Lisävalojen kytkentäongelma

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Vauhdin kuningas
Viestit: 5
Liittynyt: 19.9.2011 18:43

Lisävalojen kytkentäongelma

Viesti Kirjoittaja Vauhdin kuningas »

Asensin lisäpitkät nokalle ja tarkoitus oli laittaa valot toimimaan niin, että kytkeytyvät päälle silloin kun auton omat pitkät kytketään päälle eli molempien tulisi palaa samanaikaisesti. Tein niin, että otin herätteen pitkän valon lampun kannasta rinnanliitoksella ja vein sen kytkimen kautta releelle, joka ohjaa lisäpitkiä. Lisäpitkille siis oma virtapiiri akulta sulakkeen kautta ja yksi rele ohjaa molempia lisäpitkiä. Kytkentä tehty näin:

- Pitkän valon kannasta rosvolla herätevirta releen navalle 85, välissä ohjaamon puolella oleva kytkin
- Releen napa 86 maadoitettu
- Releen napaan 30 akkuvirta, sulake väliin
- Releen navalta 87 virta lisävaloille

W202:ssa on pitkä ja lyhyt valo umpiossa päällekkäin. Saksankielisen korjausoppaan mukaan otin herätteen alemman lampun kannasta, joka oli siis "fernlicht". Valot toimivat nyt kuitenkin niin, että kun auton omat pitkät kytkee päälle, ei lisäpitkät syty. Jos auton omat pitkät ovat päällä ja napsauttaa lisäpitkien kytkintä, sammuu auton omat pitkät ja lisäpitkät syttyvät. Tämä ei siis ollut tarkoitus vaan niiden pitäisi palaa samaan aikaan.

Jos auton lyhyet valot palavat niin lisäpitkät saa kytkimestä päälle normaalisti. Tällöin ei siis auton omat pitkät pala ollenkaan.

Neuvoja kaivataan, koska kytkennät pitäisi saada kuntoon aika nopealla aikataululla. Mitä kytkin väärin tai missä vika voi olla?

Ja autona siis W202 -93 C-mallin sedan alkuperäisillä umpioilla.

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

...
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Miksikäs siellä pitää ylipäätään olla kytkin välissä? Itse pistin vaan releen ja vetelin tarvittavat johdot, herätteen otin sielä umpion takaa, mistä sullakin.

Auto tosin on lankku.

Tuo fernlicht on erittäin todennäköisesti kaukovalo, koska ainakin fernseher on "kaukokatselin" eli töllö.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

..
Viimeksi muokannut Leemu, 18.5.2021 19:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2637
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Ja rele on varmasti kytkevä, ettei oo vaihtava rele eksyny narujen päähä? Ja maajohto varmasti maissa, ettei käy sillai ku serkkulikal et hankki pallaa koko nissani ku junnut oli vahvistimen maadottanu tikitaalikellon ynnästä :lol: (pienesti pukkas OT...)
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
juhona
Viestit: 21
Liittynyt: 09.12.2006 19:19
Paikkakunta: Alavieska

Viesti Kirjoittaja juhona »

Heräte ja maa on ainakin väärinpäin releessä.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7199
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Herätteen napaisuudella ei ole mitään väliä kun rele on sellainen jossa ei ole diodia rinnan käämin kanssa.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Mut miten on mahdollista, että auton omat pitkät sammuu, kun kytkee lisäpitkät päälle, kun auton omia johtoja ei ole puukotettu mitenkään? :eec:
Menee yli hilseen. :shock:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Vauhdin kuningas
Viestit: 5
Liittynyt: 19.9.2011 18:43

Viesti Kirjoittaja Vauhdin kuningas »

Sitä en myöskään ymmärrä, koska auton omista pitkistä on otettu vaan rinnanliitoksella heräte. Mun pitää vielä tutkia ne liittimien napaisuudet mittarilla, että olen kytkenyt kaikki oikein. Mut silti en vaan ymmärrä, että miten tommonen toiminta on mahdollista kun kaikki on ohjeiden mukaan tehty?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

- Pitkän valon kannasta rosvolla herätevirta releen navalle 85, välissä ohjaamon puolella oleva kytkin
- Releen napa 86 maadoitettu
- Releen napaan 30 akkuvirta, sulake väliin
- Releen navalta 87 virta lisävaloille
Näin se menee, jotain ei ole tehty kuten lainauksessa kerrotaan :roll: eli luultavasti rosvottu väärästä johdosta.
Vauhdin kuningas
Viestit: 5
Liittynyt: 19.9.2011 18:43

Viesti Kirjoittaja Vauhdin kuningas »

Nyt toimii valot. Ihmettelin eilen, että miksi valot toimii niin kuin pitää kun auto ei ole käynnissä. Sitten kun auto on käynnissä ja kytkee lisäpitkät päälle niin auton omat pitkät sammuu. Vastaus löytyi releen maadoituksesta. Olin mittaillut asennuksen aikana jännitteitä siitä sulakeboksin vieressä olevasta pienestä mustasta rasiasta, jossa on 3 napaa. Auton käydessä ulommaisten napojen jännite-ero on se 12,6 V ja kytkin releen sitten niihin. Sitten mittasin tänään auton käydessä jännite-eron noista navoista niin tulos oli 0 V. Eli se napa, jota luulin maaksi, nousi 12 volttiin kun moottori käy. Kytkin maadoituksen nyt runkoon niin ongelma ratkesi, valot toimii ja opin taas jotain uutta ton auton sähköistä :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”