Öljyn virtaavuus pakkasella,video
Öljyn virtaavuus pakkasella,video
https://youtu.be/iILESpsSabs
Tuli tuollainen kuvailtua kun viime talvena unohtui yli 30 asteen pakkasella.
Lähinnä siksi kuvasin että nähdään millaisia eroja eri viskositeeteilla on ja se ei ole aivan sama mitä koneessa pyörii.
Nuo öljyt sattui löytymään itseltä niin niistä sitten ajattelin testailla eroja.
Itse laitoin syksyllä 0w-30 castrol edgen kun ei ollut varmuutta saanko talveksi lämmitystolppa paikkaa.Onneksi lopulta sain.
Muitakin videoita löytyy youtubesta jotka eivät ole minkään öljymerkin itsensä tekemiä,mutta osassa niistä on öljyjä joita ei täällä ole myynnissä, Nämä on motonetin ja fixus liikkeiden hyllytavaraa.
Tuli tuollainen kuvailtua kun viime talvena unohtui yli 30 asteen pakkasella.
Lähinnä siksi kuvasin että nähdään millaisia eroja eri viskositeeteilla on ja se ei ole aivan sama mitä koneessa pyörii.
Nuo öljyt sattui löytymään itseltä niin niistä sitten ajattelin testailla eroja.
Itse laitoin syksyllä 0w-30 castrol edgen kun ei ollut varmuutta saanko talveksi lämmitystolppa paikkaa.Onneksi lopulta sain.
Muitakin videoita löytyy youtubesta jotka eivät ole minkään öljymerkin itsensä tekemiä,mutta osassa niistä on öljyjä joita ei täällä ole myynnissä, Nämä on motonetin ja fixus liikkeiden hyllytavaraa.
Dodge Dart -66
MB s203 c200cdi -06
Peugeot 205 GTI -88
Citroen xsara picasso HDI -03
MB s203 c200cdi -06
Peugeot 205 GTI -88
Citroen xsara picasso HDI -03
videosta välittyi ainakin itelle semmonen kuva että se on aika sama mitä sinne koneeseen laittaa kunhan on vanhempi auto kyseessä ja jos nyt ajellaan minimissään siellä -20 paikkeilla
Kunhan nyt ehkä tuon 20w50 motoxin jättää kaupan hyllylle talvella.

W210 E320cdi -02
Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
Joo ei se 10w-40 vielä toivoton ole,mutta sitten jos aamulla onkin yli 30 pakkasta niin voi olla eri asia.
Suunnittelin jo eri tavan ja osittain eri öljyillä testata. Yritän tämän kuun aikana saada kerättyä jostain erilaisia kippoja 10-15kpl.
Suunnittelin jo eri tavan ja osittain eri öljyillä testata. Yritän tämän kuun aikana saada kerättyä jostain erilaisia kippoja 10-15kpl.
Dodge Dart -66
MB s203 c200cdi -06
Peugeot 205 GTI -88
Citroen xsara picasso HDI -03
MB s203 c200cdi -06
Peugeot 205 GTI -88
Citroen xsara picasso HDI -03
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Ihan hyvä video. Seuraavalla kerralla, jos haluat vielä kehittää dokumentointia, niin näytä alussa lämpömittarin lukemaa. Lisäksi kun öljyn tyyppi on kirjoitettu kupin kylkeen, niin näytä sitä pidempään ja älä heiluta silloin mukia. Lisäksi on hyvä kertoa että kuinka kauan öljyt ovat olleet pakkasessa tai jos on lämpömittarissa anturi, niin työntää se öljyn sekaan ja näyttää kameralle, että minkä lämpöistä öljy on.
Ei todellakaan ole sama. Tuossa esitettiin miten öljy valuu muovimukista pakkasella. Moottori on eri asia. Kylmästä käynnistäessä viskositeetilla on hetken aikaa suuri merkitys. Sinä aikana ne tuhon siemenet kylvetään. Toisaalta se että öljy on lirua mukista kaataessa ei taas tarkoita sitä että se toimisi kuumassa juuri yhtään mitenkään.simoks kirjoitti:videosta välittyi ainakin itelle semmonen kuva että se on aika sama mitä sinne koneeseen laittaa kunhan on vanhempi auto kyseessä ja jos nyt ajellaan minimissään siellä -20 paikkeillaKunhan nyt ehkä tuon 20w50 motoxin jättää kaupan hyllylle talvella.
Mielenkiintoinen video toki siinä mielessä että muistuttaa öljyjen ja öljyjen eroista.
Parempi testi öljyn paremmuudesta on kassakuitti kuin kaadella öljyä mukista vapaasti.
Uskoisin että asiallisesti kysymällä monikin valmistaja esittäisi käppyrän öljyn viskositeetista eri lämpötiloissa...
Viihdearvo tässä toki on olemassa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Mä tuppaan näillä kylmemmillä keleillä vanin konetta pyörittämään hetken (n.5-8sek) startilla, ennen kuin hehkutan ja laitan tulille. Ehtiipähän hiukan edes öljy eksymään oikeisiin paikkoihinAK47 kirjoitti:Ei todellakaan ole sama. Tuossa esitettiin miten öljy valuu muovimukista pakkasella. Moottori on eri asia. Kylmästä käynnistäessä viskositeetilla on hetken aikaa suuri merkitys. Sinä aikana ne tuhon siemenet kylvetään. Toisaalta se että öljy on lirua mukista kaataessa ei taas tarkoita sitä että se toimisi kuumassa juuri yhtään mitenkään.simoks kirjoitti:videosta välittyi ainakin itelle semmonen kuva että se on aika sama mitä sinne koneeseen laittaa kunhan on vanhempi auto kyseessä ja jos nyt ajellaan minimissään siellä -20 paikkeillaKunhan nyt ehkä tuon 20w50 motoxin jättää kaupan hyllylle talvella.

Alle kympin pakkasilla en edes viitti hehkuttaa, kun lähtee jo parin pyöräytyksen jälkeen käyntiin...
Chevrolet S10 Blazer
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen

Tarkotin lähinnä että jos autosta löytyy lohkolämmitin niin se öljy ei edes -20 asteessa ole sitten niin tarkkaa mitä se on jos nuo nyt kutakuinkin liikkuu kylmänäkin "melkein" samalla tapaa. Kylmänä nyt on aika tyhmää edes käynnistää laitosta -20 ja yli. Ellei sitten ole se tapaus ettei ole mitään lämmityskeinoa. Niinkun mun vanhassa cdi-väykyssä kun webaston korjausta en jaksanu enää harrastaa parin koko laitoksen uusimisen ja hehkunlaiton jälkeen.AK47 kirjoitti:Ei todellakaan ole sama. Tuossa esitettiin miten öljy valuu muovimukista pakkasella. Moottori on eri asia. Kylmästä käynnistäessä viskositeetilla on hetken aikaa suuri merkitys. Sinä aikana ne tuhon siemenet kylvetään. Toisaalta se että öljy on lirua mukista kaataessa ei taas tarkoita sitä että se toimisi kuumassa juuri yhtään mitenkään.simoks kirjoitti:videosta välittyi ainakin itelle semmonen kuva että se on aika sama mitä sinne koneeseen laittaa kunhan on vanhempi auto kyseessä ja jos nyt ajellaan minimissään siellä -20 paikkeillaKunhan nyt ehkä tuon 20w50 motoxin jättää kaupan hyllylle talvella.
Mielenkiintoinen video toki siinä mielessä että muistuttaa öljyjen ja öljyjen eroista.
Parempi testi öljyn paremmuudesta on kassakuitti kuin kaadella öljyä mukista vapaasti.
Uskoisin että asiallisesti kysymällä monikin valmistaja esittäisi käppyrän öljyn viskositeetista eri lämpötiloissa...
Viihdearvo tässä toki on olemassa.
Kaippa se tärkein asia on se ettei aja samoilla öljyillä turhan pitkään eli vaihtelee säännöllisesti..?
W210 E320cdi -02
Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
Eipä taida öljy juuri lohkolämmittimellä lämmitä
Se kun nimensä mukaisesti lämmittää lohkoa, ja öljyt sijaitsee öljypohjassa
Toki ne lämpiävät nopeammin sitten kun lähtevät kiertoon, mutta ne kriittiset sekunnit startissa kun öljypumpun pitää ruveta puskemaan sitä kiisseliä sinne lohkoon...

Se kun nimensä mukaisesti lämmittää lohkoa, ja öljyt sijaitsee öljypohjassa

Toki ne lämpiävät nopeammin sitten kun lähtevät kiertoon, mutta ne kriittiset sekunnit startissa kun öljypumpun pitää ruveta puskemaan sitä kiisseliä sinne lohkoon...

...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
^Kyllä lohkolämppärin vaikutus on kuitenkin melkoisen kaikkivoipa eli lämmittää se öljyäkin.
Se kun lämmittää jäähdytysveden joka johtaa lämmön tehokkaasti joka puolelle kiertoa. Vedestä lämpö sitten siirtyy johtumalla tehokkaasti metalliosiin joka puolestaan on suorassa kosketuksessa oikeastaan koko öljymäärään. Eli kyllä se öljykin lämpenee samalla kuin moottorilohko, ja jos sen pari tuntia saa auto imatralaista niin siinä ajassa on jo öljypohjan sumpunkin sisältö jo lämmennyt. Lämmitinvastuksen teho on kuitenkin sen 600-800W ja hyötysuhde hyvin lähellä ykköstä.
Pidä kokeeksi tunti roikassa ja käy koittamassa eri moottorinosien lämpötiloja paljaalla kädellä, toimii.
Se kun lämmittää jäähdytysveden joka johtaa lämmön tehokkaasti joka puolelle kiertoa. Vedestä lämpö sitten siirtyy johtumalla tehokkaasti metalliosiin joka puolestaan on suorassa kosketuksessa oikeastaan koko öljymäärään. Eli kyllä se öljykin lämpenee samalla kuin moottorilohko, ja jos sen pari tuntia saa auto imatralaista niin siinä ajassa on jo öljypohjan sumpunkin sisältö jo lämmennyt. Lämmitinvastuksen teho on kuitenkin sen 600-800W ja hyötysuhde hyvin lähellä ykköstä.

Pidä kokeeksi tunti roikassa ja käy koittamassa eri moottorinosien lämpötiloja paljaalla kädellä, toimii.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
No nyt laitoin youtube tililleni 13 eri öljystä videota mitä tänään kävin ostamassa.
fixus
https://www.youtube.com/watch?v=MjzprGlhpXE
teboil
https://www.youtube.com/watch?v=v56chJhayPY&t=1s
motox
https://www.youtube.com/watch?v=eOLVvAtdTeU
comma
https://www.youtube.com/watch?v=nipUf7w7OHo&t=19s
castrol
https://www.youtube.com/watch?v=IFM4USTAMd8&t=2s
teboil
https://www.youtube.com/watch?v=44GDan3Esn0&t=2s
castrol
https://www.youtube.com/watch?v=rFkXl4Tag5Q&t=6s
mobil
https://www.youtube.com/watch?v=Kw0ipU6SEqM&t=2s
castrol
https://www.youtube.com/watch?v=LZd7TYTul1I&t=2s
ford
https://www.youtube.com/watch?v=N0bQL-DZsOg&t=2s
gm
https://www.youtube.com/watch?v=qWjy6eQQnao&t=6s
toyota
https://www.youtube.com/watch?v=BiwhjuMgiAE&t=4s
motox
https://www.youtube.com/watch?v=Sg5Ul-gMe9c
Jos tippojen määrää laskee vaikka minuutin ajalta niin ensimmäiseltä 30 sekunnilta ei varmaan kannata laskea koska neula ollut juuri kädessä ja siten lämmennyt ja neulassa on myös edellistä öljyä.Pari ekaa videota ei ole hyviä mutta latasin kuitenkin.
Reilu 150e testi ja neula peukalossa pystyssä
fixus
https://www.youtube.com/watch?v=MjzprGlhpXE
teboil
https://www.youtube.com/watch?v=v56chJhayPY&t=1s
motox
https://www.youtube.com/watch?v=eOLVvAtdTeU
comma
https://www.youtube.com/watch?v=nipUf7w7OHo&t=19s
castrol
https://www.youtube.com/watch?v=IFM4USTAMd8&t=2s
teboil
https://www.youtube.com/watch?v=44GDan3Esn0&t=2s
castrol
https://www.youtube.com/watch?v=rFkXl4Tag5Q&t=6s
mobil
https://www.youtube.com/watch?v=Kw0ipU6SEqM&t=2s
castrol
https://www.youtube.com/watch?v=LZd7TYTul1I&t=2s
ford
https://www.youtube.com/watch?v=N0bQL-DZsOg&t=2s
gm
https://www.youtube.com/watch?v=qWjy6eQQnao&t=6s
toyota
https://www.youtube.com/watch?v=BiwhjuMgiAE&t=4s
motox
https://www.youtube.com/watch?v=Sg5Ul-gMe9c
Jos tippojen määrää laskee vaikka minuutin ajalta niin ensimmäiseltä 30 sekunnilta ei varmaan kannata laskea koska neula ollut juuri kädessä ja siten lämmennyt ja neulassa on myös edellistä öljyä.Pari ekaa videota ei ole hyviä mutta latasin kuitenkin.
Reilu 150e testi ja neula peukalossa pystyssä

Dodge Dart -66
MB s203 c200cdi -06
Peugeot 205 GTI -88
Citroen xsara picasso HDI -03
MB s203 c200cdi -06
Peugeot 205 GTI -88
Citroen xsara picasso HDI -03
Kuorma-autossa joskus kattonu ajotietokoneesta moottoriöljyn lämpötilaa lohkolämmittimessä olon jälkeen ja kyllä sekin lämmennyt on. Öljyn ominaislämpökapasiteetti on pieni, eli se lämpenee nopeasti(ja käänteisesti jäähdyttää huonosti). Että jos olis vaikka -25 asteen pakkanen, lohkolämmitin on lämmittänyt lohkon ja nesteet vaikkapa +30, ja jos öljy on siinä vaiheessa vaikka nollan tienoilla niin onhan se jo varsin hyvä.JuMu S kirjoitti:^Kyllä lohkolämppärin vaikutus on kuitenkin melkoisen kaikkivoipa eli lämmittää se öljyäkin.
Se kun lämmittää jäähdytysveden joka johtaa lämmön tehokkaasti joka puolelle kiertoa. Vedestä lämpö sitten siirtyy johtumalla tehokkaasti metalliosiin joka puolestaan on suorassa kosketuksessa oikeastaan koko öljymäärään. Eli kyllä se öljykin lämpenee samalla kuin moottorilohko, ja jos sen pari tuntia saa auto imatralaista niin siinä ajassa on jo öljypohjan sumpunkin sisältö jo lämmennyt. Lämmitinvastuksen teho on kuitenkin sen 600-800W ja hyötysuhde hyvin lähellä ykköstä.
Pidä kokeeksi tunti roikassa ja käy koittamassa eri moottorinosien lämpötiloja paljaalla kädellä, toimii.
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Sekin vähän vaikuttaa missä kohtaa ko. Kuormurissa on öljynlämpöanturi? Mittaako se pohjasta vai jostain kohtaa kanavaa, esim läheltä vesitilaa myös?xin811 kirjoitti:Kuorma-autossa joskus kattonu ajotietokoneesta moottoriöljyn lämpötilaa lohkolämmittimessä olon jälkeen ja kyllä sekin lämmennyt on. Öljyn ominaislämpökapasiteetti on pieni, eli se lämpenee nopeasti(ja käänteisesti jäähdyttää huonosti). Että jos olis vaikka -25 asteen pakkanen, lohkolämmitin on lämmittänyt lohkon ja nesteet vaikkapa +30, ja jos öljy on siinä vaiheessa vaikka nollan tienoilla niin onhan se jo varsin hyvä.JuMu S kirjoitti:^Kyllä lohkolämppärin vaikutus on kuitenkin melkoisen kaikkivoipa eli lämmittää se öljyäkin.
Se kun lämmittää jäähdytysveden joka johtaa lämmön tehokkaasti joka puolelle kiertoa. Vedestä lämpö sitten siirtyy johtumalla tehokkaasti metalliosiin joka puolestaan on suorassa kosketuksessa oikeastaan koko öljymäärään. Eli kyllä se öljykin lämpenee samalla kuin moottorilohko, ja jos sen pari tuntia saa auto imatralaista niin siinä ajassa on jo öljypohjan sumpunkin sisältö jo lämmennyt. Lämmitinvastuksen teho on kuitenkin sen 600-800W ja hyötysuhde hyvin lähellä ykköstä.
Pidä kokeeksi tunti roikassa ja käy koittamassa eri moottorinosien lämpötiloja paljaalla kädellä, toimii.
Minusta tämä video oli mielenkiintoinen, missä näkyy vanhan ja uuden välinen ero ja mineraalin ja synteettisen ero:
https://www.youtube.com/watch?v=tYkg0oDUXs8
Kohdasta 5:30 alkaen
https://www.youtube.com/watch?v=tYkg0oDUXs8
Kohdasta 5:30 alkaen
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
YV:llä kii
Katoin youtubesta, ainakin uudemmassa näyttäis olevan samassa missä öljynpaineanturi, että ei välttämättä sitten olekkaan luotettavaa tietoa ennenkuin moottori käy ja öljy kiertää. No täytyy kattoa joskus infrapunamittarilla öljypohjaa.laineracing kirjoitti:Sekin vähän vaikuttaa missä kohtaa ko. Kuormurissa on öljynlämpöanturi? Mittaako se pohjasta vai jostain kohtaa kanavaa, esim läheltä vesitilaa myös?xin811 kirjoitti:Kuorma-autossa joskus kattonu ajotietokoneesta moottoriöljyn lämpötilaa lohkolämmittimessä olon jälkeen ja kyllä sekin lämmennyt on. Öljyn ominaislämpökapasiteetti on pieni, eli se lämpenee nopeasti(ja käänteisesti jäähdyttää huonosti). Että jos olis vaikka -25 asteen pakkanen, lohkolämmitin on lämmittänyt lohkon ja nesteet vaikkapa +30, ja jos öljy on siinä vaiheessa vaikka nollan tienoilla niin onhan se jo varsin hyvä.JuMu S kirjoitti:^Kyllä lohkolämppärin vaikutus on kuitenkin melkoisen kaikkivoipa eli lämmittää se öljyäkin.
Se kun lämmittää jäähdytysveden joka johtaa lämmön tehokkaasti joka puolelle kiertoa. Vedestä lämpö sitten siirtyy johtumalla tehokkaasti metalliosiin joka puolestaan on suorassa kosketuksessa oikeastaan koko öljymäärään. Eli kyllä se öljykin lämpenee samalla kuin moottorilohko, ja jos sen pari tuntia saa auto imatralaista niin siinä ajassa on jo öljypohjan sumpunkin sisältö jo lämmennyt. Lämmitinvastuksen teho on kuitenkin sen 600-800W ja hyötysuhde hyvin lähellä ykköstä.
Pidä kokeeksi tunti roikassa ja käy koittamassa eri moottorinosien lämpötiloja paljaalla kädellä, toimii.