Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta
Näinpä tänään ekan venyneen jakoketjunki tämmösestäki koneesta
2-rivinen oikein jämäkkä ketju. Oireena oli semmonen ajoittainen rusahtelu käydessä. Ketju oli toista lenkkiä eli noin 2cm venyny
Nyt on sitten kehitelty tähänki työkalut, kun koleega joutui tämmösen eteen.
Helppo diagnoosi kurkata öljykorkista ja katsoa onko kiristin kuinka paljon ulkona. Uudella ketjulla reilun sentin ulkona ja paksumpi osa kiristimen mäntää ei näy.
2-rivinen oikein jämäkkä ketju. Oireena oli semmonen ajoittainen rusahtelu käydessä. Ketju oli toista lenkkiä eli noin 2cm venyny
Nyt on sitten kehitelty tähänki työkalut, kun koleega joutui tämmösen eteen.
Helppo diagnoosi kurkata öljykorkista ja katsoa onko kiristin kuinka paljon ulkona. Uudella ketjulla reilun sentin ulkona ja paksumpi osa kiristimen mäntää ei näy.
mitäs kaikkea tällasessa koneessa tarvii osata ostajana kurkistella, jos menee kattomaan GL jolla ajettu hiukan yli 300 Kkm
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Tuo lohkon välin kosteus, valuu yleensä alas asti jos vuotaa. Ketjun kiristimen näkee tosiaan korkista. GL:ssä laatikon toiminta. Oli yksi 150tkm ajettu jossa jo laatikko täristeli aikalailla. Ja muutenki voimansiirron äänet.pekkovee kirjoitti:mitäs kaikkea tällasessa koneessa tarvii osata ostajana kurkistella, jos menee kattomaan GL jolla ajettu hiukan yli 300 Kkm
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
No tää on varmaan sitten siltä väliltä? Mittarissa n. 240tkm. Punasella
merkattu väli mitä kuvittelin tässä mitattavan. Kuvassa näyttää pidemmältä kuin 'luonnossa. Alle 14mm on tuo punaisella merkatun alueen pituus (karkeasti mitaten).
Koneen takapäässä oikean puolen kautta valunutta öljyä, ei vielä läikkää pohjalevyn päällä mutta liekö sitten tuo lämmönvaihtimen tiiviste antautumassa.
merkattu väli mitä kuvittelin tässä mitattavan. Kuvassa näyttää pidemmältä kuin 'luonnossa. Alle 14mm on tuo punaisella merkatun alueen pituus (karkeasti mitaten).
Koneen takapäässä oikean puolen kautta valunutta öljyä, ei vielä läikkää pohjalevyn päällä mutta liekö sitten tuo lämmönvaihtimen tiiviste antautumassa.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Hyvinhän noista noista sun kuvista jo selviää mistä kyse, mutta saadaa tiedeforumille vertailupohjaa.
En löytänyt juorureikää äkkiseltään, mutta turbon alta näyttäs olevan märkä liekö ilmavirroista johtuen valunut vain koneen oikealle puolelle, v-haarasta kuitenkin.. Auton alla aiemmin könytessäni en huomannut koneen etu-/sivuosassa öljyvanoja alapuolella kummallakaan puolella, sen verran mitä pohjapans..tuuliohjaimien irrottamisen jälkeen koneesta pystyi havainnoimaan. Öljymäärä on tuossa kuvassakin hieman runsaamman näköinen mitä auton alla tuntui, mutta jostainhan sitä tulee ja jonniin verran kun tuonne asti on valunut. Mikään turbon imuputken (aiempikaan) vuoto ei vaikuta uskottavalta, muovilirpake on tuohon turbon imuputkiliitoksen allekin kuitenkin lisätty aiempien omistajien aikana..
Mitäs tuolle koneelle kannattaa samalla tehdä tai tarkistaa jos puretaan lämmönvaihdin näkösälle?
- läppämoottori kuivempaan (tässä jo on lukkopellissä)
- läpät irti tai auki
- hehkujen herkistely / vaihto?
- turbon tiivisteet
muuta mitä?
En löytänyt juorureikää äkkiseltään, mutta turbon alta näyttäs olevan märkä liekö ilmavirroista johtuen valunut vain koneen oikealle puolelle, v-haarasta kuitenkin.. Auton alla aiemmin könytessäni en huomannut koneen etu-/sivuosassa öljyvanoja alapuolella kummallakaan puolella, sen verran mitä pohjapans..tuuliohjaimien irrottamisen jälkeen koneesta pystyi havainnoimaan. Öljymäärä on tuossa kuvassakin hieman runsaamman näköinen mitä auton alla tuntui, mutta jostainhan sitä tulee ja jonniin verran kun tuonne asti on valunut. Mikään turbon imuputken (aiempikaan) vuoto ei vaikuta uskottavalta, muovilirpake on tuohon turbon imuputkiliitoksen allekin kuitenkin lisätty aiempien omistajien aikana..
Mitäs tuolle koneelle kannattaa samalla tehdä tai tarkistaa jos puretaan lämmönvaihdin näkösälle?
- läppämoottori kuivempaan (tässä jo on lukkopellissä)
- läpät irti tai auki
- hehkujen herkistely / vaihto?
- turbon tiivisteet
muuta mitä?
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Eipä ollut aikarajan puitteissa mahdollista irrottaa suodatinta enempiä, mutta turbon alta ja v-haarasta tuntuisi vaan löytyvän lisää öljyä ja aika ylhäältäkin. Lisäksi se turbolle tuleva saaste/huohotusmokkula (?) koneen oikeassa takanurkassa on ympäriltä öljyinen ja sieltä nurkasta valuu siis koneen alle asti.
En nyt tiedä onko paljon vai vähän öljyä kulunut kun öljynvaihdossa on laitettu 8,5l öljyä ja reilu 17 000km on ajettu ja pariin kertaa syttyi 'tarkista öljymärä seuraavalla tankkauskerralla' ajossa. Hieman alle 1/4 osa oli tällöin öljyä jäljellä ja lisäsin n. ½ litraa, ei paljon huomaannu tikussa mutta valittelu loppui.
Tuntui ettei noita turbon putkiliitoksia (anturi + imuputki) saa edes tiiviiksi ja näyttää ettei ole tarkoituskaan. Toisaalta käynnissä siellä on alipainen niin tuskin sieltä silloin juuri vuotaa. Tuskin seisonnan aikana turbon putkesta valuva öljy riittää tahraamaan tuohon malliin kuitenkaan..
..menipä monologiksi. Kommentteja tohon huoltosuosituslistaan samalla jos vien tämän purettavaksi?
En nyt tiedä onko paljon vai vähän öljyä kulunut kun öljynvaihdossa on laitettu 8,5l öljyä ja reilu 17 000km on ajettu ja pariin kertaa syttyi 'tarkista öljymärä seuraavalla tankkauskerralla' ajossa. Hieman alle 1/4 osa oli tällöin öljyä jäljellä ja lisäsin n. ½ litraa, ei paljon huomaannu tikussa mutta valittelu loppui.
Tuntui ettei noita turbon putkiliitoksia (anturi + imuputki) saa edes tiiviiksi ja näyttää ettei ole tarkoituskaan. Toisaalta käynnissä siellä on alipainen niin tuskin sieltä silloin juuri vuotaa. Tuskin seisonnan aikana turbon putkesta valuva öljy riittää tahraamaan tuohon malliin kuitenkaan..
..menipä monologiksi. Kommentteja tohon huoltosuosituslistaan samalla jos vien tämän purettavaksi?
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Re: Kurahaaramoottori
Samanlainen öljyvuotaja 3.0 V6 w211 -06 380tkm tuli ostettavaksi ja nyt pyydän kokemuksia omaavilta sivuston mestarikorjaajilta kommentteja:
- mitä yleensä kustantaa
- mitä kannattaa samalla mahdollisesti tulevaan omaan autoon vaihtaa lainaus:"samoilla töillä kannattaa todellakin vaihtaa "samalla" paljon muutakin tavaraa." eli kokemuksen mukaan mitä?
- imusarja, lueskelin että imusarjan akselit/läpät on näillä kilometreillä myös loppu. Mikä on järkevän ja edullisen järkiliitto imusarja korjauksessa ts. uusi vai korjausmahdollisuus?
- mitä ketjussa mainittu öljyn "juorureikä" kertoo ja mikä on sen tarkka sijainti?
Turbon letkut olivat kuivat.Ei vikakoodeja ja jarruboxikin näytti toimivan testerissä. Huollot tehty samassa paikassa ja öljyt n.25tkm välein : )
Kaikki napit ja vehkeet toimii paitsi peilien sisäänkääntöä joutuu auttamaan käsin kuskin puolelta. Auto on ajoltaan ja ulkoisesti todella hyvä sekä takapään kompura sekä vaihteiston säädin(1500e) korjattu Veholla kesällä. Tuleeko muita isoja tunnettuja "tyyppivikoja" mieleen näillä kilometreillä.
Mitä kokeneet kommentoivat onko liian riskibisnes tulevien korjausten aiheuttamien käyttökulujen osalta eli lisää "tyyppivikoja" odotettavissa esim. 400tkm kohdalla(esim. vielä joku muu kallis boxi tai korjaus esim. vaihteiston turbiini)?
Kiitos jos viitsit vastata, kaupat pitäisi päättää lähipäivinä...
Yst.
Riku
- mitä yleensä kustantaa
- mitä kannattaa samalla mahdollisesti tulevaan omaan autoon vaihtaa lainaus:"samoilla töillä kannattaa todellakin vaihtaa "samalla" paljon muutakin tavaraa." eli kokemuksen mukaan mitä?
- imusarja, lueskelin että imusarjan akselit/läpät on näillä kilometreillä myös loppu. Mikä on järkevän ja edullisen järkiliitto imusarja korjauksessa ts. uusi vai korjausmahdollisuus?
- mitä ketjussa mainittu öljyn "juorureikä" kertoo ja mikä on sen tarkka sijainti?
Turbon letkut olivat kuivat.Ei vikakoodeja ja jarruboxikin näytti toimivan testerissä. Huollot tehty samassa paikassa ja öljyt n.25tkm välein : )
Kaikki napit ja vehkeet toimii paitsi peilien sisäänkääntöä joutuu auttamaan käsin kuskin puolelta. Auto on ajoltaan ja ulkoisesti todella hyvä sekä takapään kompura sekä vaihteiston säädin(1500e) korjattu Veholla kesällä. Tuleeko muita isoja tunnettuja "tyyppivikoja" mieleen näillä kilometreillä.
Mitä kokeneet kommentoivat onko liian riskibisnes tulevien korjausten aiheuttamien käyttökulujen osalta eli lisää "tyyppivikoja" odotettavissa esim. 400tkm kohdalla(esim. vielä joku muu kallis boxi tai korjaus esim. vaihteiston turbiini)?
Kiitos jos viitsit vastata, kaupat pitäisi päättää lähipäivinä...
Yst.
Riku
Aki P kirjoitti:Eli om642 V6 cdi
Tulipa vastaan tämmönen tapaus. Koneessa voimakas öljyvuoto, puhdistelun jälkeen öljy valuu kuskinpuolelta ilmastoinnin kompuran takaa lohkon alaosasta. Tovin tutkimisen jälkeen purkukonetta ja yksi puhelin soitto paljasti että se on "juorureikä" lohkojen välistä imusarjan alta. Tilaa kun ei oo yhtään että näkis mistään mitään, mutta yhdestä reiästä näkyi öljylammikko imusarjan alla
Eli öljynlahduttimen O-renkaat vuotaa lohkon päällä, nätti homma kun vialliset osat ei maksa kuin 10€
Ai niin yks pikkujuttu, asennusaikaa menee toista päivää ja samoilla töillä kannattaa todellakin vaihtaa "samalla" paljon muutakin tavaraa.
Kuvia tulossa
Ei ollu "viimesessä kunnon moottorissa" suorassa kuutosessa valurautakoneessa tämmösiä vaikka justiin yhteen semmoseen männät vaihettiinki
Kiitos Aki nopeasta vastauksesta. Olisi tarkoitus harrastuspohjalta kunnostaa ja huoltaa sekä välttää suurempia yllätyksiä. Olisin kiitollinen jos vinkkaisit mitkä nuo tekemäsi muut hommat öljyjäähdyttimen vuodon lisäksi jotka kannattaa huomioida samalla ko. avauksella kokemuksesi perusteella niin saisin tuon akuutin vaiva-ja kustannusarvion.
Ja tietenkin on tarkoitus jakaa kokemuksia (toivottavasti myös muiden iloksi) forumilla kunhan niitä ensin keräillään...
Yst.Riku
Ja tietenkin on tarkoitus jakaa kokemuksia (toivottavasti myös muiden iloksi) forumilla kunhan niitä ensin keräillään...
Yst.Riku
Aki P kirjoitti:Eikait se ole kun lyö kaupat lukkoon jos siltä tuntuu. Öljyvuodot, ketju, imusarja ym hommat maksaa korjaamolla 1500-4000€ riippuen siitä mitä kaikkea "samalla" tehdään jne.
320 CDI -07 ruiskii öljyä jostain
Mistähän tämä vuoto johtuu?
Apparin puolella suihkuttanut öljyä tuohon vesiletkuun.
320 CDI -07 ajettu 200tkm.
Jaahas vika löytyikin helposti, välijäähdyttimen putki halki !
Apparin puolella suihkuttanut öljyä tuohon vesiletkuun.
320 CDI -07 ajettu 200tkm.
Jaahas vika löytyikin helposti, välijäähdyttimen putki halki !
Venynyt ketju w211 V6 CDI kuva
Asiantuntijakommenttia (itse en ole)tästä Aki P:n kommentin alla olevasta omasta kuvasta vrt. omiin kokemuksiinne:
- paljonkohan n. menty?
- ja paljonkohan n. jäljellä...sekä?
-mitä kaikki tarvittavat osat maksavat tiivisteineen jne?
-mitä maksaa korjaamossa V6 ketjuremppa "niin kuin yleensä"?
- paljonkohan n. menty?
- ja paljonkohan n. jäljellä...sekä?
-mitä kaikki tarvittavat osat maksavat tiivisteineen jne?
-mitä maksaa korjaamossa V6 ketjuremppa "niin kuin yleensä"?
Aki P kirjoitti:Eikait se ole kun lyö kaupat lukkoon jos siltä tuntuu. Öljyvuodot, ketju, imusarja ym hommat maksaa korjaamolla 1500-4000€ riippuen siitä mitä kaikkea "samalla" tehdään jne.
Ja tarkastakaa turbon imupuolen mahdolliset vuodot ja ahtoputken o-renkaat siitä moottorin päältä, ne kun vuotaa niin sotkee kans aika lailla moottorin päältä kun huohottimesta tulee kuitenkin aina jonkun verran pientä öljysumua. Pakettiautoissa yleisimmin vuotaa niistä, liekkö niissä jo sitten paremmat tiivisteet tuossa öljynlauhduttimessa
[miitit]0000000111111111001110001[/miitit]
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi
MB 508D "Silakka"
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi
MB 508D "Silakka"
Tänään oli ja on vielä työn alla 350cdi -10 jotain 300tkm metreillä. Näkyy ketju venyvän niissäkin ainaski jos joskus ajettu longlife huolto ohjelmalla.
Ketjun holkeissa kiiltäviä kohtia ja meille kun koulussa opettaja sano moottori hommia opettaessa että "kaikki mikä kiiltää on kulunu"
Kiristin oli ulkona niin että öljyreikä ja sen jälkeinen olake oli hieman ulkona, nyt uudella ketjulla kiristimen päätä näkyy alle sentti hyvän matkaa...
Käyntiääni muuttu "aika" paljon.
Huomenna sitte m271 levälleen ku hammaskeiju oli käyny Harmittavasti oli vielä jako pysyny kohillaan eikä "salmiakilla" oleva ketju ollut ihan vielä katkennu...... ois päässy myymään koko koneen
Ketjun holkeissa kiiltäviä kohtia ja meille kun koulussa opettaja sano moottori hommia opettaessa että "kaikki mikä kiiltää on kulunu"
Kiristin oli ulkona niin että öljyreikä ja sen jälkeinen olake oli hieman ulkona, nyt uudella ketjulla kiristimen päätä näkyy alle sentti hyvän matkaa...
Käyntiääni muuttu "aika" paljon.
Huomenna sitte m271 levälleen ku hammaskeiju oli käyny Harmittavasti oli vielä jako pysyny kohillaan eikä "salmiakilla" oleva ketju ollut ihan vielä katkennu...... ois päässy myymään koko koneen
Juu vaihettiin meki kurahaara moottori kun 297tkm tuli mittariin niin leiman jälkeen oli 50 km päässy niin joko laakeri tai mäntä antautu en oo aukassu viel mut endoskoopilla näkyy pytys naarmui sen verran kattelin et kiristin oli tullu jo ulos
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Nii se on sitten moottori numerosta XXXXXXXX 11/07 lähtien eri laturinhihna tarvikkeet 7rivinen hihna vaihtuu 8rivisee ainaski ärräläisessä
Edit
tutkiskelin tuos niin sit 212 on samat osat jos ei oo automaatti käynnistystä
Edit
tutkiskelin tuos niin sit 212 on samat osat jos ei oo automaatti käynnistystä
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Parissa ns 300 ajetussa tuo öljyreikä näkynyt
Kumma homma miten tuo vaihtelee, kun 400 ajetussa, pitkällä huoltovälillä,
raskaalla jalalla ja ei mitään ongelmia
Täytyypä ruveta pitämää tilastoa; km vs venymä
Kumma homma miten tuo vaihtelee, kun 400 ajetussa, pitkällä huoltovälillä,
raskaalla jalalla ja ei mitään ongelmia
Täytyypä ruveta pitämää tilastoa; km vs venymä
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
tuossa 350 ssä oli 10 astetta jako pielessä, ja reipas 6mm venyny ketju.. ja ei ihan nuin paljoa ollu paksua osuutta kiristäjästä näkösällähotari kirjoitti:tänään 400tkm ärrä niin näkyy reikä ja paksua osaa noin 5mm
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
Asiakas sano et oli kerran jo viron vehos vaihettu 100-200 välisjupi kirjoitti:tuossa 350 ssä oli 10 astetta jako pielessä, ja reipas 6mm venyny ketju.. ja ei ihan nuin paljoa ollu paksua osuutta kiristäjästä näkösällähotari kirjoitti:tänään 400tkm ärrä niin näkyy reikä ja paksua osaa noin 5mm
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Parissa ns 300 ajetussa tuo öljyreikä näkynyt
Kumma homma miten tuo vaihtelee, kun 400 ajetussa, pitkällä huoltovälillä,
raskaalla jalalla ja ei mitään ongelmia
Asiakas sano et oli kerran jo viron vehos vaihettu 100-200 välis
Kävi mielessä että voisko mittarinruuvaajat pudottaa välillä eri määrän metrejä mutta hetken päästä hoksasin että eihän kukaan nyt sillä tavalla toisia huijaisi.