Raskas kalusto

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

FORD 9680 oli tämän näköinen peli aikoinaan, ennenkuin Ford möi traktorituotantonsa Fiatille. Ford traktorimerkkinä lakkasi olemasta ja tuotteita myytiin kaupan jälkeen New Holland ja Fiat merkkisinä traktoreina.

Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Myös Fiatilla oli noita "mörkömalleja" aikoinaan Versatilen tekemänä:
Kuva
http://www.konedata.net/Traktorit/fiat44.htm
-Mielenkiintoista nähdä, mihin käyttöön tämä uusi 16-litrainen R6 Fiatilta päätyy:
Kuva
http://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?8289
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Blue Stream – Scania klassikko
Kuva
http://www.koneporssi.com/uutiset/blue- ... klassikko/
Scanian V8:n kehitys:
Kuva
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kuva
Pohjoista kuljetusosaamista jo vuodesta 1937. Vähälä Yhtiöiden uusi Actros 2551L juuri luovutettuna Pasi Karjalaisen toimesta Oulussa. Perinteikkään yhtiön näyttävät uudet Actrosit tunnistetaan punaisesta kotkasta ympäri Suomen. Toivotamme taloudellisia ja turvallisia kilometrejä.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

kondivo kirjoitti:FORD 9680 oli tämän näköinen peli aikoinaan, ennenkuin Ford möi traktorituotantonsa Fiatille.

Ford myi samoiten aikoinaan Euroopan k-a-tuotantonsa Fiatille; viimeiset Euroopan Cargot tehtiinkin Ivecoina, vaan onkos tämä jokin huono vitsi:
Kuva
http://ipocars.com/vinfo/iveco/cargo-1990.html :?: :shock:
Mielenkiintoista nähdä, meneekö Iveco kenties Mersun ohi tehoissa uudella 16-litraisellaan:
Konepörssi kirjoitti:Cursor 16 -moottori on kooltaan pieni, mutta lähtöteholtaan korkea, joten se sopii muun muassa maarakennuskoneisiin, maatalouskoneisiin ja sähköntuotantoon. Moottorilla on luokkansa paras teho-painosuhde ja se on kooltaan yksi joukkonsa pienimmistä moottoreista.

Moottorissa hyödynnetään FPT Industrialin patentoitua HI-eSCR-teknologiaa, joka on tutkittu, suunniteltu ja kehitetty yhtiön sisäisesti ja joka noudattaa tiukkoja Stage IV/Tier 4 Final ja Euro 6 -päästömääräyksiä. Oletettavaa on, että uutuusmoottori tullaan näkemään piakkoin myös Iveco-kuorma-autoissa.

http://www.koneporssi.com/uutiset/curso ... year-2014/
Kuva
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Pitkästä aikaan kävin kehä 3, kun etsittiin o-renkaita vanhan mannin paineilmaletkuun.
Nykyään kiviautot näyttää olevan puolikkaita. Helvetin hyvä.
Menköön kotiin nukkumaan ne joilla vain kuormakortti.
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

et kirjoitti:Menköön kotiin nukkumaan ne joilla vain kuormakortti.

Samaa mielipuolta 8) Kaikki vaan tällaisiksi: pitää olla vaan hyvät mestat, mistä ajetaan ja mihin ajetaan :toks:

Kuva
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Eikös tuollaista yhdistelmää voi ajas traktorikortilla?

Saatanan hullut yrittää nostaa oppivelvollisuus ikää vuodella. Ennen rippikoulua jokaisen pitäis osata kylvää, kyntää, puimakonetta ajaa ja kaikki muut tärkeät, ettei tule stadilaisis juoppoja jotka vain netis roikkuu. Onneksi Hietsun neste on auki ettei janoon kuole.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mitenkähän maalimassa nuissa on jarrut toteutettu?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Bilteman kompura ja jokin jännitteen muuntaja?
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Easy Rider kirjoitti:Mitenkähän maalimassa nuissa on jarrut toteutettu?
Paineilmalla tai hydrauliikalla. Koneviestissä testailtu :arrow:

Jarruta ihimeessä
Avatar
jake_87
aktiivimeseläinen
Viestit: 1617
Liittynyt: 08.7.2007 16:34
Paikkakunta: oulainen/ylivieska

Viesti Kirjoittaja jake_87 »

Easy Rider kirjoitti:Mitenkähän maalimassa nuissa on jarrut toteutettu?
eiköhän nuissa ihan paineilimalla pelaa
® Mesen 199-klubi
Ex
w201 2,5 16v
+monta muuta mb:tä
Hiv 5401\ia v8
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Easy Rider kirjoitti:Mitenkähän maalimassa nuissa on jarrut toteutettu?
Tuo "liikennetraktori"-käsite onkin niitä lainsäädännön kummallisimpia oikkuja. Säädökset vaihtelevat suuresti eri EU-maissakin. Suomessa vaaditaan liikennetraktoreissa etulokasuojat ja hydraulinen jarruventtiili, mutta ei esim. turvavyötä. 40 km/h kulkevaan traktoriin saat vaadittavan T-kortin pelkällä teoriakokeella, kun taas 50 km/h kulkevaan vaaditaan C-kortti. 2010 piti traktorin peräkärryihinkin tulla jarrut pakollisiksi, mutta lakiesitys kaatui kaiketi juurikin tuohon erimielisyyteen siitä, pitäisikö niiden olla hydraulisia vai pneumaattisia. Lisäksi traktoreissa liikenteen kannalta varsinkin liukkaalla kelillä vaaratekijänä ovat erillään käytettävät vasemman ja oikean puolen jarrut sekä ABS:ien puute. :?
Kuva
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

et kirjoitti:Eikös tuollaista yhdistelmää voi ajas traktorikortilla?
Riippuu onko maatalous vai liikennetraktori. Liikennetraktori vaatii C kortin, mitä noi oletettavasti on.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Vensku_ kirjoitti:
et kirjoitti:Eikös tuollaista yhdistelmää voi ajas traktorikortilla?
Riippuu onko maatalous vai liikennetraktori. Liikennetraktori vaatii C kortin, mitä noi oletettavasti on.
Tuon asian suhteen elämme vielä Villin lännen aikoja, koska eivätpä poliisitkaan kaiketi tiedä minkälaiseen traktoriin tarvitaan millainenkin kortti. Kuorma-autoilijat ovat syystäkin raivoissaan, jos tuollaiset traktoriurakoitsijat pelkillä T-korteillaan ajavat vieläpä halvemmalla tupaöljyllä rahtejaan. :evil:
Kuva
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

No juu onhan se ymmärrettävää, ja tupaöljyn 5e päivämaksu ei oo juuri mitään verrattuna säästöön diesel vs. pö.

Toisenkautta, kaikki yrittälijäisyys on "hyvästä", ainahan sitä tavallaan jonkun toisen leipää syö kun töitä teet. :D

Mut niin kauan kun raha pyörii omanmaan kilpien välissä, niin on hyvä!
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Laaksonen kirjoitti:, jos tuollaiset traktoriurakoitsijat pelkillä T-korteillaan ajavat vieläpä halvemmalla tupaöljyllä rahtejaan. :evil:
Tuskin ne ainakaan Hangosta irtoperiä lähtee hakemaan.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kuorma-autoilijat kokevatkin traktorirahtarit uhkaajikseen lyhyen matkan ajoissa kuten maansiirto, jossa kuorma-auton ja traktorin nopeuserokaan (80 km/h vs. 40-50 km/h) ei aiheuta merkittävää eroa ajallisesti.
Lainsäädännöllistä hulluutta toki löytyy k-a-puoleltakin; esim. urearuiskutus on Euro6:n myötä käytännössä saatettu pakolliseksi (niin kuin se muka pelastaisi ihmishenkiä :roll: ), kun taasen esim. talvirenkaat eivät ole raskassa kalustossa massamme pakolliset toisin kuin länsinaapurissamme. :?
Kuva
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Traktoreille on varmasti maansiirtopuolella oma tarpeensa, mutta pääosin ne ovat peltovehkeitä. Traktori vie liikaa polttoainetta sekä renkaita ja on kallis ostaa. Hyvä, esim. Joskinin maansiirtokärry ja nykyaikainen traktori sitä vetämään niin aika kallis paukku. Neliakselisia maansiirtoautoja saa käytettyjä hyvinkin edullisesti, siis semmoisia 2+2 -akselisia esim. Scanioita jossa on korkealaitainen lava. Uudet autot maksaa suunnilleen saman, mitä hyvä traktori ilman kärryä.

Ja sitten kun ruvetaan puhumaan vähäkin isommista kuormista ja etäisyyksistä niin traktorilla ei tee mitään.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Hä? Eikai niillä nyt ainakaan nastoja ole?
Kerran näin kuorkin missä nastat ja omistajakin alkoi nauramaan kun ihmeteltiin yhdes asiaa?
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Nastoja käytetään kuorma-autoissa harvoin ja silloinkin vain yhdellä akselilla, mutta kuorma-autoja eivät koske samat, tiukat rengasmääräykset kuin henkilöautoja, eli periaatteessa voit talviliukkaillakin taiteilla aivan loppuunkuluneilla kesärenkailla, poliisien korkeintaan hieman heristellessä sormeaan pysäyttäessä. Mitä tulee vielä k-a:n ja traktorin väliseen kustannusvertailuun, niin täytyy muistaa, että traktorissa ei ole samanlaisia vuotuisia veroja kuon autoissa (käyttömaksu + käyttövoimavero) ja vakuutusmaksukin on vain muutamia roposia. :ope:

Trippeli nyt saatavana tehtaalta. Ensimmäinen Actros 3551L 8x2 Suomessa.
Kuva
Aikoinaan kai Suomessa jokin paja asensi Mersun kuormureihin lisäakseleita. :roll:
Viimeksi muokannut Laaksonen, 21.4.2014 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1058
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Kyllä meijän hommisa käytetään nastoja ihan yleisesti, autosa kaikisa renkaisa ja kärrysä ensimmäisesä ja viimesesä akselisa.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Meil on ollu etuakselissa toisinaan nastat, saa kyllä ollakkin, on hitusen pahoissa kallistuksissa yms joskus oltu tuolla maito-jakarilla. :roll:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Arocs 3263 tukin ajossa. Kuva Salosta:
Kuva
lisää kuvia:
http://www.123rf.com/photo_26944520_sal ... ines-.html
Kuva
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Pyöriä on! :happy:


Saisivatten sellasen säännöksen tehdä, :contract: että joku 445 tai 485:n single kelpais paripyörien tilalle. Ei tietenkään mikään 385:n riitä, mutta kyllä tuo leveä pitäis kelvata paripyörän tilalle. :no:

Ois kova säästö polttoaineissa, ja tietääkseni 2x 295 tai 275:nko noissa kärreissä alkaa olee yleisin koko, ei paljoa tienkulutuksessa eroa esim 485:een, mutta polttoainekulussa kylläkin. 275:n on tosi raskas pyörä vetää.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

kondivo kirjoitti:Traktorissa möyryää 2 kpl Detroit 6-71 2-tahtidieselmoottoria. Käytetty mm.Kanadalaisen Valentine-tankin moottorina.
(Mallimerkintänä GMC 6004 Diesel.) Etummainen moottori on suora-6 (7.0 ltr 238hp) ja monsterissa on kaksi vaihteistoa; molemmille moottoreille oma voimansiirto.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6w-ZnkeXI7c[/youtube] ^Klikkaa yllä olevasta linkistä, kun tuo upotus ei toimi :roll:
Entäpä tämä John Deere 8850 kahdella 14-litraisella 855 Cumminsilla (Sisuista tuttu moottori):
Kuva
http://www.johndeeregatorforum.com/foru ... 1808-855x2 :?: :wink:
Kuva
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

On muuten täysin huijausta, jos Keltaisen pörssin sivuilla väitetään esim. tällaisen 2000-luvun Fendtin maksavan vain 6 ja ½ t € (ei mainintaa, onko alvin kanssa vai ilman):
Kuva
http://www.keltainenporssi.fi/search/ma ... uage_id=fi :?
-Pitäkää siis varanne, mihin tarjouksiin uskotte :!: :contract:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kuva
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kuva
Kuivikekuorma Kaipolaan. Meillä on upea, uusi Arocs 3663L 8x4 hakeauto esittelykäytössä.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”