Orkkisvanteiden keskireikä väljä

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4415
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Kerran olen nähnyt soviterenkaan aiheuttavan heittoa,isäukko oli onnistunut jättämään napaan kesävanteen soviteholkin kiinni ja siihen talvivanne päälle.Ei mennyt joka kohdasta pohjaan asti niin heitto oli silminnähtävää kyllä.

Kuulun siihen koulukuntaan jossa soviteholkki on asennusta varten,pulteilla keskitetään.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Ostin joskus 18 tuumaiset replicavanteet (italialaiset) w203 koriseen mersuun.

Niissä oli keskireikä väljä napaan eikä niistä ikinä hyviä saanut. Tarkkaan kun kiristit niin menivät hetken aikaa ja sitten taas alkoi se vapina.

Ei ne pultit mitään kunnolla keskitä vaan keskireikä :!:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Katoppas, tästähän tuli uus nastat eikun kitkat aihes :lol:

Kaapissa keskittää pulteilla, iliman ongelmia :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Eikö se pitäis riittää kun kiristää pultit aina ristiin vaikkapa pulttipyssyllä pieneen alkukireyteen ja sitten vaan kiristelee ne loppuun vaikka momenttiavaimella 120 Nm?
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Pinnapultillisessa ennoo ikinä käyttäny soviterenkaita. Ja mersuissaki on välillä ollu tai sitte ei soviterenkaita eikä oo tärräny koskaa.
E46 330D & E46 328i
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Raskaalla kalustolla rumpujarrullisen ohjaavan akselin mutterit tulee kiristää tasaisesti ja maltilla jarrun ollessa vapaana, ettei rumpu ravistele jarrutellessa mentyään kiristyksestä kieroon. Ts. ristiin ja momenttiavaimella. Näinhän tulisi aina menetellä, mutta käytäntö ja kokemus osoittaa, että muut voi kiristää järjen kanssa kireämmällekin mutterimopolla.

Noh, viikko sitten taas tapaus jossa korjausmaalatut vanteet "irti" (momentilla?) kiristyksen jälkeen. Jälkikiristyksestä ei muka tietoakaan ja napa jo kulunut väljäksi. :) Paksu maali välissä ja hellä kiristys, ei ne pysy. Olivat kuljetusliikkeen maalaamat ja siellä tallilla alle laitetut.

Joskus luettiin kun oli kehätiellä pomppinut iso etupyörä aidan yli vastapalloon ja tappoi tuoreen nuoren äidin lapsineen mentyään viimalasista sisään.

Vaikkakin yleensä raskaan pyörän osittaisestakin irtoamisesta kulunut vanne ja napa uusitaan ja tuleekin uusia, voidaan täysin suoralle napalevylle kiinnittää ehjä vanne manuaalisesti keskittäen täysin luotettavasti, vaikka keskireikä ei enää keskitäkään. Se kun ei kanna kuormaa. Näin ei silti tule toimia. Jos henkilöauton kartiopultinreikäinen vanne on ehjä kuten kiinnitystarvikkeet, keskittyy sekin, jopa helpommin. :idea:

Nyt jos kyseessä on alkuperäisvanteet ja keskireikä on rankasti väljä, herää kysymys että onko nuo joskus olleet irtoamassa tai irronneet. Silloin voi koko vanteen napatasokin olla muuta kuin suora, pulteista puhumattakaan. :?

Onko osanumero ja tähti? Ettei oo replikat?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Parissa reiässä näkyvissä kierteen aiheuttama painauma, eli onhan ne löysällä alla pyörähdellyt, tasopinta tosin suora eikä sivuttaista heittoa ole. Ihan tähdellinen varaosanumero löytyy elikkäs ihan originellia tavaraa on. Tosiaan tasaantui het huomattavasti sillä aluteippi/erittäin huolellinen hissukseen tehty asennus kombinaatiolla.

Kokeilimpa tossa ohimennen pyöritellä ilmassa nurkkaa kun vanteet ristiin paiskasi. Huomattavasti pienempi pystyheitto. Näköjään navassa pieni heitto on, sinänsä outoa kun alle vuosi sitten olkavarsi/laakeri/napa just tuonne tuli vaihdettua. Heittokelloa ei ollut käytössä mutta ei mitenkään suuri heitto, sen verran et just huomas. Oleellista lie se ettei peltivanteella renkaassa pystyheittoa tuossa nurkassa näkynyt, ei navan pieni heitto lie siis merkittävä tekijä. Joka tapauksessa, selvästi väljä keskireikä ainakin hankaloittaa asentamista. Liekö tosiaan niin et kunnolliset kartiopultit ja niille tarkoitetut vanteet keskittää itsensä helpommin kuin pallolla varustetut.

Aikasemmin AK47 tuosta alustasta kysäsi. Kaikkihan on uusittu, kaikki kireellä mutta jotenkin se kuskin takanurkka mietitty kun ei siellä oleva pieni heitto pitäis ajossa tulla läpi. Löyty sieltä välys, paikasta mistä ei oo tullut mieleen edes etsiä: vakaajan korikiinnike tai oikeammin korin pohja antaa myöten :shock: Toisin sanoen, ennenkuin takavakaja kuskin puolella tekee mitään antaa kori muutaman millin perikse :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”