OM617 kannet, onko eroja vuosimalleissa? Jos niin mitä?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

OM617 kannet, onko eroja vuosimalleissa? Jos niin mitä?

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Onko OM617 koneeseen erilaisia kansia? Käykö kaikki kannet kaikkien lohkojen päälle? Onko venttiilien koissa tai kanavissa ollut eroja? Eroja kestävyydessä? Nokka-akseleissa? Venttiilikoneistossa?

Haaveilen että jos ostelisin jostain varakannen ja kunnostaisin sen, voisi vaihtaa nykyisen paikalle minimaalisella downtimella kun ei tarviisi käyttää konehistamolla tms kantta :idea: Mutta kun pelottaa että tilalle tulee "huonompi" kansi kuin tuo nykyinen joka on varmasti viimeisiä OM617 koneita/kansia, ja siten evoluution huippu 8)

Kertokaapa mestarit :toks:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Eipä niissä muuta eroa ole kun hehkujen koko? Muutamaa näpeissä hypistelly enkä minä keksiny niissä mitään eroa. Ostin itellekkin yhden varakannen hyllyyn jos vaikka joskus sattuu tartteemaan :lol:
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

OM617A (turbo)koneen kansi on varmaan erilainen kun vaparikoneen. :roll: Vaparikoneita löytyy pari, -79 ja -81.
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Missä vuosimallissa lie muuttunut hehkut? Onko ero mitenkin mittava, näkkeekö silimällä kymmenen metrin päästä? Kumpi hehku on käyntiinlähön kannalta parempi, ja onko eroa hehkutusajassa?

Ossaisko kukkaan valottaa milläläalla turpokoneen kansi eroaa vaparin kannesta ja käykö ristiin?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

jovihava kirjoitti:Missä vuosimallissa lie muuttunut hehkut? Onko ero mitenkin mittava, näkkeekö silimällä kymmenen metrin päästä? Kumpi hehku on käyntiinlähön kannalta parempi, ja onko eroa hehkutusajassa?

Ossaisko kukkaan valottaa milläläalla turpokoneen kansi eroaa vaparin kannesta ja käykö ristiin?
Käsittääkseni 80-luvun puolella tuli pienet hehkut, tarkkaa vuosimallia en osaa sanua. Kymmenen metrin päästä en uskalla luvata että erottaa, mutta metrin päästä saattaa jo erottaakin. Kyllä tuo oma S123 on lähtenyt käyntiin talvella(kin) vaikka siinä on pienet kynttilät, hehkuaikaan en ota kantaa kun en tiedä onko eroa ja jos on niin kuinka paljon.

Kansien eroista osaa varmaan sanua: Heavy, Jari_W123, PTracing, ym... :roll:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Kanajalaka mäntäsen 617 motorin esikammio on pallopäinen, ja vanahemman mallin kanttinen.

Turpon kansi on kyllä näkisin samanlainen ku uuen mallin vaparin kansi. olikohan loppuvuos -79 vai alaku -80 millon vapari muuttu "uueks".

Eli uuenmallin vaparisa ja turpoisa on kananjalaka männät ja pallokammiot. jomminkummin käy ristiin, eli ehkä uuenmallin kansi vanahanmallin lohkon päälle, tai toisinpäin. Mutta mitentahansa ei muistaakseni käy tuon esikammio eron takia. Ennoo ihte koittanu mutta muistelen kuulleeni.

Nokka-akselissa on semmonen millin ero vanahasa ja uuesa. Uus muistaakseni vahavempi.

Vanahan mallin vaparit on MW pumpulla ja pieni tuntuma ois että vanahasa ois isot hehkut.



Heavy ja jari korijaa jos valehtelen. :lol:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko OM617 koneeseen erilaisia kansia?
Epäilen ettei varmaa vastausta saa mistään, OM617:aa kun ei kuulemma tarvitse ikinä korjata.
Toisaalta "ikupäiväsyys" tekee kysymyksestäkin turhan :? ääh, olkoon :arrow:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ei niitä tarvikkaan korjata niin kauan kun lähtee varjoisella ilmalla käyntiin :lol: . Jos ei lähe niin riittää että laitetaan kaikki uusiksi 8) . Niin kansien eroja: olikoha 79 kun hehkut muuttui pienemmiksi eli hehkun kanta pieneni 22mm :arrow: 12mm samalla männät muuttui, nokkaan tuli enempi nostoa, pumppu muuttui MW pumpusta M pumppuun, esikammiot muuttui niinkuin Juho maintsikin. Turbon kansi näyttää samalta kuin vaparin kansi mutta, kammiot on turbossa isommat ja pakoventtiilit täytetty natriumilla, vaparin kannesta voi tehdä turbon kanne tarpeen vaatiessa. Turbossa ei ole kananjalka kuviota männissä, itsekkin luulin näin mutta avattuani turbokoneen en luule enään. 617 on vähän sellanen kone että jos haluaa ajella hyvillä mielin ei sitä kannata avata koska todennäköisesti sylinterit ovat loppuunkuluneet kun kantta raotetaan. Tämä koskee 70 luvun lopun ja 80luvun alun moottoreita, uudempia 617 koneita en ole avannut.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos ei lähe niin riittää että laitetaan kaikki uusiksi
Kaima puhuu viisaita sanoja, omaan pitkäaikaiseen käyttöön kun tekee niin tuo on oikea resepti :idea:

Tästä taas tuli mieleen että itselläni on jostain syystä ollut haaveena päästä tekemään perusteellinen moottoriremontti OM617:aan.
Omaan autoon ja niin että se olisi sitten omassa käytössä pidempään, vaikka kesäautona.

Haaveita vain, mutta pitäähän niitä olla.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Re: OM617 kannet, onko eroja vuosimalleissa? Jos niin mitä?

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kiitoksia kaikille vastauksista 8)

Listasin tuohon kysymykseni ja oletetut vastaukset, korjatkee jos ymmärsin väärin :idea:

Onko OM617 koneeseen erilaisia kansia?
On
Kanajalaka mäntäsen 617 motorin esikammio on pallopäinen, ja vanahemman mallin kanttinen.
Käykö kaikki kannet kaikkien lohkojen päälle?
Ei
Eli uuenmallin vaparisa ja turpoisa on kananjalaka männät ja pallokammiot. jomminkummin käy ristiin, eli ehkä uuenmallin kansi vanahanmallin lohkon päälle, tai toisinpäin. Mutta mitentahansa ei muistaakseni käy tuon esikammio eron takia.
Onko venttiilien koissa tai kanavissa ollut eroja?
Ei?

Eroja kestävyydessä?
Ei?

Nokka-akseleissa?
On
olikoha 79 ... nokkaan tuli enempi nostoa
Venttiilikoneistossa?
Ei?

Missä vuosimallissa lie muuttunut hehkut?
-79
olikoha 79 kun hehkut muuttui pienemmiksi
Onko ero mitenkin mittava, näkkeekö silimällä kymmenen metrin päästä?
Hehkutulpan koko muuttui
hehkun kanta pieneni 22mm 12mm
Kumpi hehku on käyntiinlähön kannalta parempi, ja onko eroa hehkutusajassa?
Ei?

Ossaisko kukkaan valottaa milläläalla turpokoneen kansi eroaa vaparin kannesta ja käykö ristiin?
Turbon kansi näyttää samalta kuin vaparin kansi mutta, kammiot on turbossa isommat ja pakoventtiilit täytetty natriumilla, vaparin kannesta voi tehdä turbon kanne tarpeen vaatiessa.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Re: OM617 kannet, onko eroja vuosimalleissa? Jos niin mitä?

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Eli voisi olettaa että jos ostan pikkuhehkuilla varustetun kannen (79->) niin saan vastaavan kuin nyt on paikallaan, niin että se käy nykyisen paikalle ja omaa korkeampinostoisen nokan :idea:

Kelläs niitä kansia olikaan myynnissä :?:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Mulla on ainakin siinä vanhemmassa (-79) isot hehkut ja muistaakseni uudemmassa (-81) pienemmät kynttilät... :roll:

Molemmat siis löytyy, vielä...
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tässä jotain listaa eroista joita tullut kerättyä talteen. Täydestä tarkkuudesta en mene vannomaan, mutta antaa suuntaa :wink:

OM 617.91 muutoksia:

kannen jäähdytyskanavat muutettu 11/75

suodattimen kiristys muutettu 10/78
männät vahvistettu 12/78

uusi tuuletus (USA) 1980
korkeampi öljytermostaatin avautumislämpötila 1/80
uusi välilaippa 2/80
kampiakselin päittäislaakeri korvattu levyillä 3/80
muutettu Mahle-männät 6/80
palamistilan muotoa muutettu 7/80
uudet palamistilat 10/80

venttiilinjousen lautaset muutettu 2/81
muutettu männänrenkaan urat 3/81
jäähdytysjärjestelmän tuuletusputki poistettu 6/81
uudet venttiilinvarren tiivisteet 7/81
pitemmät pultit öljynsuodattimeen 9/81
öljynpaineventtiili parannettu 10/81

nokkaketjun voitelua parannettu 2/82
nokka-akseli muutettu 6/82
muutettu sylinterinlohko 11/82

nokka-akselin ketjun lukko vahvistettu 1983



OM617,95 muutoksia: (turbodiesel)

uusi väliakseli 8/78

hihnapyörän pultinkiinnikkeet ilman levyjä 1/79
vahvemmat venttiilinjouset (USA) 1/79
12-kantaiset sylinterinkannen ruuvit 2/79
kestävämpi nokka-akseli (USA) 6/79
kiertopumppu kuten 615 & 616 -malleissa 10/79

kampiakselin tuuletus muutettu vm1980-81
uusi nokka-akseli (USA) vm1980
uusi öljynsuodattimen termostaatti 1/80
uusi välilaippa 2/80
uudet kapiakselin laakerinliuskat 2/80

pikakäynnistysrele 9/81
uudet suuttimet 11/81

parannettu kosketus releessä (!) 3/82
ruiskutuspumppu muutettu 8/82

uudet hehkutulpat 4/83


tammikuu 1979: hihnapyörän pultinkiinnikkeet ilman välilevyjä, vahvemmat venttiilin jouset USA
helmikuu 1979: 12-kantaiset sylinterikannen ruuvit
kesäkuu 1979: kestävämpi nokka-akseli
1979: pienemmät hehkutulpat
helmikuu 1980: uudet kampiakselin laakeriliuskat
1980: uusi nokka-akseli USA, kampiakselin tuuletus muutettu
1981: kampiakselin tuuletus muutettu
syyskuu 1981: pikakäynnistysrele
marraskuu 1981: uudet suuttimet
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kiitosta Heavy 8)

Pätkin tuosta ne jotka kuulostavat ihtelle tärkeiltä :idea:

OM 617.91 muutoksia:

kannen jäähdytyskanavat muutettu 11/75

suodattimen kiristys muutettu 10/78

palamistilan muotoa muutettu 7/80

uudet palamistilat 10/80

venttiilinjousen lautaset muutettu 2/81

uudet venttiilinvarren tiivisteet 7/81

nokka-akseli muutettu 6/82

nokka-akselin ketjun lukko vahvistettu 1983



OM617,95 muutoksia: (turbodiesel)

uusi väliakseli 8/78?

vahvemmat venttiilinjouset (USA) 1/79

12-kantaiset sylinterinkannen ruuvit 2/79

kestävämpi nokka-akseli (USA) 6/79

uusi nokka-akseli (USA) vm1980

uudet suuttimet 11/81

uudet hehkutulpat 4/83

vahvemmat venttiilin jouset USA

helmikuu 1979: 12-kantaiset sylinterikannen ruuvit

kesäkuu 1979: kestävämpi nokka-akseli

1979: pienemmät hehkutulpat

1980: uusi nokka-akseli USA

marraskuu 1981: uudet suuttimet
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”