Sähkövarusteina öööö... ajovalot ? Ei juuri muuta mutta ässässä vähän enemmän ?kun ne alkuperäiset akut kesti jopa lähes 10 vuotta esim. Toyotassa
Akku-keskustelua
Näinhän siinä sitten kävi. Ittellä meni akku kaputt muutaman päivän oli käyttämättä auto pihassa, ja nyt ois pitäny taas lähteä, niin eipä meinaa jaksaa pyörittää.
Miten tuota uskaltaa ladata tahi antaa apuvirtaa, ettei mitään kärähdä? Automaattilaturin laitoin jo lataamaan konehuoneen apuvirtapisteistä, ja parin tunnin päästä yritin käynnistää, mutta eipä vain lähde. Hehkutuksen jälkeen jaksoi jopa pyörittääkin vähän aikaa, aika laiskanpuoleisesti, mutta eipä vain lähde käyntiin.
Siis tuo S211 220 CDI
Miten tuota uskaltaa ladata tahi antaa apuvirtaa, ettei mitään kärähdä? Automaattilaturin laitoin jo lataamaan konehuoneen apuvirtapisteistä, ja parin tunnin päästä yritin käynnistää, mutta eipä vain lähde. Hehkutuksen jälkeen jaksoi jopa pyörittääkin vähän aikaa, aika laiskanpuoleisesti, mutta eipä vain lähde käyntiin.
Siis tuo S211 220 CDI
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Ihan normaalisti voi ladata, akunvaihdon yhteydessä pitäisin vehkeen jännitteellisenä kokoajan
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Taitaa monesti ne apuvirtapisteet olla sitä luokkaa, että akun vaihdon yhteydessä voi syöttää virtaa juuri sen verran, ettei toiminnat sekoa, mutta virran anto tai lataus usein yhtä tyhjän kanssa.veppe kirjoitti:Näinhän siinä sitten kävi. Ittellä meni akku kaputt muutaman päivän oli käyttämättä auto pihassa, ja nyt ois pitäny taas lähteä, niin eipä meinaa jaksaa pyörittää.
Miten tuota uskaltaa ladata tahi antaa apuvirtaa, ettei mitään kärähdä? Automaattilaturin laitoin jo lataamaan konehuoneen apuvirtapisteistä, ja parin tunnin päästä yritin käynnistää, mutta eipä vain lähde. Hehkutuksen jälkeen jaksoi jopa pyörittääkin vähän aikaa, aika laiskanpuoleisesti, mutta eipä vain lähde käyntiin.
Siis tuo S211 220 CDI
Kyllä ihan Toyota-aikaan piti olla työn takia aika paljonkin ylimääräistä virran kuluttajaa: puhelimia, hälyvaloja, erilaisia mittareita yms.
Tuo on kyllä ihan totta, että ei pyritäkään tekemään pitkäikäisiä omien bisnesten turvaamiseksi. Kuten kokenut pääll.inssikin muinoin totesi, että kyllä hän osaa tehdä pinnan, mikä kestää takuuajan, muttei turhan kauaa sen jälkeen.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Joo, no mä mietinkin, että jos menis suoraan akun navoille, mutta kun se takaluukku pelaa sähköllä, niin kun kahvaan koskee, niin imasee ne viimesetkin elektronit akusta650000tuttavuus kirjoitti:
Taitaa monesti ne apuvirtapisteet olla sitä luokkaa, että akun vaihdon yhteydessä voi syöttää virtaa juuri sen verran, ettei toiminnat sekoa, mutta virran anto tai lataus usein yhtä tyhjän kanssa.
Ihme juttu sinänsä, että aiemmin ei minusta ole mitään varoitellut, aina lähtenyt hyvin käyntiin, ja onhan tässä kovia pakkasiakin ehtinyt olla aiemminkin, mutta nyt ehti seistä joku 4-5 päivää ajamatta, niin akku oli tyhjä. Toki kylmä ilma pitempään, mutta epäilyttää, että syökö siellä joku sähköä ylimääräistäkin.
Ärrän kanssa ihan sama vaiva, mutta se nyt onkin seissyt jo pitempään. Siinäkin piti akkua ladata, että käyntiin sai. Ainut auto, jossa akku pelaa kelillä kuin kelillä on tila-Toyota
Esim. uusi E-sarjalainen sieppaa virtaa jo siinä vaiheessa kun avain käännetään kakkosasentoon enemmän kuin corollan laturi pystyy tuottamaanKyllä ihan Toyota-aikaan piti olla työn takia aika paljonkin ylimääräistä virran kuluttajaa: puhelimia, hälyvaloja, erilaisia mittareita yms.
Mutta eipä se tähän kuulu
Tänään latasin optiman hitsauskoneella. 120A ja 20v puolen minuutin ajan niin portterin startti pyöritti kylmää konetta kuin kesällä . Isäukon autoon sillä yritettiin antaa apusähäkkiä kun vuoden vanha varta päätti tiltata mutta kiitos motonetin ja muiden halpakauppojen myymien starttinarujen se ei oikeen onnistunu . Jännä juttu miten saadaan myydä paksua kuorta jonka sisällä on ohkanen kupari nimityksellä starttikaapeli . Jos tuo varta ei herää niin eiköhän tilalle tule AGM akku niin pääsee noista mehupurkeista jo eroon ja autot käyntiin vaikka sitten hitsauskoneella
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Joopajoo. Tänään se sitten tapahtui. 250D sanoi, että "KEVVVÄÄMMÄLLÄ." Ihan kivasti 6,5 vuotta vanha Vartalainen jaksoi pyörittää pari kierrosta, sitten lopahti. Apuvirrallakaan ei oikein jaksanut pyöriä. Taitaa olla akku aika finaalissa. 149€ 100Ah Vartan S5sesta on mielestäni kallista. Toisaalta 109,9€ Sznajderista on myös liikaa. Pitänee käydä kierros Jyväskylän akkuliikkeissä, että mitä on Exidella vaikkapa hintaa. Ojanpera.netissä näytti 100Ah Premium olevan 120€.
Mutta huomenna mersu roikan nokkaan, ja katsotaan lähteekö apuvirralla.
EDIT: Olihan tämä odotettavissa, kesällä tuli työpaikalle oikein hieno 2k€:n akkutesteri. Varaustila oli tuolloin heinäkuun lopulla 23%. Nuukuuttani jätin sitten akun uusimatta.
Mutta huomenna mersu roikan nokkaan, ja katsotaan lähteekö apuvirralla.
EDIT: Olihan tämä odotettavissa, kesällä tuli työpaikalle oikein hieno 2k€:n akkutesteri. Varaustila oli tuolloin heinäkuun lopulla 23%. Nuukuuttani jätin sitten akun uusimatta.
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
Tuo on ihan uskomatonta, millaista kuraa nuo starttikaapelit on mitä myydään!Runtula kirjoitti:... mutta kiitos motonetin ja muiden halpakauppojen myymien starttinarujen se ei oikeen onnistunu . Jännä juttu miten saadaan myydä paksua kuorta jonka sisällä on ohkanen kupari nimityksellä starttikaapeli . Jos tuo varta ei herää niin eiköhän tilalle tule AGM akku niin pääsee noista mehupurkeista jo eroon ja autot käyntiin vaikka sitten hitsauskoneella
Ite ostin kyllä motonetistä myös starttikaapelit, tosin mallia "panssarivaunu", niinkuin appiukko niitä nimittää.
eli 5m 20-25mm² kaapelia, punasta ja mustaa, motonetista ja 3,50e puristimet. (Ne on oikeasti ne hyvät, rankat, ja halvat. ) (edit: näköjään siis 3,90e, kliks )
Käynnistelin töissä kuorma-autonkin niillä.
eikä maksanu ku jotain reilu 60e.
eikä tarvi olla puskurit ihan nenäkkäin kun on tosiaan 5m piuhat.
Ainut miinus tietysti, ettei nuo ole kokonaan eristetyt, jos esim renaultin kuorma-autoa käynnistetään, niin siellä on runko ja + napa niin lähekkäin, että saa varoa, ettei kunnolla tuu hitsauksia aikaan.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
nytton pari päivää hivellelty pakkasessa -25- -35 lämpötiloissa. valtrojen akut on molemmat jäässä. (ei onneksi tarvii laukoa niitä käytniin kuitenkaan) mutta huomenaamulla pitäisi lähtä töihin työntämään c-läisen 4 vuotta vanhalla. roikkaan on jo laitettu. mitä veikkaatte onkohan märsunki akku jäätänyt noh huomenna se nähää
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Ei ollut akku vielä tiettävästi ihan kuollut, avasi vielä kauko-ohjaimella ovet ja kaikki valot jne syttyivät. Yleismittarista patterit loppu, niin ei saanut mitattua jännitettä. Ainakaan lasinpyyhkijä ei pyyhkäissyt. Mutta johtuiko se sitten siitä, että akussa ei ollut potkua? Mene ja tiedä. Nyt sulatellaan, ja kokeillaan parin tunnin päästä uudelleen.
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
äh.. kun äsken tankkasin taas 70euron edestä, niin tuli mieleen että miksi helevetissä sitä ei voisi sitä reipasta satasta uuteen akkuun sijottaa joskus?
mikä siitä tekee niin pirun vaikean ja kalliin ostoksen?
nimimerkillä: eilen taas virta vähissä ja akku laturin päässä.
mikä siitä tekee niin pirun vaikean ja kalliin ostoksen?
nimimerkillä: eilen taas virta vähissä ja akku laturin päässä.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
..making sense, is NOT my priority..
Joo, naapuri kertoi eilen, kun oli toisen naapurin samanlaiseen 220 CDI:hin antanut apuvirtaa, että kun kytki Voyagerista apukaapelit Mersuun ja Mersusta käännettiin virrat päälle, niin Voyagerissa jo kierrokset nyykähti. Lähti käyntiin vasta, kun otti toisenkin auton rinnalle antamaan apuvirtaadealer kirjoitti: Esim. uusi E-sarjalainen sieppaa virtaa jo siinä vaiheessa kun avain käännetään kakkosasentoon enemmän kuin corollan laturi pystyy tuottamaan
Mutta eipä se tähän kuulu
Mutta nyt tarvitaan päätöksiä. Mikä akku laitetaan?? AGM akku tietenkin, mutta minkä merkkinen ja mistä?
Motonetissä oli Bosch (ei siis suosikkini) 229 € ja Snajnder (tai jotain sinne päin) muistaakseni jotain 159 €. KL-Varaosat oli kiinni, eli en siellä ole vielä käynyt, eikä verkkokaupasta löytynyt akkua, muuta kuin joku itsehapotettava (tietysti eivät verkkokaupassa voi hapotettuja myydäkään).
Mikä akku siis laitetaan? Suosituksia? Ja tarkoitushan on asennuttaa vielä se Webasto, että virtaa pitää sitten riittää
Ai, sinne mahtuu vaikka kaksikin noita? Taidankin laittaa sitten sen Scanian akunPega kirjoitti:Kaveri viritteli justaan 2 tommosta 211 farkun konttiin alkuperäsen akun tilalle
Pistää kyllä miettimään, kun hintahaitariakin riittää. Yksi Boschin AGM mulla on ollut, siinä ei itsessään ollut mitään vikaa, mutta ei se ehtinyt ollakaan mulla kuin jotain puoli vuotta, kun myin sitten sen auton pois (tuo ex- 300TD). Mutta aiemmat kokemukset ja "kuulopuheet" eivät edelleenkään vakuuta Boschista.
Mikä näissä on OE-akkuna? Ja onko se sitten hyvä vai huono
No ei ne ihan heittämällä menny mutt kohtuullisen pienillä muutoksilla, eniten tais olla johdoissa tekemistä, laitto eka yhen ja sit hiluksin paaliin menon takee jäi samanmoinen optima niin viritteli sen sinne lisäks, jos ens viikoloppuna käyn kaverilla niin otan kuvan asennuksestaveppe kirjoitti:Ai, sinne mahtuu vaikka kaksikin noita? Taidankin laittaa sitten sen Scanian akunPega kirjoitti:Kaveri viritteli justaan 2 tommosta 211 farkun konttiin alkuperäsen akun tilalle
Pistää kyllä miettimään, kun hintahaitariakin riittää. Yksi Boschin AGM mulla on ollut, siinä ei itsessään ollut mitään vikaa, mutta ei se ehtinyt ollakaan mulla kuin jotain puoli vuotta, kun myin sitten sen auton pois (tuo ex- 300TD). Mutta aiemmat kokemukset ja "kuulopuheet" eivät edelleenkään vakuuta Boschista.
Mikä näissä on OE-akkuna? Ja onko se sitten hyvä vai huono
Ei tartte mua varten kuvia ottaa, eiköhän mulle sinne mene vain yksi akku, mutta olishan tuo mielenkiintoinen nähdä, mitä modauksia on tehty kahta akkua varten. Ja varmaan foorumilta löytyy joku muu, joka miettii kahden akun laittamistaPega kirjoitti:No ei ne ihan heittämällä menny mutt kohtuullisen pienillä muutoksilla, eniten tais olla johdoissa tekemistä, laitto eka yhen ja sit hiluksin paaliin menon takee jäi samanmoinen optima niin viritteli sen sinne lisäks, jos ens viikoloppuna käyn kaverilla niin otan kuvan asennuksestaveppe kirjoitti: Ai, sinne mahtuu vaikka kaksikin noita? Taidankin laittaa sitten sen Scanian akun
-
- Viestit: 719
- Liittynyt: 15.1.2011 10:36
- Paikkakunta: Espoo
[quote="Pappi"]Exide Agm.
tuotenro 59099 12v 90ah 900a mitat 353 x 175x 190 pohjalevy B13
Suositushinta vuonna 2009 299€
Löytyy myös pienempi 70ah malli, jonka hinta ollut 229€.
tuotenro 57099 12v 70ah 760a mitat 278 x 175 x 190 pohjalevy B13
[/quot
90ah minimi, tolla 70ah:lla tulee ongelmia varsinkin Webaston kanssa. Itele tuli 100ah (ilman Webaa) ja hyvin on käynnistyny -27C kelissä, eikä vika herjoja.
tuotenro 59099 12v 90ah 900a mitat 353 x 175x 190 pohjalevy B13
Suositushinta vuonna 2009 299€
Löytyy myös pienempi 70ah malli, jonka hinta ollut 229€.
tuotenro 57099 12v 70ah 760a mitat 278 x 175 x 190 pohjalevy B13
[/quot
90ah minimi, tolla 70ah:lla tulee ongelmia varsinkin Webaston kanssa. Itele tuli 100ah (ilman Webaa) ja hyvin on käynnistyny -27C kelissä, eikä vika herjoja.
Motonetin Snajderin manuaalissa sanoo, notta pitäis käyttää diagnoositesterillä akun vaihdon jälkeen Jos tuon vaihtaa toinen vara-akku rinnalla, eli pidetään systeemi jännitteellisenä, niin se systeemi mitään huomaa? Vai voiko Mersun tietsikka kuitenkin havaita, että akun kaapeli käytettiin irti? Ja nimenomaan Snajredia vaihtaessa, Boschin akun papereissa ei tuollaista mainitaAri66 kirjoitti:Laita se snaideri vaan.
Exidessä ei tunnu olevan muuta hyvää muihin verrattuna, kuin hinta
Pohdiskelenko mää nyt ihan tyhmiä tässä? Ei tässä nyt ehtis mistään *:n omistavaa pajaa etsiä, kun pitäis akku saada vaihdettua ennen perjantaita...
Mersusta en tiedä, mutta ainakin Bemarille pitää kertoa monenko ampeeritunnin akku on paikoillaan. Hallintajärjestelmä tarvii sitä tietoa latauksen säätelyyn.veppe kirjoitti:Motonetin Snajderin manuaalissa sanoo, notta pitäis käyttää diagnoositesterillä akun vaihdon jälkeen Jos tuon vaihtaa toinen vara-akku rinnalla, eli pidetään systeemi jännitteellisenä, niin se systeemi mitään huomaa? Vai voiko Mersun tietsikka kuitenkin havaita, että akun kaapeli käytettiin irti? Ja nimenomaan Snajredia vaihtaessa, Boschin akun papereissa ei tuollaista mainitaAri66 kirjoitti:Laita se snaideri vaan.
Exidessä ei tunnu olevan muuta hyvää muihin verrattuna, kuin hinta
Pohdiskelenko mää nyt ihan tyhmiä tässä? Ei tässä nyt ehtis mistään *:n omistavaa pajaa etsiä, kun pitäis akku saada vaihdettua ennen perjantaita...
mitäs tommoset snaiderit maksaa sitten jos exide on kallis oli tänään menoa puttkitavaraliikkeesee ni kysyin sitten piruuttani päivän Exide-hinnat väyryseen E220CDI ja Golf Mk3 TDI AFN110hv:
100Ah Premium EA1000 ("Paras") 105€
95Ah Excell EB950 ("Parempi") 93€
90Ah Classic EC900 ("Hyvä") 84€
75Ah Premium EA722 ("Paras") 96€
71Ah Excell EB712 ("Parempi") 85€
65Ah Classic EC652 ("Hyvä") 77€
Ainaki tääl meilläpäin Exide on selkeesti halvin akkumerkki. Miten lie muualla. Btw suluissa on nimitys millä niistä puhutaan Exiden 2011 luettelossa.
100Ah Premium EA1000 ("Paras") 105€
95Ah Excell EB950 ("Parempi") 93€
90Ah Classic EC900 ("Hyvä") 84€
75Ah Premium EA722 ("Paras") 96€
71Ah Excell EB712 ("Parempi") 85€
65Ah Classic EC652 ("Hyvä") 77€
Ainaki tääl meilläpäin Exide on selkeesti halvin akkumerkki. Miten lie muualla. Btw suluissa on nimitys millä niistä puhutaan Exiden 2011 luettelossa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.