Rengaspaine valvonta mietityttää
Rengaspaine valvonta mietityttää
Tervehdys ! mikähän vaivaa vm.2017 GLA mersua kun pukkaa rengaspaine varoitusvaloa mittariin keltaisella ( vilkuttaa lähtiessä ja sitten jää palamaan ) ja välillä tulee teksti : tyre pressure monitor inoperative no wheel sensors. Juuri vaihdoin talvirenkaat ja alkoi varoittelemaan kesäkummit oli 18 tuumaiset ja talvi 17 ( 215 / 60 ) säädin paineet 2.5 polttoaineluukun ohjeen mukaan... koittanut uudelleenkäynnistää rengaspainetunnistuksen tyre pressure valikosta mutta ei siellä voi mitään tehdä. olisiko kokemuksia ?
Re: Rengaspaine valvonta mietityttää
Noinhan se sanoo...Timofej kirjoitti:no wheel sensors.
Anturit puuttuu tai onko niissä minkälainen paristo vai miten lie toimivat, en ole perehtynyt.
Itellä kävi just päinvastoin 212:sen kanssa, ostin siihen kaverilta talvirengaspaketin ja heitin ne alle ja hämmästys oli suuri kun mittaristo alkoi herjaamaan rengaspaineista, eli alle ruuvatuissa vanteissa oli anturit kiinni
En edes tiennyt että tuossa autossa on moinen toiminto olemassa kun ei se aiemmilla rengassarjoilla ole mitään mistään koskaan herjannut.
Re: Rengaspaine valvonta mietityttää
Lienee renkaan pyörintänopeuteen perustuva valvonta, jos ei tullut aikaisemmin herjaa antureiden puuttumisesta? Noilla antureillahan siis näkyy mittaristossa rengaskohtaiset paineet bar:na.Mika.T kirjoitti:Noinhan se sanoo...Timofej kirjoitti:no wheel sensors.
Anturit puuttuu tai onko niissä minkälainen paristo vai miten lie toimivat, en ole perehtynyt.
Itellä kävi just päinvastoin 212:sen kanssa, ostin siihen kaverilta talvirengaspaketin ja heitin ne alle ja hämmästys oli suuri kun mittaristo alkoi herjaamaan rengaspaineista, eli alle ruuvatuissa vanteissa oli anturit kiinni
En edes tiennyt että tuossa autossa on moinen toiminto olemassa kun ei se aiemmilla rengassarjoilla ole mitään mistään koskaan herjannut.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Sitä varten näissä on se Höömyn mainitsema ominaisuus. Resetoinnista auto tietää että sen hetken arvot laitetaan referenssiksi. Koskee sekä anturillisia että anturittomia autoja.
Anturittomassa auto mittaa lähtötilanteen pyörimiserot. Ne voi olla suuriakin jos jossain nurkassa kuluneempi rengas. Ero pyörimisnopeudessa sinänsä ei tarkoita tyhjää rengasta mutta jos se ero muuttuu siitä kun renkaat on olleet kunnossa ja oikeissa paineissa (resetoinnin hetkellä) niin siitä tietää että joku rengas on (aika varmasti) vuotanut.
Anturittomassa auto mittaa lähtötilanteen pyörimiserot. Ne voi olla suuriakin jos jossain nurkassa kuluneempi rengas. Ero pyörimisnopeudessa sinänsä ei tarkoita tyhjää rengasta mutta jos se ero muuttuu siitä kun renkaat on olleet kunnossa ja oikeissa paineissa (resetoinnin hetkellä) niin siitä tietää että joku rengas on (aika varmasti) vuotanut.
ONKO TÄSSÄ NYT YMMÄRRETTÄVÄ NIIN, ETTÄ VARSINAISILLA RENGASPAINEILLA EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ antureiden ilmoittamaa varoitusta varten vaan ainoastaan pyörimisero renkaiden välillä tulkitaan tyhjäksi renkaaksi?tähtikuljettaja kirjoitti:Sitä varten näissä on se Höömyn mainitsema ominaisuus. Resetoinnista auto tietää että sen hetken arvot laitetaan referenssiksi. Koskee sekä anturillisia että anturittomia autoja.
Anturittomassa auto mittaa lähtötilanteen pyörimiserot. Ne voi olla suuriakin jos jossain nurkassa kuluneempi rengas. Ero pyörimisnopeudessa sinänsä ei tarkoita tyhjää rengasta mutta jos se ero muuttuu siitä kun renkaat on olleet kunnossa ja oikeissa paineissa (resetoinnin hetkellä) niin siitä tietää että joku rengas on (aika varmasti) vuotanut.
Sori, capslock oli näköjään päällä alkutekstin aikaan. En siis huuda
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Siis siinä ABS-antureihin perustuvassa järjestelmässä autolla ei ole mitään muuta tietoa renkaista kuin niiden pyörimisnopeus. Jos rengaspaineet laittaa miten sattuu niin sellaisina auto ne hyväksyy. Jos vaikka resetointihetkellä tyhjä rengas täytetään myöhemmin eikä resetointia tehdä niin melko varmasti ruutuun tulee varoitus rengaspaineista.dry kirjoitti:ONKO TÄSSÄ NYT YMMÄRRETTÄVÄ NIIN, ETTÄ VARSINAISILLA RENGASPAINEILLA EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ antureiden ilmoittamaa varoitusta varten vaan ainoastaan pyörimisero renkaiden välillä tulkitaan tyhjäksi renkaaksi?
Sori, capslock oli näköjään päällä alkutekstin aikaan. En siis huuda
Jos systeemiä käytetään asiallisesti niin se myös toimii yllättävän hyvin. Siis jos rengaspaineet laitetaan kohdilleen ja sen jälkeen systeemi resetoidaan niin virheellisiä varoituksia ei ainakaan itselle koskaan tullut ja hyvin pienenkin hitaan vuodon systeemi havaitsee nopeasti.
Kahdessa eri autossa kertaalleen tuli varoitus ruutuun kun oli ruuvi renkaassa ja pieni vuoto. Mittaristoon tuli varoitus ennen kuin ajossa huomasi mitään ongelmaa eikä silmämääräisesti mikään rengas vaikuttanut vajaalta (noin ohimennen autoon astuessa havainnoituna).
Ei mulla vaan edellisillä renkailla tullu mitään varotusta vaikka rengas puhkesi
Että se siitä varotuksen toimivuudesta.
Tarvii vissiin kilometritolkulla tuota pyörimiseroa ennenkuin reagoi.
Eikä muutenkaan ole tullut renkaiden vaihtojen yhteydessä tuota ilmotusta pl. Nyt tämä minulle uusi sarja jonka vaihdon jälkeen alko paineherjat, Nekään ei loppuneet ennenkuin ajo pitkän matkaa ja nollasi sitten systeemin.
Pitäskin viduillessaan kokeilla tuota toista talvirengassarjaa alle.
Että se siitä varotuksen toimivuudesta.
Tarvii vissiin kilometritolkulla tuota pyörimiseroa ennenkuin reagoi.
Eikä muutenkaan ole tullut renkaiden vaihtojen yhteydessä tuota ilmotusta pl. Nyt tämä minulle uusi sarja jonka vaihdon jälkeen alko paineherjat, Nekään ei loppuneet ennenkuin ajo pitkän matkaa ja nollasi sitten systeemin.
Pitäskin viduillessaan kokeilla tuota toista talvirengassarjaa alle.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Siis puhkesiko rengas "räjähtämällä"? Selvää että ei tuo ABS:llä toimiva systeemi ehdi silloin mukaan.Mika.T kirjoitti:Ei mulla vaan edellisillä renkailla tullu mitään varotusta vaikka rengas puhkesi
Että se siitä varotuksen toimivuudesta.
Tarvii vissiin kilometritolkulla tuota pyörimiseroa ennenkuin reagoi.
Eikä muutenkaan ole tullut renkaiden vaihtojen yhteydessä tuota ilmotusta pl. Nyt tämä minulle uusi sarja jonka vaihdon jälkeen alko paineherjat, Nekään ei loppuneet ennenkuin ajo pitkän matkaa ja nollasi sitten systeemin.
Pitäskin viduillessaan kokeilla tuota toista talvirengassarjaa alle.
Tiukkaa tekee paineantureillakin jos osuu isoon ruuviin tms. Kerran senkin kokenut nykyisellä pirssillä. Onneksi tuli rengaspainevaroitus ruutuun kaupungissa ja tuohan näyttää samalla sen hetken paineet. Näki heti että välittömästi kurvattava lähimmälle huoltikselle. Hyvä kun sieltä sai täytön jäkeen ajettua lähimmälle kumikorjaamolle (pari kilometriä). Siinä kuitenkin uskaltaa ajaa kun näkee että riittävästi vielä ilmaa renkaassa.
Ehkä annoin väärän kuvan edellisessä viestissä tuon ESP-systeemin toimivuudesta. Tarkoitin pelkästään sitä hitaasti tyhjenevää rengasta ja siinä se kyllä toimi hyvin. Väittäisin että nuo pienet vuodot on kuitenkin se yleisin tapaus. Paineantureilla saa vähän lisää apua mutta eipä nekään auta jos rengas kunnolla räjähtää.
Niihin renkaiden vaihtoihin en enempää kommentoi kun olen aina vaihdossa resetoinut valvonnan. Selväähän se jos on tasapaineet ennen ja jälkeen vaihdon (ei välttämättä samat ennen ja jälkeen) ja renkaat myös keskenään likimain saman kokoiset ennen ja jälkeen niin ei sitä resetointia tarvita. Ei siitä haittaakaan ole.
kiitoksia vastauksista ! sehän tässä ihmetyttääkin kun en pysty resetoimaan tota tyre pressure kohtaa ( kun valitsen tyre pressure ja painan ok niin käsittääkseni pitäisi auteta ne alavalikot ? mutta ei ) ostaessa oli kesäkumit alla autossa ja ei silloin herjannut mitään mutta en silloinkaan tyre pressure kohdassa saanut mitään alavalikkoa auki ja ei näkynyt rengaspaineet mutta ei myöskään syttynyt paineiden varoitusvalo eikä tuo herjausteksti nyt kun vaihdoin mukana tulleet talvirenkaat alle ilmeni vika.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Saisko autosta lisätietoa, runkonumeron tai rekkarin? Jos on EU auto niin 2017 mallisessa kuuluisi ne anturit olla. Jos anturit puuttuu niin valikosta pitäisi silti se resetointi onnistua, sillä lähtee uusia antureitakin hakemaan.Timofej kirjoitti:kiitoksia vastauksista ! sehän tässä ihmetyttääkin kun en pysty resetoimaan tota tyre pressure kohtaa ( kun valitsen tyre pressure ja painan ok niin käsittääkseni pitäisi auteta ne alavalikot ? mutta ei ) ostaessa oli kesäkumit alla autossa ja ei silloin herjannut mitään mutta en silloinkaan tyre pressure kohdassa saanut mitään alavalikkoa auki ja ei näkynyt rengaspaineet mutta ei myöskään syttynyt paineiden varoitusvalo eikä tuo herjausteksti nyt kun vaihdoin mukana tulleet talvirenkaat alle ilmeni vika.
Luulisi vaan yhtenään heittävän varoitusta puuttuvista antureista jos renkaissa ei niitä ole. Ei kai edellinen omistaja ole koodauttanut rengaspainevalvontaa pois käytöstä kun ei ole ollut varaa laittaa talvirenkaisiin antureita???
Re: Rengaspaine valvonta mietityttää
Kun tämä on nyt yleisellä puolella niin kysytäänpä tässä millainen homma on laittaa w220 autoon paineentunnistus? Renkaisiin anturit ja onko vastaanotin joka pyörän kupeessa ja joku keskusyksikkö lisäksi? En usko että autossa on mitään valmiina. Lieneekö eroa systeemissä pre ja faceliftissä?
Hiiiitaaaasti vuotava rengas sai kaipaamaan painevalvontaa. Kyllähän tuon huomaa kun ajaa että alkaa puoltamaan enempi kuin normaalisti kun on vajunut tarpeeksi. Paikataan toki vuoto kun ensin on vaihdettu talvirenkaat.
Näen systeemin kyllä ihan hyvänä keksintönä. Ehkä pyörimisnopeusversio järkevämpi.
Hiiiitaaaasti vuotava rengas sai kaipaamaan painevalvontaa. Kyllähän tuon huomaa kun ajaa että alkaa puoltamaan enempi kuin normaalisti kun on vajunut tarpeeksi. Paikataan toki vuoto kun ensin on vaihdettu talvirenkaat.
Näen systeemin kyllä ihan hyvänä keksintönä. Ehkä pyörimisnopeusversio järkevämpi.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Vanhemmissa mersuissa ei ABS/ESP-antureihin perustuva rengaspainevalvonta ole ollut saatavilla eikä siten ole jälkiasennettavissakaan.
Esim. W220 korisessa joka pyörälle on oma vastaanotinantenni lokasuojakotelossa. Yksi yhteinen ohjainlaite kuitenkin eikä muuta ylimääräistä elektroniikkaa (ref pe40.15-p-2101-99sa) kun mittaristo hoitaa paineiden näytön.
Muuten kohtuudessa jälkiasennettavissa mutta noiden antennien asentaminen ja johdotus aika iso homma. On myös kohtalaisen kallis projekti, anturitkin paljon nykyisiä kalliimmat (varsinkin mersun varaosana, täsmälleen sama Berun anturi puoleen hintaan volkkarilla ja oliko Ferrarilla vai Porschella vielä halvempi). Toiminnoiltaan oikeastaan parempi kuin nykyiset. Osaa antaa varoituksen heti virrat kytkettäessä jos joku rengas vajaa kun näillä nykyisillä pitää lähteä ensin liikkeelle. Vastaavasti antureiden virrankulutus paljon suurempi, käyttöikä lyhyempi.
Uudemmissa malleissa on yksi yhteinen antenni kaikille antureille. Seurauksena ongelma tunnistaa mistä pyörästä mikäkin anturi lähettää. Ei sinänsä iso haitta, kestää kauemmin renkaiden/antureiden vaihdon jälkeen saada lukemat tauluun (ellei alusteta testerillä) mutta eipä sentään enempää varttia kestä käynnistyä.
Onhan niitä yleisvarusteita jotka vastaa vähän tuota uudempaa järjestelmää. Hintakin kohtuullinen mutta ei integroidu mitenkään autoon enkä usko että tässä tapauksessa tulee kyseeseen.
Esim. W220 korisessa joka pyörälle on oma vastaanotinantenni lokasuojakotelossa. Yksi yhteinen ohjainlaite kuitenkin eikä muuta ylimääräistä elektroniikkaa (ref pe40.15-p-2101-99sa) kun mittaristo hoitaa paineiden näytön.
Muuten kohtuudessa jälkiasennettavissa mutta noiden antennien asentaminen ja johdotus aika iso homma. On myös kohtalaisen kallis projekti, anturitkin paljon nykyisiä kalliimmat (varsinkin mersun varaosana, täsmälleen sama Berun anturi puoleen hintaan volkkarilla ja oliko Ferrarilla vai Porschella vielä halvempi). Toiminnoiltaan oikeastaan parempi kuin nykyiset. Osaa antaa varoituksen heti virrat kytkettäessä jos joku rengas vajaa kun näillä nykyisillä pitää lähteä ensin liikkeelle. Vastaavasti antureiden virrankulutus paljon suurempi, käyttöikä lyhyempi.
Uudemmissa malleissa on yksi yhteinen antenni kaikille antureille. Seurauksena ongelma tunnistaa mistä pyörästä mikäkin anturi lähettää. Ei sinänsä iso haitta, kestää kauemmin renkaiden/antureiden vaihdon jälkeen saada lukemat tauluun (ellei alusteta testerillä) mutta eipä sentään enempää varttia kestä käynnistyä.
Onhan niitä yleisvarusteita jotka vastaa vähän tuota uudempaa järjestelmää. Hintakin kohtuullinen mutta ei integroidu mitenkään autoon enkä usko että tässä tapauksessa tulee kyseeseen.
Varmaankin niitä renkaan antureita....Timofej kirjoitti:vika selvisi : 3 anturia pimeänä
Se retrofit juttu:
Juu, katselin ebaystä niin osat w220 ei käyttynä ole mahdottomia, 20-50eur kipale. Mutta johtosarjoja ei ollut - kaikki katkotaan purettaessa.
Ne voi olla hieman hinnakkaita marmorilta - luultavasti tehdään tilauksesta käsityönä tjsp.
Liittimien irroitus on vissiin liian vaikeaa purkuosissa. Jätetään se irroitus asiakkaalle joka murtaa sen haurastuneen klipsun itse
Mutta varmasti olisi helpointa kun purkaisi itse purkuautosta... vaan eipä niitä ole aina tiedossa ennenkuin on sivuleikkurit naksuttaneet kaiken silpuksi.
Paras siis ostaa auto jossa on halutut varusteet valmiina ja huoltaa sitä sitten .
Tossa mietin että saako pyörimisnopeudet mistään can väylästä. Sieltähän voisi haistella ja pistää arduinon tai vastaavan luomaan hälyytyksen.
Hyvä systeemihän tuo on, olipa kumpi vain tapa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Onhan se pyörintä nopeus väylässä sitä pitkin kulkeuttu kaikille sitä käytäville,AK47 kirjoitti:Varmaankin niitä renkaan antureita....Timofej kirjoitti:vika selvisi : 3 anturia pimeänä
Se retrofit juttu:
Juu, katselin ebaystä niin osat w220 ei käyttynä ole mahdottomia, 20-50eur kipale. Mutta johtosarjoja ei ollut - kaikki katkotaan purettaessa.
Ne voi olla hieman hinnakkaita marmorilta - luultavasti tehdään tilauksesta käsityönä tjsp.
Liittimien irroitus on vissiin liian vaikeaa purkuosissa. Jätetään se irroitus asiakkaalle joka murtaa sen haurastuneen klipsun itse
Mutta varmasti olisi helpointa kun purkaisi itse purkuautosta... vaan eipä niitä ole aina tiedossa ennenkuin on sivuleikkurit naksuttaneet kaiken silpuksi.
Paras siis ostaa auto jossa on halutut varusteet valmiina ja huoltaa sitä sitten .
Tossa mietin että saako pyörimisnopeudet mistään can väylästä. Sieltähän voisi haistella ja pistää arduinon tai vastaavan luomaan hälyytyksen.
Hyvä systeemihän tuo on, olipa kumpi vain tapa.
myynissä on myös valmiita jälki asenus systemejä näytöineen, parhaissa tiedot paineista taitta saada suoraan antureilta luuriin näytölle,
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
siis selvisi veholla tämä rengashässäkkä : 3 sensoria oli pimeänä olivat kuulemma tarvikesensorit joissa kuulemma loppuu virta puolet nopeammin kuin vehon sensoreista ( tarvike sensorit mittaavat kokoajan ja vehon sensorit vain silloin kun tarvitsee ) 400 e olisi maksanut veholla nuo kaikki mutta en raskinnut ostaa vilkutelkoon talvet kun kesärenkailla toimii