On pari kertaa noussut merellä mieleen ajatus moottorin hallinnasta rpm-säädöllä.
Mitenkähän tuollainen mahtaisi onnistua? Nykyinen normikaasu tietystikin toimii, mutta veneessä voisi rpm-säätö olla parempi. Hiukan huonommassa kelissä ajettaessa kaasua saa nyt jatkuvasti olla säätämässä (aallon harjalle noustessa lisää ja aallolta laskettaessa reippaasti pois, ettei tömähdä kovin pahasti vasta-aaltoon).
Toki "ongelmaan" voi olla tulossa luonnollinen korjaus, kun tekeepi isompaa venettä mieli juuri tuon aaltokäyttäytymisen vuoksi.
Tässä on kyseessä siis om612.
Vakiorpm säätö cdi:hin?
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4309
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: Vakiorpm säätö cdi:hin?
Ratkaisu voisi löytyä jostain sprinteristä missä on voiman ulosottoEnins kirjoitti:On pari kertaa noussut merellä mieleen ajatus moottorin hallinnasta rpm-säädöllä.
Mitenkähän tuollainen mahtaisi onnistua? Nykyinen normikaasu tietystikin toimii, mutta veneessä voisi rpm-säätö olla parempi. Hiukan huonommassa kelissä ajettaessa kaasua saa nyt jatkuvasti olla säätämässä (aallon harjalle noustessa lisää ja aallolta laskettaessa reippaasti pois, ettei tömähdä kovin pahasti vasta-aaltoon).
Toki "ongelmaan" voi olla tulossa luonnollinen korjaus, kun tekeepi isompaa venettä mieli juuri tuon aaltokäyttäytymisen vuoksi.
Tässä on kyseessä siis om612.
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4

EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Eikäkö sellanen heiluripallokeskipakosäätäjä, jottei se tuu elekroonisena merikipeeks.
Taikka sitten Riksrattonista manetto ja ilimalipare, jotta säätää puhalluksella.
Vähän oon silti sitä mieltä (vaikka hattua nostankin), että esikammiokone, iso savuliehto ja tapitettu raktoripumppu vakiosäätäjällä.
Sähkö ja merielämä ei vaan kuulu yhteen. Aina saa ajella kylmä rinki mutterin ympärillä sähkömoottoreilla.


Taikka sitten Riksrattonista manetto ja ilimalipare, jotta säätää puhalluksella.

Vähän oon silti sitä mieltä (vaikka hattua nostankin), että esikammiokone, iso savuliehto ja tapitettu raktoripumppu vakiosäätäjällä.
Sähkö ja merielämä ei vaan kuulu yhteen. Aina saa ajella kylmä rinki mutterin ympärillä sähkömoottoreilla.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Google osasi kertoa tuosta sprinterin rpm-säädöstä ja siihen löytyy näemmä retrofit-sarjaakin. Tuo ei vaan käy, sillä on-off kytkimellä valitaan moodi päälle/pois ja moottorin kierrosnopeus on ennalta aseteltu (kiinteä).
Ja mitä tulee easyn sähkönvastaisuuteen, niin pientä kulutusta vastaan täytyy hyväksyä jotain riskejäkin, ilmaista lounasta kun ei ole. Tämän kesän keskikulutus 8,02 L/h, keskinopeudesta ei ole tarkkaa tietoa, mutta 20 kn ei liene kaukana. Kyllä tuota on vaikea lyödä vanhan tekniikan koneilla, kuitenkin liikuteltavana noin 1,5 t massa.
Ja mitä tulee easyn sähkönvastaisuuteen, niin pientä kulutusta vastaan täytyy hyväksyä jotain riskejäkin, ilmaista lounasta kun ei ole. Tämän kesän keskikulutus 8,02 L/h, keskinopeudesta ei ole tarkkaa tietoa, mutta 20 kn ei liene kaukana. Kyllä tuota on vaikea lyödä vanhan tekniikan koneilla, kuitenkin liikuteltavana noin 1,5 t massa.