Paljonko saa öljyä ulos laatikon mittatikun reijästä?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Paljonko saa öljyä ulos laatikon mittatikun reijästä?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Voi olla että turhaa hommoo mutta ajattelin "laimentaa" vanhaa öljyä ennenkuin vaihtaa tiivisteen ja suodattimen ja öljyt.

Ajatus oli että otetaan se mitä mittatikun reijästä tulee. No, ei oikein paljoa tunnu tulevan. Tosin imuastia antaa periksi, muovia kun on 25l paksu muovikanisteri. Alipainetta taas ei siihen passaa paljoa pistää kun jo kannu rutussa.

Nyt on tullu semmoinen 2.5L ruskeakoa tervaa ulos. Öljytilavuus on muistaakseni 7.5-8L joten eipä se siitä paljoa puhdistu jos kaataa sen 2.5 litraa nyt sinne.

Uskaltaisiko pyöräyttää vähän konetta vai onko laatikon voitelu nyt huonolla hapella jos pyöräyttää? Käyttelisi pykälät laidasta laitaan niin josko ne viimeiset lirut lähtis liikkeelle?

Jos edes sais 3.5-4L niin se olisi jo n. 50% vaihtunut.
Viimeksi muokannut AK47, 23.5.2011 22:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7199
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei kai se nyt niin vaikeaa se pohjaropun avaus ole...
Saa muutaman litran enemmän vaihdettua.

Liekkö turbiinissa enää tuossa roppua?
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Eikös öljytikun reijästä pääse laatikon pohjalle asti :idea: Sitten pitäisi periaatteessa saada saman verran imettyä kuin mitä pohjapropun avaamalla saisi?
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mika.T kirjoitti:Ei kai se nyt niin vaikeaa se pohjaropun avaus ole...
Saa muutaman litran enemmän vaihdettua.

Liekkö turbiinissa enää tuossa roppua?
No, sais sen aukaistua jos menis nosturille. Arvelin että sama kun moottorissa että saa pois melkein kaiken minkä ropustakin...

Mutta eipä tullu kun 2.4-2.5litroo.

No, kokeillaampa sitten seuraavaksi roppua ja turbiinin ruuvia siellä nosturilla.

Tämä on nyt testattu ja ei oikein voi suositella jos vain auton alle pääsee rassaamaan.

"laimennus" on kyllä turhauttavan tehotonta jos ei saa vähintään puolia pois.
Viimeksi muokannut AK47, 29.5.2011 20:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Tutkimuksen kokeellinen osuus on siis saavuttanut kulminaatiopisteensä. :D

Ei silti, tämä eksperimentaation perustuva kirjallinen tuotos oli varsin mielenkiintoista opiskeltavaa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7199
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ou812 kirjoitti:Eikös öljytikun reijästä pääse laatikon pohjalle asti :idea:
Mittatikun putki ei mene laatikon pohjalle saakka. Toki jollain ohuella pillillä voisi saada aika tyhjäksi. Silti sakat jää öljypohjaan...
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Mika.T kirjoitti:Mittatikun putki ei mene laatikon pohjalle saakka. Toki jollain ohuella pillillä voisi saada aika tyhjäksi. Silti sakat jää öljypohjaan...
Joo tarkoitin että tikun reijästä saa nimenomaan imuputken laatikon pohjalle. Tikkukin menee pohjaan asti kuitenkin.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Zeusx
Viestit: 107
Liittynyt: 15.11.2010 8:35
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zeusx »

Eikös kannata tyhjätä ropun kautta ja jos automatti myös turbiini. Sitten uudet öljyt jolla huuhtelee laatikon ja sitten taas vaihto. Niin saa huuhdeltua likaa laatikosta pois.
W126 V8
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7199
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No nimenomaan. Ja kannattaa käyttää se öljypohjakin irti. Sitä kitkapinnoista irronnutta mäskiä on siellä pohjalla yleensä ihan kivasti.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Zeusx kirjoitti:Eikös kannata tyhjätä ropun kautta ja jos automatti myös turbiini. Sitten uudet öljyt jolla huuhtelee laatikon ja sitten taas vaihto. Niin saa huuhdeltua likaa laatikosta pois.
Kylläkyllä, näin tehdään. Tarkoitus oli ensin "laimentaa" vanhaa öljyä. Mutta eihän se tuolla määrällä juuri laimentunut.
Mika.T kirjoitti:No nimenomaan. Ja kannattaa käyttää se öljypohjakin irti. Sitä kitkapinnoista irronnutta mäskiä on siellä pohjalla yleensä ihan kivasti.
Taas kylläkyllä. Tuota oli jo havaittavissa vähäisessä määrässä siinä 2.5 litran määrässä (laskeutui keräysastian valkealle pohjalle) Jotain tummaa hyvin hienojakoista siellä joukossa oli sen verran että näki vaaleaa pintaa vasten. Pohja tietty pestään liuottimella ennen takaslaittoa.

Vaihdan nyt aluksi sen mitä pohjan ropusta ja turbiinista saa ulos. Eikös sieltä tullu yli 5L pohjaropusta ja turbiinistakin n 1.5L. Sitten jos ajelisi jonkun verran ja vaihtais uusiksi uudella suotimella ja tiivisteellä. Samalla laitan sen K1 karan jousineen sinne, sekin on tarkoitus varmuudeksi vaihtaa uuteen.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Itse en edes uskaltaisi ajatellakaan öljyn imemistä laatikosta.
Tiedä vaikka kaikki tiivisteet sun muut hilut olis kohta astian pohjalla :huh:



:D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Ari66 kirjoitti:Itse en edes uskaltaisi ajatellakaan öljyn imemistä laatikosta.
Tiedä vaikka kaikki tiivisteet sun muut hilut olis kohta astian pohjalla :huh:



:D
Tottahan fysiikan lait pätee myös tässä. Asia oli kyllä mielessä, ei siis imetty niin että reikä tulpattuna kokoajan. Vaan imuletkua käytin aina ylempänä ihan senkin takia että saa ilmaa merkiksi letkuun ja näkee miten homma etenee. Letku oli hieman liian pitkä ja siksi varsin suurivastuksinen hommaan, oli kiva nähdä ilmakuplista että miten homma etenee.

Myös sitä mietin meneeköhän huohottimesta (jos tässä on huohotin niinkuin perämokkulassa) paskaa sisäänpäin jos alipainetta muodostuu laatikkoon.....

Aivothan on ajattelemista varten ja kiva todeta että muutkin on näitä miettinyt...
Viimeksi muokannut AK47, 26.5.2011 17:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Mika.S
Ruosteen surma
Viestit: 1376
Liittynyt: 22.4.2006 20:00
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Paljonko saa öljyä ulos laatikon mittatikun reijästä?

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

AK47 kirjoitti:Uskaltaisiko pyöräyttää vähän konetta vai onko laatikon voitelu nyt huonolla hapella jos pyöräyttää?
Eikös mersun ohje öljynvaihdossa oo et ensin laitetaan noin 3litraa öljyä laatikkoon, sitte kone käyntiin ja kaajetaan loput 3,5ltr :idea:

Laatikkoseppä anto mulle ohjeet et 3ltr öljyä laatikkoon, kone käyntiin, 4,5-5ltr öljyä ja siitä vähennetään öljyn määrää kunnes oljyn taso on ylämerkissä :roll:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008

Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Paljonko saa öljyä ulos laatikon mittatikun reijästä?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mika.S kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Uskaltaisiko pyöräyttää vähän konetta vai onko laatikon voitelu nyt huonolla hapella jos pyöräyttää?
Eikös mersun ohje öljynvaihdossa oo et ensin laitetaan noin 3litraa öljyä laatikkoon, sitte kone käyntiin ja kaajetaan loput 3,5ltr :idea:

Laatikkoseppä anto mulle ohjeet et 3ltr öljyä laatikkoon, kone käyntiin, 4,5-5ltr öljyä ja siitä vähennetään öljyn määrää kunnes oljyn taso on ylämerkissä :roll:
Nyt ei mene hyvin, otin propun pois laatikon pohjasta ja oletin saavani 5.4 litraa pois....

Täytin ensin 0.6l joka jäi viimekerrasta ja 3 litraa lisäksi eli 3.6L

Sitten mylly pyörimään ja vaihteita läpi. Ja katsos vaan P asennossa lämpimillä öljyillä oli ensimmäiseen tikun mutkaan asti öljyä eli n 5cm liikaa?

Arvelin että ilmatasku ja heitin pikku lenkin, mitä turhaa, öljyä on liikaa. Ulos on valunut vähemmän kuin 5.4L ja vähemmän kuin 3.6L.

Taas imuri tikun reikään ja öljypinta olisi nyt aikalailla ylärajassa ja ulos tuli 1.1L

Tästä päästään samaan määrään kuin tikun reijänkin kautta otettu 2.4-2.5L

Mitä ihmettä?

Turbiinissa en nähnyt proppua en sen "booriuritetun" reijän kautta saati keskellä olevasta pienestä avaimenreijän näköisestä taikka etupuolella olevasta 4-5kulmiosta jossa muovipeite. Pyöritin konetta noin 6-8 kertaa aina välillä jotta tulisi turbiinin proppu näkyviin. Mitään ei näkynyt.
Viimeksi muokannut AK47, 29.5.2011 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

OT: Mulle kans väitettiin, että mulla olisi proppu turbiinissa,mutta empä löytänyt vaikka kuinka pyöritin. C36 amg -96 automaatti ilmastoinnilla.
Star
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tjaa-a, kyllähän sieltä pitäisi proppu löytyä ellei AMG ole jostain syystä erilainen siltä osin.
Meilläkin on noita 36:ia käynyt huolloissa, en muista eroja...

Proppuhan on takaviistoon ja jää ainakin joissain malleissa pakoputken katveeseen.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

No, onhan se mahdollista että turbiinissa on proppu. Se vaan saattaa mylly haluta pysähtyä aina niin ettei proppua näy.

Pakko kai pyörittää moottoria kampiakselin päästä jos pystyy. Silleen sen näkis.

Tai jos ottaa videota pyörivästä turbiinista, siitä saattais nähdä onko siellä proppua. Hmmm... 500rpm on n. 8.3 kierrosta sekunnissa ja 30 kuvaa sekunnissa antaa näkyviin yhden kuvan aikana n. 0.27 kierrosta, joten saattaa jäädä näkemättä.... Pitäis olla nopeempi kamera.

Onko proppu samankokoinen kuin laatikon pohjassa vai pienempi?

Sama laatikko on 500:sessa, turbiinista en tiijä mistä se on kotoisin.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

dealer kirjoitti:Tjaa-a, kyllähän sieltä pitäisi proppu löytyä ellei AMG ole jostain syystä erilainen siltä osin.
Meilläkin on noita 36:ia käynyt huolloissa, en muista eroja...

Proppuhan on takaviistoon ja jää ainakin joissain malleissa pakoputken katveeseen.
Oisko ollu c43:ssa pakoputket siinä edessä, suorassa kuutosessa ne menee siinä reilusti sivussa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7199
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eikös tuo turbiinin roppu jäänyt pois noista automaateista vasta joskus 2000 vuojen tienoilla. Noissa vanhemmissa se on kyllä ollut järjestään kaikissa.

Toki voihan se puuttua kyllä aikaisemmistakin 722.6 toosista.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

AK47 kirjoitti:No, onhan se mahdollista että turbiinissa on proppu. Se vaan saattaa mylly haluta pysähtyä aina niin ettei proppua näy.

Pakko kai pyörittää moottoria kampiakselin päästä jos pystyy. Silleen sen näkis.

Tai jos ottaa videota pyörivästä turbiinista, siitä saattais nähdä onko siellä proppua. Hmmm... 500rpm on n. 8.3 kierrosta sekunnissa ja 30 kuvaa sekunnissa antaa näkyviin yhden kuvan aikana n. 0.27 kierrosta, joten saattaa jäädä näkemättä.... Pitäis olla nopeempi kamera.

Onko proppu samankokoinen kuin laatikon pohjassa vai pienempi?

Sama laatikko on 500:sessa, turbiinista en tiijä mistä se on kotoisin.
No mää pyöritin käsin auton alta turbiinista ja vetolevystä,hankalaa ,mutta kuitenkin. En silti löytänyt proppua. Myös kaverini teki tuon muutaman kierroksen ja totes ettei näy. Tiedä sitten ollaanko vain sokeita. No jos ens keväänä taas vaihtais öljyt ja olis vielä tarkempi propun suhteen. Lisäsin omaan laatikon pohjaan magneetin varoiksi.
Star
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko proppu samankokoinen kuin laatikon pohjassa vai pienempi?
Se on samanlainen kuin uudemman sähkölaatikon eli pienempi kuin vanhan automaatin, sentin luokkaa halkaisijaltaan.
Itse olen pyörittänyt konetta vängäten isolla meisselillä turbiinia siitä reiästä mistä propun pitäisi näkyä.
Kun laittaa maalimerkin turbiiniin ei tarvitse viittä kierrosta pyörittää :D
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Hmmm. Wissiä tutkimalla ei löytynyt 722.328 laatikosta mittään, mutta 722.329 on öljytilavuus 7.3L ja öljyvaihdossa 6.2L.

Missäs tuo 1.1 litraa sitten piilottelee jos sitä ei saa pois vaihdossa? Onko se jäähdyttimessä?

Tulpan kuvakin löytyi: Kaiketi tuossa kohtaa se on?

Kuva

Jos nyt oikein laskin niin alkuperäisestä tervasta on vaihtunut eka poisto/lisäys n.33%

Toisella kertaa kun poistin 2.5L ja lisäsin 3.6L ja taas poistin 1.1L niin minimissään uutta on 56% ja maksimissaan 62% riippuen kerkesikö pikku koe lenkillä se ylimääräinen sekottua vanhaan.

Jos tuolta nyt sais pois sen 6.4L niin sitten ois jo hyvä tilanne. Sinne jäis vanhaa noin 0.6-0.7L mikä ois alle 10%

Pakko se on saada se tulppa näkyviin. Vaan eipä oo vielä suodatin ja tiivistekkään tullu, missä lie luuraavat.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Vaan eipä oo vielä suodatin ja tiivistekkään tullu, missä lie luuraavat.
Mulla olisi hyllyssä :roll: :whistle:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mullaki 1994 320TE:stä etittii roppua mut ei ollu!
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Kuinkas on sitten mahdollista, että osassa on ja osassa ei,tuota roppua
Star
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kylläpä näissä vanhemmissa on ollut ihankin kaikissa turbiinissa proppu.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

hotari kirjoitti:
Vaan eipä oo vielä suodatin ja tiivistekkään tullu, missä lie luuraavat.
Mulla olisi hyllyssä :roll: :whistle:
No, hemmetti. Oon kyselly teutooneilta missä osat, mutta ei ole tullu järkeviä vastauksia. Onkos nuo sun osat orkkiksia vai tarvikkeita?

Seuraavan rassausmiitin aikoihin on vissiin menoa... Voe hemmetti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”