Vasara

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Vasara

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Pitääpä tällekkin oma topikki perustaa, vaikka vähän on tullut härnättyä nuissa muissa topikeissa.

Tarina alkaa siitä, kun viime kesänä oli kaupan sopuhintaan valmis Superi. OM605 ja Mynämäkeläinen pumppu ja välijäähy ja kaikenmaailman tilpehööriä mukaan.


Sepä sitten tuli haettua ja ensimmäinen idea oli pistää tuo paketti Lankisen keulalle...

Sittenhän sitä piti ostaa yksi 300TE että sai vaihdelaatikon

Asiaa hieman harkittua alkoi niin säälittää tuota vanhusta että päätin alkaa katsella 126:ten suuntaan.


Noita vanhoja Ässiä kun alkaa saamaan liki ilman, varsinkin pienillä koneilla.

Boonuksena työkaverini oli alkanut himoita 280 moottoria itselleen.

Kuinkas sattuikaan, saman viikon aikana Mersufoorumin puolella tuli myyntiin 280SE ja 380SE hyvinkin sopivaan hintaan.(jälkimmäisen sai kun haki pois)

Haettiin sitten yksi 280SE puokkiin ja toinen Ässä, missä ei ollut moottori kohdannut laatikkoa ja jäänyt makaamaan tallin pihalle useaksi vuodeksi.

Lopputuloksena sitten oli se että minulla oli kaksi Ässän hylsyä, mistä toisesta pohja oli läpeensä mätä ja toisesta vain puoliksi :D

Pari neliötä peltiä siihen sitten hitsattiin ja vasaralakalla maalattiin yli ja moottorin ja tuon toisen ässän osien sovituksen jälkeen lopputulos on tämä:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lP0wpNKtd_g[/youtube]

Ja jottei totuus unohtuisi, niin itse en juurikaan tuota ole rakentanut, vaan oppilaani ovat tuota askarrelleet ns. puutetöinä
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Nyt olisi etupuskinkin paikoillaan ja kaikki katsastukseen tarvittava pelaa 8)
Poislukien hukkaportin poistoputki pakopiippuun, meinaa olla vähän nokinen akuntienoo :twisted:

Huomenna jos menisi vähän rullille pyörittelee ja kattomaan paljonko se persdyno valehtelee...

Nyt veikkaisin sellaista 180-200hp:tä katusäädöillä ja jotain satasen verran päälle kun päästää ahtopaineen morkoolille :roll:

Savuakaan tuo ei lykkää sanottavasti paikoillaan polkiessa, joten pakokaasutestinkään ei luulisi tuottavan ongelmia.

Hukkaportti aukeaa ~1,4 baarissa, vaan kun laatikko on vahvistamatta niin taitaa tuossakin olla vähän enempi kuin tarpeeksi.

Veljekset kotipihassa:

Kuva
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Näyttääpä hyvälle :D

605:sta himoitaan täälläkin ässään kun siinä olisi kulku ja kulutus parhaiten yhdistettynä.

Millä välityksellä on murikka?
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

2,47
:huh:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

2,47 on paras automaattidiiseliin, varsinkin viritettyyn.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
keltsi
Viestit: 953
Liittynyt: 25.9.2007 20:03
Paikkakunta: kurikka

Viesti Kirjoittaja keltsi »

jaa,teppokin on siirtynyt st kulkineeseen :wink: koppa on mitä mukavin ison miehen kuljetukseen :D
mihinä kuhuna mies
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Heh :lol: Samaa pakettia kuolasin satakasin keulalle kun melkeinpä pumpun hinnalla oli kaupan mutta jäi sitten kuitenkin. Hienoa että se löysi tiensä ässän keulalle. Siis TOSI hienoa :pappa:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Tänäänpä tuli hieman takapakkia projektiin :evil:

Kävin katsurin pakeilla ja ensireaktio oli tutkittuaan paperit: "Tuohon minen koske pitkällä tikullakaan!"
:huh:

Auto poistettu rekisteristä -93 ja uudelleenrekisteröity samana vuonna kolarikorjausten(?) jälkeen, lisäksi muutoskatsastettu -96. Ja mistään muutoksista ei löydy tietoja Trafin rekistereistä :huh: :huh:

Ensityrmäyksen jälkeen alettiin tutkia asiaa hieman tarkemmin ja valoa alkoi pilkistää tunnelin päästä:

Seisonta -93 oli ollut vain kuukauden mittainen :arrow: todennäköisesti keulamälli/perämälli, joiden vaatimien osavaihtojen prosenttimäärät eivät vielä estä tekniikan muutosta; jos auto olisi rullattu esimerkiksi katon kautta ympäri, niin ei todennäköisesti olisi ollut nipussa kuukaudessa :roll:
(Tai minulla ainakin on sormet kyynärpäitä myöten ristissä tämän puolesta...)

-96 muutoskatsastus koskee todennäköisesti rengastusta :arrow: otteessa on maininta vaihtoehtoisesta rengaskoosta 225/55-16

Tänään soittelin sitten -93 auton rekisteröintikatsastaneeseen Vaasan A-katsastukseen ja sieltä luvattiin tilata mikrofilmi-dokumentit, jotka koskevat ko tapahtumaa.

Siihen, kauan tähän operaatioon menee, puhelimessa ollut neitokainen ei osannut vastata :ttu:

Muuten Insinööri oli sitä mieltä, että ei muutakun tehoista paperit ja etujousten kantavuudesta/koneiden painoeroista tiedot niin homma on klaar :shock:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Tulipa joutuin tiedot, ei edes vuotta joutunut odottelemaan :shock:
Tai se mitä oli olemassa:
Akselien mittausraportti ja kuva mersusta ennen kolarikorjausta:

Kuva

Tuosta kyllä näkee, ettei pitäisi prosenttien kanssa tulla ongelmia, 6,5% pitäisi omien laskujen mukaan olla vaihdetut osat.

Eli: konepelti 1%, lokasuojat 1%/kpl, puskuri 0,5%, etusäleikkö 1%, etuvalot 2%

Ja mitä nyt on vaihdettu niin siihen päälle 28%

Eli: Moottori apulaitteineen - polttoainesäiliö 24%, taka-akselisto 4%


Tehodyno meillä on ollut remontissa kohta vuoden päivät, eilen sitten kävi kalibroija paikalla ja tänään vähän koeponnistettiin laitteita :twisted:

200Kw näytti takapyöriltä irtoavan 8)

Kunhan saadaan vielä toinen huoltomies kytkemään tietokoneen mittalaitteisiin, niin saadaan paperillekkin jotain ja moottoritehokin mitattua.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Ei kellään sattuisi olemaan joutavana dieselin kierroslukumittarillista mittaristoa, tai vaikka irto mittaria?

124, 201 ja 126 koristen ainakin kelpaa :roll:

Myös ELR-releelle olisi käyttöä :idea:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Taktik
Viestit: 500
Liittynyt: 02.11.2006 13:31
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Taktik »

teppo21 kirjoitti:Ei kellään sattuisi olemaan joutavana dieselin kierroslukumittarillista mittaristoa, tai vaikka irto mittaria?

124, 201 ja 126 koristen ainakin kelpaa :roll:

Myös ELR-releelle olisi käyttöä :idea:
ELR-releitä olisi, 124 kopasta peräisin.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Mahtasko olla kalliita :contract: :huh:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Taktik
Viestit: 500
Liittynyt: 02.11.2006 13:31
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Taktik »

Ei kai nuo kalliita olisi, katson iltasella mitä numeroita niissä on, jos ovat sitten sopivia.

Pitäisi olla yksi automaatista ja yksi manuaalista peräisin oleva. Nastojen määrissä oli eroja (manuaalissa enempi, nykimisen estoa tms.)
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Relepuoli nyt sitten hoidossa, vielä olisi tilausta dieselin varvikellolle :contract:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Varvikellokin tuli hankittua, kinattua katsastusinsinöörin kanssa lisää, insinööri vaihtoi jo konttoria, minä perässä ja sitten lopen vaihdettua kokonaan toiselle asemalle ja tadaa: Vasarassa on kilvet 8)

Muuta huomautettavaa ei keksinyt, kuin oikean puolen alapallo :shock:

Hyvin vetää ja sauhuaa ja iskee vähän tultakin (pakoputki ottaa katuun kun perä painuu vedon alla)

Vähän vois jopa syöttöä kääntää pienemmälle, kun ei tuota ilmaakaan hirveästi koneelle tarjoilla; vähän toista baaria. Sillä että tuo laatikko kestäis ennenkun kerkeen rakentaan siihen vähän jytymmän askin...

Vielä se ainakin on pitänyt ihan OK, oon kyllä aina laskenut vedon pois vaihdon ajaksi :roll:

Tankissa on muuten sitten riittävästi ruostetta :ttu: Kolme suodatinta jo vetänyt tukkoon puolen tankillisen aikana.
Tänään kun käytiin likan kanssa Lahdessa, niin takatullessa piti vetää nolosti takasin oikealle kaistalle, kun loppu puhti ohituskaistalla :oops:
Ja siis normaalissa moottoritieliikenteessä- ei vaan kulkenut yli 120km/h kun ei saanut soppaa :oops:

Melkonen Superi :lol:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Miten tuo puutuminen vasemmalla kaistalla on niin tuttua tuossa lahden kohdilla.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

No ny ei puudu enään 8)

Vaihdoin imemään paluupuolelta, kun kerta pohjalta tulee jankkia, enkä ny jaksa tankkia irrotella :oops:

Tankki tulee liki tyhjäksi sitäkin kautta: Kun valutin ensin paluupuolelta niin paljon kuin tuli, niin imupuolelta ei sejjälkeen tullut enää kuin n. 7litraa.

Ei passaa vaan opiskelijavalolla juuri ajella :eec:

Tänään kävin vähän renkaiden pitoja testaamassa, tässä yksi huono video:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DiWPTpKvLwQ[/youtube]

Mikähän laatikolle tuli, kun pari lähetyksen jälkeen ei vaihtanutkaan enään ykköseltä isommalle, vaan heitti sitten vapaalle kun hölläsi kaasua :shock:

Pitkään rullaili eikä elettäkään pykälän kytkemiseksi, paitsi kun heitti pakkokakkoselle, niin kytki ykkösen.

Rullasin seis, heitin ympäri - pakki kytkeytyi - ja tadaa laatikko toimii normaalisti :shock:

Ajelin varovasti jonkun aikaa ja kun kaikki toimi, niin vetelin vielä pari kertaa kakkosella. Edelleen kaikki pelasi. Ajelin rauhassa kaupunkiin ja tankille (ekan tankin kulutus muuten 10l/100km :) ) :arrow: tankilta lähtiessä meni taas ykkönen silmään eikä muita pykäliä löydy, paitsi vapaa. :roll:

Ajelin sitten kotia ykkösellä ja välillä sitten vapaalla rullaten. Kotona sitten koitin taas pakkia sisään ja kas kummaa - laatikko toimii taas normaalisti :tuumaus:

Liika vähän öljyä, öljy vaahtoaa, laatikko viittä vaille valmis, mitä häh?
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

löysää vähän sitä laatikolle menevää vaijeria
nollaantuu vika toki sammuttamallakin
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Öljy sieltä oli vähissä - 1,2 litraa kun lisäsi, niin yläraja saavutettiin lämpimällä koneella.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Ei sattunut silmään tekstistä että mikä turbo tässä nyt on paikoillaan?
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Paskaa tulee edelleen suodattimeen, pakko kai se on tankki raapasta jossain vaiheessa irti :roll:

Viikonloppuna käytiin isolla kirkolla perheen kanssa kattomassa jalkapalloa ja kaikki pelasi kuin rasvattuna.
Tänään päräytin itärajalle 400kilometria ja vetoja tuli käytettyä vähän reilummin :twisted: :arrow: kahteen kertaan piti suodatin vaihtaa :evil:

Lisäksi vielä säikäytti kivasti Juvan jälkeen kun peilistä huomasin savupilven oikean takarenkaan takaa :huh: Jarruko jumissa vaiko laakeri :arrow: tiensivuun ja tutkimaan - eipä ollut kumpikaan vaan suuttimien paluuletku oli irronnut viimeseltä suuttimelta ennen suodatinta :arrow: Kaikki suutinpoterot täynnä ainetta, kuten myös koko konehuone mukaanlukien pakosarjan sekä alusta. :eec:

Onneksi ei räjähtänyt koko paska :roll:

Siinä sitten kuivailin parhaan mukaan konehuonetta ja laittelin letkun paikoilleen ja jännäkakka housussa Varkautta kohden ajatuksena että viima tuulettaa kyllä höyryt konehuoneesta siten ettei sinne pääse syntymään stoikiometristä seosta. :whistle:

Varkaudesta kunnollista letkua tilalle ja matka jatkui. Vanha oli sellaista läpinäkyvää joustavaa, liekkö silikoonia :nocando: joka tapauksessa oikea letku asettui huomattavasti tiukemmin liittimeen.

Kulutus 9,5 - mukaanlukien ne aineet mitkä löytyy valtatie 5:n varrelta :oops:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Samuli H kirjoitti:Ei sattunut silmään tekstistä että mikä turbo tässä nyt on paikoillaan?
Holsetin 35 Superina se mulle myytiin, koko ainakin liki :roll: :lol:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Tommonen pakokaasujarru:
Kuva
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Meillä on sitten aika samanlaiset suunnitelmat. Tosin tämä minun ei ole super ja kone vähän eri.

Kuva
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Ei toi nafta ihan äkkiä syty :wink: Alajärveltä nilkutin joskus kokkolaan 4-mukisena kun oli suutinputki poikki :evil: Tottahan kokkolassa joku volvo halusi silti koittaa valoista lähtöä,eikä ees pärjänny :lol: Kokkolan kuiskaaja totesi perillä kuultuaan tarinan että: onhan se nyt kumma että pitää vielä mustien pikkumersujen kans koittaa,luulis niiden nyt pikkuhiljaa jo ymmärtävän että ei se kannata :lol: Kuiskaajalla ja monella muullakin oli silloin musta st-kääpiö. Kytkin muistaakseni otti liukastetta siitä naftan määrästä :?
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Eihän se muuten, vaan jos se on pakosarjan päällä kaasuuntunu ja sitten sattuu vielä seos kohalleen... niin se lähtee, eikä mieti :lol:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”