Rengaspainetaulukko
Rengaspainetaulukko
Mistä löytyisi rengaspaineita sisältävän taulukon lähinnä kyseessä olisi normi renkaista poikkeavat koot, rengasmyyjä ei tiennyt oikeita paineita renkaaseen 215/45/17, paljon teillä on ollut? 

Mites kun minulla on semmonen käsitys että tuohon käytettävän paineen suuruuteen vaikutta lähes yhtä oleellisesti renkaankoon kanssa myös vanteen leveys ja auton paino
Jos vetäisen hatusta että vanne 7,5" ja auto 1500kg niin itse tarjoaisin jotain 2,4 - 2,7Bar
Mutta oikeasti noista jotain tietävä saa korjata välittömästi
Nimittäin en ole vieläkään löytänyt sitä "täydellistä" painetta tuohon E500:seen vaikka olen niitä metsästänyt jo 4vuotta kokeilemalla liikkuen välillä 2,5 - 3,3Bar (rengas alkuperäis koko 245/45-17 ja vanne se Limitedin 8,25 x 17")

Jos vetäisen hatusta että vanne 7,5" ja auto 1500kg niin itse tarjoaisin jotain 2,4 - 2,7Bar

..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
- Easy Rider
- hupimestari
Rättirenkaiden aikakaudelta on edelleen vallalla käsitys että rengas kuluu keskeltä jos siinä on liikaa painetta. Äkkiä näin saattaisi kuvitella muutenkin. Vaan eipä ne teräsvyöt nykyrenkaissa juuri jousta tai veny ulospäin, ei reunoilta sen enempää kuin keskeltäkään. Sitävastoin jos ilmaa on liian vähän, painuu pinta kosketusalueen keskeltä "pussille", kun ei ne vyöt tahtosi lyhetäkään. Tämän pussin etu ja takalaidalla pinta "sutii" koko ajan ja rengas kuluu keskeltä. Mitä matalampiprofiilinen/leveämpi rengas on, sitä voimakkaampi ilmiö yleensä on. Toisaalta mitä pienempi on ilmatila sitä suurempi pitää paineen olla, jotta saataisiin sama kantavuus, se ilmahan siellä kantaa. Vrt. kilpapyörän nakinvahvuinen tuubirengas 10 bar/100kg
35x12,5r15 maasturin pallorengas 1,2 bar/2000kg. (Paine/ajoneuvon kok.massa.) Matalissa, pieni-ilmatilaisissa kumeissa siis pitää olla enemmän painetta. En ajelisi alle 2,5 kilon. Ehkä 2,7-2,8 vois olla passeli tuolle 215/45:selle, yli kolme ei ehkä ole liikaa ainakaan renkaalle, mutta ehkäpä turhan suuri paine kuitenkin mukavuuttakin ajatellen. Jos noin "kovilla" paineilla ei ole tarpeeksi mukava, on profiili väärä. Renkaan tyhjentäminen pehmoiseksi ei ole kuitenkaan ratkaisu. Itellä on 215/35r19 ja 3,3-3,4 bar, 205/50r16 2,4-2,6 bar, 185/65r15 2,3-2,4 bar.
Toki mieltymykset, rengasmerkki ja malli, auto ja sen paino, kuorma, keli, pa-kulutus yms. asiat vaikuttavat "oikeaan" paineeseen, eli sellaista on hyvin vaikea sanoa. Pensaluukun alta sitä harvoin löytää vakiorengastuksellakaan.
riittävään paineeseen.

Toki mieltymykset, rengasmerkki ja malli, auto ja sen paino, kuorma, keli, pa-kulutus yms. asiat vaikuttavat "oikeaan" paineeseen, eli sellaista on hyvin vaikea sanoa. Pensaluukun alta sitä harvoin löytää vakiorengastuksellakaan.
Selvästi väärällä vanneleveydellä saa kulumismuodon ja ajokäytöksen huononemaan, paineilla voidaan jotain ehkä parantaa jonkun muun ominaisuuden huonontuessa. Vaikuttaahan se vanneleveys tosin hieman myös ilmatilavuuteenMites kun minulla on semmonen käsitys että tuohon käytettävän paineen suuruuteen vaikutta lähes yhtä oleellisesti renkaankoon kanssa myös vanteen leveys

Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.