Ässäkin luopunut V8-dieselistä (?)

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Ajossa E420cdi, 400hv/1000nm, pienin ajotietokoneen näyttämä 5,6l/100km
oikeen rauhallisella ajolla, todellinen varmasti puoli litraa enempi.
Autobahn nopeuksissa 8-9l. Kaikki saastelaitteet poistettu, perävälitys 2,47. Punnittu omapaino 2040kg.
Tosi hyvä kärrynveturi.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

tähtikuljettaja kirjoitti:
Onhan 420 CDI:n kulutus 221 korisessa liki kaksi litraa satasella pienempi kuin lähinnä vastaavan bensakoneen (pienin V8 bensa) kun taas V6 CDI:llä kulutusero bensaan on (vähän) pienempi. Katsoin kyllä vain noita ilmoitettuja keskiarvolukuja mutta eikö siitä ole syytä lähteäkin kun ei parempaa tietoa ajo-olosuhteista ole.
Mercefreaken:

W211 E 420 CDI
Effekt 314 HK ved 3600 o./min.
Dreiemoment 730 Nm ved 2200 o/min.
Akselerasjon 0-100 km/t 6,1 sekunder
Forbruk per 10 km
-bykjøring 1,32 liter
-langkjøring 0,70 liter
-snitt 0,93 liter

W211 E 500
Effekt 388 HK ved 6000 o./min.
Dreiemoment 530 Nm ved 2800-4800 o/min
Akselerasjon 0-100 km/t 5,3 sekunder
Forbruk per 10 km
-bykjøring 1,69 liter
-langkjøring 0,82 liter
-snitt 1,15 liter

Aika pieni kulutusero tuon mukaan ainakin tuossa matka-ajossa. Mutta missä on se paljon mainostettu dieselin vääntö kun katsoo kiihtyvyyttä? Ja sitte ihmetellään miksei, suorituskyvyn ehdoilla autoja rakentavaa, AMG:tä kiinnosta diesel pannut :shock:
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Pitäisi tietysti vertailla myös autojen välityssuhteita ja massaa ennenkuin kiihtyvyyden erojen ja moottoreiden suhdetta toisiinsa voi järkevästi analysoida. Ja paikaltaan lähdön kiihtyvyydellä ei ole niin suurta käytännön merkitystä kuin vaikkapa ohituskiihtyvyydellä kun vauhtia on jo 80 tai 100.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Mutta missä on se paljon mainostettu dieselin vääntö kun katsoo kiihtyvyyttä? Ja sitte ihmetellään miksei, suorituskyvyn ehdoilla autoja rakentavaa, AMG:tä kiinnosta diesel pannut Shocked
Samaa mieltä, mutta en sano mitään :roll:
oiskohan kiihtyvyys suoraan verrattuna TEHO/painosuhteeseen
anteeksi
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Edelleenkin - jottei vääntö vaan loppuisi - niin teho sitä autoa kiihdyttää, ei suinkaan vääntö 8)
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Eldorado kirjoitti:Pitäisi tietysti vertailla myös autojen välityssuhteita ja massaa ennenkuin kiihtyvyyden erojen ja moottoreiden suhdetta toisiinsa voi järkevästi analysoida. Ja paikaltaan lähdön kiihtyvyydellä ei ole niin suurta käytännön merkitystä kuin vaikkapa ohituskiihtyvyydellä kun vauhtia on jo 80 tai 100.
Noissa mun laittamissa malleissa 125kg eroa bensan hyväksi, eli enää en ihmettele sitäkään vähää että AMG:lle dieselit jäivät pelkäksi kokeiluksi :) Välityksiä muuttamalla eroa saataisiin toki pienennettyä mutta sitten se dieselin polttoainetaloudellisuuskin menisi ja auto on edelleen tuon 125kg painavampi ja vieläpä väärästä päästä, mikä tuntuu jo selvästi auton käyttäytymisessä, varsinkin jos se on suunniteltu ratakäyttöön kuten AMG:t.
Tarkoitus ei ole siis lytätä dieseliä käyttovoimana vaan kunhan ihmettelen "ääneen" miksi ihmiset haluaa näitä tehokkaampia ja tehokkaampia dieseleitä...
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Jos +300 hv dieseliä pidetään järjettömänä, niin mitä helv...n järkeä sitten on jossain +600 hv bensakoneessa varsinkaan enää nykyaikana, kun ECO pitäisi olla tämän vuosituhannen juttu, BMW:kään ei ole lähtenyt mokomaan huulluuteen (Bentley ainoa, joka edes jotenkin yrittää sinnitellä tässä 4-ovisten tehokilpailussa) ja Mercedes toisaalta mainostaa itseään turvallisuudella. Varmaan on jokin S65 ///AMG niitä vaarallisimpia vekottimia maailmassa. Bugattiin ei sentään mahdu kuin kaksi kaistapäätä sisälle tekemään itsarin kokeillessaan rajojaan, mutta tuollaisella Super-Ässällä pystyy urheilullisuuttaan todisteleva henkisesti keskenkasvuinen mies tappamaan koko perheensä :!:
Kuva
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

[mutu]

Vertailukohteena niinkin samanlaiset autot kuin 300E-24 ja 530d.

m104 220 hv @ 6400 r/min 265 Nm @ 4600 r/min (omamassa 1580kg)
M57 184 hv @4000 r/min 410 Nm @2000-3000 r/min (omamassa 1770kg)

M57:aa kutiteltu, todellinen teho jossain ~210hp/550nm persdynolla.
Käytännössä 530d liikahtelee eleettömän ripeästi jo tuolla 2-3k alueella kun tuota bensiini konetta sai polkea +4,5k alueelle jos halusi poistua paikalta sitä Nissan Micraa rivakammin.

Toki on kyseessä turbodiesel vs. muuttuvilla nokilla varustettu kierroskone mutta tässä kai on bensan ja dieselin erojen ääripäät tapetilla?

[/mutu]
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Itselläni oli myös M104 koneinen mersu (300E-24) ja aika hengetön se tosiaankin oli alakierroksilla. Lähti sitten ihan suht kivasti kun mentiin sinne 5000 kiemuran lähelle. Mutta ei mitään jakoa uudempien 6-sylinteristen cdi-koneiden rinnalla.

Toki on myönnettävä että nykyiset bensakoneet ovat jo paljon virkeämpiä alhaallakin, ja kiitos siitä ahtamisen (joko mekaaninen tai turbo).
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Laaksonen kirjoitti:Bugattiin ei sentään mahdu kuin kaksi kaistapäätä sisälle tekemään itsarin kokeillessaan rajojaan, mutta tuollaisella Super-Ässällä pystyy urheilullisuuttaan todisteleva henkisesti keskenkasvuinen mies tappamaan koko perheensä :!:
Bugattilla on vain yksi ja ainut tarkoitus: ajaa kovaa. Ässässä yleensä istutaan takapenkillä ja se S65 lukee takaluukussa egon pönkitykseksi :wink: Kyllä mä sanoisin että nämä bemaristit tappaa liikenteessä enemmän ihmisiä näytöntarpeineen "sportti-dieseleillään" kuin ässä-kuskit.
talidomi kirjoitti: Vertailukohteena niinkin samanlaiset autot kuin 300E-24 ja 530d.
Onko BMW:n M57 vertailukelpoinen nyt sitte lähemmäs 10v. vanhempaa suunnittelua olevan M104:n kanssa?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Mistäs noita tuollaasia kiihtyvyyksiä tulee?
Auton ohjelappunen kertoopi, että menisi 5,5s 420:n, mutta käytännössä tuo menee alle 5:n, no rimmattu peli, niin meneehän se.

Mutta eipä sitä kehtois alkaa kovin isoa kärryä vetämään isolla bensakoneella, tuolla menee kuin sukkasillaan isompikin lasti.

Mutta onhan mersulla toki hieno bensakonekkin, M278 biturbo, se kelpais mullekkin, toki ohjelmoituna. :)
Viimeksi muokannut kumipää, 20.8.2013 15:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

talidomi kirjoitti: Vertailukohteena niinkin samanlaiset autot kuin 300E-24 ja 530d.
Onko BMW:n M57 vertailukelpoinen nyt sitte lähemmäs 10v. vanhempaa suunnittelua olevan M104:n kanssa?[/quote]

Sarkasmia. Ääripäät. Molemmissa kuitenkin iskutilavuus suurinpiirtein sama. :)
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

kumipää kirjoitti:Mutta eipä sitä kehtois alkaa kovin isoa kärryä vetämään isolla bensakoneella, tuolla menee kuin sukkasillaan isompikin lasti.
Tuossa käytössähän se diesel nimenomaan on onnen omiaan, vaikka onhan tuo 1000nm silti tässä asiassa sama kun AK-47:lla (ei käyttäjänimellä) tappaisi kärpäsiä :) Mikäs loota noissa 400CDi:ssä muuten on ja onko missään kokemuksia pitkässä juoksussa kestosta softattuna? Brabushan on vuosikaudet jo joutunut rajoittamaan autoissaan väännöt tuohon lähes säälittävään 1000nm vaihteiston puolesta paitsi nythän ne taisi saada lootan mikä kestää satasen vaiko peräti pari enemmän :shock:
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

sonikki kirjoitti:
Laaksonen kirjoitti:Bugattiin ei sentään mahdu kuin kaksi kaistapäätä sisälle tekemään itsarin kokeillessaan rajojaan, mutta tuollaisella Super-Ässällä pystyy urheilullisuuttaan todisteleva henkisesti keskenkasvuinen mies tappamaan koko perheensä :!:
Bugattilla on vain yksi ja ainut tarkoitus: ajaa kovaa. Ässässä yleensä istutaan takapenkillä ja se S65 lukee takaluukussa egon pönkitykseksi :wink: Kyllä mä sanoisin että nämä bemaristit tappaa liikenteessä enemmän ihmisiä näytöntarpeineen "sportti-dieseleillään" kuin ässä-kuskit.
Imagosta tässä enemmän onkin kyse; jos ei ole kiire mihinkään, niin pärjää vaikka 200D:n 70 hv:lla, mutta, koska tähtimerkki hehkuttaa olevansa joka osa-alueella kehityksen kärjessä, niin pitäisi myös näkyäkin. Nykyisen V6 CDI:n voisi päivittää vaikka tulevan C:n yhteydessä 280 hv:ksi ja sitteen uuden Eemelin myötä voisi tulla +300 hv R6. Varsinaiseen tehokilpailuun mielestäni ei ole tarvetta ryhtyä, vaikka esim. BMW 381 hv:llaan juhliikin kärkipaikalla.
Kuva
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

sonikki kirjoitti: Mikäs loota noissa 400CDi:ssä muuten on ja onko missään kokemuksia pitkässä juoksussa kestosta softattuna? Brabushan on vuosikaudet jo joutunut rajoittamaan autoissaan väännöt tuohon lähes säälittävään 1000nm vaihteiston puolesta paitsi nythän ne taisi saada lootan mikä kestää satasen vaiko peräti pari enemmän :shock:
400:ssa on 5g, 420:ssa 7g. Itte veivannu about 80000, ei mitään ongelmaa, vakiolaatikko. Ohjelmassa ois vara lisätä syöttöjä jonnekkin max. 1100nm:n vakioturboilla, mutta eipä ole viitsinyt.
Isommilla ahtimilla varmasti saa laatikon rikki, mutta sen saa täälläpäin vahvistettua kestämään isompaakin voimaa.
Vakiosuuttimilla voisi sen 1200nm saada.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Laaksonen kirjoitti:...uuden Eemelin myötä voisi tulla +300 hv R6...
Vahvistamattomien huhujen mukaan MB:ltä on tulossa rivikuutos-moottoriperhe, ilmeisesti joskus 2016 tienoilla. Sekä bensoja että dieseleitä, tehoista ym. ei tietenkään vielä ole mitään tietoja. Oletettavaa on että seuraava E (W213) saa nämä uudet voimanlähteet keulalleen. Mielenkiinnolla odotellaan, suoran kuutosen hyrinästä uuden mersun nokalla onkin jo jonkin aikaa vierähtänyt.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Von kempf
Viestit: 314
Liittynyt: 01.5.2006 12:16

Viesti Kirjoittaja Von kempf »

Näitä juttuja lukiessa tulee käsitys että

Jos mersulta tulisi +350hv diiseli niin kukaan ei ostaisi sellaista

koska . A niitä ei tarvitse .B ne ei kestä .

Muut saksalais valmistajat katsovat että heidän asikkaansa

näkevät asian hieman toisin .

Jospa se tutkimus autojen omistajista olikin todel...
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Eldorado kirjoitti:
Laaksonen kirjoitti:...uuden Eemelin myötä voisi tulla +300 hv R6...
Vahvistamattomien huhujen mukaan MB:ltä on tulossa rivikuutos-moottoriperhe, ilmeisesti joskus 2016 tienoilla. Sekä bensoja että dieseleitä, tehoista ym. ei tietenkään vielä ole mitään tietoja. Oletettavaa on että seuraava E (W213) saa nämä uudet voimanlähteet keulalleen. Mielenkiinnolla odotellaan, suoran kuutosen hyrinästä uuden mersun nokalla onkin jo jonkin aikaa vierähtänyt.
Tämä W220 (pitkänä V220):han oli siitä kummajainen, että 6-bensakoneet olivat jo V-mallisia, kun dieselin pytyt raksuttivat vielä rivissä:
Kuva :roll:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Mersu siis on luopunut V8-dieselistä jo kaikissa henkilöautoissaan ja kuorma-autoissa vinkkeli-dieselit jäävät historian tämän vuoden jälkeen. Nissan sen sijaan suunnittelee ottavansa jenkki-pick upissaan Titanissa käyttöön Cumminsin 5-litraisen diesel-V8:n
Kuva
Kuva
http://www.4wheelsnews.com/2015-nissan- ... diesel-v8/
-Jenkkiläiset tuntuvat innostuvan nykyisen kaikesta jälkijunassa. :roll:
Viimeksi muokannut Laaksonen, 26.10.2013 19:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Se on laitettava neljän litran rivinelonen niin saadaan kulutus alas ja tehot ylös.

Aina kun mukeja lisätään niin kulutus kasvaa, sylinterit V-muotoon niin kulutus kasvaa lisää. Rivinelkku: kestävä, helppo valmistaa, huoltaa ja korjata. Siitä Mersulle uusi myyntivaltti :)
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Neljä sylinteriä - ihanteellinen 4-tahtimoottoriin. (?) :kuningasajatus:
Kuva
EpeZZu
Viestit: 149
Liittynyt: 26.10.2010 13:56

No

Viesti Kirjoittaja EpeZZu »

No
Viimeksi muokannut EpeZZu, 19.2.2019 19:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Eikös dieselin vääntö toisaalta vähennä vaihtamistarvetta ylämäissä :?: :ei_tajuu:
Kuva
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Laaksonen kirjoitti:Eikös dieselin vääntö toisaalta vähennä vaihtamistarvetta ylämäissä :?: :ei_tajuu:
on paljon ammatti rekkakuskia joille on päntätty päähän jossain koulussa että maksimi vääntökierroksilla auto vetää mäessä parhaiten
ei muuten vedä se mäki mennään hevosvoimia käyttäen ylös
jo mäen alla kun tuuppaa sellaisen vaihteen pesään että ollaan jopa himpun verran yli maksimi teho/kierosuhteen
niin kiipee kuin orava puuhun
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Alavääntö on mukava asia juuri siinä mielessä ettei tarvi revittää moottoria sinne kierrosalueen yläpäähän. Se on niin sivistymätöntä, suorastaan rahvaanomaista pullistelua. :lol: :no:

Dieselillä mennään matalilla kierroksilla, ilman kiihkeitä tunteita, herraskaisesti. 8) Taloudellisuuskin on silloin kunnossa. Toki on olemassa myös mukavaluonteisia alhaalta vääntäviä bensakoneitakin. Kivaa olis päästä joskus kokeilemaan vaikkapa MB:n M278 tuplaturbo-V8:aa, siinä tuntuisi olevan vääntökäyräkin mukavan näköinen.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29285
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kun lähdetään kiihdyttämään mäkeä ylös niin kumpi vetää paremmin.

Diesel 200hv/2500rpm ja 500nm/1800-2200rpm vai
Bensa 250hv/4000rpm ja 380nm/2000-2800rmp
Niin tää bensakone jaksaa vetää mäen paremmin ylös. Siel pitää vaan kierrokset pitää tuol optimialueella n.4000rpm:äs.
Siinäpä se bensakoneen ongelma on, pitää kierrättää että jaksaa mennä.
Ikävä tunne normiajossa, voimanpuute.
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Laaksonen kirjoitti:Neljä sylinteriä - ihanteellinen 4-tahtimoottoriin. (?) :kuningasajatus:
Ainakin Volvon mielestä:

Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

90-luvun lopulla Volvokin vielä suunnitteli Cosworthin kanssa sylintereiden lisäämistä 10:een:
Kuva
http://www.volvoclub.org.uk/volvonews7.shtml
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Brabuksen Ässä-mallin D6-virityssarjan, joka nostaa tehon 314 hv:een tarkat tekniset tiedot julkaistu:
Kuva
http://www.brabus.com/en/deliver.php?id ... ename=W222 D6S.pdf 8)
Kuva
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Laaksonen kirjoitti:Brabuksen Ässä-mallin D6-virityssarjan, joka nostaa tehon 314 hv:een tarkat tekniset tiedot julkaistu:
Ei kyllä kannata mersua ostaa jos haluaa 3-litraisesta dieselistä tehoja. Mitähän BMW tekee kun ilman mitään Brabuksia otetaan 280 kW?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”