Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Mutta eihän nokan anturilla normaalisti muuta tehdä kuin tunnistetaan ykkösen sytytysvuoro, vai miten se nyt kuuluisi sanoa oikeilla termeillä.dealer kirjoitti:Ajoituksista en tiedä muuten mutta nokan anturihan on siellä venyneimmässä kohtaa.
Kampiakselin asentotunnistin mittaa kampiakselin kulmaa ihan eri tarkkuudella kun on isolla kehällä ja tiheä "hammastus". Sen ajoitus ei muutu mihinkään suhteessa mäntien yläkuolokohtaan, paitsi sitten ne ongelmatapaukset joissa vauhtipyöräkään ei tahdo pysyä vauhdissa mukana.
Selvää kuitenkin että pelkkä oikea-aikainen ruiskutus ei riitä jos ilmaa päästetään sylinteriin ja poistetaan sieltä ihan väärään aikaan. Tuossahan aiemmin mainittiin aika hurjia astelukuja venttiilien ajoitukseen.
kiitos kommenteista, huoleni siirtyy siis kysymykseen venttiilin ajoituksesta suhteessa suihkaisuihin. Tässä on tietääkseni kyllä hieman pelivaraa ilman dramatiikkaa.
Kyselen lähinnä siksi, että kun ruiskutusaikoja pidennetään voi asiasta (venyneestä ketjusta) koitua ongelmiakin. Aikaikkuna on olemassa, eri työvaiheille, tietty.
Ja tämäkin hoituu pois vaihdattamalla kuluneet osat uusiin. Täytyy vain tehdä hieman duunia moisen kulun kattamiseen.
Kyselen lähinnä siksi, että kun ruiskutusaikoja pidennetään voi asiasta (venyneestä ketjusta) koitua ongelmiakin. Aikaikkuna on olemassa, eri työvaiheille, tietty.
Ja tämäkin hoituu pois vaihdattamalla kuluneet osat uusiin. Täytyy vain tehdä hieman duunia moisen kulun kattamiseen.
NesteMy Best or Nothing
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Ja jos ventiilit aukeilee kovin väärään aikaan siihen nähdentähtikuljettaja kirjoitti:En noista moottoreista mitään tiedä mutta sen kuitenkin että ruiskutus on sähköisesti ohjattu ja ajoitus tulee CPS-anturilta. Eli ruiskutuksen ajoitukseen ketju ei vaikuta kuten ehkä joillakin vanhoilla mekaanisilla pumpuilla mutta ei kai venttiilien ajoituksetkaan ihan kauheasti saa olla pielessä.APL kirjoitti:Moi, eli onko tuossa ruiskuennakkoa korjaavaa säätöä vai onko pienikin venymä = väärä syöttöaika / vellikello
ei kone "hengitä" kuten kuuluisi lisä "kivana" osa palanestaa ruiskutelussta
ei pääse ulos siinä aikana mikä on suuniteletu ja uusi ilma myöskään ei pääse täysin oikeaan aikaan sisään(haitat tulee paremin esiin vasta jos muutosta on paljon tai ruiskutusta on lisätty paljon, "ikuna" käy pieneksi nopeammin kuin semmoisessa missä tuota kulumaa ole)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
OM642 moottori myös minulla ja ruvennut auto ruvennut merkkaamaan alleensa lumelle. Ajoin auton pukille ja otin suojalevyt pois. Auto käyntiin ja öljyä rupeaa tippumaan pikku hiljaa. Öljy valuu vaihteiston kuskinpuoleista kylkeä alas ja siitä pohjalevylle. Kuvat liitteenä. Onko nuo vuodot juuri "kurahaaran" ongelmakohdan eli jäähdyttäjän silmälasitiiviste on aikansa elänyt.
kuvaan merkitty kohta josta rupeaa tiputtamaan öljyä.
Kysymys kuuluukin uskaltaako tuolla ajella. Olen ajellut noin 350km täytettyäni öljyt tikun ylärajaan ja ei ainakaan sinä aikana oli juurikaan vähentynyt.
Auton on 280CDI 4 matic 2007 ja ajettu vajaa 300tkm
kuvaan merkitty kohta josta rupeaa tiputtamaan öljyä.
Kysymys kuuluukin uskaltaako tuolla ajella. Olen ajellut noin 350km täytettyäni öljyt tikun ylärajaan ja ei ainakaan sinä aikana oli juurikaan vähentynyt.
Auton on 280CDI 4 matic 2007 ja ajettu vajaa 300tkm
Kyllä koneen yläpuolta katselin kanssa ja turbolle menevä imuputki oli halki ja vuotanut siitä kyllä varmasti alaspäin. Korjasin halkeeman ja vaihdoin turbon pään tiivisteen. Onhan se aika hurjan näköinen tuo turbon seutu. Huohotin putkessa ei kuitenkaan ollut hirveästi öljyä, että en usko vuodon tulevan sieltä. Jos tuo nyt tarkentuu siihen jäähdytin vuotoon haarovälissä niin samalla lähtee kyllä läppämoottori eripaikkaan surisemaan. On vaan pirun kylmä tuolla pihalla tuusailla tuon auton kanssa.Arde kirjoitti:Sorbus. Oletko katsonut ettei turbon imuputki tai siihen tuleva huohotinputki falskaa? Sitten kun vielä huohottimen kalvo halki niin öljyä tulee yllättävän paljon sieltä imuputkien tiivisteiden välistä ja valuu läppämoottorin päältä sinne haaroväliin.
Alapuolen vuoto oli kuitenkin jatkuvaa kuin kraana olisi ihan minimillään.
Omassa kävikin sitten niin, että aukihan se haara oli saatava, öljyä kului sittenkin 1000km lähes se litra. Auto merkkasi itseään ärsyttävästi joka paikkaan. Hommasta löytyi erittäin kattavasti ohjeet netistä, mutta hommana oli kyllä todella valtava, jota en enään mielellään kyllä tee. Hommana meni 3 päivää ja varmuuden vuoksi uusin myös koko syylärin kun oli niin happaman näköinen. Lisäksi tuolla öljynjäähdyttimen alla oleva öljypropun tiiviste tuli tarkistettua.
Samalla revin läpät kokonaan pois.
Huomioitavaa imusarjan läpistä: Omassa läpät oli lukittu nippusiteellä aukiasentoon eli toiseen ääriasentoonsa, joka näyttää olevan huono tapa. Kun läpppien säätöaskeli vedetään ääriasentoon, menee läpät hieman yli ja ovat näin noin 80% auki. Lisäksi jos autolla on ajettu paljon on läppiä liikutteleva akseli kulunut ja ainakin mulla yksi läppä per/puoli oli noin 60% auki ja kaksi muuta noin 80%. Imusarjat olivat todella tukkeutunuteet ja paksun 5mm karstan peitossa. Pelkissä pesuhommissa meni 1 päivä. Molemmilla puolilla sama homma.
Alla muutama kuva projektista.
Samalla revin läpät kokonaan pois.
Huomioitavaa imusarjan läpistä: Omassa läpät oli lukittu nippusiteellä aukiasentoon eli toiseen ääriasentoonsa, joka näyttää olevan huono tapa. Kun läpppien säätöaskeli vedetään ääriasentoon, menee läpät hieman yli ja ovat näin noin 80% auki. Lisäksi jos autolla on ajettu paljon on läppiä liikutteleva akseli kulunut ja ainakin mulla yksi läppä per/puoli oli noin 60% auki ja kaksi muuta noin 80%. Imusarjat olivat todella tukkeutunuteet ja paksun 5mm karstan peitossa. Pelkissä pesuhommissa meni 1 päivä. Molemmilla puolilla sama homma.
Alla muutama kuva projektista.
S211 280CDI 4MATIC 2007
Ei kyllä läheskään noin pahalta näyttänyt. Semmoista perus huohotuksen näköistä. Onko se normaalia? Eikä ainakaan kun päivän seisoo niin merkkaa reviiriään.
Viimeksi muokannut kaasari, 28.1.2016 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Normaalista nyt tiedä, mutta katso se Y-haaran ja turbon välinen tiiviste. Se sinne tiputtaa öljyä kanssa, josta saattaa pieni märkyys johtua.kaasari kirjoitti:Ei kyllä läheskään noin pahalta näyttänyt. Semmoista perus huohotuksen näköistä. Eikä ainakaan kun päivän seisoo niin merkkaa reviiriään. Onko se normaalia?
W220 S320 CDI -01 (OM613+722.6) EX: S320, S500L ja S600L
W164 ML320 CDI -06 (OM642+722.9)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6)
S210 E270 CDI -02 (OM612+722.6)
W164 ML320 CDI -06 (OM642+722.9)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6)
S210 E270 CDI -02 (OM612+722.6)
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Jos läpät on paikassaan poissa käytöstä niinSorbus kirjoitti: Huomioitavaa imusarjan läpistä: Omassa läpät oli lukittu nippusiteellä aukiasentoon eli toiseen ääriasentoonsa, joka näyttää olevan huono tapa. Kun läpppien säätöaskeli vedetään ääriasentoon, menee läpät hieman yli ja ovat näin noin 80% auki. Lisäksi jos autolla on ajettu paljon on läppiä liikutteleva akseli kulunut ja ainakin mulla yksi läppä per/puoli oli noin 60% auki ja kaksi muuta noin 80%. Imusarjat olivat todella tukkeutunuteet ja paksun 5mm karstan peitossa. Pelkissä pesuhommissa meni 1 päivä. Molemmilla puolilla sama homma.
läppien säätömoottori kannattaa jättää paikalleen niin ei tarvitse
miettiä nippusiteitä
karsta töhnä on normaali kun annettan EGR systiimiin olla käytössä
sotkemassa paikkoja
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Helposti johto irti siitä moottoristaRoisto kirjoitti:Miten läpät voi olla yhtäaikaa poissa käytöstä ja moottorissa kiinni?CDI203 kirjoitti:Jos läpät on paikassaan poissa käytöstä niin
läppien säätömoottori kannattaa jättää paikalleen niin ei tarvitse
miettiä nippusiteitä
Moottori disabloitu ohjelmallisesti?
t.
Risto
ohjeet eri tavoista läppien käytöstä poistosta
on aiemin tänne palstalle kirjoitettu
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
OK. Ajattelin, että moottori menisi vikatilaan tai jotain, jos se oisi irti. Kiitoksia. Jatkakaa.CDI203 kirjoitti:Helposti johto irti siitä moottorista
ohjeet eri tavoista läppien käytöstä poistosta
on aiemin tänne palstalle kirjoitettu
EDIT:
Eli jos se huohotusöljy tms. särkee moottorin, sitä ei tartte vaihtaa? Vääntelee sen jollakin opilla aukiasentoon.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Alkuviikosta oli kans yksi "täys setti" GL320 lauhduttimen tiivistys, uusi turbo vähän ääntävän tilalle, jakoketju joka ei vielä romissut mutta lenkin verran venynyt. Oikean puolen kannen suutinprikat kun käytti koppaa auki + yksi supsutti, huohotinrasia uusiksi, hehkut ylös jos tarvii porata+ rasvan kans takas ja öljytilan pesu ja uudet öljyt .
Johan siinä kolmatta päivää sai aikaa käytettyä ja vähän rahhaa....
Johan siinä kolmatta päivää sai aikaa käytettyä ja vähän rahhaa....
Moottori on virrattomana läpät auki-asennossa. Johto irti, jatko väliin ja uusi moottori johonkin kuivaan paikkaan huitomaan. Näin olen muutaman kerran nähnyt tehtävänRoisto kirjoitti:OK. Ajattelin, että moottori menisi vikatilaan tai jotain, jos se oisi irti. Kiitoksia. Jatkakaa.CDI203 kirjoitti:Helposti johto irti siitä moottorista
ohjeet eri tavoista läppien käytöstä poistosta
on aiemin tänne palstalle kirjoitettu
EDIT:
Eli jos se huohotusöljy tms. särkee moottorin, sitä ei tartte vaihtaa? Vääntelee sen jollakin opilla aukiasentoon.
t.
Risto
Chevrolet S10 Blazer
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Niin ja tietysti imusarjan läpät lähti ja läppämoottori siirtyi kuivempaan paikkaan.et kirjoitti:Asiakas oli varmaan tyytyväinen. Paljonko oli ajettu?Aki P kirjoitti:Johan siinä kolmatta päivää sai aikaa käytettyä ja vähän rahhaa....
Asiakas oli tyytyväinen..... tai no eipä tuo rouva ole vielä paljoa kerenny autolla ajellakaan. Kaikkea muutakin huoltoa ja remppaa tehty välihommina ja ite ajellu muut ajat sillä
Tässä nyt on kaksi ristiriitaista ohjetta. Yhdessä kehotetaan jättämään moottorin paikoilleen ja irrottamaan vain johdon. Toisessa siirtämään moottorin jatkojohdon avulla muualle.745 kirjoitti:Moottori on virrattomana läpät auki-asennossa. Johto irti, jatko väliin ja uusi moottori johonkin kuivaan paikkaan huitomaan. Näin olen muutaman kerran nähnyt tehtävänRoisto kirjoitti:Eli jos se huohotusöljy tms. särkee moottorin, sitä ei tartte vaihtaa? Vääntelee sen jollakin opilla aukiasentoon.CDI203 kirjoitti: Helposti johto irti siitä moottorista
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Ei sitä vanhaa risaa moottoria sieltä mihinkään pois oteta. Se jätetään pitämään läppiä auki. Uusi moottori laitetaan jatkojohdolla kuivempaan paikkaan.Roisto kirjoitti:Tässä nyt on kaksi ristiriitaista ohjetta. Yhdessä kehotetaan jättämään moottorin paikoilleen ja irrottamaan vain johdon. Toisessa siirtämään moottorin jatkojohdon avulla muualle.745 kirjoitti:Moottori on virrattomana läpät auki-asennossa. Johto irti, jatko väliin ja uusi moottori johonkin kuivaan paikkaan huitomaan. Näin olen muutaman kerran nähnyt tehtävänRoisto kirjoitti: Eli jos se huohotusöljy tms. särkee moottorin, sitä ei tartte vaihtaa? Vääntelee sen jollakin opilla aukiasentoon.
t.
Risto
Chevrolet S10 Blazer
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Eikä tarvi edes uutta moottoria, vastus vain töpseliin ja hyvin pelaa.Roisto kirjoitti:Tämä selevä, jatkakaa.745 kirjoitti:Ei sitä vanhaa risaa moottoria sieltä mihinkään pois oteta. Se jätetään pitämään läppiä auki. Uusi moottori laitetaan jatkojohdolla kuivempaan paikkaan.
t.
Risto
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
YV:llä kii
Sitä on tullu mietittyä, kun näitä ohjeita läppämoottorista lukenut, että mistäs sen tietää jotta se hajoaa juuri aukiasentoon hajotessaan? Vai pitääkö sitä sitten kääntää johonkin suuntaan?
Vielähän tuo on ehjä, mutta vähän se on öljymömmössä uinut, joten tiedä sitten kauan kestää
Vielähän tuo on ehjä, mutta vähän se on öljymömmössä uinut, joten tiedä sitten kauan kestää
W220 S320 CDI -01 (OM613+722.6) EX: S320, S500L ja S600L
W164 ML320 CDI -06 (OM642+722.9)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6)
S210 E270 CDI -02 (OM612+722.6)
W164 ML320 CDI -06 (OM642+722.9)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6)
S210 E270 CDI -02 (OM612+722.6)
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Ja vastus homa kannatta tehdä tarkasti että ei ala vastustamaan...kumipää kirjoitti:Eikä tarvi edes uutta moottoria, vastus vain töpseliin ja hyvin pelaa.Roisto kirjoitti:Tämä selevä, jatkakaa.745 kirjoitti:Ei sitä vanhaa risaa moottoria sieltä mihinkään pois oteta. Se jätetään pitämään läppiä auki. Uusi moottori laitetaan jatkojohdolla kuivempaan paikkaan.
t.
Risto
ja tule asiaa kuusenalle
moni on sen jotenkin onnnistunut tyrimään(ei tietoa miten) mistä sitten on seurannut
acutia ECU:un tarvetta
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä