dealer kirjoitti:Laskentatavasta en tiedä tarkemmin mutta joitain kertoja olen joutessani jutustellut valoasioista katsastusmiesten kanssa, ja niin ovat kertoneet että useammat apukaukovalot voivat olla kytketty vaihtokytkimellä niin että yhtäaikaisesti ei pala liian suuren referenssiluvun määrää valoja...
Aiheesta voi olla paikallisia tulkintoja tai uusiutuneita ohjeita, mutta tämän vaihtoehdon olen Rouvan S80:n kanssa vetänyt aika rajoille silloin kun referenssilukujen raja oli vielä 75, jonka E-hyväksytty Bosch Rallye 225 -pari käytti kokonaan.
Ne oli kytketty vaihtoehtoisiksi kaukovaloiksi, kuten termi kuuluu, mutta katkaisin ei ollut konttorin puolella, vaan konepellin alla, jossa liittimet tökättiin joko kesä- tai talviasentoon, eikä molemmat yhdessä kytkentää ollut liitännässä lainkaan.
Katsurille tämä ei kelvannut, koska konepellin alla oleva "vaihtokytkin" ei ole kuljettajan käytettävissä ajon aikana. En ollut oikein tyytyväinen tulkintaan ja pyysin nähdäkseni "vaihtokytkimen" toteutustavan tekniset vaatimukset. Niitä ei löytynyt, mutta katsuri perusteli kantansa sillä, että hänen mielestään liittimen lisävaloasennossa auton omat valot "puuttuvat kokonaan", eikä tyyppihyväksyttyjä valoja saa noin vain poistaa.
Päädyimme sillä kerralla kompromissina hyväksyntään merkinnällä ilman korjausvaatimusta. Ongelma poistui, kun ref-maksimin noustessa sataseen vaihdoin Rallyen tilalle Touringit, joiden 2 * 17.5 mahtui auton omien valojen kanssa yhdessäkin.