W123 ja W124 Dieselit talvella ja muutenkin

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Karpovs
Viestit: 15
Liittynyt: 09.12.2012 22:49

Viesti Kirjoittaja Karpovs »

Mutta tottakai se vuoto muuallekkin päin mahdollinen? Meinaan palotilaan jne.


Kuinkas yleisiä on mittariongelmat esim öljynpainemittarin satunnainen heittelehtiminen tai bensamittarin?


Niin ja paljos sen nyt kuuluu ajon jälkeen sihahtaa kun korkin avaa? Tää ois ykköskysymyksiä vrt oma kokemushistoria.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Omat kokemukset kannentiivistevioista:
(huom. rajoittuu vain omista autoistani kertyneisiin kokemuksiin, ei mikään absoluuttinen totuus)

Bensakoneissa alkaa tiiviste vuotamaan öljytilasta jäähdytysnesteen puolelle, ja toisaalta ulospäin sotkien moottorin kylkeä nimenomaan pakosarjan puolelta.

Dieselkoneisissa taas on tullut vastaan sellaista että öljyä vuotaa ilmeisesti johonkin paluukanavaan, aiheuttaen nostajien nakutusta pienillä kierroksilla kun paine/virtaus ei riitä.

Nämä myös ovat vuotaneet pakosarjan puolelta ulospäin.

Mutta kuten sanoin, otanta on hyvin pieni ja analysoijakin vähän mitä sattuu :wink:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Niin, ja kun täällä päristeltiin partoja noista om61X moottoreista :idea:

Tuo allekirjoituksen V123 on alkuperäisellä moottorillaan ja takana on raakasti yli miljoona kilometriä :wink:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Karpovs kirjoitti:
Jos ei moniventtiilitekniikkaa lasketa niin onko noissa viimisimmissä 90-luvun w124sissa mitään muutoksia teknisesti vanhempiin nähden?
No ens alakuun tuli mieleen pari muutosta.

Esikammiot ja suuttimet on vaihtuneet ~89 Uudemmilla osilla käynti on siistimpää.
Syöttöpumpun nokka-akseli on muuttunut jyrkemmälle nostolle nopeamman ruiskutuksen aikaansaamiseksi, samassa rytäkässä on moottoreiden tehot nousseet muutaman hevosvoiman.

Ja toki pakokaasunkierrätys on tullut.
Turbokoneissa hukkaportin ohjaus on muuttunut ylipaineesta alipainetoimiseksi, ja "tietokoneen" ohjaamaksi.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29285
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sattuipa Veikko käymään osien ostossa niin haastattelin samalla aiheesta 123 dieselkoneiden kestävyys.

Meinaili ettei suinkaan kaikki ole kuluneet väljiksi tai muuten rikkoutuneet muutaman sadan tuhannen kilometrin ajolla vaan eniten ajettu avaamaton jonka hän tietää on noin 750tkm mennyt, suurin remontti siinä ollut kk-laakerien vaihto. KK-laakereita on noihin kuulemma jouduttu vaihtamaan kuten uudempiinkin.
Välijistymistä on ollut aiemmin kuin uudemmissa koneissa, no se tiedettiin jo täälläkin.
Kansista kyselin että niitä ei kai ole mennyt, sanoi että no meni niitä kyllä. En ehtinyt tarkentaa mikä tuli ongelmaksi niiden osalta.
Yleensä ottaen todettiin että hyvin kestävä moottori verraten aikalaisiinsa, miksei moneen uudempaankin.

Erehdyin kysymään onko Veikko koskaan turbottanut 123 dieseliä; kuulemma ei mutta 115-koppaisen oli aikoinaan, oman autonsa.
Sitten oli pitänyt ajaa kilpaa ja männät menneet halki.

Nämä :roll: on muistikuvia tämänpäiväisestä keskustelusta, ei sanasta sanaan, eikä näitä kannata muistella vuosikausia että "silloin kirjoitit niin ja niin", enkä vastaa siitä että olen ymmärtänyt Veikon puheet juuri oikein :roll: eikä alussa mainittu 750tkm tarkoita että jokaisella vastaavalla moottorilla pääsee juuri sen matkaa, tai että ei pääse, tai yleensäkään yhtään mitään :idea:
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Mullahan on perimätiedon mukaan avaamaton yli 750tkm ajettu 200D. Edellinen omistaja osti tuon alle 200tkm ajettuna ja ajeli reilut puolisen milliä sillä. Se meinas että asiaan on varmaan vaikuttanut se, että se on aina pyrkinyt käyttämään parasta mahdollista öljyä.
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

EX-200d:llä oli ajettu Miljoonakaksitoistatuhatta täältä lähtiessä, ja kone oli koskematon. Kansipahvi ja KK-laakerit alkuperäiset, ja alipainepumppukin sitä vanhempaa mallia ja alkuperäinen :D Laatikko, kytkin ja peräkin olivat alkuperäisiä, eikä voimansiirto edes huutanut vielä. Oli talossa reilun puolenmiljoonan kilometrin ajan, ja aikaisempikin historia oli tiedossa, oli tutulla melko pitkään.

Poonuskuva miljoonan rullatusta 200D:stä :D
Kuva

Pohjaltaan oli kova, mutta pintaruostetta alkoi jo olla :?


Tuolla vedettiin myös asuntovaunua ja kaikkea muuta mahdollista. Monen talven ajan joutui laittamaan lämmittämättä käyntiin kelillä kuin kelillä, kun lämmitysmahdollisuutta ei ollut. Lähti vielä yli -30 asteen pakkasella ilman roikkaa.


Tuo oli äärimmäisen luja yksilö.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Hulk
Viestit: 79
Liittynyt: 15.10.2006 21:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Hulk »

hei, toi hannun mese on nyt mulla! mielenkiintoista kuulla historiaa, kerro toki lisää. yritin sitä jossain vaiheessa kaupitellakin, mutta ei kelvannu ees mustalaisille :D

nyt taulussa on jotain 1061000 ja eteenpäin mennään.

leimallakin käytin, ei mitään vakavaa. alapalloa ja käsijarrua.

ei kyllä ole enää noin hyvännäköinen :D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29285
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eikös siitä vuoden päivät ole kun Hannu myi mersun pois ja näyttää että 50000 kilometriä tullut lisää mittariin ?
Nämä liikkuu vielä toisella miljoonallakin eikä makaa korjaamolla 8)
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

...
Viimeksi muokannut eseestie, 04.1.2013 18:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
-jorkki-
joka ecua sorkki
Viestit: 700
Liittynyt: 20.5.2006 23:35
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

eseestie kirjoitti:
dealer kirjoitti:Nämä liikkuu vielä toisella miljoonallakin eikä makaa korjaamolla 8)
Toisin kun cdi vehkeet.
Molemmat liikkuvat, jos on pidetty huolta. Ei pitkästi toista miljoonaa ajettu 211 maannut korjaamolla, vaan oli päivittäin tuottavassa ajossa.

Onko eseestiellä kokemuksia korjaamolla makaavista paljon ajetuista cdi vehkeistä?
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

...
Viimeksi muokannut eseestie, 04.1.2013 18:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

eseestie kirjoitti:
-jorkki- kirjoitti:Onko eseestiellä kokemuksia korjaamolla makaavista paljon ajetuista cdi vehkeistä?
Ei onneksi. Lukemani perusteella cdi vehkeet on mielestäni vikaherkempiä.
Ehkä vähän turhaa hommaa huudella puskista jos kokemukset perustuu nettikeskustelujen lukemiseen.
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Hulk kirjoitti:hei, toi hannun mese on nyt mulla! mielenkiintoista kuulla historiaa, kerro toki lisää. yritin sitä jossain vaiheessa kaupitellakin, mutta ei kelvannu ees mustalaisille :D

nyt taulussa on jotain 1061000 ja eteenpäin mennään.

leimallakin käytin, ei mitään vakavaa. alapalloa ja käsijarrua.

ei kyllä ole enää noin hyvännäköinen :D
Mukava kuulla että ORK- palvelee edelleen hyvin :D

Avaahan oma topikki, olisi mukava seurata mitä sille kuuluu ;)

Huomasinkin tuon nettiautossa, "lammas suden vaatteissa " :kuningasajatus:

Mitähän siitä osaisi kertoa....
Se on vanha taksi. :idea: Toinen kuskinpenkki siinä on menossa, ja varmaankin neljännet Tammer-päälliset, kuluivat aina puhki :D

Alapallot laitettiin jossain 600tkm paikkeilla, hyvinhän nuo sitten kestivät. Takajarrut on uusittu 3-4 vuotta sitten.

Se on ylimaalattu kertaalleen vuonna -02 tjsp. Ei tullut hyvä vaikka oli oikea automaalaamo, maalipinta on todella pehmyt ja kiveniskut menevät helposti peltiin asti. Pysyi muutaman vuoden siistinä ja sitten niitä pintakukkia alkoi ilmestyä. Konepellin laita ja ovien alalaidat kukkivat jo täältä lähtiessä.



Tuossapa kuva kun tuli nollat tauluun
Kuva


Perä- ja laatikkoöljyt vaihdoin Miljoonan kohdalla. Iskarit ja jouset siihen on laitettu viitisen vuotta sitten. Starttihan siinä lyö välillä tyhjää, se on vaihdettu pari-kolme vuotta sitten mutta ei ole kovin kaksinen laadultaan. AD-tarvikeosa :roll:


dealer kirjoitti:Eikös siitä vuoden päivät ole kun Hannu myi mersun pois ja näyttää että 50000 kilometriä tullut lisää mittariin ?
Nämä liikkuu vielä toisella miljoonallakin eikä makaa korjaamolla 8)
Juu 8)
Viimeksi muokannut Hannu.H, 04.1.2013 18:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

onre kirjoitti:
eseestie kirjoitti:
-jorkki- kirjoitti:Onko eseestiellä kokemuksia korjaamolla makaavista paljon ajetuista cdi vehkeistä?
Ei onneksi. Lukemani perusteella cdi vehkeet on mielestäni vikaherkempiä.
Ehkä vähän turhaa hommaa huudella puskista jos kokemukset perustuu nettikeskustelujen lukemiseen.
Anteeksi nyt taas aiva saatanasti että kirjoitan tänne foorumille!
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

eseestie kirjoitti:
onre kirjoitti:
eseestie kirjoitti: Ei onneksi. Lukemani perusteella cdi vehkeet on mielestäni vikaherkempiä.
Ehkä vähän turhaa hommaa huudella puskista jos kokemukset perustuu nettikeskustelujen lukemiseen.
Anteeksi nyt taas aiva saatanasti että kirjoitan tänne foorumille!
Taitaa ne cdi vehkeet olla joka tapauksessa vikaherkempiä kuin vanhemmat, näin mulle sanoi yksi ammattilais Mersukorjaaja joskus, mutta kestäähän ne kilometrejäkin, toki niin kalliita autoja että tuntuu että ne korjataan nopeammin ja tarvekin saada nopeammin kallis romu ajoon kuin nuo vanhat kerkee hetken seistäki remontissa, ovat jo hintansa ajaneet :lol: Mutta mutta, kyllähän on cdi:tä tullut nähtyä joissa 500-700tkm mittarissa ja tuntuvat toimivan.
® Mesen Porkkana-klubi
Naamis
Viestit: 471
Liittynyt: 18.10.2010 16:05
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Naamis »

Kaverilla on w210 320CDI jolla ajettu +650tkm ja hyvinhän tuo tuntuu rokkaavaan. Auto ollut hänellä muutaman vuoden eikä ole usein pajalla ollut seisomassa. Tietty tarpeen mukaan korjattu.
bmw-kun oma ei riitä
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Johan se nyt on päivänselvä asia että nuo CDI vehkeet on paljon vikaherkempiä kuin esim aataminaikuinen W123. Varsinkin nämä uusimmat W211/W203/W212/W204.
CDI:ssä moninkertaisesti enemmän sähkö ja elektroniikkalaitteita.

123sen teknisin laite on vaihtovirtalaturi.
Hulk
Viestit: 79
Liittynyt: 15.10.2006 21:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Hulk »

Hannu.H kirjoitti: Mukava kuulla että ORK- palvelee edelleen hyvin :D

Avaahan oma topikki, olisi mukava seurata mitä sille kuuluu ;)

Huomasinkin tuon nettiautossa, "lammas suden vaatteissa " :kuningasajatus:

Mitähän siitä osaisi kertoa....
Se on vanha taksi. :idea: Toinen kuskinpenkki siinä on menossa, ja varmaankin neljännet Tammer-päälliset, kuluivat aina puhki :D

Alapallot laitettiin jossain 600tkm paikkeilla, hyvinhän nuo sitten kestivät. Takajarrut on uusittu 3-4 vuotta sitten.

Se on ylimaalattu kertaalleen vuonna -02 tjsp. Ei tullut hyvä vaikka oli oikea automaalaamo, maalipinta on todella pehmyt ja kiveniskut menevät helposti peltiin asti. Pysyi muutaman vuoden siistinä ja sitten niitä pintakukkia alkoi ilmestyä. Konepellin laita ja ovien alalaidat kukkivat jo täältä lähtiessä.

Perä- ja laatikkoöljyt vaihdoin Miljoonan kohdalla. Iskarit ja jouset siihen on laitettu viitisen vuotta sitten. Starttihan siinä lyö välillä tyhjää, se on vaihdettu pari-kolme vuotta sitten mutta ei ole kovin kaksinen laadultaan. AD-tarvikeosa :roll:
joo, ÖRKki palvelee vielä hyvin. tulee töitten takia ajettua aika paljon ja on sillä käyty pari euroopanreissuakin. ja kaverit lainas sitä ja kävivät jossain norjassa ajelemassa.

vois joskus avata oman topikinkin kunhan sais aikaseks.
tuli tosiaan tehtyä "koneenvaihto", lätkäsin takapeltiin 300E-merkin :D

ajattelinkin, että onko vanha taksi kun on sisävalot semmoiset. mutta koelauta on kuitenkin tavallinen, onko se vaihdettu vai onko näitä saanut jollain "puolitaksivarustuksella"?

pinta tosiaan kuoriutuu, puhkenee kevällä kukkaan :D

tommosia öljynvaihtojuttuja on hyvä tietää, pitänee vaihtaa ne taas kohtapuoliin. öljyt lienee vaihdettu aika säännöllisesti kun voimansiirto ei päästele asiaankuulumattomia säveliä?
luulin tuossa jo että perä oli alkanu ääntelemään, mutta ääni tulikin kardaanin kannatinlaakerista, jonka antautunut takapään rättinivel oli särkenyt. se oli ihan päreinä. etupään rätin vaihdoin vuosi sitten ja laakerin kanssa, mutta nyt meni takapää. ja laakeri kanssa. ei kivoja hommia lumihangessa. startti jatkaa kujeilujaan :D

ja mitä tuohon cdi-inttämiseen niin, näitä laitteita ei tarvi maattaa korjaamolla, kun huollot onnistuu tämmöisiltä ei-ydinfyysikoiltakin
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Jussi L. kirjoitti:
eseestie kirjoitti:
onre kirjoitti: Ehkä vähän turhaa hommaa huudella puskista jos kokemukset perustuu nettikeskustelujen lukemiseen.
Anteeksi nyt taas aiva saatanasti että kirjoitan tänne foorumille!
Taitaa ne cdi vehkeet olla joka tapauksessa vikaherkempiä kuin vanhemmat, näin mulle sanoi yksi ammattilais Mersukorjaaja joskus, mutta kestäähän ne kilometrejäkin, toki niin kalliita autoja että tuntuu että ne korjataan nopeammin ja tarvekin saada nopeammin kallis romu ajoon kuin nuo vanhat kerkee hetken seistäki remontissa, ovat jo hintansa ajaneet :lol: Mutta mutta, kyllähän on cdi:tä tullut nähtyä joissa 500-700tkm mittarissa ja tuntuvat toimivan.
No onko toi 500tkm nyt sit mikään lukema kun semmosiin kykeni 1,3l kakkokoppasella golffillakin ja ihan yhellä koneella, eikä tossa mun 220 cdi:ssä ole vieläkään 500tkm vaikka on jo -99 mallia
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Hulk kirjoitti:joo, ÖRKki palvelee vielä hyvin. tulee töitten takia ajettua aika paljon ja on sillä käyty pari euroopanreissuakin. ja kaverit lainas sitä ja kävivät jossain norjassa ajelemassa.

vois joskus avata oman topikinkin kunhan sais aikaseks.
tuli tosiaan tehtyä "koneenvaihto", lätkäsin takapeltiin 300E-merkin :D

ajattelinkin, että onko vanha taksi kun on sisävalot semmoiset. mutta koelauta on kuitenkin tavallinen, onko se vaihdettu vai onko näitä saanut jollain "puolitaksivarustuksella"?

pinta tosiaan kuoriutuu, puhkenee kevällä kukkaan :D

tommosia öljynvaihtojuttuja on hyvä tietää, pitänee vaihtaa ne taas kohtapuoliin. öljyt lienee vaihdettu aika säännöllisesti kun voimansiirto ei päästele asiaankuulumattomia säveliä?
luulin tuossa jo että perä oli alkanu ääntelemään, mutta ääni tulikin kardaanin kannatinlaakerista, jonka antautunut takapään rättinivel oli särkenyt. se oli ihan päreinä. etupään rätin vaihdoin vuosi sitten ja laakerin kanssa, mutta nyt meni takapää. ja laakeri kanssa. ei kivoja hommia lumihangessa. startti jatkaa kujeilujaan :D
Juu. Tuolla on aiemminkin reissattu pitkin eurooppaa :D

Ei ole kojelautaa vaihdettu, tuo on tosiaan "puolitaksi". Taksamittariteline on ilmeisesti ollut kiinni siinä keski-ilmasuuttimien alla, taisi olla pari reikää muistona. Keskikonsoli ja kattovalokin on normimallia, niitäkään ei ole vaihdettu...


Rättinivelet on vaihdettu viimeksi jossain 700-800tkm paikkeilla :idea:
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”