Turbon laakeroinnin välyksistä

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Turbon laakeroinnin välyksistä

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tuossa ois pöydällä kkk26 jossa on kuumassa päässä laakerissa 0.09mm välystä ja kompurahyrrän puolella 0.06mm.

Onkohan kyseiset välykset hyvät, huonot, erittäin huonot vai mitä ne ois?

Onko kuumalla puoolella tarkoituksella suurempi välys vai onkos enempi rasittuneena kulunutkin enempi.

Tarviiko tehdä uudet laakerit ja jos tarvii, niin mikä on laakeriksi sopiva materiaali? Ms63 ei liene sopiva materiaali?

Miksikö korjataan (jos tarvitsee laakeroida)? Siksi kun on mosselmanin satsi ja tarkoitus olisi se ottaa käyttöön ihan alkuperäiskuosissaan.
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

http://www.hevosvoima.com/shop/index.ph ... 30_913_946

Tuoltaha niitä saa iha varaosana. Mitähän välystä tuossa nyt on taas mitattu aksiaali vai radiaali.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Runtula kirjoitti:http://www.hevosvoima.com/shop/index.ph ... 30_913_946

Tuoltaha niitä saa iha varaosana. Mitähän välystä tuossa nyt on taas mitattu aksiaali vai radiaali.
Eipä tuolta näin vanhaan 1990 tehtyyn apuva löytyne. Holkit on 10/16mm ja 11.5 pitkiä. Ei näy mitään tähän viittaavaa...

Tässä mitattuna radiaalinen eli halkaisijamitat reijällä ja akselilla tuon verran erilaiset. Tokihan sinne pitää öljyäkin mahtua väliin, mutta luulisi että tuo alkaa olla jo liikaa???
Viimeksi muokannut AK47, 04.5.2011 21:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Eiköhän tuolta sellanen laakeri löydy kun soittaa ja kysäsee asiaa. Ite oon kattonu välyksen niin että jos päittäin ei tunnu sormissa mitään se on hyvä ja jos siipi ei ota koteloon kiinni sormin heiluttelemalla niin seki on iha hyvä :).
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Runtula kirjoitti:Eiköhän tuolta sellanen laakeri löydy kun soittaa ja kysäsee asiaa. Ite oon kattonu välyksen niin että jos päittäin ei tunnu sormissa mitään se on hyvä ja jos siipi ei ota koteloon kiinni sormin heiluttelemalla niin seki on iha hyvä :).
No, voishan sen kysäistä onko laakeriholkkeja. ja tarvii parit pinnapulötit ja mutterit tulenkestävänä tähän kans.

Nyt on akselin M6 kierre korjattu ja taas voi kasata laitoksen, saas nähdä saako kaikki osat mahtumaan sinne kun se on ollu levällään muutaman vuoden... ;)
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Ihan passeleilta välyksiltä vaikuttas laakereilla,
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

No, voi kehveli.

Kasasin turbon ja eihän se pyöri. Tai pyörii jos kunnolla vääntäisi. kuumapuoli kasassa pyörii kevyesti, mutta kun ahtopuolen kasaa niin alkaa ahistaa jostain.

Kaikki osat pitäisi olla oikenpäin ja ei mahdollisuutta olla mitään väärin. No, laite takaisin atomeiksi ja kasaan tilanne vielä pahempi, syykin selvisi jäi yksi peltilevy väliin ja siitä seurasi tietenkin se että pari osaa sai kipeääkin. Ei pitäisi väsyneenä virkkuukoukkua monimutkaisempaa kasata.

No, uudelleen kasaus ja taas saman verran nihkeästi pyörii.

Olkoon perkules, rassaan joskus jos vielä kiinostaa. Kiva olisi ollut laittaa bolt on mosselman sarja tenavaan mutta kun ei niin ei, tämä vastusti nyt liikaa vähäksi aikaa. Laittaa vaikka kokonaan uuden kiekuran sinne sitten kun taas saa inspiraatiota tähän.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”