Lohkolämmitin ehjä vai ei?
Lohkolämmitin ehjä vai ei?
Helvetin tyhmä kysymys, mutta askarruttaa kummasti.
Mittasin yleismittarilla johdon päästä, joka oli Defan minipistokkeessa kii. Mittari näyttää, että vastus olis ehjä eli näyttää nollaa. (Olen todella käsi sähköasioissa) mutta tuntuu, että ei lämmitä eikä sihise. Asia olis helppo tarkistaa lämpiääkö moottori, mutta konepeltiä ei saa näin talvisin (jäässä) auki ja koneen lämpömittari ei moiseen reagoi.
Eli voiko vastus olla paskana vaikka resistanssi on lähellä nollaa?
Mittasin yleismittarilla johdon päästä, joka oli Defan minipistokkeessa kii. Mittari näyttää, että vastus olis ehjä eli näyttää nollaa. (Olen todella käsi sähköasioissa) mutta tuntuu, että ei lämmitä eikä sihise. Asia olis helppo tarkistaa lämpiääkö moottori, mutta konepeltiä ei saa näin talvisin (jäässä) auki ja koneen lämpömittari ei moiseen reagoi.
Eli voiko vastus olla paskana vaikka resistanssi on lähellä nollaa?
Viimeksi muokannut Vitto, 04.3.2006 0:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuosta kun laskeskellaan niin voidaan todeta, että
resistanssi R saadaan kun jaetaan jännitteen neliö vastuksen teholla
eli vastuksen arvo pitäisi olla (230x230):650W=81,4 ohmia
Eli mittarin pitäis näyttää n. 80 ohmin luokkaa normaali lohkolämppärillä,
joka ainakin mulla on 650wattinen. Jos tulos on lähellä nollaa niin jossakin on vikaa.
resistanssi R saadaan kun jaetaan jännitteen neliö vastuksen teholla
eli vastuksen arvo pitäisi olla (230x230):650W=81,4 ohmia
Eli mittarin pitäis näyttää n. 80 ohmin luokkaa normaali lohkolämppärillä,
joka ainakin mulla on 650wattinen. Jos tulos on lähellä nollaa niin jossakin on vikaa.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- ®ÐÐ
- Dr.Durex
- Viestit: 3460
- Liittynyt: 05.10.2005 9:20
- Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
- Viesti:
niin ja siinähän on 3 niitä napoja ja yks on suojamaa että jos vahingoissa tökkää toisen mittarin piuhan siihen suojamaahan ni ei oikein näytä lukemia.. www.loval.fi sieltä saa uusia vastuksia
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Nyt taidetaan puhua siitä maalaisjärjestä? Mikähän siinä muuten on että näitä vikoja pitää ruveta selvittelemään _aina_ ensin vaikeimman kautta?Sivonen kirjoitti:Lykkää piuha seinään ja kuuntele alkaako konehuoneesta kuulua porinaa. Pitäisi alkaa kuulumaan muutaman sekunnin päästä kun laittaa piuhan seinään. Voihan se tosin olla että konepellin läpi sitä ei kuule, mutta kokeile.
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
Maalaisjärki ei vaan kertakaikkiaan sovi tänne Meselle..HVM kirjoitti:Nyt taidetaan puhua siitä maalaisjärjestä? Mikähän siinä muuten on että näitä vikoja pitää ruveta selvittelemään _aina_ ensin vaikeimman kautta?Sivonen kirjoitti:Lykkää piuha seinään ja kuuntele alkaako konehuoneesta kuulua porinaa. Pitäisi alkaa kuulumaan muutaman sekunnin päästä kun laittaa piuhan seinään. Voihan se tosin olla että konepellin läpi sitä ei kuule, mutta kokeile.
Entä jos tämä Vitto onkin kuuro? Miilläs te maalaisjärven käyttäjät sitten kokeilette sen toiminnan? Häh?
® Mesen linttaklubi
No sitten pidetään autoa lämmityksessä 4-5 tuntia, ja katsotaan sulaako lumet konepelliltä. Jos ei, niin laitetaan auto käyntiin, ja tarkkaillaan lämpömittaria. Lohkis jaksaa lämmittää koneen pikkupakkasella noin 50-asteiseksi, eli mersun lämpömittarin alarajoille. Lämmön pitäisi siis alkaa nousta melkein heti kun auton käynnistää.
Lumi ei kyllä välttämättä sula, jos on konepellissä eristeet.
Lumi ei kyllä välttämättä sula, jos on konepellissä eristeet.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Re: Lohkolämmitin ehjä vai ei?
Tämän takia aloitin vastaamisen "vaikeimman" kauttaVitto kirjoitti: konepeltiä ei saa näin talvisin (jäässä) auki ja koneen lämpömittari ei moiseen reagoi.
Eli voiko vastus olla paskana vaikka resistanssi on lähellä nollaa?
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Jarno.V kirjoitti:Henk. koht mielipide on että nuo säteilylämmittimet lämmittää enemmän mieltä kuin moottoria.
Volvon vitoskone?
Totta joka sana, toi toimii 'apulämmittimenä' jos polttoaine lämmitintä ei käytä. Yleensä noin. 3-4 tuntia päällä. En tosin ole varma onko toi säteilylämmitin, mutta tod. näk.
KOKO lämmityssysteemin tarkastus kotikonstein käy helposti näin. Tökkäät roikan paikalleen autoon ja vedät suko pään sisälle kabiiniin. Kopukynästä toinen pää johonkin virralliseen 12v piuhanpäähän esim, sytkäri tai sulake. Toisella päällä tökkäät siihen suojamaatto kieleen pistokkeesa, niin syttyy valo jos suojamaadoitus on kunnossa. Sitten siirrät pään jompaan kumpaan niistä tapeista ja yhdistät toisen tapin suojamaadoitus kieleen. Jos valo syttyy nyt huomattavasti himmeämpänä , olet juuri testannut lämmittimen ja kaikki johdot sekä todennut ne ehjiksi.
Ja kuten aiemmin oli maininta irroita mahdollinen sisätilalämmitin testi ajaksi.
Ja kuten aiemmin oli maininta irroita mahdollinen sisätilalämmitin testi ajaksi.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Saako tuolla systeemillä kuitenkaan testattua sitä, ettei jostakin paikasta olisi pikku vuotoa suojamaahan? Vielä kun lisää testin, jossa toista tappia ei kytketä suojamaahan mutta tökitään vikakynällä toista tappia, niin saadaan selville, onko maadoitukseen vuotoa. Jos lamppu syttyy vaikka erittäin himmeästi, niin silloin on vehke rikki.peehoo7 kirjoitti:Sitten siirrät pään jompaan kumpaan niistä tapeista ja yhdistät toisen tapin suojamaadoitus kieleen. Jos valo syttyy nyt huomattavasti himmeämpänä , olet juuri testannut lämmittimen ja kaikki johdot sekä todennut ne ehjiksi.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Ton lohkolämppärin toiminnan tai olemassa olon ( ) voi todeta pakkasilla lämmittämällä ensin noin ½-1 tuntia. Sitten vaan syylarin korkki auki ja varovainen kokeilu onko vesi lämmennyt. Ei se kerkiä siinä ajassa paljon lämpenemään mutta ero on kuitenkin huomattava verrattuna jääkylmään veteen.
Säteily lämmittimet on aika peestä. Nehän ei suoranaisesti lämmitä jäähdytysvettä ja aika paljon energiaa menee mopelle. Jos autossa on sät.lämmitin niin siellä pitäisi kulkea sähkövastus öljypohjan ympäri.
Säteily lämmittimet on aika peestä. Nehän ei suoranaisesti lämmitä jäähdytysvettä ja aika paljon energiaa menee mopelle. Jos autossa on sät.lämmitin niin siellä pitäisi kulkea sähkövastus öljypohjan ympäri.
Jarno varmaan kertoo onko tässä väittämässä perää:Jarno.V kirjoitti:Volvon bensakoneessa tuo motikka tulee pakosarjan alle lohkon kylkeen pultilla kiinni, tietty se vähän siinä säteilee kun lohkokin on alumiinia mutta aika marginaalinen vaikutus.
Lankomiehen Omega MV6 ei lähde pakkasesta käyntiin jos sitä lämmittää säteilylämmittimellä. Kone lämpiää vain juuri sen verran että se ei enää älyä rikastaa käynnistysseosta, muttei ole kyllin lämmin lähteäkseen ilman huikkaakaan.
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Eihän tuo mitenkään harvinaista ole
Monessakin on tuota samaa vikaa, suunnittelijat ei ole arvanneet mitä kaikkea ne hullut suomalaiset pellin alle kotöstävät. Ei sille oikein ole mitä tehdä, roikka irti joku puoli tuntia ennen starttia varmaankin auttaa.
Helppo vikahan tuo valmistajalle olisi korjata, kun moott. softa ottaisi enemmän huomioon imulämpöanturia ko. tilanteessa.
Toisaalta nykyiset päästörajat taas kieltää ns. "riittävän" rikkaan seoksen, kaikkein ympäristöystävällisintähän on jos auto ei lähde ollenkaan käyntiin.
Yleensä kyllä pitäisi lähteä tulille pienen sahauksen jälkeen.
Olikohan joku chrysler(vai jeep) jossa virrat kytkettäsessä moott. ohjainlaite tarkistaa lämpöanturit kun moottori on seissyt yli 8 tuntia, eli ulkolämpö, imulämpö ja vedenlämpö pitää olla ~samat ja vikakoodia pukkaa jos joku heittää muista. Sitten täällä kun ruuvataan jos mitä letkulämmitintä pellin alle, auto seisoo yön yli roikassa ja kappas kun vikavalo palaa
Monessakin on tuota samaa vikaa, suunnittelijat ei ole arvanneet mitä kaikkea ne hullut suomalaiset pellin alle kotöstävät. Ei sille oikein ole mitä tehdä, roikka irti joku puoli tuntia ennen starttia varmaankin auttaa.
Helppo vikahan tuo valmistajalle olisi korjata, kun moott. softa ottaisi enemmän huomioon imulämpöanturia ko. tilanteessa.
Toisaalta nykyiset päästörajat taas kieltää ns. "riittävän" rikkaan seoksen, kaikkein ympäristöystävällisintähän on jos auto ei lähde ollenkaan käyntiin.
Yleensä kyllä pitäisi lähteä tulille pienen sahauksen jälkeen.
Olikohan joku chrysler(vai jeep) jossa virrat kytkettäsessä moott. ohjainlaite tarkistaa lämpöanturit kun moottori on seissyt yli 8 tuntia, eli ulkolämpö, imulämpö ja vedenlämpö pitää olla ~samat ja vikakoodia pukkaa jos joku heittää muista. Sitten täällä kun ruuvataan jos mitä letkulämmitintä pellin alle, auto seisoo yön yli roikassa ja kappas kun vikavalo palaa