Öljytikku puuttuu?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Stein
Viestit: 65
Liittynyt: 04.12.2014 8:36

Öljytikku puuttuu?

Viesti Kirjoittaja Stein »

Mistä mb dieselkoneista (malli ja vuosi) puuttuu öljytikku?
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

En oo niin hirveästi perehtyny vanhempiin malleiihin mutta tietääkseni niissäkin kaikissa tikku on? Tai siis tikulle ainakin paikka, yhessä bensakoneellisessa on pelkkä tulppa tikun putken päässä mutta siihen saa sen tikun ostettua ja taisi näin olla myös jossain dieselissä.

Yksi moottori mistä puuttuu tikku kokonaan eikä sitä siihen edes saa, on uusin om654(muistaakseni tuolla merkinnällä oli:D) mitä löytyy esim uuden w213 E sarjalaisen keulilta.
Stein
Viestit: 65
Liittynyt: 04.12.2014 8:36

Viesti Kirjoittaja Stein »

W 203: ssa (2001) 270 cdi ei ainakaan ole, onko muita (2000-luvun dieselit)?
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

OM648 koneinen W211 (320cdi) on ainakin ilman tikkua.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29279
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

W203 ja W211 yleisimpiä malleja joissa osassa moottoreita ei ole tikkua.
Mistä mieleen selvitellä tätä ? :D
wiimax.fi
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Minulla tuli silloin mieleen kun oli w211 ilman tikkua. Oma parkkipaikka on lievästi tielle päin laskeva ja siinä ei sähköinen öljymäärän tarkistus onnistunut. Piti aina ajaa kaupan parkkipaikalle, odotella 5-10 minuuttia ja sitten sai öljymittauksen otettu. Kyllä v*****i :cry:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Meissenkeri kirjoitti:Minulla tuli silloin mieleen kun oli w211 ilman tikkua. Oma parkkipaikka on lievästi tielle päin laskeva ja siinä ei sähköinen öljymäärän tarkistus onnistunut.
Sanoiko auto, ettei onnistu vai kui? Enpä ite oo kokeillut mitä se omalla parkkipaikalla sanoisi – se viettää taaksepäin. Oon luottanut siihen, että se ilmoittaa, jos pitää lisätä. Yhden kerran se on tahtonut lisää lientä. Irtotikulla oon mitannut, kun oon vaihtanut öljyt.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Roisto kirjoitti:
Meissenkeri kirjoitti:Minulla tuli silloin mieleen kun oli w211 ilman tikkua. Oma parkkipaikka on lievästi tielle päin laskeva ja siinä ei sähköinen öljymäärän tarkistus onnistunut.
Sanoiko auto, ettei onnistu vai kui? Enpä ite oo kokeillut mitä se omalla parkkipaikalla sanoisi – se viettää taaksepäin. Oon luottanut siihen, että se ilmoittaa, jos pitää lisätä. Yhden kerran se on tahtonut lisää lientä. Irtotikulla oon mitannut, kun oon vaihtanut öljyt.

t.
Risto
Auto sanoi, että ei onnistu, kun öljymäärän tarkistuksen laittoi mittaristosta päälle. Vaatii hyvin tasaisen alustan, että mittaus menee läpi.

Tuota mittaristosta löytyvää öljymäärän tarkistusta joutuu käyttämään silloin, kun itse vaihtaa öljyt ja mittatikku puuttuu. Ei sitä uskalla ilman minkäänlaista tarkistusta lähteä ajamaan öljynvaihdon jälkeen.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Meissenkeri kirjoitti:Auto sanoi, että ei onnistu, kun öljymäärän tarkistuksen laittoi mittaristosta päälle. Vaatii hyvin tasaisen alustan, että mittaus menee läpi.
Ookkei. En oo tosiaan testannut ite. Millähän vatupassilla se tietää auton asennon (jos siis on muuten tasainen mutta vaan kallellaan)? :? Liekö siinä tasoanturissa joku?
Meissenkeri kirjoitti:Tuota mittaristosta löytyvää öljymäärän tarkistusta joutuu käyttämään silloin, kun itse vaihtaa öljyt ja mittatikku puuttuu. Ei sitä uskalla ilman minkäänlaista tarkistusta lähteä ajamaan öljynvaihdon jälkeen.
Itse hommasin tikun samalla vaihdelaatikon tikun kanssa. Onhan tuolla muutaman kerran jo dipattu.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7180
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Meissenkeri kirjoitti: Tuota mittaristosta löytyvää öljymäärän tarkistusta joutuu käyttämään silloin, kun itse vaihtaa öljyt ja mittatikku puuttuu. Ei sitä uskalla ilman minkäänlaista tarkistusta lähteä ajamaan öljynvaihdon jälkeen.
Miksei?

Itte vaihtelin OM648 W220:iin öljyt niin että kaajoin koneeseen kerrallaan 8litraa öljyä ja kovaa ajoa. Koskaan se ei ollut vailla lisää eikä valittanut liiasta öljystä. :D

En kyllä edes tiedä mikä siinä oli oikea öljymäärä.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Henkilökohtaisesti suhtaudun noihin öljymääräantureihin hyvin skeptisesti. Ihan työn puolestakin on kokemusta, että ne oikeasti voi näyttää ihan mitä sattuu ja kyseessä on vielä Mersun valmistama dieselmoottori. Toisesta autosta meidänkin taloudessa tikku puuttuu ja tänään juuri S203:nen pyyteli litraa lisää öljyä vaikka edellisestä öljynvaihdosta on matkaa vasta 6000km. Lisäsin puoli litraa ja auto oli sillä tyytyväinen. Olen emännällekin sanonut, että jos se pyytää litraa lisää niin laittaa vain puolikkaan ja katsoo mitä se siihen tuumaa. Auto ei nimittäin vuoda eikä oireile muutenkaan niin, että olisi syytä epäillä öljynkulutusta.

Mikä siinä on, että sitä tikkua ei voi siihen moottorin kupeeseen nykyään enää laittaa. :evil: Jokainen meistä tietää, että kaikki sähköinen hajoaa joskus, mutta se tikku toimii aina, jos sitä ei hukkaa.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Tainnu olla joku harha-askel tuo että ei ole öljyn mittatikkua tai edes paikkaa sille.

W212:ssa nyt taas on mittatikku ja elämä tuntuu normaalilta.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Meissenkeri kirjoitti:Tainnu olla joku harha-askel tuo että ei ole öljyn mittatikkua tai edes paikkaa sille.

W212:ssa nyt taas on mittatikku ja elämä tuntuu normaalilta.
:D :kuski:
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
kaaleppi 70
Viestit: 114
Liittynyt: 11.10.2013 7:59
Paikkakunta: paukarlahti

Viesti Kirjoittaja kaaleppi 70 »

raskaalta puolelta puuttuu tikku kanssa,ainakin 2014vm actros 2551.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29279
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä ole tullut mittaristosta tarkisteltua vaikkei ole tikkua. Eikä tikusta jos sellainen on, kun on mittaristossa varoitin.
wiimax.fi
KaleMani
Viestit: 112
Liittynyt: 04.4.2016 12:43
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja KaleMani »

Tätäkin topiikkia lueskellessa ihmetyttää autotehtaiden säästötavoitteet, jättää nyt öljytikku pois moottorista. Taitaa olla samaa sarjaa kuin jarrupalan kulumisanturi vs pelkkä maadoituspiuha. Voi kuulemma vaihtaa vain pelkät jarrupalat ja käyttää vanhoja kulumisantureita. On kuulemma helpompi ja edullisempi valmistaa jarrupalat. Maahantuojan kommentti :shock: Taitaa mennä anturit vaihtoon aina palojen vaihdon yhteydessä.
Onko näissä tikuttomissa moottoreissa sekä määräanturi sekä paineanturi? :?:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

KaleMani kirjoitti:Onko näissä tikuttomissa moottoreissa sekä määräanturi sekä paineanturi? :?:
Ei ole paineanturia ainakaan omassa. Liekö ollut 124:n jälkeen enää. Taisivat poistua viimeistään CDI:den myötä.

Varmaan ovat laskeskelleet, että jos on öljyä, niin harvoin tulee tilannetta, että paine pääsisi loppumaan. :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Onkohan noita öljymäärän antureita varmistettu mitenkään, että jos arvo ei muutu pitkään aikaan niin antaa herjan viallisesta anturista? En tiedä tuntuu vaan niin haljulta, että joutuu luottamaan tuollaiseen systeemiin. Lasku on kuitenkin useita tuhansia, jos systeemi ei toimikkaan ja moottori hajoaa öljynpuutteeseen. :roll:
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29279
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aina kun anturi on ollut viallinen se on alkanut varoitella "liian vähäisestä" öljymäärästä, mitä noita joku yksittäinen tapaus on työpaikalla eteen tullut.
Volkkarinvehkeissähän se olisi moottorin päälle käypää hommaa jos öljymäärän varoitin ei toimisi eikä olisi tikkua tai ei sitä viimeistään tuhaan kilometrin välein nostelisi, mersuissa ei niinkään.
wiimax.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tuossahan on samassa öljyn lämpötila-anturi, laadun anturi ja määräanturi. Uskoisin, että helikopteri- tai joku muu valo syttyy, jos jokin tieto puuttuu, anturi ei saa mitattua pintaa tai yhteys on poikki. Sitä en tiedä, miten öljyn tason vaihtelu vaikuttaa vikakoodehin.

Saahan auton rikki, jos ei tarkistä öljyjä vaikka tikku olisikin. Onhan semmoisiakin kuskeja. :nocando:

Voihan sen tikun hommata, jos ei anturiin usko.

OT:
Kaverin XC 60 -Vokkelossa periaatteessa on tikku. Se on n. 10 senttiä pitkä ja siihen pääsee käsiksi alhaalta päin, kun pohjamuovit on pois. :lol:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
KaleMani
Viestit: 112
Liittynyt: 04.4.2016 12:43
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja KaleMani »

OT:
Kaverin XC 60 -Vokkelossa periaatteessa on tikku. Se on n. 10 senttiä pitkä ja siihen pääsee käsiksi alhaalta päin, kun pohjamuovit on pois. :lol:

t.
Risto[/quote]


Et oo tosissasi :rollin:
Stein
Viestit: 65
Liittynyt: 04.12.2014 8:36

Viesti Kirjoittaja Stein »

dealer kirjoitti:W203 ja W211 yleisimpiä malleja joissa osassa moottoreita ei ole tikkua.
Mistä mieleen selvitellä tätä ? :D


Onhan se kiva katsoa autoa ostaessa onko öljy ruskeaa, pikimustaa vai valkoista ..

Onko joissain W203 tai W211 diisseleissä tikku?
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

On, useimmissa. Ainakin kaikissa mitä ite huoltanu jne sekä omassa facelift 320cdi on.
Avatar
Mou
Viestit: 1664
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

M113 ei o enää tikkua kun tuli 203:set ja 209:sit. Vanhassa 208:ssa oli vielä tikku. Putki on koneen takana mutta ei tikkua. Huoltotikkukin on niin pitkä ettei sitä voi paikallaan pitää.

Onko noihin jossain myytävänä / valmistettu jälkeenpäin paikallaan pidettävää tikkua?
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

dealer kirjoitti:Aina kun anturi on ollut viallinen se on alkanut varoitella "liian vähäisestä" öljymäärästä, mitä noita joku yksittäinen tapaus on työpaikalla eteen tullut.
Mitäs se, sanotaan nyt vaikka M271, tykkää jos sinne holauttaa litran lisää öljyä anturin pyynnin perusteella vaikka öljy on jo valmiiksi ylämerkissä?
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

Mou kirjoitti:M113 ei o enää tikkua kun tuli 203:set ja 209:sit. Vanhassa 208:ssa oli vielä tikku. Putki on koneen takana mutta ei tikkua. Huoltotikkukin on niin pitkä ettei sitä voi paikallaan pitää.

Onko noihin jossain myytävänä / valmistettu jälkeenpäin paikallaan pidettävää tikkua?
Kiinnostaisi itselläkin tuohon w203 200cdihin saada.
S203 200Cdi -02
E30 316i -89
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Dieselmoottorinen mersu (124 ja nuoremmat) on siitä hauska värkki, että jos vakiparkkipaikka pysyy puhtaana öljystä on sitä tikkua turha nostella vaikka se autosta löytyisikin :wink: Nämähän ei nimittäin pääsääntöisesti moottoriöljyä kuluta jos ei satu olemaan vuotoa jossakin :)
Avatar
Mou
Viestit: 1664
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Wiqqo kirjoitti:
Mou kirjoitti:M113 ei o enää tikkua kun tuli 203:set ja 209:sit. Vanhassa 208:ssa oli vielä tikku. Putki on koneen takana mutta ei tikkua. Huoltotikkukin on niin pitkä ettei sitä voi paikallaan pitää.

Onko noihin jossain myytävänä / valmistettu jälkeenpäin paikallaan pidettävää tikkua?
Kiinnostaisi itselläkin tuohon w203 200cdihin saada.
Jahka poikean kaverin luona niin kokeilen CLK430:sen tikkua tuohon mun SLK55:seen. Raportoin tänne...
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
Magge--
Viestit: 647
Liittynyt: 01.11.2010 0:01
Paikkakunta: Ranua

Viesti Kirjoittaja Magge-- »

Eilen haettiin kaverille s203 220cdi facelifti om646 moottorilla ja siinä ei öljytikkua, kokeilin tuosta omasta om612 moottorilla olevasta 270cdiistä eikä käyny en tiiä sitte oisko tuo v6 mallin tikku käyny ku mielestäni pidempi..
Pajero 3.2 DID -07
W906 318 CDI -08
W124 300E -88
Outlander PHEV -14
tinatähti
Viestit: 38
Liittynyt: 21.2.2022 20:41

Re:

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

Meissenkeri kirjoitti: 01.10.2017 0:01 Tainnu olla joku harha-askel tuo että ei ole öljyn mittatikkua tai edes paikkaa sille.

W212:ssa nyt taas on mittatikku ja elämä tuntuu normaalilta.
Näkeekö w212 facelift om642 koneisessa ajotietokoneen kautta öljynpintaa?
Tuo tikku todella epäselvä.

Juuri vaihdettu moottoriöljyt, ja mittatikun mukaan ei vielä noin 8,3 litralla ole ihan ylämerkissä.
Voiko olla että öljyä laitettu liikaa?

Aamulla ainakin piti dpf-polttoa päällä kokoajan mitä pienen pätkän ajoin.
Meneekö imuhommiksi...
Liitteet
20230424_093600.jpg
20230424_093600.jpg (945.05 KiB) Katsottu 11089 kertaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”