Onkohan akkuni sökö?? edit: Ainakin se (oli) on liian pieni

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Nozzz
Viestit: 546
Liittynyt: 27.6.2007 15:50
Paikkakunta: Siikalatvassa

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Ei muutaku kahteluun mikä vie virtasta.
Akku kunnossa kun liikkeen mittari sitä näyttääpi.
Ellei ole mistään halki eli suomeksi joku kenno pimiä.
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä
® Mesen Coupeklubi
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Joo.
Nyt on uus akku vaihdettu, ja huomasin ettei mun mittarissa toimi ampeerien mittaus.
Mut nyt jätin auton yöksi ja mittasin jännitteen lähtiessä 12,8 v otin myös yhden sulakkeen pois minkä takana on ainakin radio ja ajopiirturi. Ehkä näin päivä kerrallaan sulakkeen ottamalla yöksi selviää minkä sulakkeen takana syöppö on.
Onko muuten tietoa voiko ajopiirturin ottaa suoraan vaan virroista pois, kun en sitä tarvii ku auto yksityiskäytössä, turhaan raksuttaa siellä?
Avatar
klonksvaagen
Viestit: 212
Liittynyt: 27.12.2011 21:28
Paikkakunta: Punaraja

Viesti Kirjoittaja klonksvaagen »

janiperho kirjoitti:Joo.
Nyt on uus akku vaihdettu, ja huomasin ettei mun mittarissa toimi ampeerien mittaus.
Mut nyt jätin auton yöksi ja mittasin jännitteen lähtiessä 12,8 v otin myös yhden sulakkeen pois minkä takana on ainakin radio ja ajopiirturi. Ehkä näin päivä kerrallaan sulakkeen ottamalla yöksi selviää minkä sulakkeen takana syöppö on.
Onko muuten tietoa voiko ajopiirturin ottaa suoraan vaan virroista pois, kun en sitä tarvii ku auto yksityiskäytössä, turhaan raksuttaa siellä?
Ajopiirturi on syönyt akkuja täälläkin päin, tosin isommissa laitteissa, joissa kaksin kappalein akkuja :kakka:
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

klonksvaagen kirjoitti:
janiperho kirjoitti:Joo.
Nyt on uus akku vaihdettu, ja huomasin ettei mun mittarissa toimi ampeerien mittaus.
Mut nyt jätin auton yöksi ja mittasin jännitteen lähtiessä 12,8 v otin myös yhden sulakkeen pois minkä takana on ainakin radio ja ajopiirturi. Ehkä näin päivä kerrallaan sulakkeen ottamalla yöksi selviää minkä sulakkeen takana syöppö on.
Onko muuten tietoa voiko ajopiirturin ottaa suoraan vaan virroista pois, kun en sitä tarvii ku auto yksityiskäytössä, turhaan raksuttaa siellä?
Ajopiirturi on syönyt akkuja täälläkin päin, tosin isommissa laitteissa, joissa kaksin kappalein akkuja :kakka:
Joo, se on mun vahvin epäilty. Sitähän ei voi sulkea, raksuttaa kokoajan taukoa. Ajattelin, että kiekot poistamalla sulkeutuisi, muttei onnistunut. Kyllä se jollain konstilla täytyis poistaa käytöstä.
Avatar
klonksvaagen
Viestit: 212
Liittynyt: 27.12.2011 21:28
Paikkakunta: Punaraja

Viesti Kirjoittaja klonksvaagen »

Amppeerimittari tahi jos ei löydy, niin joku viiden vatin polttimo virtajohdon väliin ja radionhan saa helpohkosti pois laskuista :wink:

[Edit] esimerkki viiden vatin polttimosta
Kuva
[/Edit]
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

janiperho kirjoitti:Joo.
Nyt on uus akku vaihdettu, ja huomasin ettei mun mittarissa toimi ampeerien mittaus.
Piuhat pitää olla eri asennossa ampeerien mittausta varten. Toinen piuha pitää siirtää toiseen paikkaan. Jos ei toimi sittenkään niin sitten on mittarin sisältä sulake kärähtänyt, senkin voi vaihtaa.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Kone kirjoitti:
janiperho kirjoitti:Joo.
Nyt on uus akku vaihdettu, ja huomasin ettei mun mittarissa toimi ampeerien mittaus.
Piuhat pitää olla eri asennossa ampeerien mittausta varten. Toinen piuha pitää siirtää toiseen paikkaan. Jos ei toimi sittenkään niin sitten on mittarin sisältä sulake kärähtänyt, senkin voi vaihtaa.
Joo tuo sulake varmaan mennyt, toimii volttien mittaus, ja ei oo tässä mittarissa piuhojen vaihtamista, on liuku kytkimellä eri asennot mm. a = ampeerit
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Halppismittarit mittaa vain vaihtovirtaa ja niissä on merkki A~ tai vastaava. Mittarin pitää osata mitata tasavirta-amppeereita, jolloin A:n perässä on suora viivat ja viivan alapuolella katkoviivaa tai jotain sinne päin, mutta kuitenkin dc-virtaa pitää pystyä mittaamaan sillä mittarilla, että antaa lukemia.

Pihtivirtamittarilla nuita yleensä mitataan. Piuhamittarilla virranmittaus on hankalaa ja se sulake tosiaan palaa heti kun virta menee yli asettelualueen..
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Meissenkeri kirjoitti:Halppismittarit mittaa vain vaihtovirtaa ja niissä on merkki A~ tai vastaava. Mittarin pitää osata mitata tasavirta-amppeereita, jolloin A:n perässä on suora viivat ja viivan alapuolella katkoviivaa tai jotain sinne päin, mutta kuitenkin dc-virtaa pitää pystyä mittaamaan sillä mittarilla, että antaa lukemia.
Joo, se voi olla tääkin, kun yks a vaihtoehto siinä mittarissa vaan on, kun taas volteille 2. No täytyy mittailla joka yön jälkeen, sillain et eri sulake irti yön ajan, ja katsoa minä yönä voltit putoo liikaa.
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Mittari joka mittaa tasavirta-amppeerit, voltit, ohmit yms maksaa noin 20€ että jos haluaa valmista niin sellaista ostamaan
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

no nyt oli yön ilman radion ja ajopiirturin sulaketta, jälkiasennus hälyt oli päällä, yht. noin 20 tuntia ja voltit näytti 12,3, onko normaali lukema vai hälyttävää? Sitten kun hehkuttaa imasee aikalailla sähköä, hetkeksi putoo tuonne 11,3 voltin paikkeille. Viekö hehkut noin paljon?
Mun mielestä oli suurinpiirteen samanlainen vaikka ajopiirturi ja radiokin oli päällä (sulake).
Taidan lähteä uulsonille etsimään uutta mittaria.
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Pitäisi olla mieluiten se 12,6V jos akku uusi, vähän tuntuu virtaa katoavan? Hehkut vie todella paljon virtaa, jännite tippuu reilusti, siitä ei oikein voi päätellä mitään.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

No nyt on mittari jolla pitäis onnistuu. Kunhan tulee valoisaa...
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

nyt sain vihdoin toimimaan mittarit, eli mittarin ollessa ampeereilla ja kytkin kohdassa missä 10, ja ei milliampeereilla vaan "isomman" sulakkeen takana näyttää 0.12 tupakansytyttimen ja sisävalojen sulake, jonka takana on ainakin radio/dvd ja ajopiirturi ja auto lepotilassa. Nyt tarttis osata lasku kaava, jotta saadaan laskettua esim. tällä kulutuksella kauan kestää akun tyhjentyminen. Ja saa ihan vääntää rautalangasta, jotta seuraavan sulakkeen tulosten laskeminen onnistuisi jo itseltä, kiitos :!:
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

se on pluslaskua. 10 tuntia on 1.2A eli ei yhtää mitää. Saattaa e akku kyykähtää jo kuukaudessa nii ettei enää auto käynnisty.

Laske kaikki yhteen esim: 0,12 + 0,005 + 0,1 + 1 jne. ni saat tuloksen mitä se vie ja näät mistä vie minkä verran.

Muistaakseni tuo mun Pioneer radio väärin kytkettynä vei 0.7A sammmutettuna ja päällä ollessaan 1.5A. Sitten ku laitto kytkennät oikein, ni putosi sammutettuna alle 0,05A tasolle.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Sergey kirjoitti:se on pluslaskua. 10 tuntia on 1.2A eli ei yhtää mitää. Saattaa e akku kyykähtää jo kuukaudessa nii ettei enää auto käynnisty.

Laske kaikki yhteen esim: 0,12 + 0,005 + 0,1 + 1 jne. ni saat tuloksen mitä se vie ja näät mistä vie minkä verran.

Muistaakseni tuo mun Pioneer radio väärin kytkettynä vei 0.7A sammmutettuna ja päällä ollessaan 1.5A. Sitten ku laitto kytkennät oikein, ni putosi sammutettuna alle 0,05A tasolle.
Kiitos. Ai se oli suoraan tuo luku ( 0.12) oikea, no siitähän on helppo laskea, eli ei oo paha sitten noiden laitteiden lepotilan kulutus, täytyy katsella muutkin, kun piti ensin kääntää sulakekotelon kanteen sulakkeiden paikat (google-translate) saksasta ------> suomeen, vaikkakin jotkut käännökset on aika hauskoja...

Ja yksi sulake ei muuten selvinnytkään, joku lämmitin/lämmitys se oli, ja sulakkeen koko oli 30A (kaikkein isoin ratin alla)?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4304
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Onkos siitä kinzelistä piuhat irti
Jos ei niin koita sitä
Ovat ollet monesti rikki niin että jäävät kuluttamaan
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

CDI203 kirjoitti:Onkos siitä kinzelistä piuhat irti
Jos ei niin koita sitä
Ovat ollet monesti rikki niin että jäävät kuluttamaan
En ole kienzeliä irrottanut, kun en saanut sitä pois paikaltaan, eikä viitsi väkisin vääntää.
Yritän myöhemmin kun keksin keinon.
Yhteiskulutus lepotilassa ratin alla olevassa sulaje taulussa on noin 0.23 ampeeria, joten ei paljoa.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Ei ole paljoa, mutta selkeästi kuitenkin liian paljon. Kunnossa olevassa mersussa lepokulutus pitäisi olla selkeästi alle 0,1 ampeeria eli alle 100 mA.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Meissenkeri kirjoitti:Ei ole paljoa, mutta selkeästi kuitenkin liian paljon. Kunnossa olevassa mersussa lepokulutus pitäisi olla selkeästi alle 0,1 ampeeria eli alle 100 mA.
ok... Tuo kulutus on ehkä hiukan ylikin tuosta 0.23 A:sta, ja se muodostuu niin, että radio/dvd sekä ajopiirturi on 0.12- (tänään näytti 0.17 kun ajopiirturi jotain raksutteli) ja hälytys (ei päällä, lepotilassa) ja lcd näyttö on 0.6 A.
Myös kun radion laittoi päälle nousi tuon ensin mainitun sulakkeen kulutus 0.55 A:iin.
Täytyy vielä kattoa penkin alla olevat sulakkeet ja kokeilla hälytyksen ottama virta päällä.
Mutta, kait se on sitten suht koht normaalia kulutusta noille laitteille. Ja luulen, että kun sprinterin sammuttaa ajon jälkeen siellä tapahtuu vielä jotain asioita kun se siirtyy lepotilaan ja nämä asiat jonkin verran syövät virtaa, sitten kun hehkuttaa lähtiessä niin pääsee tippumaan hetkellisesti sinne 10.8 - 11.5 volttiin.
Aina kuitenkin lähtee helposti käyntiin.
Semmoinen huomio vielä, että jos esim. parkkeeraa auton jonnekin ja mittaa voltit, näyttää 12.8 v ja tunnin päästä se on jo 12.4 taikka vuorokauden jälkeen melkein sama noin 0.7 volttia tippunut. Esim. 2 vuorokauden jälkeen, en ole mitannut, joten sitä en tiedä hidastuuko kulutus silloin, luulisin kuitenkin niin.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

janiperho kirjoitti: ok... Tuo kulutus on ehkä hiukan ylikin tuosta 0.23 A:sta, ja se muodostuu niin, että radio/dvd sekä ajopiirturi on 0.12- (tänään näytti 0.17 kun ajopiirturi jotain raksutteli) ja hälytys (ei päällä, lepotilassa) ja lcd näyttö on 0.6 A.
.
0,6+0,17 on minun mielestäni 0,77 eikä 0,23 :tuumaus:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

janiperho kirjoitti: En ole kienzeliä irrottanut, kun en saanut sitä pois paikaltaan, eikä viitsi väkisin vääntää.
Yritän myöhemmin kun keksin keinon.
Siitä ajopiirturin liittimestä mittaat mihin tulee jännite kun avain pois virtalukosta ja sivarilla johto poikki.
Kätevä tuolla ajopiirturilla olis tehdä rekkakuskeille kiekkoja et ne voi heittää omat kiekot ikkunasta.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

et kirjoitti:
janiperho kirjoitti: En ole kienzeliä irrottanut, kun en saanut sitä pois paikaltaan, eikä viitsi väkisin vääntää.
Yritän myöhemmin kun keksin keinon.
Siitä ajopiirturin liittimestä mittaat mihin tulee jännite kun avain pois virtalukosta ja sivarilla johto poikki.
Kätevä tuolla ajopiirturilla olis tehdä rekkakuskeille kiekkoja et ne voi heittää omat kiekot ikkunasta.
Kunhan saan sen ensin irti... Olisko siihen neuvoja ? ei näkynyt tyypillisiä paikkoja rautatangoille kulmissa taikka ei käynyt radion lattamalliset poistajat tuohon.
Ja voin myydä kyllä tuon jos joku rekkamies on kuulolla :wink:
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

No lähtihän tuo kienzle sieltä, oli plugit takana joten ei muuta kun ne irti vaan, ei tarvinnut mitään piuhoja poikkasta.
Tuon poiston jälkeen putos kulutus ajopiirturin ja radion sulakkeella 0.03 A:iin, joten aika paljon se vei tuo ajopiirturi.
Joten tää taitaa olla tässä, akku ei ollut rikki, ja kulutuskaan ei nyt päätä huimaava ollut, mutta tulihan nyt kaikki katottua ja viilattua se kuntoon. Hehkut tosiaan ottaa aika suuren virran hetkellisesti, joten se varmaan vähän hämäsi...
Ilmoitellaan jos jotain ihmeellistä vielä tästä aiheesta. Muutoin selvä.
Viimeksi muokannut janiperho, 11.11.2013 11:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

teppo21 kirjoitti:
janiperho kirjoitti: ok... Tuo kulutus on ehkä hiukan ylikin tuosta 0.23 A:sta, ja se muodostuu niin, että radio/dvd sekä ajopiirturi on 0.12- (tänään näytti 0.17 kun ajopiirturi jotain raksutteli) ja hälytys (ei päällä, lepotilassa) ja lcd näyttö on 0.6 A.
.
0,6+0,17 on minun mielestäni 0,77 eikä 0,23 :tuumaus:
Ai joo ja tuossa oli mulla virhe se kulutus oli siis 0,06 A :idea:
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Kaikkea sitä oppii ku vanhaks elää! Mä e ainakaa koulun fysiikan tunnil ikinä oppinu näitä juttuja paperilla :) Aikoinan tekemällä tajusin heti että mistä o kyse.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4304
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Sergey kirjoitti:Kaikkea sitä oppii ku vanhaks elää! Mä e ainakaa koulun fysiikan tunnil ikinä oppinu näitä juttuja paperilla :) Aikoinan tekemällä tajusin heti että mistä o kyse.
Eli nyky mailaman menon mukaan
Väärin opittu :)
jos ei ole todistusta, leima tms hyväksyntää
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4304
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

janiperho kirjoitti:No lähtihän tuo kienzle sieltä, oli plugit takana joten ei muuta kun ne irti vaan, ei tarvinnut mitään piuhoja poikkasta.
Tuon poiston jälkeen putos kulutus ajopiirturin ja radion sulakkeella 0.03 A:iin, joten aika paljon se vei tuo ajopiirturi.
Joten tää taitaa olla tässä, akku ei ollut rikki, ja kulutuskaan ei nyt päätä huimaava ollut, mutta tulihan nyt kaikki katottua ja viilattua se kuntoon. Hehkut tosiaan ottaa aika suuren virran hetkellisesti, joten se varmaan vähän hämäsi...
Ilmoitellaan jos jotain ihmeellistä vielä tästä aiheesta. Muutoin selvä.
eikä mikään ihme jos oli siinä on melko yleinen vaiva
varsinkin jos kytkennät on jotain mitä satuu
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”