VAROITUS: Moottorin pesu painepesurilla
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
VAROITUS: Moottorin pesu painepesurilla
Nyt on se aika taas että tekee mieli pestä moottoritilasta töhnät talven jäljiltä.
Useampi kuin yksi harrastaja on kohdannut ongelmia moottoripesun jälkeen jälleen tänä kesänä.
Kerron itse hieman omia kokemuksia. Tuli silloin ennen vanhaan pestyä moottoritilaa painepesurilla joka vuosi. Latureita ja starttimoottoreita piti huoltaa suurin piirtein samaan tahtiin. Oli hiilet loppu/poikki ja oli diodeja poikki ja mitä milloinkin. Joka vuotista hommaa...
Nyt on mennyt viisi vuotta että en ole moottoritilaan painevettä suihkutellut ja näihin kahteen autoon jotka sinä aikana ovat olleet käytössä, ei ole tarvinnut aiemmin mainittuja huoltotoimenpiteitä tehdä.
Nämä huomiot eivät varmasti täytä mitään tieteellisen tutkimuksen kriteereitä mutta sanon kuitenkin että jos haluatte välttyä em. korjauksilta niin välttäkää viimeiseen asti painepesurin käyttöä moottoritilan pesussa tai pakatkaa ne kaikki sähkökomponentit jonkinlaiseen kondomi/muovipussiviritelmän sisään jos välttämättä pitää painepesuria käyttää.
Laturissa ja startissa olevat hiilet menevät kosteuden vaikutuksesta mössöksi ja joko kuluvat ennenaikaisesti loppuun tai katkeavat. Siitä seuraa sitten muita ongelmia esim. diodien tai lataussäätimen vaurioituminen.
Kunnossa olevan auton moottoritilaan ei kerry muuta kuin pölyä ja jonkin verran kuraa. Kuraakaan ei juuri kerry jos pohjamuovit ovat kunnossa ja paikallaan. Silloin riittää siivoukseksi pölyjen ja kuran pyyhintä kostella rätillä. Jos taas on öljyvuotoja niin halvemmaksi tulee tiivisteiden korjaus ja moottoritilan siistiminen jollakin rätti/liuotinhommalla kuin painepesurilla.
Myyntifiksaukset ovat sitten aivan eri juttu.
Useampi kuin yksi harrastaja on kohdannut ongelmia moottoripesun jälkeen jälleen tänä kesänä.
Kerron itse hieman omia kokemuksia. Tuli silloin ennen vanhaan pestyä moottoritilaa painepesurilla joka vuosi. Latureita ja starttimoottoreita piti huoltaa suurin piirtein samaan tahtiin. Oli hiilet loppu/poikki ja oli diodeja poikki ja mitä milloinkin. Joka vuotista hommaa...
Nyt on mennyt viisi vuotta että en ole moottoritilaan painevettä suihkutellut ja näihin kahteen autoon jotka sinä aikana ovat olleet käytössä, ei ole tarvinnut aiemmin mainittuja huoltotoimenpiteitä tehdä.
Nämä huomiot eivät varmasti täytä mitään tieteellisen tutkimuksen kriteereitä mutta sanon kuitenkin että jos haluatte välttyä em. korjauksilta niin välttäkää viimeiseen asti painepesurin käyttöä moottoritilan pesussa tai pakatkaa ne kaikki sähkökomponentit jonkinlaiseen kondomi/muovipussiviritelmän sisään jos välttämättä pitää painepesuria käyttää.
Laturissa ja startissa olevat hiilet menevät kosteuden vaikutuksesta mössöksi ja joko kuluvat ennenaikaisesti loppuun tai katkeavat. Siitä seuraa sitten muita ongelmia esim. diodien tai lataussäätimen vaurioituminen.
Kunnossa olevan auton moottoritilaan ei kerry muuta kuin pölyä ja jonkin verran kuraa. Kuraakaan ei juuri kerry jos pohjamuovit ovat kunnossa ja paikallaan. Silloin riittää siivoukseksi pölyjen ja kuran pyyhintä kostella rätillä. Jos taas on öljyvuotoja niin halvemmaksi tulee tiivisteiden korjaus ja moottoritilan siistiminen jollakin rätti/liuotinhommalla kuin painepesurilla.
Myyntifiksaukset ovat sitten aivan eri juttu.
Kerran käytin auton ihan autonpesufirmassa ku aattelin että siellä on tieto ja siellä on taito moottorinpesuun. Joopajoo. Mitään ei suojattu, ja se "pesu" oli että liuotinta vähän sinne tänne ja heti perään painepesurilla vettä. Eihän se edes puhdistunut, ja yllättäen vettä oli ilmanputsarista lähtien joka paikassa
Se oli ainut kerta kun veden kanssa on konehuoneessa enemmälti läträtty. Rätti ja suihkepullossa olevat liuottimet riittää ihan hyvin koneen ja konehuoneen puhtaanapitoon, ja kun viittii vaikka kerran kahdessa viikossa vähän pölyjä pyyhkiä, ei hirmuiseen jynssäykseen tule tarvetta.

Se oli ainut kerta kun veden kanssa on konehuoneessa enemmälti läträtty. Rätti ja suihkepullossa olevat liuottimet riittää ihan hyvin koneen ja konehuoneen puhtaanapitoon, ja kun viittii vaikka kerran kahdessa viikossa vähän pölyjä pyyhkiä, ei hirmuiseen jynssäykseen tule tarvetta.
Kuin myösjukkis. kirjoitti:mää oon kyllä aina pessy painepesurilla eikä koskaan oo ollu mitään ongelmaa sen homman kanssa.

Sen jälkeen vaan käynnistäny pian ja ajellu tunnin tai pari. Eipä ole ongelmia ilmennyt...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
nojoo... nii mäki.. koittanu kattoa jottei oikeen kovaa sitä laturia pese.. toki.. ei mulla tuu kilometriäkää kauheeta kyytiäJube kirjoitti:Kuin myösjukkis. kirjoitti:mää oon kyllä aina pessy painepesurilla eikä koskaan oo ollu mitään ongelmaa sen homman kanssa.
Sen jälkeen vaan käynnistäny pian ja ajellu tunnin tai pari. Eipä ole ongelmia ilmennyt...

emmäsitä kyllä sano etteikö paikkansa pidä tämäki juttu.. eli voihan tuolla pesulla olla paljoki yhteyttä.. mut ittellä ainaki kone useemmin pöydällä ku joillaki renkaanvaihto


Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Silloon kun oon jaksanu pestä niin oon pessy kans pesurilla...laturia hinkkasin oikein tunteella kun oli sopivasti kiristimen juuresta nokuttanu siihen ölppää. 25tkm jälkeen kyllä joutui sen hiili syteemin vaihtaa, mutten kyllä jaksa uskoa asia yhteyteen näitten kesken.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-

- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Tiedä sitten, mutta eikö ollut aika näyttävästi otsikoitu?
On näitä juttujakin:
viewtopic.php?t=22630
viewtopic.php?t=23354
On näitä juttujakin:
viewtopic.php?t=22630
viewtopic.php?t=23354
Niinpä, eihän esim. 200reessä olekkaan muualla sähköä kuin laturissa ja startissadealer kirjoitti: Joo, muttei teillä oo ollukkaa fiatuunoa, citroenxantiaa tai renaultmeganea pestävänä.

---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
200:sen konetta oo viittiny ees pestäahonen v kirjoitti:Niinpä, eihän esim. 200reessä olekkaan muualla sähköä kuin laturissa ja startissadealer kirjoitti: Joo, muttei teillä oo ollukkaa fiatuunoa, citroenxantiaa tai renaultmeganea pestävänä.

No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.prokuvaukset.com
www.prokuvaukset.com
h5 kirjoitti:Just näin, jo sateessakin katoo keskuslukot ja parista sähköikkunasta sähötjusamb kirjoitti:Juu, olen välttänyt väykyn pesua myös ulkopuolelta edes puutarhaletkulla saati sitten painepesurilla.
Tuossa tapauksessa vika on poksissa jonne ei edes vesi pääse.

Tai no se johtoliitin voi kyllä kastua.
Väykyssä lähinnä laturin kastuminen je veden pääsy jarruassistentin mikälie ohjainlaitteen liittimiin konetta pestessä voi aiheuttaa ongelmia.
Muuten konetila ei ole arka vedelle, esim. W211 dieselien moottoreita on tullut pestyä useasti liuotinaine + painepesuri -yhdistelmällä ilman murheita.
Muuten konetila ei ole arka vedelle, esim. W211 dieselien moottoreita on tullut pestyä useasti liuotinaine + painepesuri -yhdistelmällä ilman murheita.
wiimax.fi
Takuuvarma konsti saada noihin häiriö on painepesurilla pesu. Pesukoneen jäljiltä kaikki vielä toimii.Mika.T kirjoitti:
Tuossa tapauksessa vika on poksissa jonne ei edes vesi pääse.
Tai no se johtoliitin voi kyllä kastua.
Johonkin se saa vettä, joskus vaiva oli löytyvinään kynnyskotelon kupeesta johtotunnelista, mutta ei sitten kuitenkaan.
Väliäkös tuolla, ajellaan muilla sitten kun ottaa pattiin

edit: vika on tod.näk. jossain SAM-yksikössä, can-väylähän siinä temppuilee.