastat 58L ja 58R ovat fyysisesti yhdessä joten riittää yksi diodi joka kytketään jompaan kumpaan nastaan tai sulakerasiaan.
Pitää muistaa se, että kun ajovalot laittaa päälle niin huomiovalon rele vetää ja katkaisee jännitteen H-lampuilta.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tässä vielä kytkentäkuva siitä miten se mesessä kytketään. Tein muutoksen aiempaan kytkentään.
Kuva
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

mjo33400 kirjoitti:Jos diodi on pois niin huomiovalot palaa heti virtojen kytkettyä, mutta parkit ei pala joten voimme unohtaa diodin poiston. :lol:
Nyt taidetaan olla pikkuhiljaa samalla kartalla. :D Käsitimme vain erilailla käsitteen "poistetaan diodi välistä". :oops: Väännetään kuitenkin vielä: eli jos tuo diodi olisi korvattu johdonpätkällä niin silloin ilmeisesti huomiovalot palaisivat myös ajovaloasennossa.
mjo33400 kirjoitti:Ei tarvita kahta diodia jos olen oikein ymmärtänyt niin valokytkimen nastat 58L ja 58R ovat fyysisesti yhdessä joten riittää yksi diodi joka kytketään jompaan kumpaan nastaan tai sulakerasiaan.
Ovat ja eivät. :D Nolla-, parkki- ja ajovaloasennoissa ovat yhdessä mutta niissä "Saksanparkki"-asennoissa eivät. Toisaalta harvoinpa niitä asentoja käytetään. :D Eli Käytännössä yksi diodi riittää.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

En jaksanut lukea ihan tarkkaan läpi pohdintojanne...kommentoin kuitenkin:

Diodi on systeemissä juurikin sitä varten etteivät huomiovalot syty kun parkit laitetaan päälle.
Diodi siis estää virran kulun parkeilta huomiovaloille. OK ? :D
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Roisto kirjoitti:
mjo33400 kirjoitti:Jos diodi on pois niin huomiovalot palaa heti virtojen kytkettyä, mutta parkit ei pala joten voimme unohtaa diodin poiston. :lol:
Nyt taidetaan olla pikkuhiljaa samalla kartalla. :D Käsitimme vain erilailla käsitteen "poistetaan diodi välistä". :oops: Väännetään kuitenkin vielä: eli jos tuo diodi olisi korvattu johdonpätkällä niin silloin ilmeisesti huomiovalot palaisivat myös ajovaloasennossa.
mjo33400 kirjoitti:Ei tarvita kahta diodia jos olen oikein ymmärtänyt niin valokytkimen nastat 58L ja 58R ovat fyysisesti yhdessä joten riittää yksi diodi joka kytketään jompaan kumpaan nastaan tai sulakerasiaan.
Ovat ja eivät. :D Nolla-, parkki- ja ajovaloasennoissa ovat yhdessä mutta niissä "Saksanparkki"-asennoissa eivät. Toisaalta harvoinpa niitä asentoja käytetään. :D Eli Käytännössä yksi diodi riittää.

t.
Risto
Ensimmäiseen kysymykseen; niin palaisivat koska releen toiminnalla ei olisi merkitystä.
Tota saksanparkkiasentoa en ajatellut ollenkaan :oops: , hyvä huomautus, mutta kuten sanoit ei merkitystä. :lol:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

No nyt alkaa valkenemaan,pikkuhiljaa.

Siis Tiileri ei keksikkään noita hankalannäköisiä kytkentöjä vain minun kiusaksi,vaan että saisi vanhaan katiskaan ajovaloautomatiikkaa,mahtavaa.

Mites Dealer,jos kytken äärivalot nelinapaisella releellä:
85=parkeilta (japsissa parkit palaa ajovalojen kanssa)
86=maa
87=äärivaloille
30=+akulta
niin laitahan joku parannusehdotus :roll: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

dealer kirjoitti:En jaksanut lukea ihan tarkkaan läpi pohdintojanne...kommentoin kuitenkin:

Diodi on systeemissä juurikin sitä varten etteivät huomiovalot syty kun parkit laitetaan päälle.
Diodi siis estää virran kulun parkeilta huomiovaloille. OK ? :D
Dealer, katsohan hieman tarkempaan kytkentää. Lähde ajattelemaan asiaa siten, että kytket virran päälle ja mitä sitten tapahtuu.
Diodi nimenomaan kytkee parkeille sähköä silloin kun valokatkaisija on 0-asennossa.
Jos diodin ottaisi pois niin huomiovalot palaisi yksinään kun vain virrat on päällä ja se ei olisi lain mukainen.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

kilander kirjoitti:No nyt alkaa valkenemaan,pikkuhiljaa.

Siis Tiileri ei keksikkään noita hankalannäköisiä kytkentöjä vain minun kiusaksi,vaan että saisi vanhaan katiskaan ajovaloautomatiikkaa,mahtavaa.

Mites Dealer,jos kytken äärivalot nelinapaisella releellä:
85=parkeilta (japsissa parkit palaa ajovalojen kanssa)
86=maa
87=äärivaloille
30=+akulta
niin laitahan joku parannusehdotus :roll: .
Ps. tässä ne palaa koko ajan, vaikka sammuttaa auton..
Takavalot ei vaan pala.
Vedä tuohon 30-napaan virtalukolta virta, niin auttaa.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tässä vielä virran kulku kun virta on päällä. Valokytkimen parkkiasento tekee diodin toiminnan vain turhaksi. Diodi on siis valoautomatiikkaa. :lol:
Kuva
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

kilander kirjoitti:No nyt alkaa valkenemaan,pikkuhiljaa.

Siis Tiileri ei keksikkään noita hankalannäköisiä kytkentöjä vain minun kiusaksi,vaan että saisi vanhaan katiskaan ajovaloautomatiikkaa,mahtavaa.

Mites Dealer,jos kytken äärivalot nelinapaisella releellä:
85=parkeilta (japsissa parkit palaa ajovalojen kanssa)
86=maa
87=äärivaloille
30=+akulta
niin laitahan joku parannusehdotus :roll: .
Anteeksi, että puutun Dealerille esitettyyn kysymykseen, mutta miksi yleensäkään relettä tohon kytkentään. Onko jotain valvontalaitteita jotka estää suoran kytkennän?
Kytkentä on muuten ihan hyvä. :lol:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

mjo33400 kirjoitti:
kilander kirjoitti:No nyt alkaa valkenemaan,pikkuhiljaa.

Siis Tiileri ei keksikkään noita hankalannäköisiä kytkentöjä vain minun kiusaksi,vaan että saisi vanhaan katiskaan ajovaloautomatiikkaa,mahtavaa.

Mites Dealer,jos kytken äärivalot nelinapaisella releellä:
85=parkeilta (japsissa parkit palaa ajovalojen kanssa)
86=maa
87=äärivaloille
30=+akulta
niin laitahan joku parannusehdotus :roll: .
Anteeksi, että puutun Dealerille esitettyyn kysymykseen, mutta miksi yleensäkään relettä tohon kytkentään. Onko jotain valvontalaitteita jotka estää suoran kytkennän?
Kytkentä on muuten ihan hyvä. :lol:
Ei mittään,hyvä kun joku ehtii vastailla kun Tiileri ampuu hirviä :D .
Äärivalothan ei ole kuin 5w polttimoilla,eli meinaatko että 4 kappaletta voisi rosvota suoraan parkeilta?
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

kilander kirjoitti:
mjo33400 kirjoitti:
kilander kirjoitti:No nyt alkaa valkenemaan,pikkuhiljaa.

Siis Tiileri ei keksikkään noita hankalannäköisiä kytkentöjä vain minun kiusaksi,vaan että saisi vanhaan katiskaan ajovaloautomatiikkaa,mahtavaa.

Mites Dealer,jos kytken äärivalot nelinapaisella releellä:
85=parkeilta (japsissa parkit palaa ajovalojen kanssa)
86=maa
87=äärivaloille
30=+akulta
niin laitahan joku parannusehdotus :roll: .
Anteeksi, että puutun Dealerille esitettyyn kysymykseen, mutta miksi yleensäkään relettä tohon kytkentään. Onko jotain valvontalaitteita jotka estää suoran kytkennän?
Kytkentä on muuten ihan hyvä. :lol:
Ei mittään,hyvä kun joku ehtii vastailla kun Tiileri ampuu hirviä :D .
Äärivalothan ei ole kuin 5w polttimoilla,eli meinaatko että 4 kappaletta voisi rosvota suoraan parkeilta?
Tottakai, näin minä olen kytkenyt rekan perässä olevia motorhomeja, eihän ne kuluta kuin noin 1,5 Ampeeria.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Dealer, katsohan hieman tarkempaan kytkentää. Lähde ajattelemaan asiaa siten, että kytket virran päälle ja mitä sitten tapahtuu.
Diodi nimenomaan kytkee parkeille sähköä silloin kun valokatkaisija on 0-asennossa.
Jos diodin ottaisi pois niin huomiovalot palaisi yksinään kun vain virrat on päällä ja se ei olisi lain mukainen.
Diodi ei kytke yhtään mitään, se laitetaan johtoon vain estämään virran kulku toiseen suuntaan.

Jos diodi otetaan pois, jää johto jossa virta kulkee molempiin suuntiin.
Silloin käy niin että jättäessäsi auton johonkin parkit päällä jäävät myös huomiovalot palamaan.
Huomiovalot kyllä toimisivat oikein ja sytyttäisivät myös parkit.

Diodi laitetaan väliin etteivät huomiovalot pala kun laitetaan parkit päälle, tämä tosiasia ei muutu miksikään vaikka kuinka tarkasti katsotaan kaavioita. :D
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Valitettavasti olet väärässä. Jos diodi otetaan pois niin ei siihen mitään johtoa jää. Jos diodi on pois niin koko kytkentä on pois, mitä varten siihen mitään johtoa tungetaan? :cry:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jossain on johto. Siihen laitetaan väliin tarvittaessa diodi.
Mietippä tarkasti miksi diodi on laitettu tuon johdon väliin... :wink:

Ajattelet asiaa väärinpäin. :D
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tässä kytkennässä se ei ole niin kuin sanoit, mutta jos huomiovaloihin nastaan S laitetaan kytkin jolla huomiovalot saadaan pois kytkettyä niin silloin diodi toimii estona.
Tossa kytkentäkuvassa joka on esitetty niin diodin molemmilla puolilla on sama jännite kun parkit on päällä.
Huomiovalokytkentä on lisälaite jota ei kytketä minkään johdon väliin vaan paketin johdot kytketään eri pisteisiin.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tässä kytkennässä se ei ole niin kuin sanoit, mutta jos huomiovaloihin nastaan S laitetaan kytkin jolla huomiovalot saadaan pois kytkettyä niin silloin diodi toimii estona.
Tossa kytkentäkuvassa joka on esitetty niin diodin molemmilla puolilla on sama jännite kun parkit on päällä.
Ei pidä paikkaansa.

Kun laitat auton parkkiin ja seisontavalot päälle, lukitset auton ja lähdet kävelemään, autoon jää palamaan vain parkit kuten pitääkin.

Jos et laita tuota diodia, palamaan jäävät myös huomiovalot :idea: :idea: eli järjestelmä ei toimi oikein.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tulihan se sieltä. :lol: Tota en edes ajatellut, tossa tilanteessa virta on pois ja huomiovalot palaisivat jos ei olisi diodia. Miksi et tota heti sanonut. :lol:
Hyvin kehittävä keskustelu. :lol:
Mutta jos sitä diodia ei ole ollenkaan niin ei ole mitään johtoakaan eli ei pala huomiovalot, mutta ei myöskään toimi oikein kun virrat laittaa päälle. :lol:
Eli se diodi on siellä kahden asian takia.
Eli tossa Dealerin kertomassa tilanteessa pisteessä S on jännite pois kun virta on katkaistu joten diodia tarvitaan myös siinä tilanteessa estotoiminnalla, jotta siihen pisteeseen ei jännite pääsisi.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo, tämä on mukavaa tällainen kevyt inttäminen - eikö tuo lie viihdyttävää lukijoistakin. 8)
Mutta jos sitä diodia ei ole ollenkaan niin ei ole mitään johtoakaan eli ei pala huomiovalot, mutta ei myöskään toimi oikein kun virrat laittaa päälle.
Ei ei ei. :lol:
Johto on aina ensin, sitten se katkaistaan ja laitetaan diodi väliin jos on tarvetta.
Ellei ole johtoa ei ole diodiakaan, eikä tarvetta sille.

Jos kysytään "Laitetaanko tuohon väliin diodi", tarkoitetaan aina jotain johtoa joka on olemassa, se katkaistaan ja laitetaan se diodi.

Tuossa kytkennässä diodi on vain ja ainoastaan estämässä huomiovalojen palaminen parkeilla, ilman diodia muuten toimii ihan OK.


Laitetaan tähän väliin di :shock: eikun eräs väärä tapa kytkeä apukaukovaloille rele:

86 = jatkuva +
85 = maa
30 = heräte auton omilta kaukovaloilta
87 = virta apukaukovaloille


Tällä kytkennällä valot toimivat ihan oikein mutta auton akku tyhjenee sen seisoessa pitempään ajamattomana. :D
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

dealer kirjoitti:Joo, tämä on mukavaa tällainen kevyt inttäminen - eikö tuo lie viihdyttävää lukijoistakin. 8)
Mutta jos sitä diodia ei ole ollenkaan niin ei ole mitään johtoakaan eli ei pala huomiovalot, mutta ei myöskään toimi oikein kun virrat laittaa päälle.
Ei ei ei. :lol:
Johto on aina ensin, sitten se katkaistaan ja laitetaan diodi väliin jos on tarvetta.
Ellei ole johtoa ei ole diodiakaan, eikä tarvetta sille.

Jos kysytään "Laitetaanko tuohon väliin diodi", tarkoitetaan aina jotain johtoa joka on olemassa, se katkaistaan ja laitetaan se diodi.

Tuossa kytkennässä diodi on vain ja ainoastaan estämässä huomiovalojen palaminen parkeilla, ilman diodia muuten toimii ihan OK.


Laitetaan tähän väliin di :shock: eikun eräs väärä tapa kytkeä apukaukovaloille rele:

86 = jatkuva +
85 = maa
30 = heräte auton omilta kaukovaloilta
87 = virta apukaukovaloille


Tällä kytkennällä valot toimivat ihan oikein mutta auton akku tyhjenee sen seisoessa pitempään ajamattomana. :D
Sillä diodilla on toinenkin toiminto ja se on se kun virrat laittaa päälle niin myös parkit saa sähköä ja se johtuu siitä kun laki sanoo, että huomiovalojen ja parkkien pitää toimia samanaikaisesti. Jos diodi on pois ei huomiovalot toimi oikein lain mukaan.
Jos asentaja toimii noin kuin tossa Di esimerkissä kerroit niin sellaista asentajaa ei saa päästää 10 metriä lähemmäksi autoa. :lol:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sillä diodilla on toinenkin toiminto ja se on se kun virrat laittaa päälle niin myös parkit saa sähköä ja se johtuu siitä kun laki sanoo, että huomiovalojen ja parkkien pitää toimia samanaikaisesti
Johto riittää tuohon, siihen ei tarvita diodia. :ttu:

Diodi tarvitaan vain ja ainoastaan etteivät huomiovalot pala parkeilla.
Diodilla ei ole mitään toista toimintoa tuossa kytkennässä.
Ilman diodia virta kulkee kuvatussa johdossa molempiin suuntiin.
Yksinkertaista.
Jos diodi on pois ei huomiovalot toimi oikein lain mukaan.
Ei niin, koska huomiovalot palaisivat myös parkeilla.
Muuten ne toimisivat ihan oikein. 8)

Autojen sähköistä puhuttaessa homma menee näin, muusta en tiedä enkä ymmärrä.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kävin tätä muna ja kana leikkiä läpi 15 minuuttia kytkentäkuvan kanssa ja on myönnettävä, että Dealer on oikeassa, diodi on vain parkkitilanteessa estämässä huomiovalojen kytkeytymistä. Jos tätä Dealerin aiemmin esittämää toimintaa ei olisi niin diodia ei tarvittaisi vaan sen tilalla olisi suora kytkentä.
Antoisa keskustelu. :lol:
Sen haluan kuitenkin sanoa, että tässä tapauksessa diodilla on kaksi toimintoa, se estää huomiovalojen toiminnan parkkitilanteessa ja kytkee parkeille sähköt virta päällä tilanteessa, mutta se on vain ja ainoastaan estotoiminnan takia siihen laitettu. Jos tätä estotoimintaa ei tarvittaisi niin diodin tilalla olisi suora kytkentä.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tämä Dealerin lause harhautti minut täysin;
Diodi tarvitaan vain ja ainoastaan etteivät huomiovalot pala parkeilla.

Dealer tarkoitti aiemmin esitettyä tilannetta ja minä ajattelin parkkivaloja tavallisessa tilanteessa enkä ottanut ollenkaan huomioon tilannetta, että auto on sammuneena ja ovet lukossa sekä parkkivalot päällä. :oops:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tämä Dealerin lause harhautti minut täysin
8) Harhautus, ja isku selustaan kun vastustaja sitä vähiten odottaa. :firing:
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

No miten sen hirven kävi? :roll:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”