Kevätaurinko sulattaa lunta pihasta. Portista kaartaa kuusisylinterisen bensiinimoottorin sihisevän käyntiäänen saattamana 5000 km:n käyttötestiauto, hopean värinen vuonna 1994 valmistettu Mercedes-Benz C280 Automatic Elegance.
Sulamisvedet ovat tehneet teistä kuraisia. Sen huomaa autostakin. Hopea on harmaata ja 16 vuotta aikaisemmin perushinnaltaan 389900 markkaa maksanut auto tippuu hieman alistetun näköisenä kaikkea sitä, minkä kevät on tuonut ajoradalle. Käyttötesti alkaa painepesurin äänellä kun Mersun matkamittari osoittaa 142000 kilometriä.
Harmaan muuttuessa hopeaksi on hyvää aikaa tarkastella autoa tarkemmin. Vuosien aikana ajettu kilometrimäärä tarkoittaa alle 10000 km:n ajomäärää vuodessa. Nykymaailma on opettanut suhtautumaan tällaisen lukeman totuudenmukaisuuteen varauksellisesti: W202-korimallinen Mercedes-Benz oli yksi valmistajansa ensimmäisiä digitaalisella matkamittarilla varustamia malleja. Sen säätämisen mahdollistavia palveluita tarjotaan laajalti. Toisaalta, jos auto on kunnoltaan ja tekniikaltaan mittarilukemansa mukainen, ei epäilyjä kannata jatkaa liian pitkään. Jos aikaisempi omistaja ei ole ajanut paljon, niin olkoon se hänen asiansa ja iloitaan sen suomista eduista nyt myöhemmin.
Täysin virheettömästi käyttötesti-C280 ei ole matkaansa tähän saakka taittanut. Sillä on ollut kaksi aikaisempaa omistajaa, joista jompikumpi ei ole selvästikään ole huolehtinut auton maalipinnasta. Kylkivilkkujen ympärillä näkyy kupruilevaa maalia. Turvavyön solki on jäänyt matkustajanpuoleisen etuoven väliin ja ruoste on päässyt tarttumaan syntyneeseen kolhuun. Kuljettajan puoleisen takaoven reuna on ollut hieman pois linjasta ja matkan ”hiekkapuhallus” on tehnyt siihen työtään. Lisäksi alkuperäiset 15-tuumaiset 8-reikäiset alumiinivanteet, joille talvirenkaat on asennettu kesivät useasta kohdasta. Huomaan myös että oikeanpuoleinen etuvalon umpio on saanut kiven iskun ja Hirschmann-automaattiantenni seisoo kiintosäädettynä yläasentoonsa.
Pesun ja ulkoisen tarkastelun jälkeen on ensimmäisen koeajon aika. Osoitan kuljettajan oven lukkoa infrapuna-avaimella ja avaan oven. Mercedes-Benzin sininen kangassisusta on erittäin hyvässä kunnossa. Kuljettajan penkkikin on lähes uuden veroinen. Elegance-varustelun nahkainen ratti on hieman likainen, mutta sen materiaali ei ole kulunut merkittävästi. Nichtraucherpaketilla, eli tuhkakupittomalla varustelulla toimitettu auto ei haise tunkkaiselta ja kattoverhoilukin on melko puhdas. Vaikutelma tukee matkamittarin osoittamaa lukemaa. Sähkökäyttöisen kattoluukun reunassa on hieman ruskeaa kertomassa tiivistyksen epätäydellisyydestä.
Mersun moottori käynnistyy ja asettuu tasaiseen hyrinään. Siirrän 4-portaisen automaattivaihteiston valitsimen D-asentoon ja ohjaan auton kadulle. Edellinen omistaja on vaihtanut autoon H&R-alustasarjan. Muutaman sentin vakio-Elegancea matalammalla istuva auto kulkee jäykkien jousien varassa keväistä asvalttia Hakkapeliitta 4-rapinan säestämänä.
C-Mersun kaasupoljin on hieman raskasliikkeinen. Kun poljinta painetaan alaspäin, moottori alkaa vetää tavalla, joka antaa mahdollisuuden uskoa, että konepellin alta löytyy ainakin suurin osa alkuperäisistä 193 hevosvoimasta ja 270 Nm:stä. Kun lisäksi vaihteisto toimii juuri niin hyvin kuin 90-lukuisen Mersun automaatti voi, eikä matkustamossakaan kuulu ylimääräisiä räminöitä, käyttötesti tuntuu olevan alkamassa varsin mukavasti.
Ensin tarvitaan kuitenkin yksi umpio auttamaan valokuvion korjaamisessa ja yksi automaalari auttamaan ruostekorjauksissa.
C-Mersun varaosat ovat KL-Varaosissa hyllytavaraa ja automaalarikin löytyy nopeasti. Saabismiin sairastunutta maalaria ei tarvitse kauan suostutella. Hopeanuoli toivotetaan tervetulleeksi verstaalle, jossa kerätään ruosteisia perusteita käytettäväksi huvitteluun saksalaismerkkin kannattajien kustannuksella. Samalla kun havaitut ruosteet korjataan, W202-korimallin mallikaaren alkupään autoille ominaiset mustat helmat maalataan korin värisiksi ja keulan mustalle alasäleikölle annetaan väri. Kun C-Mersu saa palatessaan keulalleen vielä pianolakatun Avantgarde-nokkamaskin ja alleen 17-tuumaiset kesärenkaat, sitä tuskin enää tunnistaa samaksi autoksi, joka kaartoi 3 viikkoa ja 1000 kilometriä aikaisemmin kuraisena käyttötestipihaan.
Pian hopean värisellä autollamme on edessään määräaikaiskatsastus. Katsastusmies lähtee kiertämään autolla rakennusta ja päättää kokeilla jarruja. Kun jarrupoljin painuu pohjaan, kiiltävä purkki jatkaa matkaansa auton edessä. Katson suu auki matkustajan istuimelta insinööriä ja hän katsoo minua takaisin yhtä pysähtynyt ilme kasvoillaan. Hölmistynyttä kaksisekuntista myöhemmin räjähdämme molemmat nauramaan; C-Mersun jarrut ovat selkeästi kunnossa jos etuvilkku ei pysy hidastuvuudessa paikoillaan. Todellisuudessa todennäköisempi syy oli, että etuvilkku ei ollut syystä tai toisesta asettunut täydellisesti paikoilleen ajovalon umpion vaihdon jälkeen. Kotimatka kulkee jälleen KL:n kautta.
Kun Mersu on saanut riittävän määrän uusia umpioita se alkaa uskoa, että siitä pidetään käyttötestikodissa huolta. Auton 16-vuotiaan teinisielun kapina loppuu merkintään varaosaliikkeen tiskiltä. Kilometrit alkavat taittua ilman erityismerkintöjä. Ainoat tallentuvat havainnot ovat 550 km välein tapahtuvat bensiinitäydennykset ja kuljettajan ajoittainen tuskastuminen Kumho-kesärenkaiden uraherkkyyteen.
Tankkaustarve 550 km välein kertoo, että polttoainetaloudessa C280 jättää toivomisen varaa verrattuna uusimpiin autoihin. Vastaava uusi Mercedes-Benz kuitenkin maksaa paljon enemmän kuin tämä auto ja tämän auton hinnalla ei saa halvintakaan uutta autoa. Mihin tahansa uuteen autoon verrattuna säästyvällä rahasummalla saa lisäksi aika paljon polttoainetta.
Kesä etenee ja Mercedes-Benz C280 vie käyttötestikodin kuljettajia huolettomasti määränpäihin ja takaisin. Autosta löytyvät ilmastointilaite ja kattoluukku ovat tervetulleita varusteita kuumina päivinä. Ajamisen ilossa W202 jättää kuitenkin toivomisen varaa. Auto pysyy koko ajan olemukseltaan asiallisen etäisenä eikä se päästä kuljettajia riemunkiljahduksiin. Mitään vikaa käyttötesti-C-Mersussa ei ole, mutta jos parhaaksi ominaisuudeksi nostetaan korostuneen monta kertaa, että auto on luotettavan toimiva, niin jotain silloin täytyy jäädä puuttumaan.
Kuuman kesän jälkeen Mercedes-Benz C280 Automatic Elegance lähtee uuteen kotiin. Jäähyväislahjaksi se saa alleen talvivanteet, jotka on kesän aikana kunnostettu. Mersu kulki 5000 km käyttötestin läpi ja osoitti olevansa kunnollinen ja hyvin tehty auto.
Vuosimallin 1994 autoista puhuttaessa on kuitenkin tärkeää huomata, että yksikään niistä ei ole tänä päivänä uusi auto. Vaikka Mercedes-Benz C280:mme vahvisti testin aikana olevansa vähän ajettu yksilö, myös se on saavuttanut iän, jossa auto alkaa vaatia huolenpitoa. Jos huolenpidon laiminlyö, laiminlyönti alkaa nopeasti näkyä. Mutta jos on valmis pitämään autostaan huolta, se on klassisen tyylikäs ja luotettavan toimiva auto.
Koeajoraportti: Mercedes-Benz C280 A W202 1994
Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
1 viesti
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”
Hyppää
- TERVETULOA
- ↳ TERVETULOA!
- Yritysesittelyt
- ↳ MBKoskinen.fi
- ↳ KL - Varaosat
- ↳ Huoltokeskus Lintonen
- ↳ Autopalvelu Parkkila Oy
- ↳ T:mi Jukka Rajalampi
- ↳ Race.Fi
- Yleinen keskustelu
- ↳ Varastettua
- ↳ On Topic
- ↳ Koti, puutarha ja nikkarointi.
- ↳ Kyselyt ja utelut
- ↳ Keskustelua muista merkeistä
- ↳ Arkielämän koukeroita
- ↳ Matkailu & miitit
- ↳ Pienet ja pärisevät
- ↳ Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus
- ↳ Linttaklubi
- Kauppatori
- ↳ Myydään / vaihdetaan autot
- ↳ Myydään / vaihdetaan osat
- ↳ Myydään / vaihdetaan renkaita sekä vanteita
- ↳ Myydään / vaihdetaan muuta
- ↳ Lahjoitetaan
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan autot
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan osat
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan renkaita sekä vanteita
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan muuta
- ↳ Vuokrataan
- ↳ Kauppatori
- Tekniikkaosasto
- ↳ Mikä on autoni W-tyyppi?
- ↳ Mersutiedon Mekka, mese.fi:n oma wikitietokanta
- ↳ Yleinen tekniikkakeskustelu
- ↳ Auton rakentelu, projektit & äänentoisto
- ↳ Super-Turbot
- ↳ B1tt1n1kkar1t
- ↳ Pesu, puunaus & fiksaus
- ↳ Oldtimers
- ↳ W123, sedan, coupe, farmari, lang
- ↳ W123 moottori
- ↳ W123 voimansiirto
- ↳ W123 alusta
- ↳ W123 jarrut
- ↳ W123 kori
- ↳ W123 sähkö
- ↳ W123 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang
- ↳ W124 moottori
- ↳ W124 voimansiirto
- ↳ W124 alusta
- ↳ W124 jarrut
- ↳ W124 kori
- ↳ W124 sähkö
- ↳ W124 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W201
- ↳ W201 moottori
- ↳ W201 voimansiirto
- ↳ W201 alusta
- ↳ W201 jarrut
- ↳ W201 kori
- ↳ W201 sähkö
- ↳ W201 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W210 / 208 moottori
- ↳ W210 / 208 voimansiirto
- ↳ W210 / 208 alusta
- ↳ W210 / 208 jarrut
- ↳ W210 / 208 kori
- ↳ W210 / 208 sähkö
- ↳ W210 / 208 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W202, sedan, farmari
- ↳ W202 moottori
- ↳ W202 voimansiirto
- ↳ W202 alusta
- ↳ W202 jarrut
- ↳ W202 kori
- ↳ W202 sähkö
- ↳ W202 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W211 / W209 / W219, sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W211 / W209 / W219 moottori
- ↳ W211 / W209 / W219 voimansiirto
- ↳ W211 / W209 / W219 alusta
- ↳ W211 / W209 / W219 jarrut
- ↳ W211 / W209 / W219 kori
- ↳ W211 / W209 / W219 sähkö
- ↳ W211 / W209 / W219 lämmitys, ilmastointi.
- ↳ W203 / R170, sedan, farmari, avo
- ↳ W203 / R170 moottori
- ↳ W203 / R170 voimansiirto
- ↳ W203 / R170 alusta
- ↳ W203 / R170 jarrut
- ↳ W203 / R170 kori
- ↳ W203 / R170 sähkö
- ↳ W203 / R170 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo moottori
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo voimansiirto
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo alusta
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo jarrut
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo kori
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo sähkö
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo lämmitys / ilmastointi
- ↳ W204 / R171, sedan, farmari, avo
- ↳ W204 / R171 moottori
- ↳ W204 / R171 voimansiirto
- ↳ W204 / R171 alusta
- ↳ W204 / R171 jarrut
- ↳ W204 / R171 kori
- ↳ W204 / R171 sähkö
- ↳ W204 / R171 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W213 sedan, farmari,coupe, avo
- ↳ w213 moottori
- ↳ W213 voimansiirto
- ↳ W213 alusta
- ↳ w213 jarrut
- ↳ W213 kori
- ↳ w213 sähkö
- ↳ W213 lämmitrys, ilmastointi
- ↳ W221 / W216
- ↳ W221 / W216 moottori
- ↳ W221 / W216 voimansiirto
- ↳ W221 / W216 alusta
- ↳ W221 / W216 jarrut
- ↳ W221 / W216 kori
- ↳ W221 / W216 sähkö
- ↳ W221 / W216 lämmitys / ilmastointi
- ↳ W205
- ↳ W126 sedan, coupe / R & C 107
- ↳ W126 / R & C 107 moottori
- ↳ W126 / R & C 107 voimansiirto
- ↳ W126 / R & C 107 jarrut
- ↳ W126 / R & C 107 alusta
- ↳ W126 kori / R & C 107
- ↳ W126 / R & C 107 sähkö
- ↳ W126 / R & C 107 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W140 / R129, sedan, coupe, avo
- ↳ W140 / R129 moottori
- ↳ W140 / R129 Voimansiirto
- ↳ W140 / R129 alusta
- ↳ W140 / R129 jarrut
- ↳ W140 / R129 kori
- ↳ W140 / R129 sähkö
- ↳ W140 / R129 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W220 / W230 / W215
- ↳ W220 / W230 / W215 moottori
- ↳ W220 / W230 / W215 voimansiirto
- ↳ W220 / W230 / W215 alusta
- ↳ W220 / W230 / W215 jarrut
- ↳ W220 / W230 / W215 kori
- ↳ W220 / W230 / W215 sähkö
- ↳ W220 / W230 / W215 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W168
- ↳ W168 moottori
- ↳ W168 voimansiirto
- ↳ W168 alusta
- ↳ W168 jarrut
- ↳ W168 kori
- ↳ W168 sähkö
- ↳ W168 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W169
- ↳ W169 moottori
- ↳ W169 voimansiirto
- ↳ W169 alusta
- ↳ W169 jarrut
- ↳ W169 kori
- ↳ W169 sähkö
- ↳ W169 lämmitys, ilmastointi
- ↳ Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit
- ↳ Moottorit
- ↳ Voimansiirto
- ↳ Alusta
- ↳ Jarrut
- ↳ Kori
- ↳ Sähköt
- ↳ Lämmitys, ilmastointi
- English Forum
- ↳ Technical discussion
- ↳ Off Topic
- ↳ English Forum
- Arkisto
- ↳ Tule Lada viestin lahjoittajaksi sydänlapsille
- ↳ Yhdistyksen säännöt
- ↳ Lada on topic