190 mersu ei läpäissyt katsastusta, koska rälläköidyt vakio etujouset ja takana madallusjouset joista ei tuv-lappuja.
Inssi meinas että vuodenvaihteessa on tullut laki, joka kieltää rälläkkäjouset kaikissa autoissa.
Jos haluan madaltaa autoa, niin pitää olla tuv-laput jousista, sekä nelipyöräsuuntaus suoritettu josta myös dokumentit. Ja tietenkin muutoskatsastus
Menikö tässä nyt kaikki lakipykälien mukaan? Samoilla jousilla olen 3 kertaa aiemmin katsastanut eikä mitään ongelmaa.
Ja miten kukaan voi erottaa onko jousia rälläköity vai ei, jos vielä on maalannut katkaisukohdan jousen värillä?
Katsastusasiaa
Re: Katsastusasiaa
Sanomattakin selvää että vaihda konttoria - jos nyt et kierrostolkulla ole rälläköinyt.iikoo kirjoitti:190 mersu ei läpäissyt katsastusta, koska rälläköidyt vakio etujouset ja takana madallusjouset joista ei tuv-lappuja.
Inssi meinas että vuodenvaihteessa on tullut laki, joka kieltää rälläkkäjouset kaikissa autoissa.
Jos haluan madaltaa autoa, niin pitää olla tuv-laput jousista, sekä nelipyöräsuuntaus suoritettu josta myös dokumentit. Ja tietenkin muutoskatsastus
Menikö tässä nyt kaikki lakipykälien mukaan? Samoilla jousilla olen 3 kertaa aiemmin katsastanut eikä mitään ongelmaa.
Tuv lappuja saanee valmistajan sivuilta.
Itsellä on H&R -40mm jouset tenavaan ja puhallettu ja maalattu mustaksi = ei pistä katsurin silmään. Tosin en oo niitä alle laittanut... Vois kokeilla kyseisellä konttorilla että onko ne häiriöksi?
Tee itse se nelipyöräsuuntaus ja dokumentit siitä

Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Katsastusasiaa
En muista paljonko on rälläköity, mutta peltivanteilla n.5cm tyhjää tilaa renkaan ja kaaren välissä sivusta katsottuna.AK47 kirjoitti:Sanomattakin selvää että vaihda konttoria - jos nyt et kierrostolkulla ole rälläköinyt.
Tuv lappuja saanee valmistajan sivuilta.
Itsellä on H&R -40mm jouset tenavaan ja puhallettu ja maalattu mustaksi = ei pistä katsurin silmään. Tosin en oo niitä alle laittanut... Vois kokeilla kyseisellä konttorilla että onko ne häiriöksi?
Sallittu 8cm maavara ylittyy helposti, nyt varmaan 15cm matalimmasta paikasta.
Katsastuslapussa luki näin: "jousitusta muutettu, muutoskatsastettava,
etujouset vaihdettava, rälläköity"
Löytyy onneksi isokoneisen w124 jouset, jotka on liki reiteen asti pitkät. Luulis niillä menevän läpi, vai pitääkö nekin muutoskatsastaa koska niin vaadittiin??
Mikähän tässä ois nyt helpoin/halvin/fiksuin vaihtoehto?
Laittaa normaalit jouset ykkösen kumeilla ja sanoo että vakio osat autossa. Eikös tuo sitten ole todistus ja suuntausvapaa? Lisäksi auto täyteen tavaraa etta on oikein matala, tankki täynnä ja jalkatiloissa romua... Jos vaikka innostuvat mittaamaan korkeutta. Laittaa sitten alustan katsastuksen jälkeen semmoisen kun haluaa.dealer kirjoitti:Nelipyöräsuuntaustodistuksen ne nykyään vaatii. Sekin on ongelma, kun pitää arvot sitten olla valmistajan ilmoittamassa haarukassa.
Multa saa lainaksi tenavan normaalijouset jos itse irroittaa ja laittaa takas

Tänään vaihdoin alkuperäiset takajouset, n.10cm on nyt tyhjää kaaren ja renkaan välissä.AK47 kirjoitti:Laittaa normaalit jouset ykkösen kumeilla ja sanoo että vakio osat autossa. Eikös tuo sitten ole todistus ja suuntausvapaa? Lisäksi auto täyteen tavaraa etta on oikein matala, tankki täynnä ja jalkatiloissa romua... Jos vaikka innostuvat mittaamaan korkeutta. Laittaa sitten alustan katsastuksen jälkeen semmoisen kun haluaa.dealer kirjoitti:Nelipyöräsuuntaustodistuksen ne nykyään vaatii. Sekin on ongelma, kun pitää arvot sitten olla valmistajan ilmoittamassa haarukassa.
Ongelmaksi tulee etupää, mulla on tosiaan bilsteinin isokoneisen w124 etujouset varastossa, ne on 430mm pitkät ja tosi jäykät.
Tenavan vakiojouset taitaa olla 400mm pitkät, toki niitäkin eri mittaisia.
Keulahan nousee varmasti ihan uusiin mittoihin jos nuo lyö paikalleen, voiko liian korkeasta etupäästä tulla uusi hylky? Ja jos selvittävät jousissa olevista numeroista että ovat peräisin eri kopasta...
Ja rälläköidäkkään ei sais

Missäpäin Ak asuu, jatkuva jousijumppa ei nappaa ollenkaan, mutta josko myisit jouset sopuhintaan??

Eihän niitä voi myyvä kun ne pitää olla katsurille jos sille ei nuo hr -40mm kelpaa. Jouset ois Mäntsälssä olevassa tenavassa nyt.iikoo kirjoitti:Tänään vaihdoin alkuperäiset takajouset, n.10cm on nyt tyhjää kaaren ja renkaan välissä.AK47 kirjoitti:Laittaa normaalit jouset ykkösen kumeilla ja sanoo että vakio osat autossa. Eikös tuo sitten ole todistus ja suuntausvapaa? Lisäksi auto täyteen tavaraa etta on oikein matala, tankki täynnä ja jalkatiloissa romua... Jos vaikka innostuvat mittaamaan korkeutta. Laittaa sitten alustan katsastuksen jälkeen semmoisen kun haluaa.dealer kirjoitti:Nelipyöräsuuntaustodistuksen ne nykyään vaatii. Sekin on ongelma, kun pitää arvot sitten olla valmistajan ilmoittamassa haarukassa.
Ongelmaksi tulee etupää, mulla on tosiaan bilsteinin isokoneisen w124 etujouset varastossa, ne on 430mm pitkät ja tosi jäykät.
Tenavan vakiojouset taitaa olla 400mm pitkät, toki niitäkin eri mittaisia.
Keulahan nousee varmasti ihan uusiin mittoihin jos nuo lyö paikalleen, voiko liian korkeasta etupäästä tulla uusi hylky? Ja jos selvittävät jousissa olevista numeroista että ovat peräisin eri kopasta...
Ja rälläköidäkkään ei sais![]()
Missäpäin Ak asuu, jatkuva jousijumppa ei nappaa ollenkaan, mutta josko myisit jouset sopuhintaan??