VAROITUS: Moottorin pesu painepesurilla

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

VAROITUS: Moottorin pesu painepesurilla

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Nyt on se aika taas että tekee mieli pestä moottoritilasta töhnät talven jäljiltä.

Useampi kuin yksi harrastaja on kohdannut ongelmia moottoripesun jälkeen jälleen tänä kesänä.

Kerron itse hieman omia kokemuksia. Tuli silloin ennen vanhaan pestyä moottoritilaa painepesurilla joka vuosi. Latureita ja starttimoottoreita piti huoltaa suurin piirtein samaan tahtiin. Oli hiilet loppu/poikki ja oli diodeja poikki ja mitä milloinkin. Joka vuotista hommaa...

Nyt on mennyt viisi vuotta että en ole moottoritilaan painevettä suihkutellut ja näihin kahteen autoon jotka sinä aikana ovat olleet käytössä, ei ole tarvinnut aiemmin mainittuja huoltotoimenpiteitä tehdä.

Nämä huomiot eivät varmasti täytä mitään tieteellisen tutkimuksen kriteereitä mutta sanon kuitenkin että jos haluatte välttyä em. korjauksilta niin välttäkää viimeiseen asti painepesurin käyttöä moottoritilan pesussa tai pakatkaa ne kaikki sähkökomponentit jonkinlaiseen kondomi/muovipussiviritelmän sisään jos välttämättä pitää painepesuria käyttää.

Laturissa ja startissa olevat hiilet menevät kosteuden vaikutuksesta mössöksi ja joko kuluvat ennenaikaisesti loppuun tai katkeavat. Siitä seuraa sitten muita ongelmia esim. diodien tai lataussäätimen vaurioituminen.

Kunnossa olevan auton moottoritilaan ei kerry muuta kuin pölyä ja jonkin verran kuraa. Kuraakaan ei juuri kerry jos pohjamuovit ovat kunnossa ja paikallaan. Silloin riittää siivoukseksi pölyjen ja kuran pyyhintä kostella rätillä. Jos taas on öljyvuotoja niin halvemmaksi tulee tiivisteiden korjaus ja moottoritilan siistiminen jollakin rätti/liuotinhommalla kuin painepesurilla.

Myyntifiksaukset ovat sitten aivan eri juttu.
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Kerran käytin auton ihan autonpesufirmassa ku aattelin että siellä on tieto ja siellä on taito moottorinpesuun. Joopajoo. Mitään ei suojattu, ja se "pesu" oli että liuotinta vähän sinne tänne ja heti perään painepesurilla vettä. Eihän se edes puhdistunut, ja yllättäen vettä oli ilmanputsarista lähtien joka paikassa :evil:

Se oli ainut kerta kun veden kanssa on konehuoneessa enemmälti läträtty. Rätti ja suihkepullossa olevat liuottimet riittää ihan hyvin koneen ja konehuoneen puhtaanapitoon, ja kun viittii vaikka kerran kahdessa viikossa vähän pölyjä pyyhkiä, ei hirmuiseen jynssäykseen tule tarvetta.
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1058
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

mää oon kyllä aina pessy painepesurilla eikä koskaan oo ollu mitään ongelmaa sen homman kanssa.
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

jukkis. kirjoitti:mää oon kyllä aina pessy painepesurilla eikä koskaan oo ollu mitään ongelmaa sen homman kanssa.
Kuin myös :wink:
Sen jälkeen vaan käynnistäny pian ja ajellu tunnin tai pari. Eipä ole ongelmia ilmennyt...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Jube kirjoitti:
jukkis. kirjoitti:mää oon kyllä aina pessy painepesurilla eikä koskaan oo ollu mitään ongelmaa sen homman kanssa.
Kuin myös :wink:
Sen jälkeen vaan käynnistäny pian ja ajellu tunnin tai pari. Eipä ole ongelmia ilmennyt...
nojoo... nii mäki.. koittanu kattoa jottei oikeen kovaa sitä laturia pese.. toki.. ei mulla tuu kilometriäkää kauheeta kyytiä :roll: ..

emmäsitä kyllä sano etteikö paikkansa pidä tämäki juttu.. eli voihan tuolla pesulla olla paljoki yhteyttä.. mut ittellä ainaki kone useemmin pöydällä ku joillaki renkaanvaihto :roll: :oops:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7198
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jukkis. kirjoitti:mää oon kyllä aina pessy painepesurilla eikä koskaan oo ollu mitään ongelmaa sen homman kanssa.
Ite pesen kans konehuoneen aina kun autonkin. Ei ole vielä missään vehkeessä tullu ongelmia. Väykylläkin on vuoteen työnnetty 70tkm ongelmitta. :shock:
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

Silloon kun oon jaksanu pestä niin oon pessy kans pesurilla...laturia hinkkasin oikein tunteella kun oli sopivasti kiristimen juuresta nokuttanu siihen ölppää. 25tkm jälkeen kyllä joutui sen hiili syteemin vaihtaa, mutten kyllä jaksa uskoa asia yhteyteen näitten kesken.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Tiedä sitten, mutta eikö ollut aika näyttävästi otsikoitu?
On näitä juttujakin:
viewtopic.php?t=22630

viewtopic.php?t=23354
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29371
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole vielä missään vehkeessä tullu ongelmia.
Joo, muttei teillä oo ollukkaa fiatuunoa, citroenxantiaa tai renaultmeganea pestävänä. :twisted:
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

dealer kirjoitti: Joo, muttei teillä oo ollukkaa fiatuunoa, citroenxantiaa tai renaultmeganea pestävänä. :twisted:
Niinpä, eihän esim. 200reessä olekkaan muualla sähköä kuin laturissa ja startissa :lol:
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
jeemu
Viestit: 763
Liittynyt: 08.11.2007 1:17
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jeemu »

ahonen v kirjoitti:
dealer kirjoitti: Joo, muttei teillä oo ollukkaa fiatuunoa, citroenxantiaa tai renaultmeganea pestävänä. :twisted:
Niinpä, eihän esim. 200reessä olekkaan muualla sähköä kuin laturissa ja startissa :lol:
200:sen konetta oo viittiny ees pestä :oops: , mutta tuon pensa penarin koneen monestikkin, eikä oo tarvinnu ainakaan vielä mitää tehä.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.prokuvaukset.com
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Juu, olen välttänyt väykyn pesua myös ulkopuolelta edes puutarhaletkulla saati sitten painepesurilla.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

jusamb kirjoitti:Juu, olen välttänyt väykyn pesua myös ulkopuolelta edes puutarhaletkulla saati sitten painepesurilla.
Just näin, jo sateessakin katoo keskuslukot ja parista sähköikkunasta sähöt :?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

jusamb kirjoitti:Juu, olen välttänyt väykyn pesua myös ulkopuolelta edes puutarhaletkulla saati sitten painepesurilla.
No ilmankos ne koritkin sitten happanee käsiin jos autossa on niin paoljon elektroniikkaa ettei edes päälypuolelta uskalla pestä :lol: :lol: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7198
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

h5 kirjoitti:
jusamb kirjoitti:Juu, olen välttänyt väykyn pesua myös ulkopuolelta edes puutarhaletkulla saati sitten painepesurilla.
Just näin, jo sateessakin katoo keskuslukot ja parista sähköikkunasta sähöt :?

Tuossa tapauksessa vika on poksissa jonne ei edes vesi pääse. :D

Tai no se johtoliitin voi kyllä kastua.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29371
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Väykyssä lähinnä laturin kastuminen je veden pääsy jarruassistentin mikälie ohjainlaitteen liittimiin konetta pestessä voi aiheuttaa ongelmia.

Muuten konetila ei ole arka vedelle, esim. W211 dieselien moottoreita on tullut pestyä useasti liuotinaine + painepesuri -yhdistelmällä ilman murheita.
wiimax.fi
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Mika.T kirjoitti:
Tuossa tapauksessa vika on poksissa jonne ei edes vesi pääse. :D

Tai no se johtoliitin voi kyllä kastua.
Takuuvarma konsti saada noihin häiriö on painepesurilla pesu. Pesukoneen jäljiltä kaikki vielä toimii.

Johonkin se saa vettä, joskus vaiva oli löytyvinään kynnyskotelon kupeesta johtotunnelista, mutta ei sitten kuitenkaan.

Väliäkös tuolla, ajellaan muilla sitten kun ottaa pattiin 8)

edit: vika on tod.näk. jossain SAM-yksikössä, can-väylähän siinä temppuilee.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Eipä nuo cdi:t oo kovin huonoa tykänny pesusta. Laturikkakin on jo valmiiksi vesi>> saa toivoa vaan että pysyy :D Eihän siellä oo edes kovin paljo sähköjä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”