Etupyörän laakereista (kartio)

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Etupyörän laakereista (kartio)

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Laitetaas ihan isolleen kysymys. Alatukivarret uusittiin, ajossa tuntu suuntauksen jälkeen vaeltelua ja hakemista. Ennen alle konttimista kuitenki varmistelin renkaiden pultit, samalla niitä tuli potkittua.

Molemmin puolin edessä aivan selkeä välys, toisella puolella ihan kolahti. Kiroillen kotiin, pihassa tönimistä ja kyllä nuljahteli ja lonksui. Auto ylös ja kas: ei välyksiä, ei sitte yhtään. Takas alas, kuskin puolella vähä, appari ei mitään.

Silti kuskin puoli auki, laakeri kouraan -> ok. Uudet rasvat ja kasaan. Vedin kireemmälle kuin välyksen tuntuminen mutta tihkaisu rajasta reilusti löysemmälle. Apparin puolella tässäkään kohtaa ei yhtään mitään.

Koeajoa, vähän parempi mut vaeltelee ja vetelee. Pihassa renkaita tönimään -> apparin puoli huolella väljä, auto renkailla ja tuntuu nuljahtelu laakerissa.

Työmaalla auto halliin ja nurkka ylös, ei mitään välystä. Takas alas eikä välyksiä. Auto ulos hallista, johan on taas väljää :shock:

Eli tiivistettynä: laakerivälyksen ei pitäisi voida kadota ku renkaan nostaa ylös mutta ei ole mitään välystä muualla eli pakko olla laakeri. Toisella puolella kiriminen nähtävästi autto. Välys palautuu näköjään kun paino päällä pyörii. Eli mitäs ihmettä?

Taida olla käytännön merkitystä, mut S210, alle vuoden vanhat laakerit.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Voisikohan olla niin, että tuo tukivarsien asennon muuttuminen vaikuttaisi kuitenkin nivelistä löytyvään välykseen. Kun nostat auton ylös, menee väljä nivel sellaiseen asentoon, ettei siitä välystä ole enää helppo huomata. Kun lasket auton alas, on nivel käyntiasennossaan, jolloin välys tulee taas esiin.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tämä oli se ensimmäinen ajatus, mutta nivelissä ei välystä löydy. apparin puolen purkailin, sen verran selkes et ulomman laakerin sisäkooli antaa pikkusen väljää akselia vasten. Tämä kokeiltuna suunnilleen siinä syvyydessä mihin lukitusmutterilla laakeri asettuisi jos ihan loppuun asti kiristää. Sisäkoolia pyörittäessä se välyskin vähä heittelee, liekö joko laakeri tai akseli pikkusen menny soikeeksi.

Väljistyny akseli selittäis kyl muuten kaiken mut ei sitä välyksen katoamista ilmassa
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29373
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

On tietysti olemassa teoreettinen mahdollisuus että akseli on kulunut tai laakeri väärä eli sisäkoolissa liian iso reikä. Silloin välys ei aina tunnu oikein kiristetyssä laakerissa auton ollessa koholla mutta pyörillään lonksuu reilusti koolin liikkuessa.
wiimax.fi
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Laakerin ollessa tasalla portaan kohdalla, koolissa tunnettavissa välystä akseliin nähden.

Kuva

Todella erikoista että katoaa täysin nostettaessa ja palautuu vasta kun paino päällä rullattu jonkun matkaa, ei siis pelkkä pyörille laskeminen riitä. Vielä erikoisempaa että molemmin puolin samanmoinen.
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Sehän on täysin normaali tilanne että välykset katoaa kun auton nostaa ylös. Parhaiten välykset löytyy kun niitä etsii maassa mutta mutta silloinkin pitäisi olla voimia suunnata renkaisiin eri suunnista. Katsastusasemilla on niitä täryyttäjiä, mutta kun toimivat paineilmalla tai jollain äänekkäällä systeemillä niin peittävät tehokkaasti kaikki kolinat mitä niillä pitäisi löytää.

Väykyn laakerin välys pitäisi kyllä tuntua ja kuulua kun repii renkaasta yläpuolelta tai sivulta terävästi auton ollessa maassa. Kireemmälle sitten kai vaan jos väljää sieltä löytyy? Väyrysen laakerisysteemi on jotenkin omituinen, todella pienet momentit on annettu kiristykseen tehtaalta. Ehkä liian pienet? Taisi siellä huomatus että tulisi kiristää jonkun kilometrin jälkeen.

Iitsekkin ihmettelin joskus noita kartiolaakereita, mutta en niistä koskaan päässyt selvyyteen muuta kuin että uusi toimi paremmin kuin vanha.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Laakerin sisäkoolin pitää liukua akselilla, mutta jos siinä on selvästi tuntuva välys, voi laakeri olla viallinen, tai sitten laakeri on joskus pyörinyt akselilla ja akseli ei ole enää mitoissaan.

Mitenköhän väyrysen laakeri pitää oikein asentaa. Kaikki, mitä itse olen laakerereista ja eritoten vierintälaakereista oppinut on, että jotta vierintälaakeri toimisi oikein, tulee siinä olla riittävä kuormitus. Jos näin ei ole, muuttuu vierintälaakeri liukulaakeriksi, jolloin se tuhoutuu nopeasti. Esimerkiksi jos johonkin mitoittaa ylisuuren laakerin kuormitukseen nähden, voi sen elinikä olla merkittävästi pienempi, kuin pienempi, mutta kuormitukselle oikea laakerikoko.

Itse kuulin, että laakeriin pitäisi jättää satkun välys. Asentelin laakerit heittokelloa käyttäen, mutta ne olivat aina aika nopeasti vaihtokunnossa. Nykyään asetan laakereihin epätieteellisesti esijännityksen, eikä sittemmin ole laakeria tarvinnut vaihtaa.
Mikähän mahtaa olla oikein :?:
Samalla voisi joku vinkata, mikä mahtaisi olla paras rasva pyöränlaakereille :?:
Stefalle ja rasvakupin tiivistepintaan olen sivellyt vesivaseliinia, eikä märkiä laakereita ole sen koommin tarvinnut ihmetellä.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Ram:in kirjoituksessa kyllä totta lähes joka sana!

...mutta tuohon kiristysmomenttiin...itse olen tiukannut nämä autojen kartiolaakerit aina sillä samalla jostain wanhasta mersun ohjekirjasta luetulla "momentillla", että ensin kiristetään laakeria niin kauan samalla napaa kokoajan pyörittäen, että alkaa selvästi ahdistaa, ja tästä varttikierros takaisin, mutta kuitenkin niin, ettei lukitus selvästi löysty (siis ei missääntapauksessa aukipäin niin paljoa, että lukitus tosiaan pyörähdä löysälle!!) ja tällä ohjeella on menty jo vuodesta 94- eikä yhtään laakeria ole tarvinnut vaihtaa ennen hajoamista :happy: En tiedä mihin momenttiin tuolla asettuu, mutta jää tosiaan selvästi "pänniin" ja erittäin hyvin on kestänyt.....
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Tuota kiristystapaa pitää ensi kerralla soveltaa. Saas nähdä, kuinka lähelle nykyistä "momenttiani" sillä pääsen.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Varovasti nyt ettei vahingossakaan mene jtut laakerin kiristyseen :shock: Tuo tuli vetästyä nyt peltivanteella pyöritellen kireyteen välykset pois, vähän takasin päin kun pyöriminen tihkaisi. Yllätys, välys palasi hallista ulos rullaamisen jälkeen.

Pienessä mielessä saanu aikaseksi teorian et kuskin puolella mutterin lukitus pettäny, pultti venähtäny ja siksi löyhtynyt. Apparin puolella akseli kulunut. Kuskin puolella pysyny poissa kun vähän kiristeli.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1360
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

ram kirjoitti:Samalla voisi joku vinkata, mikä mahtaisi olla paras rasva pyöränlaakereille :?:
Työn puolesta voin suositella LE Almagard 3751:tä. Ei kovetu, ei "katoa" eli tarttuu hyvin voideltaviin pintoihin ja on ominaispainoltaan vettä raskaampaa, eli ehkäisee hyvin veden pääsyn metallipinnoille. Meillä on käytetty kyseistä rasvaa vuosikausia, ikinä ei ole laakeria avatessa ollut rasvat kovettuneet tai veden takia harmaat. Pysyy notkeana vielä -30 asteen pakkasesa ja kestää lämpöä yli 250 astetta.

Oman Väykyn alkuperäiset etupyörän laakerit alkoi jurraamaan ja vaihdoin tämän LE:n rasvan, sen alkuperäisen vihreän avokadotahnan tilalle, ja neljä vuotta on jo menty sen jälkeen ilman ongelmia.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Mistähän tuota rasvaa tavan kuluttuja löytäis? Äkkigooglettamalla ei löytyny ku helsingistä yks firma joka myy.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1360
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

http://www.le-voiteluhuolto.com/?page_id=4

LE-voiteluhuollolla on ainakin edustajia joilta voi tiedustella.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Uuden akselin ostolta tuskin välttyy, mut jos jatkossa pysyis paremmin. Sen mitä näitä itelle vaihdellu, käytössä ollut viima erikoisrasva IKH:n hyllystä.

Motivaatiota kun nyt vielä löytäis niin voishan tuon kokeilla uudella laakerilla jos vaikka ite laakeri sattuis olemaan vaan niin väljä, mun tuurilla tuskin mahdollista.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Mittaa se akseli. Ihan työntömitalla näet, jos kerran sormin välys tuntuu.
Mutta näinhän se on, että se pehmeämpi aine on kulunut. Laakerikoollit on yleensä kovia.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Jaahas... Taisi mennä tuo Almagard-rasva hankintaan.
Tuo viima-rasva vaikuttaa samantapaiselta, mutta tuo edellinen on selkeästi vaikeammin hankittavaa ja siksi varmaan sopivampaa harrastetouhuihin :shock: :lol:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Hitto ku ei eilen ollu mittaa saatavilla, mut sen verran useesti ton nyt joutunu aukomaan et alkaa mennä liiankin rutiinilla. Viimeksi ku osia tilailin niin otin myös uudet etulaakerit, riittäis tietysti pelkkä sisäkoolin mittaus kiinniolevasta laakerista, tuskin kovin pahoin mettään enää menee jos vetäsee takasin samaan kohtaan missä se nyt on. Sen akselin pään olettais olevan tasapaksun, pohjaan asti ku koolin painaa nii ei heilu mutta sen muutaman millin ku tuo ulospäin niin selkee liike löytyy joka suuntaan. Eipä tästä kapistuksesta löydy mitään millä tohon piirtelee, mutta tarkotan siis arvaten tota pätkää mihin ulompi laakeri asettuu. Jotain hapettumaahan siinä on mutta sormiin ei tunnu mitään epätasaisuuksia.

Kuva

Kai se joku asenneongelma on ku jotenki veemäisin vaihe tuntuu olevan se vararenkaan (peltivanteen) jatkuva hiissaminen peräkopista. OT:nä, suunnitellu et vanhaan jarrulevyyn hitsailis takapuolelle poikittain metrin tangon, helpompi kokeilla välyksiä ku sais kunnon otteen.

Tämä tarjoais tietysti selityksen lähes kaikkeen mitä tuossa on ihmetelty: jarruttaessa vetää aina jommalle kummalle puolelle ja oikean levyn poikkeavan kulumisen, jyrkkä vasen käännös aina aiheuttanut sen et muutaman kilometrin ravistelee pahemmin ennenku tasoituu, pegan kanssa kokeiltu talvella se et etupään ollessa lukossa auton liikkuessa ravistelu katos, mahdollisesti myös sen että liikkeelle lähtiessä ensimmäinen vartti ajossa vähän vaikea. Myös sen miksei sieltä mitään ole löytyny vaikka useampi mersupaja sitä selvitellyt.

Tuota viimaa otin lähinnä siksi kun paikallisen mersupajan pomoon törmäsin IkH:lla ja se niitä sieltä isohkon läjän keräsi, oletan et suunnilleen toimiva ratkasu. Ja vihreetäkin on :)
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Rocol saphire2 myös todettu töissä hyväksi laakerirasvaksi
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Jopas.

Eikö tuo juurikin selittäis hyvinkin kaiken. Myös ne laikkojen kulumiset. Lämmetessään välyksetkin voivat muuttua.



Edit: just kuten Dealer tuossa pari riviä ylempänä kirjoittaa. Eli lie joskus ajettu laakeri niin pashaks että akselitappi on pois mitoistaan
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Vähä risoo ku ei oo itellä menny, toihan vaihettu kertaalleen et tilalle tullut oli valmiiksi näin ollen piloilla. Jos jotain positiivista tästä ny koittaa hakea niin löytyi sentään joku syy vaikka kauan siinä menikin. Ja onpa nyt puoli autoa uusittu, paikoitellen moneenkin kertaan.. :roll:
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Jopa tuosta kuvasta näkee olakkeen siellä, missä sellaista ei pitäisi olla :cry:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”