CDi - mersun tyypillisiä ongelmia. (ja omistajien...)

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Noppakarva
Viestit: 2
Liittynyt: 04.11.2012 22:21

Viesti Kirjoittaja Noppakarva »

Se mersu kerkeskin jo mennä. Seuraava kysymys EI liity cdi koneisiin vaan 220dsl mese menee kuulemma välillä vikatilaan jarrutettaessa, mikä siinä vois olla vikana?
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

jarruvalokytkin
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Jallu1970
Viestit: 6
Liittynyt: 21.10.2014 19:56

Viesti Kirjoittaja Jallu1970 »

Mulla on A 170 CDI vm -02 ja Moottorin kierrokset rajoittuu vain 3.000 rpm ja huippunopeus siksi noin 120 kmh. Missä lienee vika? Liekö vikatila päällä? Lieko vika vaihdelaatikossa vai ilmanotossa? Onkohan isokin korjaus edessä? Muuten ihan soiva peli vaikka etupää koliseekin kovasti epätasaisella tiellä (liekö koiranluut/kallistuksenvakaajat tai joku muu).
Jallu1970
Viestit: 6
Liittynyt: 21.10.2014 19:56

Viesti Kirjoittaja Jallu1970 »

Kyseessä on siis automaattiloota...
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Jallu1970 kirjoitti:Missä lienee vika? Liekö vikatila päällä? Lieko vika vaihdelaatikossa vai ilmanotossa? Onkohan isokin korjaus edessä?
Vikatilassa. Starin nokkaan niin selvinnee syy/syyt :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
JSO
Viestit: 155
Liittynyt: 13.5.2013 23:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JSO »

Persiin alta löytyy tollanen w202 220cdi ja ostamisesta lähtien mietityttäny että kuuluuko näitten olla noin laiskoja yläkierroksilla. Mietitään vaikkapa 120 rajotuksella motarille liittymistä, kaasu pohjassa automaatti huudattaa punarajalle asti mutta 100-120 tuntuu ikuisuudelta mutta kappas kun laatikko lyö isompaa tupaan niin alkaa taas vauhti nouseen. Paremmin kiihtyy oikeestaan kun houkuttelee laatikon vaihtaan isommalle aikasemmin että saa koko kiihdytyksen vedettyä alta 3000rpm. Eli tiivistettynä siis kerkeää motarille paremmin puoli kaasulla kun täys kaasulla :shock: Jos näin ei kuulu olla niin heittäkääs viisaammat veikkauksia että mistä lähteä vikaa tonkiin!

Edit. Niin ja toinen mikä häirittee on toi älyttömän laiska liikkeelle lähtö, joku 3-4sekunnin mietintä kun lyö lanan lattiaan, sitten alkaa vasta kierrokset nouseen ja auto kiihtymään, lieneeköhän ton automaattilootan ominaisuus?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

JSO kirjoitti:Persiin alta löytyy tollanen w202 220cdi ja ostamisesta lähtien mietityttäny että kuuluuko näitten olla noin laiskoja yläkierroksilla. Mietitään vaikkapa 120 rajotuksella motarille liittymistä, kaasu pohjassa automaatti huudattaa punarajalle asti mutta 100-120 tuntuu ikuisuudelta mutta kappas kun laatikko lyö isompaa tupaan niin alkaa taas vauhti nouseen. Paremmin kiihtyy oikeestaan kun houkuttelee laatikon vaihtaan isommalle aikasemmin että saa koko kiihdytyksen vedettyä alta 3000rpm. Eli tiivistettynä siis kerkeää motarille paremmin puoli kaasulla kun täys kaasulla :shock: Jos näin ei kuulu olla niin heittäkääs viisaammat veikkauksia että mistä lähteä vikaa tonkiin!

Edit. Niin ja toinen mikä häirittee on toi älyttömän laiska liikkeelle lähtö, joku 3-4sekunnin mietintä kun lyö lanan lattiaan, sitten alkaa vasta kierrokset nouseen ja auto kiihtymään, lieneeköhän ton automaattilootan ominaisuus?
Laiskojahan nämä on kaikki alle 1hv/kg
mutta ei ihan non laiska pitäisi olla
alkuun tarkistella ahto vuodot,
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

JSO kirjoitti:Persiin alta löytyy tollanen w202 220cdi ja ostamisesta lähtien mietityttäny että kuuluuko näitten olla noin laiskoja yläkierroksilla. Mietitään vaikkapa 120 rajotuksella motarille liittymistä, kaasu pohjassa automaatti huudattaa punarajalle asti mutta 100-120 tuntuu ikuisuudelta mutta kappas kun laatikko lyö isompaa tupaan niin alkaa taas vauhti nouseen. Paremmin kiihtyy oikeestaan kun houkuttelee laatikon vaihtaan isommalle aikasemmin että saa koko kiihdytyksen vedettyä alta 3000rpm. Eli tiivistettynä siis kerkeää motarille paremmin puoli kaasulla kun täys kaasulla :shock: Jos näin ei kuulu olla niin heittäkääs viisaammat veikkauksia että mistä lähteä vikaa tonkiin!

Edit. Niin ja toinen mikä häirittee on toi älyttömän laiska liikkeelle lähtö, joku 3-4sekunnin mietintä kun lyö lanan lattiaan, sitten alkaa vasta kierrokset nouseen ja auto kiihtymään, lieneeköhän ton automaattilootan ominaisuus?
Kickdownin käyttö cdi:ssä turhaa.Kannattaa se eliminoida.
Muutenkin kun paras vääntö siinä 2000-2500 rpm.kohdilla,niin kannattaa ajella silleen että kierrokset niillä alueilla.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
JSO
Viestit: 155
Liittynyt: 13.5.2013 23:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JSO »

CDI203 kirjoitti:
JSO kirjoitti:Persiin alta löytyy tollanen w202 220cdi ja ostamisesta lähtien mietityttäny että kuuluuko näitten olla noin laiskoja yläkierroksilla. Mietitään vaikkapa 120 rajotuksella motarille liittymistä, kaasu pohjassa automaatti huudattaa punarajalle asti mutta 100-120 tuntuu ikuisuudelta mutta kappas kun laatikko lyö isompaa tupaan niin alkaa taas vauhti nouseen. Paremmin kiihtyy oikeestaan kun houkuttelee laatikon vaihtaan isommalle aikasemmin että saa koko kiihdytyksen vedettyä alta 3000rpm. Eli tiivistettynä siis kerkeää motarille paremmin puoli kaasulla kun täys kaasulla :shock: Jos näin ei kuulu olla niin heittäkääs viisaammat veikkauksia että mistä lähteä vikaa tonkiin!

Edit. Niin ja toinen mikä häirittee on toi älyttömän laiska liikkeelle lähtö, joku 3-4sekunnin mietintä kun lyö lanan lattiaan, sitten alkaa vasta kierrokset nouseen ja auto kiihtymään, lieneeköhän ton automaattilootan ominaisuus?
Laiskojahan nämä on kaikki alle 1hv/kg
mutta ei ihan non laiska pitäisi olla
alkuun tarkistella ahto vuodot,
Mitään suhinaa/vihellystä ei hyttiin ainakaan kuulu, mutta välijäähdyttimelle menevä ahoputki on vähän öljynen yhen liitoksen kohdalta, kerran sen putsasin ja taas 10tkm jälkeen uudelleen katsoessa oli taas samannäkönen. Mites voiko tukkonen katti vaikuttaa yläkierroksiin tollain vai puutuuko lähinnä alakierroksilta? Imusarja voi toki olla karstanen myös, sitä en kyllä ala näillä keleillä purkaan kun autonkin pitää joka päivä olla ajossa.

Mites ton kickdownin voi helposti eliminoida? Jotkut piuhat irti vaan vai? Ei sitä tuu kyllä käytettyäkään muutakun tiukassa paikassa ihan vahingossa :lol:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

JSO kirjoitti: Mites voiko tukkonen katti vaikuttaa yläkierroksiin tollain vai puutuuko lähinnä alakierroksilta? Imusarja voi toki olla karstanen myös, sitä en kyllä ala näillä keleillä purkaan kun autonkin pitää joka päivä olla ajossa.
Tukkoinen katti/pakoputki/imusarja vaikuttaa juuri yläkierroksille, kun ilmaa pitäisi saada menemään mahdollisiman paljon läpi.
Se pilleriturbo siellä eniten ahdistaa korkeiden kierrosten vetoa. Toki ohjelma on tehty myös silmällä pitäen pientä turboa ja jouhevaa ajettavuutta.
JSO
Viestit: 155
Liittynyt: 13.5.2013 23:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JSO »

Kiireiltä ei oo vielä kerennyt muuta kun ajamaan, välillä tuntuis olevan laiskempi ja välillä taas kosteella asfaltilla kun kunnolla kiihdyttää ja tomaatti vaihtaa kakkoselle niin kolmio vilkkuu taulussa :shock: Toissa päivänä alko kuuluun resonointia konehuoneen puolelta, sisälle ääni tuli repsikan jalkatilasta eli juurikin ensimmäisen katin kohdilta? Sammuttaessa kuuluu konehuoneesta pieni ns kolahdus ja välillä tuhahduskin.. Kaasua vapaalla painaessa kuuluu pieni ulina kierrosten mukaan mut tästä en ole varma vaikka olis kuulunut ennenkin, kierroksia kyllä tuntuis ottavan vapaalla huonommin kun ennen.. Tästä kaikesta olen nyt päätellyt että katti olis entinen mutta millä kilsoilla noi on yleensä mennyt? 460tkm taulussa nyt.. Millään ei mieli tekis tuola pimeessä, märässä ja kylmässä ruveta pakoputken kaa tappeleen mut näyttäis olevan pakko, varsinkin kun välillä ei meinaa keretä motarin rampista liikenteen mukaan ja huiputkin toisinaan huonommat kun ex w124 200d:ssä :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tämä saattaa olla tukkoisin omalle kohdalle sattunut imusarja, kyseessä siis ahtoputken lähdön tienoo EGR kohdalla (vanha kuva jo...)

Kuva
wiimax.fi
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

Kirjoitan nyt tänne koska en jaksa omaa aihetta. Voi tällainen olla jo keskusteltukin, mut en osannu löytää.

2.7 cdi vuotaa jostain naftaa (enimmäkseen) ykköspytyn suuttimen juureen. Sitä on muidenkin suuttimien päällä, mutta reilusti vähemmän. Jotenkin arvelen, et ehkäpä valuu taaksepäin sitä mukaa kun pääsee seinän yli.

Oon kyl yrittäny etsiä vuotokohtaa, mut ei löydy. Ei tunnu kosteutta missään, eikä oo jättäny tota lätäkköä kummempaa jälkeä. Veikkaan et falskaa vain kuormittaessa, ku tyhjäkäynnillä ei oo mitään erikoista nähtävää.

Onko ollu vastaavaa, ja mikä komponentti oli viallinen? Tai onko valistunutta arviota mistä vian löytäis? No joo, eihän siellä kovin montaa mahdollisuutta ole, mut ku kuukausitulot on koti-isällä vähän alta kolmesataa ni ei tee mieli summassa vaihdella osia.
Sprinter on pakettiautojen Mersu.
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Kissa kirjoitti:Kirjoitan nyt tänne koska en jaksa omaa aihetta. Voi tällainen olla jo keskusteltukin, mut en osannu löytää.

2.7 cdi vuotaa jostain naftaa (enimmäkseen) ykköspytyn suuttimen juureen. Sitä on muidenkin suuttimien päällä, mutta reilusti vähemmän. Jotenkin arvelen, et ehkäpä valuu taaksepäin sitä mukaa kun pääsee seinän yli.

Oon kyl yrittäny etsiä vuotokohtaa, mut ei löydy. Ei tunnu kosteutta missään, eikä oo jättäny tota lätäkköä kummempaa jälkeä. Veikkaan et falskaa vain kuormittaessa, ku tyhjäkäynnillä ei oo mitään erikoista nähtävää.

Onko ollu vastaavaa, ja mikä komponentti oli viallinen? Tai onko valistunutta arviota mistä vian löytäis? No joo, eihän siellä kovin montaa mahdollisuutta ole, mut ku kuukausitulot on koti-isällä vähän alta kolmesataa ni ei tee mieli summassa vaihdella osia.
Onko suutin märkä rungosta, se ei kunnossa ollessaan oikeen voi suotaa kuin siitä päältä t-haarasta tai paineputken liittimestä.

Monasti pohjaprikan vuoto voi tuupata löpöt kannelle, kupliiko suuttimen juuresta kun auto käyninssä, näkyykä suuttimen tyvessä mustaa?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

MHe kirjoitti:
Kissa kirjoitti:Kirjoitan nyt tänne koska en jaksa omaa aihetta. Voi tällainen olla jo keskusteltukin, mut en osannu löytää.

2.7 cdi vuotaa jostain naftaa (enimmäkseen) ykköspytyn suuttimen juureen. Sitä on muidenkin suuttimien päällä, mutta reilusti vähemmän. Jotenkin arvelen, et ehkäpä valuu taaksepäin sitä mukaa kun pääsee seinän yli.

Oon kyl yrittäny etsiä vuotokohtaa, mut ei löydy. Ei tunnu kosteutta missään, eikä oo jättäny tota lätäkköä kummempaa jälkeä. Veikkaan et falskaa vain kuormittaessa, ku tyhjäkäynnillä ei oo mitään erikoista nähtävää.

Onko ollu vastaavaa, ja mikä komponentti oli viallinen? Tai onko valistunutta arviota mistä vian löytäis? No joo, eihän siellä kovin montaa mahdollisuutta ole, mut ku kuukausitulot on koti-isällä vähän alta kolmesataa ni ei tee mieli summassa vaihdella osia.
Onko suutin märkä rungosta, se ei kunnossa ollessaan oikeen voi suotaa kuin siitä päältä t-haarasta tai paineputken liittimestä.

Monasti pohjaprikan vuoto voi tuupata löpöt kannelle, kupliiko suuttimen juuresta kun auto käyninssä, näkyykä suuttimen tyvessä mustaa?
Ei siinä pohjatiivisteessä oo mitään. Sattumalta toi suutin on vasta vaihdettu uuteen, teki samaa ennen vaihtoa, eikä sillä parantunu. Märkää en näe tai tunne muualla ku mihin se nafta kertyy. En tiiä miten tota tutkis, paras kai kömpiä pellin alle lampun kanssa ja pyytää naapuria vähän ajelemaan.

Edit: siis on ihan puhdasta naftaa, ei mitään polttoaineensekaista pohjaanpalanutta pikeä.
Sprinter on pakettiautojen Mersu.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kissa kirjoitti:
MHe kirjoitti:
Kissa kirjoitti:Kirjoitan nyt tänne koska en jaksa omaa aihetta. Voi tällainen olla jo keskusteltukin, mut en osannu löytää.

2.7 cdi vuotaa jostain naftaa (enimmäkseen) ykköspytyn suuttimen juureen. Sitä on muidenkin suuttimien päällä, mutta reilusti vähemmän. Jotenkin arvelen, et ehkäpä valuu taaksepäin sitä mukaa kun pääsee seinän yli.

Oon kyl yrittäny etsiä vuotokohtaa, mut ei löydy. Ei tunnu kosteutta missään, eikä oo jättäny tota lätäkköä kummempaa jälkeä. Veikkaan et falskaa vain kuormittaessa, ku tyhjäkäynnillä ei oo mitään erikoista nähtävää.

Onko ollu vastaavaa, ja mikä komponentti oli viallinen? Tai onko valistunutta arviota mistä vian löytäis? No joo, eihän siellä kovin montaa mahdollisuutta ole, mut ku kuukausitulot on koti-isällä vähän alta kolmesataa ni ei tee mieli summassa vaihdella osia.
Onko suutin märkä rungosta, se ei kunnossa ollessaan oikeen voi suotaa kuin siitä päältä t-haarasta tai paineputken liittimestä.

Monasti pohjaprikan vuoto voi tuupata löpöt kannelle, kupliiko suuttimen juuresta kun auto käyninssä, näkyykä suuttimen tyvessä mustaa?
Ei siinä pohjatiivisteessä oo mitään. Sattumalta toi suutin on vasta vaihdettu uuteen, teki samaa ennen vaihtoa, eikä sillä parantunu. Märkää en näe tai tunne muualla ku mihin se nafta kertyy. En tiiä miten tota tutkis, paras kai kömpiä pellin alle lampun kanssa ja pyytää naapuria vähän ajelemaan.

Edit: siis on ihan puhdasta naftaa, ei mitään polttoaineensekaista pohjaanpalanutta pikeä.
jos se ei tule kuparipiran vuodosta niin
hollki mutteri rikki, sähköpää löysäällä, runkohalki on yleisiä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

Arvelisin, et uus suutin ei olis halki. Vanha oli, ja siksi siis meni vaihtoon. Kuuli jo äänestä. Holkkimutteri? Siis se joka kiristää "suihkuputken" suuttimeen? Vai voisko sen koko putken varmaan uusia varmuudeks? Saaks niitä yksittäin vai romiskeikka?
Sprinter on pakettiautojen Mersu.
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Ei kun se holkki joka pitää ite suutinkärkeä paikoillaan, helppo halkaista jos kiristää liikaa (suutin purettuna osiksi). Homma pari uutta pulttia ja prikkoja, ota suutin irti ja kato. Rungon hiusmurtuma voi olla hankalampi löytää jos irvistää vaan kun paineet ylhäällä.

Edit: katso samalla millaisessa kunnossa korkeapaineputken tiivistinpinta (kartio) on, ne kyllä yleensä kestää ottaa irti useita kertoja, mutta loppuks sinne jonkun naarmun voi saada mikä vuotaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

Mulla on luottoa korjaamoon joka suuttimen vaihtoi, eivät olis suostuneet asentamaan mun itse tilaamaa käytettyä suutinta oikein millään. Uskon sokeasti ettei voi olla niin paska tsägä että olisivat asentaessa mokanneet tai että suutin olis valmiiks klesa. Joten siitä en nyt lähde liikkeelle. Pitää vilkaista sitä kp-putken tiivistepintaa ensin.
Sprinter on pakettiautojen Mersu.
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Putki käteen kunnolla puhtaaksi ja kuivaksi, kirkkaalla valolla silmä kädessä... meillä oli aikanaan töissä yks protomoottori, missä noita saatiin muutama vuotamaan kun parhaimillaan 2-3 kertaa päivässäkin piti ruisku irroittaa...

Sen solenoidin kiinnityksen mitä CDI203 edellä sanoi voit tarkistaa kans samalla.

Kuivaat samalla kaikki paikat kannestakin ja kun höräytät käyntiin niin het kuikuilua mistä kostuu...

Editttiä: ja ruiskuhan on helppo testata kympin investoinnilla; ostat neljä prikkaa ja pulttia, vaihdat ykkösen ja jonkun muun ruiskun keskenään ja kokeilet mihin alkaa naftaa kertyä... sitten takaisin että pysyy ruiskun koodaus eculla oikein (starilla sen sais muutettua)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Stein
Viestit: 65
Liittynyt: 04.12.2014 8:36

Viesti Kirjoittaja Stein »

Itellä Väyrysessä 200 cdi - 00 vikana oli ilmamassamittari ..


.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”