Autot ennen ja nyt.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Autot ennen ja nyt.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pukki (MH) toi tänä jouluna yllättäen autoalan tietoteoksen, jota olen jo jonkinverran selaillut.

Yrjö Weilin AUTO - KIRJA.

Olen usein ajatellut, että ennen autonasentajan työ oli helppoa, kun autot olivat niin yksinkertaisia kapistuksia.

Tätä kirjaa selaillessa mieli on osittain muuttunut; eihän noista yksinkertaisista autoista ymmärrä yhtikäs mitään. :shock:

Tässä aluksi otteita kirjasta:

- Sytytyksestä:

"Tässä on magneeton jakotaulun ruuviin vasemmalla ja edelleen tulppiin sekundäärikäämin ulkopään ollessa tämän kanssa yhteydessä ja sisäpään maan kanssa. Tähän yliheittäjään ovat korkeajännitysruuvit vasemmalla ja oikealla yhdistetyt. Yliheittäjää liikutetaan kahvasta käsin"

- Valoista:

"Jos vaunussa on sähkökäyntiinpanolaite, on siinä myös akkumulaattori, josta saadaan tarpeeksi virtaa tähän tarkoitukseen. Kaasua saadaan joko käyttämällä tavallista karbiidilaitetta tai kaasuakkumulaattoreita."

- Yleisiä ohjeita:

"Kun vaunu on vajassa, on sen alle pyörien väliin pantava pelti, jonka ulkoreunat on käännetty ylöspäin. Tähän saa valua liika öljy. Kumit eivät nimittäin saa koskaan seistä öljyisellä paikalla"

- Nykypäivää:

"Edellisen neuvon ohje voidaan toteuttaa nyös kuten se on Mercedes - Benz 200 D - merkkisissä vaunuissa hoidettu ; moottorin ja vaihteiston alla on auton pohjaan kiinnitetty muovikaukalot jotka keräävät liian öljyn."

Kiitoksia vielä tässä julkisesti pukille, mahtaapi olla juuri se ainoa oikea joka tälläkin forumilla on kirjoitellut... :roll:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Luulisin pukin ajatelleen että dealerkaan ei suinkaan tiedä vielä kaikkea autoista, pikku lisäevästys on aina tarpeen. 8) "Kumipään" :roll: kirjoituksen kohta "nykypäivää" huvitti erityisesti. :lol:

On ne olleet muuten varmaan ainakin yhtä ihmemiehiä tuon aikaiset autonasentajat kuin nämä nykyisetkin, tietoa ja taitoa on tarvittu ennenvanhaankin. :shock: Mistäs varaosat? KL-kyläsepältäkö? :D
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Ha-haa. :twisted: J.T.S:n iiso nenä haistaa palaneen käryä. Foorumin JOULUPUKKI taisi "kärräyttöö" ite ihtensä... :lol:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10821
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Vastaava kirja on varmaan alfamerilta löytyvä Traktori kirja... Pitänee varmaan tilata näin jälkikäteen...
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pappi, varmista sitte että se on painettu noin vuonna 1924 ettet saa mitään nykyroskaa. :roll:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10821
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tuossapa on speksit...

Olli J. Ojanen
Kotimaiset traktorit - Kullervolla käyntiin, Valmetilla kärkeen
Tuotenro: S120
ISBN: 9525089657
Kieli: suomi
Hinta: 24,3 e
Saatavuus: aina varastossa, toimitus 3-4 päivää

Tämä kirja kertoo suomalaisesta traktorihistoriasta. Suomessa on valmistettu monta traktorimerkkiä: Kullervo, Vaasa, Atom, Ideal, Takra sekä Valmet.
Näiden lisäksi kätevät rakentajat ovat tehneet lukemattomia omavalmisteita. Monet kotimaiset traktorimallit ovat edustaneet teknisesti aikansa maailman huippua ja olleet lajissaan ensimmäisiä maailmassa.
Hanki nyt kunnioitettava yleissivistys kotimaisesta konehistoriasta Olli J. Ojasen mukaansa tempaavan tekstin parissa.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Hienoja skannauksia vanhasta autokirjasta sekä myös vanhoja mainoksia:
http://www.sci.fi/~oh2bio/automobiilimuseo/

Lisäsin linkin myös tuonne on topic -osion autolinkkiviestiin.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Automobiili on sellainen omalla voimakoneellaan varustettu nelipyöräinen kulkuneuvo, joka kulkureittinään käyttää tavallisia katuja ja teitä samalla itse kantaen kuljetettavat henkilöt tai kuorman, joko kokonaan tai osittain.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”