Eli otetaan tänne talteen kun tuolla "emofoorumissa" on alkanut olemaan joku ihmeen "me ei leikitä teidän kanssa jos teillä ei ole Mersua" henki, jopa off-topic palstalla. Eli Eerolan hyvää kirjoitustapaa jatkava raportti 'amerikanmersun' tyypeistä, olkaapa hyvät:
Koeajon kohteena on 2005-vuosimallin Chrysler 300C 2,7 litran V6-koneella ja perusvarustetasolla. Autolla on ajettu vajaa 10000 km ja se on väriltään metallimusta.
Lähestyn autoa. Huomaan ikkunoiden olevan "limotummennetut", eikä sisälle näe käytännössä ollenkaan. Korkea musta vyötärölinja luo massiivisen vaikutelman. Great American Packagen kiiltävät seitsemänpuolaiset alumiinivanteet korkeaprofiilisilla 17" kumeilla jatkavat mielikuvaa. Gangsteriauto.
Avaan oven. Vaalea kangassisusta keventää hiukan ulkokuoren raskasta vaikutelmaa. Istun kuljettajan paikalle. Joka suuntaan on tilaa. Eteen. Taakse. Oikealle. Ja myös vasemmalle, vaikka korkealla sijoittuva ikkunan alareuna luo hiukan ahtaan tunteen sinnepäin. Säädän sähkösäätöisen penkin kohdalleen Mersusta tutuista kytkimistä penkin reunassa..
Asetan käteni ratille. Melkoisen kova ohjauspyörän kehä on muovia. Samoin ratin puolissa olevat "alumiinikoristeet". Muovi ei kuitenkaan estä mieleisen ajoasennon löytämistä, sillä myös ratti on säädettävissä.
Laitan autoon virrat päälle ja mittaristo herää henkiin. Laitan valot päälle Mersusta tutusta paikasta löytyvästä katkaisijasta. Mittaristo muuttuu turkoosiksi. Tykätköön ken tykkää.
Siirrän automaattivaihteen valitsimen R:lle. Vipu seuraa Mersusta tuttua kuviota kiiltävällä "alumiinimuovilla" kehystetyssä muovitaulussa.
Nostan jalkani jarrulta ja auto alkaa välittömästi liikkua aika vauhtia taaksepäin pois pysäköintiruudusta. Yritän tähytä auton perää, mutta se ei ole näkyvissä. Viitisen metriä pitkä auto on aika vaikeasti hahmotettavissa ensikertalaiselle.
Alan pyörittää rattia päästäkseni ajolinjan kanssa samaan suuntaa. Ohjaus on huomiotaherättävän kevyt. Mutta samalla iso auto kääntyy kuin itsestään tien suuntaiseksi. Vaihteenvalitsin D:lle. Muovikulissi kommentoi tapahtumaa sanoen "kläk-kläk" kepin siirtyessä kaksi pykälää toiseen asentoon.
Painan kaasua. Neliportainen automaatti antaa 24-venttiilisen V6:n kiertää korkealle kun se hinaa pehmeästi liikkuvaa gangsterimobiilia liikkeelle. 2,7 litran moottori ei ole mikään vääntö eikä tehoihme. Moottorin alimittaisuus autoon nähden näkyy myös polttoainetaloudessa. Polttoainemittari laskee ajossa aika tahtia.
Ajan muutaman kilometrin kaupunkiajoa. Auto liikkuu kuin sukkasillaan. Chryslerille yleisiä räminöitä ei ainakaan tässä vähän ajetussa autossa vielä kuulu, vaikka suosikkimateriaali, muovi, tarjoaisikin hyviä mahdollisuuksia monenmoisille sivuäänille. Kevyt ohjaus on kadunkulmissa mukava.
Siirryn moottoritielle. Kiihdytyksessä moottorin pienuus tulee jälleen esille, mutta kun nopeus on saavutettu, auto kulkee mukavan leppoisasti. Leppoisuus tarkoittaa, että matkustaja ei joudu murehtimaan pienistä epätasaisuuksista. Samalla varmistuu myös, että 300C ei ole varmasti mikään urheiluauto. Pehmeys jatkuu myös isommissa heitoissa. Tämä on amerikkalainen auto.
Ohjaus on edelleen kevyt, mutta ei kuitenkaan häiritse suoralla tiellä. Kaarteeseen tultaessa ohjauksen soisi kuitenkin kommunikoivan enemmän. Auto erottaa kuljettajan tiestä niin tehokkaasti että mutkasta tulee helposti kantikas.
Ääritilanteiden hallinta 300C:llä on haastavaa. Ensin etupainoinen auto haluaa puskea. Korkeaprofiiliset renkaat ulvovat kunnes antavat periksi. Keula painuu alas ja perä nousee ylös. Sitten perä lähtee laajaan luistoon, jonka korjaaminen voisi olla takavetoiseen autoon tottuneelle henkilölle ihan hauskaakin. Mutta kun ratti on kevyt eikä kuljettajalle välity kovinkaan paljon tietoa, mitä renkaan ja tien välissä tapahtuu.
Yhteenveto: 300C on ihan asiallinen auto. Jos minun olisi pakko ajaa amerikkalaisvalmisteisella sedan-korisella autolla, se voisi olla tämä. 300C tarjoaa tilaa sekä matkustajille että tavaroille. Työn laatukin vaikuttaisi olevan hiukan parempi kuin merkin historiassa vielä puoli vuosikymmentä sitten. 300C:n antama vastine rahalle on erinomainen. Koeajettu auto maksaa Yhdysvalloissa $25635. Tämä on aika paljon vähemmän kuin samalle pohjalle rakennettu W211 E350. Se maksaa USA:ssa hinnat alkaen $50825. SRT-8 -mallikin on halvempi kuin tuo samanpohjainen Mersu, $42695. Siinä ei kukaan joutuisi puhumaan moottorin alimittaisuudesta.
300C:ssä on melkoisesti muovia, mutta elämä on ratkaisuja: Haluaako kaksi Chrysleriä vai yhden jalopuukoristeisen Mersun. Sydämen ratkaisu on minulle selvä. Mutta jos joutuisin tekemään valinnan järjellä...
Eerola
*Koeajo* Chrysler 300C
Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
1 viesti
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”
Hyppää
- TERVETULOA
- ↳ TERVETULOA!
- Yritysesittelyt
- ↳ MBKoskinen.fi
- ↳ KL - Varaosat
- ↳ Huoltokeskus Lintonen
- ↳ Autopalvelu Parkkila Oy
- ↳ T:mi Jukka Rajalampi
- ↳ Race.Fi
- Yleinen keskustelu
- ↳ Varastettua
- ↳ On Topic
- ↳ Koti, puutarha ja nikkarointi.
- ↳ Kyselyt ja utelut
- ↳ Keskustelua muista merkeistä
- ↳ Arkielämän koukeroita
- ↳ Matkailu & miitit
- ↳ Pienet ja pärisevät
- ↳ Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus
- ↳ Linttaklubi
- Kauppatori
- ↳ Myydään / vaihdetaan autot
- ↳ Myydään / vaihdetaan osat
- ↳ Myydään / vaihdetaan renkaita sekä vanteita
- ↳ Myydään / vaihdetaan muuta
- ↳ Lahjoitetaan
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan autot
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan osat
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan renkaita sekä vanteita
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan muuta
- ↳ Vuokrataan
- ↳ Kauppatori
- Tekniikkaosasto
- ↳ Mikä on autoni W-tyyppi?
- ↳ Mersutiedon Mekka, mese.fi:n oma wikitietokanta
- ↳ Yleinen tekniikkakeskustelu
- ↳ Auton rakentelu, projektit & äänentoisto
- ↳ Super-Turbot
- ↳ B1tt1n1kkar1t
- ↳ Pesu, puunaus & fiksaus
- ↳ Oldtimers
- ↳ W123, sedan, coupe, farmari, lang
- ↳ W123 moottori
- ↳ W123 voimansiirto
- ↳ W123 alusta
- ↳ W123 jarrut
- ↳ W123 kori
- ↳ W123 sähkö
- ↳ W123 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang
- ↳ W124 moottori
- ↳ W124 voimansiirto
- ↳ W124 alusta
- ↳ W124 jarrut
- ↳ W124 kori
- ↳ W124 sähkö
- ↳ W124 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W201
- ↳ W201 moottori
- ↳ W201 voimansiirto
- ↳ W201 alusta
- ↳ W201 jarrut
- ↳ W201 kori
- ↳ W201 sähkö
- ↳ W201 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W210 / 208 moottori
- ↳ W210 / 208 voimansiirto
- ↳ W210 / 208 alusta
- ↳ W210 / 208 jarrut
- ↳ W210 / 208 kori
- ↳ W210 / 208 sähkö
- ↳ W210 / 208 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W202, sedan, farmari
- ↳ W202 moottori
- ↳ W202 voimansiirto
- ↳ W202 alusta
- ↳ W202 jarrut
- ↳ W202 kori
- ↳ W202 sähkö
- ↳ W202 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W211 / W209 / W219, sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W211 / W209 / W219 moottori
- ↳ W211 / W209 / W219 voimansiirto
- ↳ W211 / W209 / W219 alusta
- ↳ W211 / W209 / W219 jarrut
- ↳ W211 / W209 / W219 kori
- ↳ W211 / W209 / W219 sähkö
- ↳ W211 / W209 / W219 lämmitys, ilmastointi.
- ↳ W203 / R170, sedan, farmari, avo
- ↳ W203 / R170 moottori
- ↳ W203 / R170 voimansiirto
- ↳ W203 / R170 alusta
- ↳ W203 / R170 jarrut
- ↳ W203 / R170 kori
- ↳ W203 / R170 sähkö
- ↳ W203 / R170 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo moottori
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo voimansiirto
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo alusta
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo jarrut
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo kori
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo sähkö
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo lämmitys / ilmastointi
- ↳ W204 / R171, sedan, farmari, avo
- ↳ W204 / R171 moottori
- ↳ W204 / R171 voimansiirto
- ↳ W204 / R171 alusta
- ↳ W204 / R171 jarrut
- ↳ W204 / R171 kori
- ↳ W204 / R171 sähkö
- ↳ W204 / R171 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W213 sedan, farmari,coupe, avo
- ↳ w213 moottori
- ↳ W213 voimansiirto
- ↳ W213 alusta
- ↳ w213 jarrut
- ↳ W213 kori
- ↳ w213 sähkö
- ↳ W213 lämmitrys, ilmastointi
- ↳ W221 / W216
- ↳ W221 / W216 moottori
- ↳ W221 / W216 voimansiirto
- ↳ W221 / W216 alusta
- ↳ W221 / W216 jarrut
- ↳ W221 / W216 kori
- ↳ W221 / W216 sähkö
- ↳ W221 / W216 lämmitys / ilmastointi
- ↳ W205
- ↳ W126 sedan, coupe / R & C 107
- ↳ W126 / R & C 107 moottori
- ↳ W126 / R & C 107 voimansiirto
- ↳ W126 / R & C 107 jarrut
- ↳ W126 / R & C 107 alusta
- ↳ W126 kori / R & C 107
- ↳ W126 / R & C 107 sähkö
- ↳ W126 / R & C 107 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W140 / R129, sedan, coupe, avo
- ↳ W140 / R129 moottori
- ↳ W140 / R129 Voimansiirto
- ↳ W140 / R129 alusta
- ↳ W140 / R129 jarrut
- ↳ W140 / R129 kori
- ↳ W140 / R129 sähkö
- ↳ W140 / R129 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W220 / W230 / W215
- ↳ W220 / W230 / W215 moottori
- ↳ W220 / W230 / W215 voimansiirto
- ↳ W220 / W230 / W215 alusta
- ↳ W220 / W230 / W215 jarrut
- ↳ W220 / W230 / W215 kori
- ↳ W220 / W230 / W215 sähkö
- ↳ W220 / W230 / W215 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W168
- ↳ W168 moottori
- ↳ W168 voimansiirto
- ↳ W168 alusta
- ↳ W168 jarrut
- ↳ W168 kori
- ↳ W168 sähkö
- ↳ W168 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W169
- ↳ W169 moottori
- ↳ W169 voimansiirto
- ↳ W169 alusta
- ↳ W169 jarrut
- ↳ W169 kori
- ↳ W169 sähkö
- ↳ W169 lämmitys, ilmastointi
- ↳ Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit
- ↳ Moottorit
- ↳ Voimansiirto
- ↳ Alusta
- ↳ Jarrut
- ↳ Kori
- ↳ Sähköt
- ↳ Lämmitys, ilmastointi
- English Forum
- ↳ Technical discussion
- ↳ Off Topic
- ↳ English Forum
- Arkisto
- ↳ Tule Lada viestin lahjoittajaksi sydänlapsille
- ↳ Yhdistyksen säännöt
- ↳ Lada on topic