Korealaiset eivät ainaakaan jääneet sen enempää ihmettelemään vaan Kialta tulee jo liukuhihnanpäästä polttokennoautoja. Ensimmäinen on rekisteröity nyt suomeenkin -->
http://www.iltalehti.fi/autot/2014012017951188_au.shtml
Minulla ei ole mitään kontakteja kyseiseen projektiin, joten rohkenen linkittää tietoa tähän Woikosken tankkausasemasta -->
http://www.woikoski.fi/default.asp?viewID=238
Päästöjä nolla -Woikosken vedyn tankkausasema ja vetyauto startattiin käyntiin
Woikosken uusin innovaatio, vedyn tankkausasema ja Hyundain vetyauto esiteltiin yleisölle ja medialle Voikoskella 23.1. Woikosken tankkausasemaa testataan Suomen ensimmäiseen Hyundain ix35 polttokennovetyautoon, joka kulkee rekisterinumerolla WOI-1. Vedyn etu polttoaineena on sen päästöttömyys. Se mahdollistaa CO2-päästöjen pienentämisen laajalti koko ajoneuvoteollisuudessa. Lisäksi vetyajoneuvo kulkee lähes äänettömästi, jolloin myös melusaaste vähenee.
Vedyn tankkausasemalla on tarkoitus päästä maailmanlaajuisille tankkausasemamarkkinoille. Vety täytetään ajoneuvoon joko 350 tai 700 barin paineella. Muutamia minuutteja kestävällä täytöllä auto kulkee noin 600 km. Tankkausasema rakentuu kolmesta pääosasta: komprimointiyksiköstä, puskurivarastosta ja annosteluyksiköstä. Vety tuodaan tankkausasemalle joko muualta tuotantolaitoksilta tai valmistetaan paikan päällä. Vetyä valmistetaan vedestä elektrolyysillä, höyryreformoimalla sitä maakaasusta tai biokaasusta tai hyödyntämällä esim. kemianteollisuuden eri prosesseista sivutuotteena syntyvää vetyä.
Vety ei ole Woikoskelle uusi asia, vaan sillä on vedyn tuotannosta jo 101 vuoden kokemus. Vedyn käyttö auton polttoaineena ymmärrettiin jo 1930-luvulla, kun Voikosken teillä kulki vedyn voimalla Packard vuosimallia 1927.
Woikoski näkee vedyn tuotantoon ja käyttöön liittyvissä tekniikoissa suuren liiketoimintapotentiaalin ja investoi niihin voimakkaasti. Vetyauto ja vedyn tankkausasema ovat vain osa yhtiön vetyyn kohdistuvista investoinneista. Kesällä 2014 valmistuu Kokkolan suurteollisuusalueelle uusi vetytehdas, ja samalla otetaan käyttöön nykyaikaiset komposiittitekniikkaan perustuvat vedyn kuljetusyksiköt. Vetytekniikan uskotaan levittäytyvän jatkossa myös energiapuolelle ja tarjoavan vihreän varastointivaihtoehdon sähkölle.
Woikoski tekee yhteistyötä Tekesin, Lappeenrannan Teknillisen Ylipopiston sekä VTT:n kanssa, jonka kautta yhteistyökanava on auki myös maailman johtavaan vetytutkimusyliopistoon Fukuokaan Japanissa.