7G-Tronic -automaattivaihteisto ja asuntovaunun veto?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mihin ihmeeseen tarvii 9-vaihteista vaihetoosaa :?:

Just kävin ajelemassa tuolla jenkkilotkottimella syksyn viimeisiä ajoja ja ihan hyvin tulee toimeen kolmellakin pykälällä.
Yhtään enempää ei tarvi :D

Mutta Arin esittämään alkuperäiseen kysymykseen liittyen. Mikä vaihde on 7g:ssä suoraksi välitetty?
Sillä ajaen vaihteisto rasittuu vähiten.
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Oma muistikuva on että 7g:ssä viitonen on suora.

Vaihteiden lukumäärällähän pyritään pitämään kierrosluku koko ajan optimialueella taloudellisuuden ja suorituskyvyn suhteen. Mutta kyllä tuo lähes kymmenen pykälää alkaa kuulostamaan jo paljolta ja eiköhän niihin vaihtotapahtumiin huku jo sitä hyötysuhdetta kun koko ajan tulee niitä vaihtoja...
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Luulen, että tuo 10 tulee varmaankin olemaan maksimimäärä vaihteita automaateissakin, sen jälkeen aletaan ehkä taas kehittämään portaattomia voimansiirtoja. :roll:
Viimeksi muokannut Laaksonen, 20.10.2013 17:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mika.T kirjoitti:Mutta Arin esittämään alkuperäiseen kysymykseen liittyen. Mikä vaihde on 7g:ssä suoraksi välitetty?
Sillä ajaen vaihteisto rasittuu vähiten.
Hyvä pointti :idea:
Eldo jo jotain arvailikin, olisikohan jollain ihan faktaakin?

Vaihdemääristä tuli mieleen polkupyörät.
Niissäkin on joissain jo alun kolmattakymmentä vaihdetta :shock:
Toiset pärjää kolmella ja osalle riittää se yksikin :)

Itse olen pitänyt semmosta viittä sopivana, joista tosin käytössä lienee vain kolme....
(Siis fillarissa).

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Ari66 kirjoitti: Vaihdemääristä tuli mieleen polkupyörät.
Niissäkin on joissain jo alun kolmattakymmentä vaihdetta :shock:
Toiset pärjää kolmella ja osalle riittää se yksikin :)
Itse olen pitänyt semmosta viittä sopivana, joista tosin käytössä lienee vain kolme....
(Siis fillarissa).
Traktoreissakin kilpailtiin aikoinaan vaihteiden lukumäärällä, mitäpä sanotte esim. Lamborghinin 72 eteen- ja taaksepäin lootasta:
http://www.konedata.net/Traktorit/Lambo ... um1100.htm :?: :kuningasajatus:
Sittemmin on noissa T-luokan ajokeissa alettu siirtyä portaattomiin CVT-voimansiirtoihin. Puimureissahan ne ovat jo kauan olleetkin vakiokäytäntö. :roll:
Audin Multitronicista, joka on kehitetty yhdessä mm. kytkimistään tunnetun LuKin kanssa ei ainakaan vielä ole tullut mitään suurmenestystä.
Aika näyttää saadaanko tällaisesta variaaattorityylisestä ratkaisusta kehitettyä riittävän hintaansa nähden toimiva ratkaisu. Audin järjestelmässä oli ensimmäisissä versioissa 6 keinotekoisesti tehtyä pykälää ja myöhemmissä 8:
http://en.wikipedia.org/wiki/Multitronic
Viimeksi muokannut Laaksonen, 20.10.2013 17:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Laaksonen kirjoitti: Sittemmin on noissa T-luokan ajokeissa alettu siirtyä portaattomiin CVT-voimansiirtoihin.c
Vielä jos ne joskus saataisiin sillemallille että kestäisivät työntekoakin. :lol:
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Tuossa 9G vaihteistossa on yksi oleellinen uutuus vanhoihin 5G ja 7G-laatikoihin verratuna parin lisävaihteen lisäksi. 9G-vaihteisto kykenee kytkemään suoraan minkä tahan vaihteen päälle ts. pystyy hyppäämään vaihteiden yli esimerkiksi ohitustilanteessa, joissa perinteiset mersun automaatit tekee kick-downilla kolme vaihtoa (kaksi alas, yksi ylös) ennen kuin varsinaisesti lähdetään mihinkään, niin 9G kykenee laittamaan suoraan oikean vaihteen päälle ja sitten lähdetään vain latomaan suurempia vaihteita silmään. Säästyy monta sekunttia ohitustilanteessa.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Koskapa tuo 9-portainen on otettu käyttöön ensimmäisenä juuri E-mallissa, tuleekin olemaan mielenkiintoista kuulla taksikuskien kommentteja lootan toimivuudesta. :jerkit:
Kuva
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Laaksonen kirjoitti:Koskapa tuo 9-portainen on otettu käyttöön ensimmäisenä juuri E-mallissa, tuleekin olemaan mielenkiintoista kuulla taksikuskien kommentteja lootan toimivuudesta. :jerkit:
Se onkin sitten eri asia kuinka paljon takseissa on osteltu 350 mallia joka on toistaiseksi ainut E mihin ysin saa.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Eldorado kirjoitti:Oma muistikuva on että 7g:ssä viitonen on suora.
Kyllä se on viitonen se suora vaihde. Esim. 211.022:n välitykset:
4,38/2,86/1,92/1,37/1,00/0,82/0,73.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Meissenkeri kirjoitti:Tuossa 9G vaihteistossa on yksi oleellinen uutuus vanhoihin 5G ja 7G-laatikoihin verratuna parin lisävaihteen lisäksi. 9G-vaihteisto kykenee kytkemään suoraan minkä tahan vaihteen päälle ts. pystyy hyppäämään vaihteiden yli esimerkiksi ohitustilanteessa, joissa perinteiset mersun automaatit tekee kick-downilla kolme vaihtoa (kaksi alas, yksi ylös) ennen kuin varsinaisesti lähdetään mihinkään, niin 9G kykenee laittamaan suoraan oikean vaihteen päälle ja sitten lähdetään vain latomaan suurempia vaihteita silmään. Säästyy monta sekunttia ohitustilanteessa.
7G-tronic osaa hypätä vaihteiden yli, en muista kuinka vapaasti mutta ainakin yhden pykälän jättää välistä tarvittaessa. Näissä uutuuksien julkistuksissa usein listataan ominaisuuksia iso lista ja annetaan ymmärtää että kaikki on uutta. Myyntimiehen ei kannata mainostaa kuinka paljon hienoja ominaisuuksia uutuudessa on ja sitten heittää perään tarkennus että suurin osa noista hienouksista on tuttuja jo vanhemmasta polvesta.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

tähtikuljettaja kirjoitti: Näissä uutuuksien julkistuksissa usein listataan ominaisuuksia iso lista ja annetaan ymmärtää että kaikki on uutta. Myyntimiehen ei kannata mainostaa kuinka paljon hienoja ominaisuuksia uutuudessa on ja sitten heittää perään tarkennus että suurin osa noista hienouksista on tuttuja jo vanhemmasta polvesta.
8) Tähän ei mitään lisättävää!



























Ai niin, mistäs täällä puhuttiinkaan?
:oops:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

tähtikuljettaja kirjoitti:7G-tronic osaa hypätä vaihteiden yli, en muista kuinka vapaasti mutta ainakin yhden pykälän jättää välistä tarvittaessa.
Osaa hypyttää parittomien välillä, esim: 7->5, 5->3....

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4290
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tähtikuljettaja kirjoitti: Myyntimiehen ei kannata mainostaa kuinka paljon hienoja ominaisuuksia uutuudessa on ja sitten heittää perään tarkennus että suurin osa noista hienouksista on tuttuja jo vanhemmasta polvesta.
Jep vähän sama kuin autokaupiaiden myynti ilmoitukset

"CDIMersu missä lisä varusteissa lukee isolla TURBO
ja lähes kaikki muutkin mitä niissä on vakiona"
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”