Eli, missä määrin kulutus nousee jos vaihtaa 175/80-14 vakiosirkkeleiden tilalle esim 205/55-16 tai 225/45-17? Omia kokemuksia saa laittaa vaikkei koot aivan samoja olisikaan.

Vielä kun mittaat renkaiden ympärysmitan niin saa korjauskertoimen kohdalleen.pepi kirjoitti:Tuossa meitin pirssissä on kesällä kumit 245/45-17 ja merkkinä hankook evo 12 (k110). Näillä renkailla kesällä kulutus n. 6,8L/100km (ajotietokoneen mukaan) nopeudella 100km/h vakkari päällä.
Talvikumit on 225/55-16 ja merkkinä nokian hakkapeliitta 7. Näillä kulutus n. 6.4L/100km (ajotietokoneen mukaan) nopeudella 100km/h (saa ajaa motarilla) vakkari päällä.
Pitääpä muuten joskus mitata tarkemmin, ettei usko tuohoon ajotietokoneeseen.
Laskennallisesti näyttäis olevan liki samaa halkaisijaa molemmat.cdi kirjoitti:Vielä kun mittaat renkaiden ympärysmitan niin saa korjauskertoimen kohdalleen.pepi kirjoitti:Tuossa meitin pirssissä on kesällä kumit 245/45-17 ja merkkinä hankook evo 12 (k110). Näillä renkailla kesällä kulutus n. 6,8L/100km (ajotietokoneen mukaan) nopeudella 100km/h vakkari päällä.
Talvikumit on 225/55-16 ja merkkinä nokian hakkapeliitta 7. Näillä kulutus n. 6.4L/100km (ajotietokoneen mukaan) nopeudella 100km/h (saa ajaa motarilla) vakkari päällä.
Pitääpä muuten joskus mitata tarkemmin, ettei usko tuohoon ajotietokoneeseen.
Kyllä se vaikuttaa mitä suurempi pinta-ala sitä suurempi vastus.cmeli kirjoitti:Ei taida renkaan koko ilmanvastukseen vaikuttaa, mutta vierintävastukseen kylläkin. 185-->225 eroa kulutuksessa helposti 05-07l lisää.
175/80-14 ---> 225/45-17 on aika iso muutos, todennäköisesti persdynollakin huomaa kiihtyvyyden huonontuneen ja siitä seuraa lisääntynyt polttoaineenkulutus.Eli, missä määrin kulutus nousee jos vaihtaa 175/80-14 vakiosirkkeleiden tilalle esim 205/55-16 tai 225/45-17?
En tiiä missä vika on mutta eilen tulin pohjanmaalta kotia (n. 450km). Ajotietokoneen mukaan kulutus 5,9l/100km, keskinopeus 84km/h. Tavaraa oli peräkontissa niin, että just mahtu luukku kiinni.pepi kirjoitti:Tuossa meitin pirssissä on kesällä kumit 245/45-17 ja merkkinä hankook evo 12 (k110). Näillä renkailla kesällä kulutus n. 6,8L/100km (ajotietokoneen mukaan) nopeudella 100km/h vakkari päällä.
Talvikumit on 225/55-16 ja merkkinä nokian hakkapeliitta 7. Näillä kulutus n. 6.4L/100km (ajotietokoneen mukaan) nopeudella 100km/h (saa ajaa motarilla) vakkari päällä.
Pitääpä muuten joskus mitata tarkemmin, ettei usko tuohoon ajotietokoneeseen.
Miten paljon mittarivirhettä oli noilla 235/45-17 renkailla? Entä 18 tuumaisilla?RH kirjoitti:Jostain syystä mulla S210 vakiorenkain (235/45-17) söi käytännössä litran verran vähempi kuin 235/40-18 ja 265/35-18 parivaljakolla varustettuna. Tekis mieli kokeilla jotain 215/50-17-kokoista ihan kuriositeettina. Semmosen tuohon vielä saisi alle ängettyä.
Toisaalta täydempi pyöräkotelo saattaa olla ilmanvastksen suhteen parempikin kuin kapealla renkaalla...cdi kirjoitti:Kyllä se vaikuttaa mitä suurempi pinta-ala sitä suurempi vastus.cmeli kirjoitti:Ei taida renkaan koko ilmanvastukseen vaikuttaa, mutta vierintävastukseen kylläkin. 185-->225 eroa kulutuksessa helposti 05-07l lisää.
Ja kun vielä lisätään että ilmanvastus kavaa nelinkertaiseksi kun nopeus kaksinkertaistuu.
Renkaalla jolla ajaa 50tkm ei ole kummoisia ominaisuuksia.... Kokeiltu on ja pitoa ei ollut juuri yhtään, seos liian kova. Laaturenkailla ajellaan nykyään n. 20-30tkm max.Meissenkeri kirjoitti:Renkaiden vaikutusta kulutukseen on tutkittu oikein tieteellisesti. Nyt on tulossa uusiin renkaisiin merkintä joka ilmaisee selkeästi renkaan enrgiatehokkuuden samalla tavalla, kuin jääkaapeissa ja pesukoneissa.
Saman kokoluokan huonoimman ja parhaimman vierintävastuksen välillä eroa on 2,5 %, joka tarkoittaa polttoaineen kulutuksessa muutamaa kymmenesosalitraa. Voidaan sanoa että mersussa 0,2 litraa / 100 km. Pieni lukema, joka helposti häviää muiden tekijöiden joukkoon, mutta tekee litroina renkaan elinkaaren aikana 100 litraa polttoainetta, joka on nykyisillä polttoaineen hinnoilla 150 euroa lisääntynyttä rahanmenoa.
Tuon laskennan perusteella voi helposti sanoa että huonon vierintävastuksen omaava rengas hukkaa halvemman lähtöhinnan suurempana polttoaineen kulutuksena, varsinkin kun tiedetään että halppisrenkailla ei päästä lähellekään sitä kilometrimäärää mikä ajetaan tunnetuilla merkkirenkailla (50 tkm / sarja).
Renkaan leveyden vaikutus kulutukseen on vielä suurempi kuin rengaskoon sisällä eri merkkien erot. Aiemmin keskustelussa sanottiin että leveämmän ja kapeamman renkaan välillä olisi ollut kulutuseroa 1l / 100 km, joka voi hyvinkin pitää paikkaansa.
Auto Bildin testi numerossa 6/2011 oli se mikä oli mielessä tuota kirjoittaessa. Kaivelin lehden esille ja merkkirenkaista, mitä oli mukana, vaihteluväli on Hankookin ja Continentalin 20 tkm ja paremmasta päästä Michelin 38 tkm, Pirelli 35 tkm.AK47 kirjoitti:Renkaalla jolla ajaa 50tkm ei ole kummoisia ominaisuuksia.... Kokeiltu on ja pitoa ei ollut juuri yhtään, seos liian kova. Laaturemkailla ajellaan nykyään n. 20-30tkm max.Meissenkeri kirjoitti:Renkaiden vaikutusta kulutukseen on tutkittu oikein tieteellisesti. Nyt on tulossa uusiin renkaisiin merkintä joka ilmaisee selkeästi renkaan enrgiatehokkuuden samalla tavalla, kuin jääkaapeissa ja pesukoneissa.
Saman kokoluokan huonoimman ja parhaimman vierintävastuksen välillä eroa on 2,5 %, joka tarkoittaa polttoaineen kulutuksessa muutamaa kymmenesosalitraa. Voidaan sanoa että mersussa 0,2 litraa / 100 km. Pieni lukema, joka helposti häviää muiden tekijöiden joukkoon, mutta tekee litroina renkaan elinkaaren aikana 100 litraa polttoainetta, joka on nykyisillä polttoaineen hinnoilla 150 euroa lisääntynyttä rahanmenoa.
Tuon laskennan perusteella voi helposti sanoa että huonon vierintävastuksen omaava rengas hukkaa halvemman lähtöhinnan suurempana polttoaineen kulutuksena, varsinkin kun tiedetään että halppisrenkailla ei päästä lähellekään sitä kilometrimäärää mikä ajetaan tunnetuilla merkkirenkailla (50 tkm / sarja).
Renkaan leveyden vaikutus kulutukseen on vielä suurempi kuin rengaskoon sisällä eri merkkien erot. Aiemmin keskustelussa sanottiin että leveämmän ja kapeamman renkaan välillä olisi ollut kulutuseroa 1l / 100 km, joka voi hyvinkin pitää paikkaansa.
Renkaista sanoisin sen verran että kulutus ja kestävyys on sittenkin vasta pidon jälkeen.... Tullut opeteltua pitemmän kaavan mukaan.
No, ajelet sitten varmaan sinne 1.6mm asti pinnat sileiksi jos 50tkm kestää. Itse on huomannut että paras vaihtaa 4mm kohdalla viimeistään ettei tule vesikelillä ikävää yllätystä.Meissenkeri kirjoitti:Auto Bildin testi numerossa 6/2011 oli se mikä oli mielessä tuota kirjoittaessa. Kaivelin lehden esille ja merkkirenkaista, mitä oli mukana, vaihteluväli on Hankookin ja Continentalin 20 tkm ja paremmasta päästä Michelin 38 tkm, Pirelli 35 tkm.AK47 kirjoitti:Renkaalla jolla ajaa 50tkm ei ole kummoisia ominaisuuksia.... Kokeiltu on ja pitoa ei ollut juuri yhtään, seos liian kova. Laaturenkailla ajellaan nykyään n. 20-30tkm max.Meissenkeri kirjoitti:Renkaiden vaikutusta kulutukseen on tutkittu oikein tieteellisesti. Nyt on tulossa uusiin renkaisiin merkintä joka ilmaisee selkeästi renkaan enrgiatehokkuuden samalla tavalla, kuin jääkaapeissa ja pesukoneissa.
Saman kokoluokan huonoimman ja parhaimman vierintävastuksen välillä eroa on 2,5 %, joka tarkoittaa polttoaineen kulutuksessa muutamaa kymmenesosalitraa. Voidaan sanoa että mersussa 0,2 litraa / 100 km. Pieni lukema, joka helposti häviää muiden tekijöiden joukkoon, mutta tekee litroina renkaan elinkaaren aikana 100 litraa polttoainetta, joka on nykyisillä polttoaineen hinnoilla 150 euroa lisääntynyttä rahanmenoa.
Tuon laskennan perusteella voi helposti sanoa että huonon vierintävastuksen omaava rengas hukkaa halvemman lähtöhinnan suurempana polttoaineen kulutuksena, varsinkin kun tiedetään että halppisrenkailla ei päästä lähellekään sitä kilometrimäärää mikä ajetaan tunnetuilla merkkirenkailla (50 tkm / sarja).
Renkaan leveyden vaikutus kulutukseen on vielä suurempi kuin rengaskoon sisällä eri merkkien erot. Aiemmin keskustelussa sanottiin että leveämmän ja kapeamman renkaan välillä olisi ollut kulutuseroa 1l / 100 km, joka voi hyvinkin pitää paikkaansa.
Renkaista sanoisin sen verran että kulutus ja kestävyys on sittenkin vasta pidon jälkeen.... Tullut opeteltua pitemmän kaavan mukaan.
Itse olen viime vuosina ajanut 3 sarjaa Nokialaisia loppuun ja niillä toteuma on hyvinkin tarkalleen se 50 tkm. Pitoa on minun ajoihin riittävästi, mutta mukavuudesta on sen verran sanottava, että maantieajossa alkavat toimimaan vasta 10 km ajon jälkeen kun rengas ilmeisesti lämpenee ja melu pienenee.
Testiautona tuossa Auto Bildin testissä oli Golf 1.6 TDI ja sillä kulutuserot olivat seuraavassa haarukassa: Goodyear 4,78 l/100km ja Firestone 5,12 l/100 km. Mersut ovat painavampia ja muutenkin hieman suurempiruokaisia, niin voisi olettaa että erot mersun alla olisivat jonkin verran isommat.