Letkutermostaatti (Niksi-Mese testaa!)

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...

Paleleeko?

Kyllä, palelee.
20
36%
Ei palele.
28
50%
Ei palele enään.
8
14%
 
Ääniä yhteensä: 56

Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Sergey kirjoitti:Sinulla pupetti ei sentään viisari ole tuolla 40 kohdalla niinkuin cdi autoissa on yleistä
Eikä ole, mersussa lämpömittarin neula on joko nollassa tai sitten täysin ylhäällä tai sitten 45-50 lukemassa, siinä se viihtyy ensimmäiseen kuoppaan tai minuutin, sen jälkeen tippuu niin alas kun voi, jääden sinne joko 2 minuutiks tai kokopäiväks, tai sitten se menee ylös ja alas oman mielensä mukaan :lol:

Nuorempi poika kerran ihmetteli mitä naureskelin, no sitä kun piti pysähtyä 3 eri liikennevaloihin peräkkäin, ja jokaisissa se neula nous hirmu nopiasti yläasentoon........kun suojatietä ylitti nainen :shock:
Laski heti alas jos naisen vierellä käveli mies tai mummo, valojen välisen matkan sitten nopeasti liikku ylösalas, kun päästiin liikennevaloista niin sen neulan liikkuminen loppu kokonaan.

Mutta kyllä se lämpiää, vois tietty nopiamminkin sen tehdä, mutta jos kesällä sitten putsais koko järjestelmän sitä sisätila kennoa myöden, sen päällä kun saattaa olla puista tulleita möhniä.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
Sippaat
Viestit: 11
Liittynyt: 27.12.2014 11:02

Viesti Kirjoittaja Sippaat »

Kuva

Taitaa tämä reikä mennä suoraan alkuperäisen termostaatin yläpuolelle?
Eli jos alkup. termari on rikki ja käytettään letkutermostaattia pääsee jäähdytysneste kiertämään vapaasti tätä 10mm letkua pitkin jäähdyttimelle, mulla ainakin on Sprinterissä tulikuumana tämä letku ja ylävesiletku kylmänä ennenkuin termari aukeaa.

Laitoin kymmen millin akselin pätkän jossa on 1,5mm reikä tuohon letkuun katotaan jos tuo vaikkuttais....

Nimim. Ei ikinä yli 60c kaupunki ajossa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muutinpa tämän ilmoitukseksi, kuitenkin aiheesta silloin tällöin kysellään ja Sergeyllä on niin selvät kuvat :idea:
wiimax.fi
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

pupetti kirjoitti:Hannulla 1 pytty vähemmän :lol:
Sinänäsä tarvii nykyistä nopiammin lämmetä, mutta vois koittaa vaikuttaako se letkulämppäri yhtään mitään, lämmöt kuitenkin ihan rajojen sisällä, välillä pitää säätää lämpöjä poiskin.

Toisaalta kyllä se 250d nopiammin lämpes kun tämä nykyinen 300d, mutta ei oikein voi verrata kun 300:nen on isompi jo kooltaan ja vesitilaa enemp
Sattui vain löytymään Photobucketista kuva tuosta 250:stä, nykyinen kolmesatanen lämpeää yhtä hyvin :wink: Ei se ainakaan hitaampi ole lämpeämään kuin 250 :idea:
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sippaat kirjoitti:Kuva

Taitaa tämä reikä mennä suoraan alkuperäisen termostaatin yläpuolelle?
Eli jos alkup. termari on rikki ja käytettään letkutermostaattia pääsee jäähdytysneste kiertämään vapaasti tätä 10mm letkua pitkin jäähdyttimelle, mulla ainakin on Sprinterissä tulikuumana tämä letku ja ylävesiletku kylmänä ennenkuin termari aukeaa.

Laitoin kymmen millin akselin pätkän jossa on 1,5mm reikä tuohon letkuun katotaan jos tuo vaikkuttais....

Nimim. Ei ikinä yli 60c kaupunki ajossa.
Kannattaa pitää auki.
Tuon kautta poistuu moottorissa pyörivä ilma pois.
Toki poistuuhan se termostaatin avautuessakin mutta jos termostaatin alla on paljon ilmaa niin termari ei lämpene eikä silloin avaudukkaan.
Avatar
Sippaat
Viestit: 11
Liittynyt: 27.12.2014 11:02

Viesti Kirjoittaja Sippaat »

Sen takia teinkin 1.5mm reiän siihen pulikkaan että ilma kulkee mutta neste ei :wink:
Avatar
t.p.k
Viestit: 46
Liittynyt: 10.2.2014 18:58
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja t.p.k »

Letkutermari asennettu 92asteinen, pikku kennon kierto tulpattu. Maskin takana viimasuoja myös kuulerin edessä ja pohjapanssarikin on.

Tarkkailin lämpöjä tuossa koulumatkalla 16km aikasemmin viikolla kun pakkasta oli -20 - -10. Webasto päällä enne ajoon lähtöä 30min. Ei lämmöt tuolla matkalla kertaakaan yli 60asteen käynyt. Normaalia?
Nyt näillä parin asteen pakkasilla lämmöt 90.

Autohan on w202 200CDI
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Mikähän tämä juttu on täs termostaatti-ideassa? Eikö jotkut mallit lämpene kunnolla Mersun omilla termareilla? Toki, eihän rikkonaisella termarilla lämpiä mikään mutta voiko ehjissä olla eroja?

Mulla on ollut myös S203 200 CDI ja ei sen lämpiämises mitään vikaa ollut, kunhan läppäsysteemin sai toimimaan ja ilmaa jalkatilaankin alkoi tulla. Se oli rikki jo 50tkm ajetussa :shock:
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
jaasu
Viestit: 947
Liittynyt: 27.3.2011 12:58
Paikkakunta: 86600

Viesti Kirjoittaja jaasu »

hinta on murto-osan
5min työaika ensikertalaisena
Meisseli riittää
Kestoikä moninkertaistuu

Tuossahan se juttu on tuon letkutermarin kanssa.
Nykyinen: W124 e250d
Ex: Audi a6 c5 quatro
EX:Bmw e46 330D ///M-sport
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 909
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

MHe kirjoitti:Olikos sulla pikkutermari / sen letkut tukittu? Kenno tukohdissa tai likainen? Ei se nyt voi pelkästä mootorista olla jos muilla 4-sylinteriset jaksaa lämmetä...?
Niin, tästä kaipaisin hieman lisätietoa. Kun jotenkin mulla on semmonen mielikuva, että mulle olis joskus sanottu, että tuossa ei etes ole sitä pikkutermaria... :shock: Mistäs minä sen nyt sitten tiiän, että onko siinä?

Minustakin on kuulostanut kyllä hieman erikoiselta, kun muut saa lämpeämään nuo ompelukonemoottorit tuolla letkutermarilla ihan nurkka-ajossakin. Ei saatn mulla kyllä lämpeä vieläkään. Maantieajossa lämpeää paremmin nyt letkutermarin laiton jälkeen, mutta kyllä se tuskaista on vieläkin.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No rajansa se on tuomosen suoraruiskun hukkalämmössäkin.
Jos moottorista ei irtoa hukkalämpöä niin ei se lämpene vaikka neste ei kiertäis ollenkaan. :lol:

Vielä kun se vähäinenkin lämpö puhalletaan sisätilojen lämmitykseen...

290td väykky taitaa olla vielä huonompi lämpenemään.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3048
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Täällä oli rinnakkain ajossa 290 td ja 200 cdi ja kyllä minusta 290 lämpenee nopeammin ja sisätiloiltaan siedettäväksi vielä kovemmillakin pakkasilla. Cdi ei.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kyl se minunkin 290 väykky lämpeni paremmin ku mikää mun cdi ikinä :)

Tänään pääsi kokeilemaan +2 kelissä letkaria, ja mittari näyttää napotti n 85c lukemaa tasan ja tarkasti.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Mikä sen letkutermarin halkasija on????

Kävisiköhän se suoraan vitoonkin, kun se sen originaalitermari on niin maan sun perusteellisen vi##umainen vaihtaa.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

pitäs se käyä, ainaki sprinterii käy, olisko tuo 38mm ja se kaulus on 40mm.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Yhden talven oli 2,9 sprintteris letkutermostaatti kun naapurifoorumilla oli just kuvia Vitoon laitettuna. Ei yhtään mitään hyötyä kun kone käy pirun kylmänä, kun ajot lähinnä kehä1 sisäpuolella matelua.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Vitossa ollut nyt pari vuotta tuollainen, kyllästyin kun orkkistermari tosiaan hankala vaihtaa/kallis/ei kestä. En nyt osaa sanoa onko paljon sen kummempi kuin ehjä orkkis mutta edellä mainituista kyllästymisen aiheista pääsi eroon.
Avatar
Sippaat
Viestit: 11
Liittynyt: 27.12.2014 11:02

Viesti Kirjoittaja Sippaat »

Pakardinen kirjoitti:
Minustakin on kuulostanut kyllä hieman erikoiselta, kun muut saa lämpeämään nuo ompelukonemoottorit tuolla letkutermarilla ihan nurkka-ajossakin. Ei saatn mulla kyllä lämpeä vieläkään. Maantieajossa lämpeää paremmin nyt letkutermarin laiton jälkeen, mutta kyllä se tuskaista on vieläkin.
Kokeileppa onko se pikku letku kuuma mikä lähtee termostaatin kopasta ja menee paisuntasäiliölle?
Mulla karkas lämmöt sitä kautta.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Eipä ollut vantaan motonetissa yhtään tommosta. Fixuksessakin pyörittelivät silmiään kun pyysin iskemään pöytään rellun/volvon B14 termarin. Minustakin se kuullostaa vitamiinilta.
Onkohan tämä koko topikki, joku ovelasti rakennettu trolli, minun kaltaisia maalaisia vedättämään :roll:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Sippaat kirjoitti:Kuva

Taitaa tämä reikä mennä suoraan alkuperäisen termostaatin yläpuolelle?
Eli jos alkup. termari on rikki ja käytettään letkutermostaattia pääsee jäähdytysneste kiertämään vapaasti tätä 10mm letkua pitkin jäähdyttimelle, mulla ainakin on Sprinterissä tulikuumana tämä letku ja ylävesiletku kylmänä ennenkuin termari aukeaa.

Laitoin kymmen millin akselin pätkän jossa on 1,5mm reikä tuohon letkuun katotaan jos tuo vaikkuttais....

Nimim. Ei ikinä yli 60c kaupunki ajossa.
CDI moottorissa tuo onkin moottorin puolella termostaattia, eli aina auki. Termostaatin sisällä oleva reikä ei ole kuin 2mm hakaisijaltaan.
Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Eikö se ole Motonetin numero 30-6017? Motonetti on näköjään ostettu tyhjäksi koko Suomessa eli olisiko mersumiehet olleet asialla? Vähän viileämpää eli 89 asteista numerolla 30-6016 näyttäisi löytyvän mm Helsingin , Espoon, Vantaan ja Lahden myymälöistä.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

No just saman asian huomasin. 89 asteinen on tuo 6016. 6017 on näköjään 3 astetta lämpösempi.
Huomenna täytyy kävästä motonetissa.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tuo 89 minullakin taitaa olla. Tuskinpa merkitystä, ongelmahan vain saada lämmöt edes yli 60.. Eipä tuo vito minulla vieläkään kunnolla lämpene. Tai lämpenee matkaajossa kohtuudella. 20 pakkasella ei toivettakaan että lämmöt nousee normaaliin kaupunkiajossa. Egr sitä on tukittu,liekkö miten paljon vaikutusta.
Avatar
IC1970
Viestit: 31
Liittynyt: 22.1.2015 19:56
Paikkakunta: Borgånedjen

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ensi viikoksi luvattiin tänne eteläänkin reilusti pakkasta, kattellaan sitten, miten tuo kiulu lämpiää. Näillä muutaman asteen pakkasilla olen ollut oikein tyytyväinen lämmitykseen, edellinen uudenkarhea Toyota Yaris oli todellinen jääkaappi, siinä tuo multidrive vaihteisto tarjosi normaaliin työmatkaköröttelyyn n. 70 mittarivauhdissa peräti 1050 kierrosta minuutissa, Eemeli sentään kiertää n. 1400-1500 kierrosta. Eihän se lämmennyt, pikkupakkasessakin oli lämppäri koko ajan miltei täysillä. Tämä Eemeli lämpiää nopeasti ja ennenkaikkea tasaisesti. Naatittu on toistaiseksi.

Lämpömittari nousee n. 10 km ajolla yhden pykälän yli 80 asteen ja pysyy siinä. 60 astetta on mittarissa jo alle 3 km ajon jälkeen. Eikös tuolla joku sähkövastus ole jossain tässä mallissa, ainakin kabiiniin alkaa tulla lämpöä lähes välittömästi, just saat skrapan käteen, kun alkaa tuulilasin alareuna olla jo sula. Kaippa tuossa on termari vielä ihan ärhäkässä kunnossa. Lienee pari kertaa vaihdettukin...
Avatar
kaskuilija
Viestit: 10
Liittynyt: 02.1.2013 19:54
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja kaskuilija »

Moi,just tuossa pari tuntia sitten laitoin omaani w203 220cdi,tollaisen letkutermarin..Sen halkaisija on 43mm ja ei mennyt sitten rasvaamallakaan ylävesiletkun sisälle..Onko ko.huussissa pienempi ylävesiletku,jos sen pitäisi(muut saaneet) paikalleen ilman modifioimista?? Ajoin nauhahiomakoneella termarissa olleen "holkin" kokonaan pois,ni sain sen asettumaan hyvin suoraan termostaattikotelon "eteen",ja letku meni hyvin paikalleen..Ihan heti ensimmäisien kilometrien ajon jälkeen huomasin että lämmöt nousevat näytön mukaan hieman yli 80 ja ulkolämpö -1 (termari oli 89) vaikka lämmityslaite oli kuumalla ja puhallus täysillä..
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Täytynee nyt erikseen varmistella, mites tuommonen toimii sitten orkkistermarin kaverina? Termostaatti odottais asennusta, menee -10 asteessa 30-40km maantiellä ennenku ees 80c lähestyy. Kesällä vaihdoin ihan omankin termarin 92 asteiseen (Gates), vähä parani mutta on ne ekat parikyt kilsaa aina melko vilpoisia.
Avatar
kaskuilija
Viestit: 10
Liittynyt: 02.1.2013 19:54
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja kaskuilija »

Hyvin se toimii,ei mitää ylimääräistä tunteilua.. =)
Termari vaan letkuun ja lämpimiä ajokilometrejä =)
HcTornio
Viestit: 8
Liittynyt: 03.9.2014 10:25

Viesti Kirjoittaja HcTornio »

Onkos kukaan keksinyt tuolle pikkutermarille mitään toimivaa ratkaisua? Vaihdoin sen helmikuussa 8kk (~40tkm) sitten ja se falskaa jälleen... Ei taida löytyä noin pieniä termareita muilta merkeiltä? Ihmeellisen löysiä nämä, maksaa kuitenkin 45e/kpl, niin ei viitsisi vuosittain vaihdella.

Voihan siihen tietysti laittaa hanan, mutta se pitäisi muistaa lämpimillä keleillä myös aukaista.
Avatar
kaskuilija
Viestit: 10
Liittynyt: 02.1.2013 19:54
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja kaskuilija »

Tarkoitatko jäähdyttäjän edessä olevaa pientä metallista termaria joka on letkun välissä??? Itsekkin sen kertaalleen vaihtaneena ja minkäänlaista havaintoa paremmin lämpenemisestä en missään vaiheessa huomannut...Syksyllä laitoin jarruletkupuristimen letkuun ja keväällä otin pois...Mut jos tuota lämpenemis ongelmaa on ni ehdottomasti ja lämpimästi suosittelen tuota rellun letkutermarin laittamista sinne ylävesiletkuun...
HcTornio
Viestit: 8
Liittynyt: 03.9.2014 10:25

Viesti Kirjoittaja HcTornio »

Juu, sitä tarkoitan. Päätermostaatti toimii oikein. Keitin molemmat viikonloppuna ja tuo pienempi on hieman auki oikeastaan kokoajan. Jotta auto lämpeää oikein, on molempien tietysti oltava kunnossa. Sylettää vain vuoden välein vaihtaa nuita melko arvokkaita termareita (Vrt. Mb Termostaatti 45e / Ford 8e...)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”