ATF on poikaa myös manuaaliaskissa
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
ATF on poikaa myös manuaaliaskissa
Niin, poikkesin vain sanomaan, että automaattilaatikon öljy manuaskissa on huippuhyvää. Mutta kai sen kaikki tietävätkin. Vanhojen Mersujen manuaskeissa ohjekirja tyytyy suosittamaan ties mitä muinaisia litkuja. Tänäkin aamuna pakkasta oli 24 astetta ja keppi liikkui yhtä livakasti kuin kesäkelillä. Appiaijän TE:ssä taas on perinteiset öljyt, eikä tarvinnut pakkia etsiskellä, tai muitakaan vaihteita ennen vartin lämmityskäyttöä .
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Re: ATF on poikaa myös manuaaliaskissa
Itselläkin on Mobilin ATF:t (olisiko 200 vai 220) ja kyllä se keppi on pakkasaamuina (-30) aika kohmeessa. Vaihteet kyllä vaihtuvat mutta kiire siinä hommassa ei passaa olla. Olisiko vivuston (kepin juuren) voitelulla vaikutusta?Kaapo kirjoitti:Tänäkin aamuna pakkasta oli 24 astetta ja keppi liikkui yhtä livakasti kuin kesäkelillä. Appiaijän TE:ssä taas on perinteiset öljyt, eikä tarvinnut pakkia etsiskellä, tai muitakaan vaihteita ennen vartin lämmityskäyttöä .
Niin, niistä öljyistä... Kun isämiehellä oli vielä Mersu, hän kerran vei sen öljyjen vaihtoon paikalliselle Shellille. Siellä asentajat olivat kaataneet laatikkoon Donaxit, kun sitä kuulemma laittoivat muihinkin autoihin. Sen jälkeen ei pakkasaamuina ennen askin lämpenemistä saanut kuulemma päälle muuta kuin ennaltavalitun vaihteen. Vaihtuivat Donaxit aika nopsasti toisiin öljyihin.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Re: ATF on poikaa myös manuaaliaskissa
Juu kyllä se kepin jäykkyys aamuisin johtuu voitelun puutteesta sielä juuressa. Kaapon aamuheijari on sitten toinen juttuRoisto kirjoitti: Itselläkin on Mobilin ATF:t (olisiko 200 vai 220) ja kyllä se keppi on pakkasaamuina (-30) aika kohmeessa. Vaihteet kyllä vaihtuvat mutta kiire siinä hommassa ei passaa olla. Olisiko vivuston (kepin juuren) voitelulla vaikutusta?
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Kiittää ja kuitaa. Eli vaihetaan punaseen liruun kun seuraavan kerran pajalle eksytään.Mikko K kirjoitti:Kupla volkkarin laatikkokin toimii ATF:llä parhaiten
Vääntö on muuten vissiin h*orannu volskin laatikon, kakkonen ei kestä pesässä moottorijarrutuksessa. Vai mitä veikkoot? Mie veikkoon siirtäjää toosa auki.
Melkein en laittaisi ainakaan enemmälti piristettyyn (kuten HVM:llä on). Siinähän lie tasauspyörästökin samassa ja luulen ettei ohut ATF oikein viihdy hampaiden välissä rajummassa vedätyksessä. Eli öljykalvo rikkoontuu...Mikko K kirjoitti:Kupla volkkarin laatikkokin toimii ATF:llä parhaiten
Vai onkos ATF:issä vielä jotain EP-lisäaineita?
I drive an Opel. What's your excuse?
Jos ei ole kitka lukkoo HVM:n kuplassa niin eikun vaan ATF sisään Mutta jos on vaihdettu kitka sinne niin sitten vaatii lukkoperä öljyn Kakkosen siirtäjä varmaan saanut siipeensä ei mene vaihde perille asti, mutta kuplan laatikossa on säädettävät siirtäjät . Tosin irrotuttaa laatikon ja pitää olla säätö pukki missä sen voi suorittaa Kyseiset työ kalut löytyy kaverin pajalta
Datsun Bluebird
Mb Vito
Mb Vito
Lukkoa ei volskissa ole.
Vai että säädettävät siirtäjät? Mitä se ei tuo Mikko tiedä? Hyvä uutinen sinällään, luulin jo että meni toosa vaihtoon. Toisaalta mitäpä tuo kakkosen pois potkiminen tallissa seisottamista haittaa, mutta laatikko olisi ollut varmaankin hankalampi löytää vaikkapa 20v kuluttua.
Vai että säädettävät siirtäjät? Mitä se ei tuo Mikko tiedä? Hyvä uutinen sinällään, luulin jo että meni toosa vaihtoon. Toisaalta mitäpä tuo kakkosen pois potkiminen tallissa seisottamista haittaa, mutta laatikko olisi ollut varmaankin hankalampi löytää vaikkapa 20v kuluttua.
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Näin on ainakin 123:sta alkaen...Vitto kirjoitti:Niin eihän Mersun laatikoihin ole kai ikinä saanu laittaakaan kun ATF öljyä.
Tarkoittiko Kaapo itse asiassa Dextron III:sta? Eli 'synteettistä ATF:ää'? Kyllä se mielestäni täyttää ATF:n laatuvaatimukset ja lisäksi jähmepiste on varmaan 20 astetta alempana...
nimim. Joskus pakkasella kahdella kädellä 123:sen keppiä survonut
Jos haluua ajaa markettiöljyjä laadukkaammilla öljyillä niin tuossa Red Linen toimivat suositukset:
Jos valmistajan suositus on Dexron tai Mercon ATF: valitse D4 ATF (GL-4) paras juoksevuus talvella ja hyvä synkronointi, tai MTL (70W80 GL-4) hiukan jäykempää, mutta paras synkronointi
Tyypillisesti monet uudemmat Mercedekset kuten W203, W210, W215, W170 SLK, W208 CLK, W168 A-sarja, W638 V-sarja
Jos valmistajan suositus on Dexron tai Mercon ATF: valitse D4 ATF (GL-4) paras juoksevuus talvella ja hyvä synkronointi, tai MTL (70W80 GL-4) hiukan jäykempää, mutta paras synkronointi
Tyypillisesti monet uudemmat Mercedekset kuten W203, W210, W215, W170 SLK, W208 CLK, W168 A-sarja, W638 V-sarja
Ei pisaralla pitkälle vaan ämpärillisellä lujaa!
-89 560 SEC
-91 Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4wd 4ws
-93 BMW 740i
-89 560 SEC
-91 Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4wd 4ws
-93 BMW 740i
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Kertokaas meille,
Mitä eroa on,
ATF
ATF 220
ATF 320
Menin ihan sekasi kun kattelin laatumerkintöjä, oli dextronia ja vaikka mitä ihme GWbh stydeemejä, sen tiiän että mitä isompi Dexstroni niin paremmin toimii pakkasessa.
Noh, otin sitten ihan purkin pelekkää ATF:ää kun ei ollu 220:stä, kyllä se ohjaustehostin toimii kai tuollakin ?
-risto
Mitä eroa on,
ATF
ATF 220
ATF 320
Menin ihan sekasi kun kattelin laatumerkintöjä, oli dextronia ja vaikka mitä ihme GWbh stydeemejä, sen tiiän että mitä isompi Dexstroni niin paremmin toimii pakkasessa.
Noh, otin sitten ihan purkin pelekkää ATF:ää kun ei ollu 220:stä, kyllä se ohjaustehostin toimii kai tuollakin ?
-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti