Scania merimoottorin korkea pakopaine.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Mappe
Viestit: 4
Liittynyt: 24.10.2010 11:37
Paikkakunta: Vaasa

Scania merimoottorin korkea pakopaine.

Viesti Kirjoittaja Mappe »

Turbomiehille kyssäriä? Kyseessä Scanian Dl12 6 sylinterinen välijäähdytetty meridieseli. Koneesta otettu ohjelmoimalla 650hv. Alkuperäisesti 450hv. Tämän johdosta pakopaineet nousseet ja aiheuttaneet pakosarjan ja turbon vaurioita sekä ruiskutus suuttimien kulumista. Tämä ongelma yritetään korjata asentamalla ylimääräinen välijäähdytin. Oma mielipiteeni on se että pakopesä on liian pieni... Mitä luulette? Auttaako ylimääräinen ahtoilman jäähdytys niin paljon että tämmöinen pakopaine ongelma ratkeaa?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7180
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Reippaasti suurempaa pakopesää vaan.

Missähän pakolämmöt huitelee?
Saatikka ahtolämmöt?
-norsu-
Viestit: 97
Liittynyt: 14.11.2010 14:10

Viesti Kirjoittaja -norsu- »

Konetta tuntematta on pakko kysyä onko tuo motti suoraruisku ja millaisella pumpulla (jakaja, rivi, pumppari vai CR)? Mikä ahdin ja millaisilla ahdoilla alkujaan/nykyään?

Jos on suoraruikku, niin "vika" voi olla muuallakin kuin ahtimessa. :wink:

Toisaalta 40% tehonnosto pelkällä ohjelmalla kuulostaa paljolta myös ahtimelle.

Imulämmöt kannattaisi ainakin mitata.

Kuriositeettina tiedän meneillään olevan projektin, jossa samanlaisia tehoja (ei toki vääntöjä) aiotaan irroittaa meken kolmelitraisesta venekäyttöön. Ja koska tollasilla tehoilla ei puoli tonnia painava kiulu mene vielä mihinkään, niin motteja on tarkoitus laittaa kaksin kappalein...
Mappe
Viestit: 4
Liittynyt: 24.10.2010 11:37
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Mappe »

-norsu- kirjoitti:Konetta tuntematta on pakko kysyä onko tuo motti suoraruisku ja millaisella pumpulla (jakaja, rivi, pumppari vai CR)? Mikä ahdin ja millaisilla ahdoilla alkujaan/nykyään?

Jos on suoraruikku, niin "vika" voi olla muuallakin kuin ahtimessa. :wink:

Toisaalta 40% tehonnosto pelkällä ohjelmalla kuulostaa paljolta myös ahtimelle.

Imulämmöt kannattaisi ainakin mitata.

Kuriositeettina tiedän meneillään olevan projektin, jossa samanlaisia tehoja (ei toki vääntöjä) aiotaan irroittaa meken kolmelitraisesta venekäyttöön. Ja koska tollasilla tehoilla ei puoli tonnia painava kiulu mene vielä mihinkään, niin motteja on tarkoitus laittaa kaksin kappalein...
Suoraruisku se muistaakseni on ja PDE pumppusuuttimilla. Ahdot on noin 2,5 bar. Pakopaineita/lämpöjä en tiedä ku ei taida olla mitattu....
-norsu-
Viestit: 97
Liittynyt: 14.11.2010 14:10

Viesti Kirjoittaja -norsu- »

Tod. näk. ruiskutusaika on liian pitkä -> kohonnut pakolämpö/-paine, koska polttoaine jatkaa vajavaista palamistaan TDC:n jälkeen -> savua.

Isompaa suutinta huutaa melko varmasti...

Tottakai ahdinkin voi käydä liian pieneksi, mutta aina vika ei ole ahtimessa ja varsinkin suoraruikuissa liian pitkä ruiskutusaika on kohtalokas. Ennakkoakin voi kokeilla lisätä yläkierroksille, mikäli ohjelmantekijä ei ole sitä huomannut tehdä.

Vaan perusjutut ensin kuntoon: ahtolämmön mittaus ja pakolämmön/-paineen mittaus (miksei myös mahdollisen kompurakartan tutkiminen). Ilman tällaisia tietoja suorastaan kerjää moottoririkkoa viritouhuissa.

Venetouhuissa pitää olla ns. endurancesäädöt, eli huipputehoa lasketaan maksimistaan lämmönmuodostumisen pienentämiseksi. Paatillahan voi vielä noilla tehoilla ajaa lutu pohjassa kymmeniä minuutteja, vaan koetappas ton tehoisella katuautolla ajaa edes minuutti ja maisemat alkaa vaihtua turhan ripeään...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”