Pyörän kulmista erinäistä kyselyä keskustelua

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Pyörän kulmista erinäistä kyselyä keskustelua

Viesti Kirjoittaja Pega »

Elikkäs nyt näyttää siltä ett tulis vaihtokaupassa tommoset vanhat optiset suuntaus laitteen niin aattelipa vähän kysellä noista jutuista kun täällä tietäjiä on.

Onko netissä sellaisia sivustoja mistä löytyy noita säätöarvoja eri autoille tai nyt jos noin alkuun vaan mersuun ja volvoihin.

Sit kun toi oma c:n lahna on madallettu niin kuinkas sillon tehään kompromissit tehtaan arvoihin että olis hyvin kulmat.

Muutenkin voi kertoa yleistä ajatelmaa mitä mikäkin vaikuttaa noin yleisellä tasolla
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Mää en muuten mitään tiedä mutta ainakin autodatasta näkee säätöarvot lähes kaikkiin merkkeihin ja malleihin.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Täähän onkin kiintoisa aihe, itsellä kans on etsinnässä vastaavanlaiset laitteet.

3 viikkoa takaperin kävin pyöräsuuntauksessa ja lopputulos että minä 90 euroa köyhempi, ratti enemmän vinossa kun tullessa ja auto aivan vikuri ajettava :escape:


Tuossa on mun autoni joku vanha suuntauslappu.


Kuva



w202 ohjearvo on tuo 3mm eteen jolla minusta ohjauksesta tulee aika raskas. Ainakin kun tuota omaa auto joutuu tien kallistuksien mukaan ohjailemaan niin ajo tulee aika raskaaksi jos aurausta on paljon.

Camberit olen säätänyt aina mahdollisimman lähelle toisiaan, tuossa suuntauksessa taisi olla niin että toinen säätöpultti ulos ja toisen puolen sitten sisään.

Caster saisi olla niin että ojan puolella on isompi arvo niin ojaan puoltaminen on vähäisempää. Tuossa mulla on niin että kuskin eturengas niin taakse kun saa ja hanttarin niin eteen kun saa niin eroa sai yli asteen.

Minusta tuo yli aste oli ehkä liikaa, alkaa tuntua ohjauksessa kun toinen pyöeä on edempänä kun toinen , samaten pakittamisssa sen huomasi.
Viimeksi muokannut jolle, 13.2.2014 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Siitä sit en tiiä sanoo opinko käyttään noita kunnolla mutt täälä on oikeestaan yks paja mihin vihtii viiä säädettäväks pyöränkulmat ja sit olis toi harrasterottelo minkä virittelyissä ois iloo jos osais itekkin katella noita säätöjä
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tieliikenteessä ajettaessa pitää kaikkia ohjearvokulmia pienentää, jos ja kun ja mitä matalanleveämpiin profiileihin ja pienempiin et-lukuihin pyörissä siirrytään alkuperäisestä. :idea:

Tuon mittanauha-aikaisen aurauksen säädön sais jo unohtaa. Asteet ja minuutit kertoo akselitapin asennon, ei millit jonkun kokoisen vanteen reunasta toiseen tai jonkunkokoisen renkaan pinnasta toiseen. Toki ne millitiedot jossain määrin auttaa yhä kotitarveaskartelijaa linjalaudan ja rullamitan kanssa ahertaessa. :? :D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

ohjauksesta tulee aika raskas. Ainakin kun tuota omaa auto joutuu tien kallistuksien mukaan ohjailemaan niin ajo tulee aika raskaaksi jos aurausta on paljon.


Luulis :roll: menevän toisinpäin..
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Easy Rider kirjoitti:
ohjauksesta tulee aika raskas. Ainakin kun tuota omaa auto joutuu tien kallistuksien mukaan ohjailemaan niin ajo tulee aika raskaaksi jos aurausta on paljon.


Luulis :roll: menevän toisinpäin..
Eli aurausta lisäämällä sais ohjauksesta kevyemmän?

Mulla olis joskus 4 milliä aurausta edessä ja meno oli sellaista että koko ajan sai pelätä että mihis päin nyt lähdetään ja ohjausta sai pantata 2 kädellä.
Seuraavana päivänä sitten säädettiin auraus 0,5 edessä ja ohjauksesta tuli tosi kevyt ja meni suoraan ilman vääntämistä.

Tuo minun s202 on ollut kyllä muutenkin yksi riesa saada menemään suoraan etten yhtään ihmettele että tuokin menis päinvastoin kuin muissa mersuissa :lol:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

1) Paino siirtyy maapallolla ajaessa ulkokaarteelle, korrekt? 2) Aurauksella ulkokaarteen hillari on jo kaarteen suuntaan, korrekt? 3) Ohjaus siis kevyempi ja rauhattomampi, korrekt? 4) Ojiin harottavat rattaat hankaa vastaan ohjatessa, korrekt?

1
2
3
4

:?:

:D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Toi esimerkki lappu olikin hyvä lähtökohta pohtia mesen kulmia.
Escortissa sit voi joutua sovelteleen enemmälti ku akselikaan ei oo ihan pirssin omia
Teemutu
Viestit: 53
Liittynyt: 02.9.2007 13:52
Paikkakunta: Vilppula

Viesti Kirjoittaja Teemutu »

Pega kirjoitti:täälä on oikeestaan yks paja mihin vihtii viiä säädettäväks pyöränkulmat
Kerro mullekin missä, en oo vielä löytänyt sellaista :shock:
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

väykyssä oli iha ok ajotuntuma mutta vähän se vikuroi välillä... eipä ihime :D

Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Mitenkäs sergeyllä takarenkaat kuluu kun on 10 mm aurausta takana? Hyvät suhteet rengasvalmistajiin? :lol:
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

niitä menee, oha tuo ohjearvossaan :D
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Sergey kirjoitti:niitä menee, oha tuo ohjearvossaan :D
Niin vaa eihän tuo takapää oo ees ohjeissa :?

Tuo mersun säätäminen on välillä melekosta vääntämistä.

Useimmiten pitää taka-auraukset vääntää alle ohjearvojen että liukkaalla/ heitoissa luikertamien loppuu ja vielä ojan puoli eri arvoon ku tien puoli :pappa:
Camberi on melkein tehokkaampi puolatmisen säätön kuin casteri. Jos aattelee kun moottoripyörää kallistaa niin se kääntyy> näkyy toimivan myös 4-pyöräsen kallisteluissa jos haluaa johonkin päin ohjata :?
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Teemutu kirjoitti:
Pega kirjoitti:täälä on oikeestaan yks paja mihin vihtii viiä säädettäväks pyöränkulmat
Kerro mullekin missä, en oo vielä löytänyt sellaista :shock:
Autohuollolla ite käyttänyt sillon ku sinne on saanu aikoja
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Aki P kirjoitti:
Sergey kirjoitti:niitä menee, oha tuo ohjearvossaan :D
Niin vaa eihän tuo takapää oo ees ohjeissa :?

Tuo mersun säätäminen on välillä melekosta vääntämistä.

Useimmiten pitää taka-auraukset vääntää alle ohjearvojen että liukkaalla/ heitoissa luikertamien loppuu ja vielä ojan puoli eri arvoon ku tien puoli :pappa:
Camberi on melkein tehokkaampi puolatmisen säätön kuin casteri. Jos aattelee kun moottoripyörää kallistaa niin se kääntyy> näkyy toimivan myös 4-pyöräsen kallisteluissa jos haluaa johonkin päin ohjata :?
Mitenkäs vähiin takapään aurauksen uskaltaa säätää ettei kesärenkaista ala kulua sisäkantit?

Kaverin w203 oli takapään auraukset monta vuotta säätämättä madalluksen jälkeen eikä sillä ollut takarenkaiden kulumisen kanssa mitään ongelmia.

Itsellä oli kanssa ennen viime suuntausta 3 milliä harituksella takarenkaat enkä ajossa huomannut mitään outoa paitsi että täys täydellä kuormalla tuli vähän vikuriksi ajaa.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin vetävässä akselissa haritus poistuu eli sisäreunojen kulumisen kanssa ei olis niinkään ongelmaa :roll:
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Mulle tuli ässän etupyörien aurausta säätäessä semmoinen havainto, että ohjaus jäykistyi aurausta lisätessä ja keveni vähentäessä. Sain sen kohdalleen ihan näppituntumalla.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Jospa heittelis tähän pikkasen noita omia mutuiluja noista kulmahommeleista niin saahaan tähän huumoriakin peliin :oops:

Muistelisin ett camper oli ennen vanhaan niin päin ett rengas painottu enemmän ulkosyrjälle ja aurauksen sijaan saattoi olla haritusta, näillä tavoiteltii kevyempää kääntymistä.

caster jos on niin että tolppa kallistuu ylhäältä taaksepäin niin ohjaus keskittäisi paremmin ja kävisi raskaammaksi ja tukivarret sekä tolpa kestäisivät paremmin iskuja. Ainakin noihin ralli eskoihin vedätettiin ko perusteilla tukivarsia eteenpäin kallistuksenvakaajilla.

Vetävillä pyörillä tarvittaisiin hivenen aurausta jos on negatiivinen camper kulma jotta saataisiin pitoa lisää vetoon mutta ei niin paljoa että tekisi rauhattomaksi.

Ett tämmösiä mietteitä nyt näin väsyneenä ja ehken jotain viisaampaa kun saan ensviikolla lainaan kaverilta tekun autotekniikan kirjoja alustan toiminnasta
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Nyt olis laitteet kotonurkissa ja pikkasen jo niitä käpistelinkin. Muuton jees mutta repsikan kulmassa enemmän aurausta ku kuskin puolella.

Sitten taasen yksi hölmö kyssäri, eikös tässä riitä että käänteleen ratin äärialueille ja sit keskelle ratti suoraan ja siihen lukitus? vai pitäskö simpukan keskikohta jotenkin muutenkin varmistaa :oops:
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Aki P kirjoitti:
Sergey kirjoitti:niitä menee, oha tuo ohjearvossaan :D
Niin vaa eihän tuo takapää oo ees ohjeissa :?

Tuo mersun säätäminen on välillä melekosta vääntämistä.

Useimmiten pitää taka-auraukset vääntää alle ohjearvojen että liukkaalla/ heitoissa luikertamien loppuu ja vielä ojan puoli eri arvoon ku tien puoli :pappa:
Camberi on melkein tehokkaampi puolatmisen säätön kuin casteri. Jos aattelee kun moottoripyörää kallistaa niin se kääntyy> näkyy toimivan myös 4-pyöräsen kallisteluissa jos haluaa johonkin päin ohjata :?
Varttitunnissa muutamala kympillä sai eteen auraukset kondikseen kun oli hoppu ja kiire lappiin ryyppäämään. Eteenhän vaihdoin alapallot sekä raidetangon päät ja auto huiteli minne sattuu ja renkaat kuumeni aikalailla. Ei voinut vain lähtee 1500km reissulle ilman. Aikoja ei ollut missään oululaisella liikkeellä 1 päivän varoajalla, mutta sain tingattua Point-s:lta etuakselin säädön "vuorojen" väliin 8)

Point-s oulu, mainio palvelu!
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Simpukalla pitäs olla kohdistusmerkit, voi myös mitata että raidetangon keskiosa on keskellä kun ratti on suorassa ja vastoinpäin ja että kuulamutteri kääntyy yhtä paljon suuntaansa.

Kerran tuli säätöön Mustangi johon oli asennettu kotilo-ohojauksen sijaan hammastanko. Ensin piti keskittää hammastangon runko-/putkiosa aisoihin, sitten tanko, hakea ratilta ja hammastangolta lähimmäks osuvat poorit (eri pooritus), että ratti istuu liki suoraan ja kääntää se asteen osa että se on suorassa. Sitten vasta haettiin eturattaat asentoonsa. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Jeps kattelempa noin sit keskityksen varoiks viikoloppuna, meni jonkun verran uusiin osaa alustassa vieläkin ni hyvä sit testata toi suuntauskin siin samalla
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”