Tuulilasin juttu autojen kestävyydestä
Tuulilasin juttu autojen kestävyydestä
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Erittäin asiallisen oloinen juttu ja samoihin arvioihin törmää myös tällä foorumilla esimerkiksi automaattivaihteiston öljynvaihto 60 000 tkm välein vaikka merkittävät autonvalmistajat ovat sitä mieltä että ne kestävät auton eliniän.
Jutussa myös todetaan että nykyiset autot ovat huomattavasti kestävämpiä perustekniikan osalta verrattuna 20 vuotta sitten valmistettuihin autoihin. Tämän olen itsekin todennut omassa autoiluhistoriassa, joka ylettyy yli 20 vuoden taakse.
Jutussa myös todetaan että nykyiset autot ovat huomattavasti kestävämpiä perustekniikan osalta verrattuna 20 vuotta sitten valmistettuihin autoihin. Tämän olen itsekin todennut omassa autoiluhistoriassa, joka ylettyy yli 20 vuoden taakse.
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Laine ei oo tarpeeks vanha että muistais kun uusiakin autoja korjattiin parhaimmillaan joka päivä jostakin kohtaa vähäsen että toimi, ja se oli iha OK
Itteki olin aika penska siihe aikaan, mutta 80 lukua jo ja muistan kun isä korjasi taunusta ja Ladaa
ELävästi mistan kun isä kehui W123 mersua kun sitä ei tarvi "koskaan" huoltaa että se vaa toimii ja toimii. ja kyseessä oli siis alle 5v vanha taunus ja uusi Lada sekä 6v vanha 300D.


I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Ainii nyt verrattii jotain a-fordia uusiin autoihin... mutta jos esimerkkinä otetaan vaikka perus mersut w124 ja vaikka w211 ni jumalauta perustekniikkaa alustan osaa ja suuttimia ym menee ku leipää verrattuna vanhoihin. Taikka joku m271 motin huono jakopää vrt. M102. Olihan m102 motissaki huonoa matskua nokassa, mutta siihen saatiin parannusta jossakin vuodessa, toista nykyaikana. Kestäähän ne 100tkm...ehkä...
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Lehtijutussa puhuttiin varmaan yleisesti kaikista autoista, ja niin minäkin tein.
Oli tuolla lehtijutun äijällä varmaan paljon kokemuksia mersuista kun puhui juuri tuosta 60tkm öljynvaihdosta automaattilaatikkoon ja myös kierrosten pitämisestä maantieajossa, että ei egr tukkeudu.
Oli miten oli niin ainakin minulla on pääsääntöisesti ollut uudemmat autot edellisiä kestävämpiä kun otetaan tuo yli kahdenkymmenen vuoden perioodi huomioon ja vielä sen verran sanon että varsinaisesti uusia autoja ei minulla ole koskaan ollut vaan kaikilla on minulle tulessa ajettu jo useita satoja tuhansia kilometrejä-
Oli tuolla lehtijutun äijällä varmaan paljon kokemuksia mersuista kun puhui juuri tuosta 60tkm öljynvaihdosta automaattilaatikkoon ja myös kierrosten pitämisestä maantieajossa, että ei egr tukkeudu.
Oli miten oli niin ainakin minulla on pääsääntöisesti ollut uudemmat autot edellisiä kestävämpiä kun otetaan tuo yli kahdenkymmenen vuoden perioodi huomioon ja vielä sen verran sanon että varsinaisesti uusia autoja ei minulla ole koskaan ollut vaan kaikilla on minulle tulessa ajettu jo useita satoja tuhansia kilometrejä-
200D:llä meni miljoona rikki alkuperäisellä kytkimellä, eikä siitä kyllä konettakaan avattu”Sitä vastoin polttimoiden, akkujen, sytytystulppien, pyyhkimensulkien tai myös iskunvaimentimien kaltaiset kulutusosat kestävät moderneissa autoissa paljon pidempään kuin aiemmin. Ajotavasta riippuen jarrupalat pitää vaihtaa 80 000 kilometrin ja kytkin vasta noin 150 000 kilometrin jälkeen”,

Kaksi yli miljoonan ajettua yksilöä on tähän mennessä ollut, Ensimmäinen myytiin eteenpäin ja toinen on itsellä ajossa edelleen. Uskaltaa lähteä milloin vain - mihin vain.
Kolmaskin lähentelee miljoonaa kovaa vauhtia, 880tkm mittarissa ja eiköhän tuollakin miljoona rikota jos ei mitään katastrofia käy

Monennäköisillä romuilla on tullut ajeltua, mutta kaikkein vähimmällä remontilla on selvinnyt satalankkujen kanssa vaikka ovat eniten ajettuja.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Uudet autot kestävät paljon kilometrejä, mutta eivät aikaa. Ja tämä ei ole (vain) minun mielipiteeni vaan olen sen kuullut, useankin kerran. Jäi myös mieleen eräs uutinen jonka kuulin taannoin radiosta, siinä väitettiin että japanilaiset autot tehdään kestämään n. 6 vuotta nykyään, voi hyvin pitkälti pitää paikkansakin. Varmaan aika harva, jos yksikään, tänä vuonna tehty auto olisi ajossa 25 vuoden päästä. Tosin eihän silloin varmaan ole enää öljyäkään, eikä sitä ainakaan saa polttaa kun siitä tulee päästöjä.
- klonksvaagen
- Viestit: 212
- Liittynyt: 27.12.2011 21:28
- Paikkakunta: Punaraja
Saksmannihan laittaa yli kolmivuotiaat romuttamolle ja ovat varmaan laskeneet, että kestää joutomaatti öljyjä vaihtamatta sen aikaaErittäin asiallisen oloinen juttu ja samoihin arvioihin törmää myös tällä foorumilla esimerkiksi automaattivaihteiston öljynvaihto 60 000 tkm välein vaikka merkittävät autonvalmistajat ovat sitä mieltä että ne kestävät auton eliniän.

Samainen pätee varmasti myös muihin valmistajiin maantieteellisestä sijainnista huolimatta.
Tällainen meikäläinen saapi sen saman auton, johon ei "ylimääräisiä" huoltoja ole tehty, toistasataa rullattuna vähintään viisi vuotta vanhana ja laatikko porsii, "se on paska auto"

Onhansitäottiatuota kuitenkin tekniikka kehittynyt. Muistelen, jotta joskus seitsemänkymmenluvun alkupuolella, kävi "tekniikan maailman" kestotestattava kansiremontissa ja se niinsanotusti kuului asiaan

Hyvä juttu! Pitäs vaan Suomessakin päästä tuohon. Jos Mersu lupaa auton kestävän 200tkm niin se on ok.
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Oman autoilu-uran alku oli vuoden 1980 marraskuussa. Väittäisin, että silloin tavallisen kansan autoissa konerempan aika alkoi olla lähellä, kun mittariin tuli 100 000 km eli mitari meni ekan kerran ympäri. Samoihin aikoihin alkoi vaihdelaatikossa muhia rahan menoa.
Nykyisin tuolla kilometrimäärällä ei ole lopussa edes ranskalainen auto. Perustekniikalla ymmärrän korin, voimalinjan ja pysäytysvehkeet. Se on totta, että sähkö- elektroniikkavikoja näissä uusissa on enemmän ja syy lienee se, ettei sellaista paljoa noissa 1970-luvun vehkeissä ollut.
Oma näppituntuma on, että kokonaisuutena kestävimpiä vehkeitä tehtiin ehkä 1980-luvun lopussa ja 1990-luvun alussa, koska silloin sähkövehkeet oli vielä vähissä. Sen jälkeen tuli myös kehiin ajatus toivottavasta käyttöiästä, joka ajateltiin varmaan jonnekin korkeintaan kymmenen vuoden paikkeille. Monella merkittävällä markkina-alueella riittä siihen 100 000 mailia eli 160 000 km. Suomessa se on vasta auton alkumatka.
Nykyisin tuolla kilometrimäärällä ei ole lopussa edes ranskalainen auto. Perustekniikalla ymmärrän korin, voimalinjan ja pysäytysvehkeet. Se on totta, että sähkö- elektroniikkavikoja näissä uusissa on enemmän ja syy lienee se, ettei sellaista paljoa noissa 1970-luvun vehkeissä ollut.
Oma näppituntuma on, että kokonaisuutena kestävimpiä vehkeitä tehtiin ehkä 1980-luvun lopussa ja 1990-luvun alussa, koska silloin sähkövehkeet oli vielä vähissä. Sen jälkeen tuli myös kehiin ajatus toivottavasta käyttöiästä, joka ajateltiin varmaan jonnekin korkeintaan kymmenen vuoden paikkeille. Monella merkittävällä markkina-alueella riittä siihen 100 000 mailia eli 160 000 km. Suomessa se on vasta auton alkumatka.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Kaveri laitteli mun mesen "flektin" boxia ja kehu vaan ett tehty huonoilla komponenteilla, siis kyse siitä kuskin lokarissa olevasta alumiini mötikästä.Meissenkeri kirjoitti:Miten perustelet tuota tarkoituksella tehtyä heikkoa elektroniikkaa?Pega kirjoitti:Ja elektroniikasta on tehty tarkoituksella heikkoa
Kaveri tekee tukiaseman virtalähteiden ja sairaala laitteiden huoltoja ammatikseen ja tykkäs ett käsittämätöntä millä komponenteilla kasattu noi matolootat
Tässä on varmaan kysymys siitä, että kun komponentteja tarvitaan paljon, pienikin hinnanalennus on merkittävä kokonaisuudelle. Silloin tilataan esim. 10 vuotta standardinomaisesti kestäviä komponentteja. Osa niistä hajoaa sitten ennen aikojaan. Ja ajallaan hajoavatkin ovat suomalaisen mersumiehen mielestä huonoja, koska niitä menee useampi kierros autoa kohden.
Samaan aikaan olisi jonkinlaisella lisäpanostuksella saatavissa kauemmin kestäviä osia. Valmistajan lompakko ei kuitenkaan pidä järjevänä, että osat kestävät periaatteessa kaksi kertaa käyttöiän. Se on ns. turhaa rahan menoa.
Samaan aikaan olisi jonkinlaisella lisäpanostuksella saatavissa kauemmin kestäviä osia. Valmistajan lompakko ei kuitenkaan pidä järjevänä, että osat kestävät periaatteessa kaksi kertaa käyttöiän. Se on ns. turhaa rahan menoa.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Minä kyllä rohkenen olla toista mieltä. Vaikka laiterikkoja silloi tällöin tulee, kestää autojen elektroniikka uskomattoman hyvin kun ottaa huomioon, että minkälaista suola-, öljy- ja saastekylpyä niille annetaan +40c - -40c lämpötiloissa ja vielä kova tärinä päälle.Pega kirjoitti:Kaveri laitteli mun mesen "flektin" boxia ja kehu vaan ett tehty huonoilla komponenteilla, siis kyse siitä kuskin lokarissa olevasta alumiini mötikästä.Meissenkeri kirjoitti:Miten perustelet tuota tarkoituksella tehtyä heikkoa elektroniikkaa?Pega kirjoitti:Ja elektroniikasta on tehty tarkoituksella heikkoa
Kaveri tekee tukiaseman virtalähteiden ja sairaala laitteiden huoltoja ammatikseen ja tykkäs ett käsittämätöntä millä komponenteilla kasattu noi matolootat
Kaveri tekemät tukiasemankomponentit autoon laitettuna olisivat oikosulussa ensimmäisessä suolaloskakelissä.
2000-luvun alkupuoliskon elektroniikkakomponentit mersuissa olivat kyllä luokatonta tekoa, w220 ja alkuvuosien w211 pahimpina. Tuttavapiirissä oli paljon 211 malleja ja vikoja oli lähes viikoittain. Sittemmin tainnut laatu jonkin verran parantua, oli varmaan tullut palautetta melko paljon.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Noo ei niitä tukiasemakomponentteja eikä sairaala laitteiden osia meseenkään laitettu mutt jotain militantti komponenteiksi kutsuttuja laitto. Koitetaas jompi kumpi muistaa vuoden vaihteen jälkeen ett pyydän tarkempaa selvitystä moiseen kaverilta. Moitti vaan osia huonolaatusiks versus työkone ja militantti komponentteihin
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Olisi mukava tosiaan saada lisätietoa tuosta komponenttien laatuasiasta. Itse olen sitä mieltä että autoissa käytetään ns. standardilaadun mukaisia komponenttejä. Ainakin sairaalalaitteissa käytetään High Quality-komponentteja ja ehkäpä tukiasemissa jotakin siltä väliltä.Pega kirjoitti:Noo ei niitä tukiasemakomponentteja eikä sairaala laitteiden osia meseenkään laitettu mutt jotain militantti komponenteiksi kutsuttuja laitto. Koitetaas jompi kumpi muistaa vuoden vaihteen jälkeen ett pyydän tarkempaa selvitystä moiseen kaverilta. Moitti vaan osia huonolaatusiks versus työkone ja militantti komponentteihin
Se ei kuitenkaan ole mielestäni oleellinen asia silloin kun kyseessä on auto ja autolle tyypilliset käyttöolosuhteet. Paljon suurempi merkitys on sillä että miten komponentit on suojattu, miten läpiviennit ja kaapeloinnit on toteutettu ja miten on ajateltu lämpötilan hallinta. Tämän autotehtaat osaavat hyvin.
Eldoradonkaan jutulle en osaa antaa minkäänlaista painoarvoa, kun mitään erittelyä ongelmista ei ole.
En minä niitä vikoja enää ulkoa muista, toistakymmentä vuotta alkaa olla jo aikaa niistä 211 alkuajoista. Sattuu vain olemaan tuttavapiirissä paljon ammattiautoilijoita. Muistan kyllä hyvin sen v*tutuksen määrän mikä kavereilla oli kun milloin mikäkin vikavalo ja visit workshop paloi mittaristossa kun autolla olis pitänyt tienata elantoa. Kuten mainitsin niin asiaan ilmeisesti kiinnitettiin huomiota kun sittemmin laatu ainakin osittain parani elektroniikan suhteen. Mutta niitä bokseja kyllä vaihdeltiin ja paljon. Mutta ei kai sitä olisi enää pitänyt ihmetellä siinä vaiheessa kun väykyt ja niiden ongelmat oli jo edellisessä vaiheessa koettu. Aika moni muuten vaihtoi työkaluaan toiseen merkkiin tuolloin 2000 luvun puolivälin paikkeilla.Meissenkeri kirjoitti: Eldoradonkaan jutulle en osaa antaa minkäänlaista painoarvoa, kun mitään erittelyä ongelmista ei ole.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Varmaan noin on ollut jossakin vaiheessa. Tämän topikin alkuna olevassa lehtijutussa kerrottiin että nykyautot ovat kestävämpiä ja luetettavampia kuin vanhemmat autot. Mielestäni näin on.Eldorado kirjoitti:En minä niitä vikoja enää ulkoa muista, toistakymmentä vuotta alkaa olla jo aikaa niistä 211 alkuajoista. Sattuu vain olemaan tuttavapiirissä paljon ammattiautoilijoita. Muistan kyllä hyvin sen v*tutuksen määrän mikä kavereilla oli kun milloin mikäkin vikavalo ja visit workshop paloi mittaristossa kun autolla olis pitänyt tienata elantoa. Kuten mainitsin niin asiaan ilmeisesti kiinnitettiin huomiota kun sittemmin laatu ainakin osittain parani elektroniikan suhteen. Mutta niitä bokseja kyllä vaihdeltiin ja paljon. Mutta ei kai sitä olisi enää pitänyt ihmetellä siinä vaiheessa kun väykyt ja niiden ongelmat oli jo edellisessä vaiheessa koettu. Aika moni muuten vaihtoi työkaluaan toiseen merkkiin tuolloin 2000 luvun puolivälin paikkeilla.Meissenkeri kirjoitti: Eldoradonkaan jutulle en osaa antaa minkäänlaista painoarvoa, kun mitään erittelyä ongelmista ei ole.
Uskoisin myös että mersu on reagoinut noihin ongelmiin edes jonkinlaisella kohtuullisella ajanjaksolla koska mersujen osuus takseista on edelleen vahva. Sensijaan bemareita ja volvoja ei enää takseissa käytetä ja siihenkin on syy siinä että ilmenneisiin ongelmiin ei ole reagoitu millään tavalla.
Tämä on se toinen puoli asiassa, nyt auto ilmottelee jo hyvissä ajoin monesta semmosesta mikä ennen ilmeni vasta jonkun hajoamisena, enkä väitä että nää hajoilis liian usein vaan kerroin 20v erilaisia elektroniikka laitteita valmistaneen ja korjanneen näkemyksen ja mielelläni kirjoitan tänne ammattilaisen perustelut väitteelle, foorumilla on todennäköisesti monia jotka ymmärtävät asian minua paremmindealer kirjoitti:Onhan siinä tottumista kuskilla kun auto osaa kertoa esim. hieman alhaisesta jännitteestä....milloin mikäkin vikavalo ja visit workshop paloi mittaristossa kun autolla olis pitänyt tienata elantoa
Kokemusta neljästä CAN-väyläautosta, S70 / -99, V70 / -00, S80 / -04 ja S204 / -08.
S70 ja V70 lähes viattomia elektroniikan suhteen niiden muutaman vuoden ja vajaan 100.000 km ajalla, mistä on kokemuksia. V70 havaintoja 174 tkm alkaen ja S70 292 tkm alkaen. V70:n kaasuläppäkotelo kiukutteli pahaenteisesti, mutta softapäivitys ja puhdistus korjasivat ongelman ja korjaus on näyttänyt seuraavallakin omistajalla kestävän jo kolme vuotta.
Uutena ostettu S80 on sytyttänyt moottorin vikavalon pari kertaa / 200.000 km. Ei mitään isoa, vaan ensimmäisen facelift vuosikerran softaversioita on päivitetty vähemmän tiukoille hälytysrajoille. Yksi väärä hälytys ja yksi euron hintaisen alipaineletkun ilmavuoto.
Cee on käynyt kahdesti vikavalon vuoksi Veholla, ensimmäisellä kerralla oli oikea hälytys todellisesta viasta, ahtopaineputki halki ja vuoti. Toinen hälytys aivan Volvon tapaan, uuden korimallin eka vuosikerta ja kilometrien kertyessä alkaa tulla turhia hälytyksiä. Korjauksena muutaman kontrollerin SW-version päivitys vähemmän hermoheikoille hälytysrajoille.
Minulle on siis sattunut kahden tyyppisiä kontrollerin ilmoittamia vikoja:
- todellinen vika, jota Taunuksen kuski ei olisi edes huomannut, vaan jatkanut ajamista ontuvaa käyntiä ja suurta kulutusta ihmetellen
- hälytysjärjestelmän vika, etenkin ensimmäisessä vuosimallissa ennen kuin hälytysrajat on käytännössä kalibroitu.
Minusta uudetkin autot ovat ihan hyviä vehkeitä. Mutta koska saman teknisen periaatteen voi toteuttaa hyvin tai huonosti, kannattaa antaa muiden ajaa muutaman yksilön ainakin puoleen miljoonaan saakka ensin.
S70 ja V70 lähes viattomia elektroniikan suhteen niiden muutaman vuoden ja vajaan 100.000 km ajalla, mistä on kokemuksia. V70 havaintoja 174 tkm alkaen ja S70 292 tkm alkaen. V70:n kaasuläppäkotelo kiukutteli pahaenteisesti, mutta softapäivitys ja puhdistus korjasivat ongelman ja korjaus on näyttänyt seuraavallakin omistajalla kestävän jo kolme vuotta.
Uutena ostettu S80 on sytyttänyt moottorin vikavalon pari kertaa / 200.000 km. Ei mitään isoa, vaan ensimmäisen facelift vuosikerran softaversioita on päivitetty vähemmän tiukoille hälytysrajoille. Yksi väärä hälytys ja yksi euron hintaisen alipaineletkun ilmavuoto.
Cee on käynyt kahdesti vikavalon vuoksi Veholla, ensimmäisellä kerralla oli oikea hälytys todellisesta viasta, ahtopaineputki halki ja vuoti. Toinen hälytys aivan Volvon tapaan, uuden korimallin eka vuosikerta ja kilometrien kertyessä alkaa tulla turhia hälytyksiä. Korjauksena muutaman kontrollerin SW-version päivitys vähemmän hermoheikoille hälytysrajoille.
Minulle on siis sattunut kahden tyyppisiä kontrollerin ilmoittamia vikoja:
- todellinen vika, jota Taunuksen kuski ei olisi edes huomannut, vaan jatkanut ajamista ontuvaa käyntiä ja suurta kulutusta ihmetellen
- hälytysjärjestelmän vika, etenkin ensimmäisessä vuosimallissa ennen kuin hälytysrajat on käytännössä kalibroitu.
Minusta uudetkin autot ovat ihan hyviä vehkeitä. Mutta koska saman teknisen periaatteen voi toteuttaa hyvin tai huonosti, kannattaa antaa muiden ajaa muutaman yksilön ainakin puoleen miljoonaan saakka ensin.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.