ATF on poikaa myös manuaaliaskissa

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

ATF on poikaa myös manuaaliaskissa

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Niin, poikkesin vain sanomaan, että automaattilaatikon öljy manuaskissa on huippuhyvää. Mutta kai sen kaikki tietävätkin. Vanhojen Mersujen manuaskeissa ohjekirja tyytyy suosittamaan ties mitä muinaisia litkuja. Tänäkin aamuna pakkasta oli 24 astetta ja keppi liikkui yhtä livakasti kuin kesäkelillä. Appiaijän TE:ssä taas on perinteiset öljyt, eikä tarvinnut pakkia etsiskellä, tai muitakaan vaihteita ennen vartin lämmityskäyttöä :x .
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: ATF on poikaa myös manuaaliaskissa

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Kaapo kirjoitti:Tänäkin aamuna pakkasta oli 24 astetta ja keppi liikkui yhtä livakasti kuin kesäkelillä. Appiaijän TE:ssä taas on perinteiset öljyt, eikä tarvinnut pakkia etsiskellä, tai muitakaan vaihteita ennen vartin lämmityskäyttöä :x .
Itselläkin on Mobilin ATF:t (olisiko 200 vai 220) ja kyllä se keppi on pakkasaamuina (-30) aika kohmeessa. Vaihteet kyllä vaihtuvat mutta kiire siinä hommassa ei passaa olla. Olisiko vivuston (kepin juuren) voitelulla vaikutusta?

Niin, niistä öljyistä... Kun isämiehellä oli vielä Mersu, hän kerran vei sen öljyjen vaihtoon paikalliselle Shellille. Siellä asentajat olivat kaataneet laatikkoon Donaxit, kun sitä kuulemma laittoivat muihinkin autoihin. Sen jälkeen ei pakkasaamuina ennen askin lämpenemistä saanut kuulemma päälle muuta kuin ennaltavalitun vaihteen. Vaihtuivat Donaxit aika nopsasti toisiin öljyihin. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Re: ATF on poikaa myös manuaaliaskissa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Roisto kirjoitti: Itselläkin on Mobilin ATF:t (olisiko 200 vai 220) ja kyllä se keppi on pakkasaamuina (-30) aika kohmeessa. Vaihteet kyllä vaihtuvat mutta kiire siinä hommassa ei passaa olla. Olisiko vivuston (kepin juuren) voitelulla vaikutusta?
Juu kyllä se kepin jäykkyys aamuisin johtuu voitelun puutteesta sielä juuressa. Kaapon aamuheijari on sitten toinen juttu :lol: :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

No suapikos sinne mersun toosaan muuta laittaakkaan kun ATF:ää? :shock: Mie oon ollu 20v siinä uskossa ettei saa, ja W110 oli mersu jolla nämä hommat on aloteltu. 8)

Ei kai ne laatikot säry jos siellä jotain liukasta sisällä on ... :idea:
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mikä öljy olisi hyvää sinne kepin juureen lirautettavaksi? :shock: CRC:llä voiteleva vaikutus kestää tasan 26,3 tuntia.
® Mesen Porkkana-klubi
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kupla volkkarin laatikkokin toimii ATF:llä parhaiten :!:
Datsun Bluebird
Mb Vito
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mikko K kirjoitti:Kupla volkkarin laatikkokin toimii ATF:llä parhaiten :!:
Kiittää ja kuitaa. Eli vaihetaan punaseen liruun kun seuraavan kerran pajalle eksytään. :idea:

Vääntö on muuten vissiin h*orannu volskin laatikon, kakkonen ei kestä pesässä moottorijarrutuksessa. :( Vai mitä veikkoot? Mie veikkoon siirtäjää :arrow: toosa auki. :x
Väisänen
Viestit: 223
Liittynyt: 29.10.2005 1:28
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Wikke kirjoitti:Mikä öljy olisi hyvää sinne kepin juureen lirautettavaksi? :shock: CRC:llä voiteleva vaikutus kestää tasan 26,3 tuntia.
Minä ruikkasin synteettistä vaseliiniä,ja hyvin on sen jälkeen luistanu :shock:
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Mikko K kirjoitti:Kupla volkkarin laatikkokin toimii ATF:llä parhaiten :!:
Melkein en laittaisi ainakaan enemmälti piristettyyn (kuten HVM:llä on). Siinähän lie tasauspyörästökin samassa ja luulen ettei ohut ATF oikein viihdy hampaiden välissä rajummassa vedätyksessä. Eli öljykalvo rikkoontuu... :?:

Vai onkos ATF:issä vielä jotain EP-lisäaineita?
I drive an Opel. What's your excuse?
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Jos ei ole kitka lukkoo HVM:n kuplassa niin eikun vaan ATF sisään :!: Mutta jos on vaihdettu kitka sinne niin sitten vaatii lukkoperä öljyn :!: Kakkosen siirtäjä varmaan saanut siipeensä ei mene vaihde perille asti, mutta kuplan laatikossa on säädettävät siirtäjät . Tosin irrotuttaa laatikon ja pitää olla säätö pukki missä sen voi suorittaa :idea: Kyseiset työ kalut löytyy kaverin pajalta
Datsun Bluebird
Mb Vito
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Lukkoa ei volskissa ole.

Vai että säädettävät siirtäjät? Mitä se ei tuo Mikko tiedä? :shock: Hyvä uutinen sinällään, luulin jo että meni toosa vaihtoon. Toisaalta mitäpä tuo kakkosen pois potkiminen tallissa seisottamista haittaa, mutta laatikko olisi ollut varmaankin hankalampi löytää vaikkapa 20v kuluttua. :roll:
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

kyllä niitä kuplan laatikoita löytyy varmaan jostain saa vielä uusiakin :lol: :lol: :lol:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Vitto
Viestit: 105
Liittynyt: 26.1.2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Vitto »

Niin eihän Mersun laatikoihin ole kai ikinä saanu laittaakaan kun ATF öljyä.
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Vitto kirjoitti:Niin eihän Mersun laatikoihin ole kai ikinä saanu laittaakaan kun ATF öljyä.
Näin on ainakin 123:sta alkaen...

Tarkoittiko Kaapo itse asiassa Dextron III:sta? Eli 'synteettistä ATF:ää'? Kyllä se mielestäni täyttää ATF:n laatuvaatimukset ja lisäksi jähmepiste on varmaan 20 astetta alempana...

nimim. Joskus pakkasella kahdella kädellä 123:sen keppiä survonut
Avatar
kasimb
Viestit: 25
Liittynyt: 10.1.2006 20:04
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja kasimb »

Jos haluua ajaa markettiöljyjä laadukkaammilla öljyillä niin tuossa Red Linen toimivat suositukset:

Jos valmistajan suositus on Dexron tai Mercon ATF: valitse D4 ATF (GL-4) paras juoksevuus talvella ja hyvä synkronointi, tai MTL (70W80 GL-4) hiukan jäykempää, mutta paras synkronointi

Tyypillisesti monet uudemmat Mercedekset kuten W203, W210, W215, W170 SLK, W208 CLK, W168 A-sarja, W638 V-sarja
Ei pisaralla pitkälle vaan ämpärillisellä lujaa!

-89 560 SEC
-91 Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4wd 4ws
-93 BMW 740i
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Kertokaas meille,
Mitä eroa on,
ATF
ATF 220
ATF 320
:?: :?:

Menin ihan sekasi kun kattelin laatumerkintöjä, oli dextronia ja vaikka mitä ihme GWbh stydeemejä, sen tiiän että mitä isompi Dexstroni niin paremmin toimii pakkasessa.

Noh, otin sitten ihan purkin pelekkää ATF:ää kun ei ollu 220:stä, kyllä se ohjaustehostin toimii kai tuollakin ?

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Pikku kooklettamisella selvisi seuraavaa:
ATF 220n leimahduspiste on 220F ja 320n 320F (=160C).

Elikkä samaa tyyppiä, mutta kaks vimosta kestää lämpöä paremmin.
Pro HVM
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”