Tosiaan tojotassa ja mersussa on aikalailla erilainen toimintaperiaate. Tai tojotan tilalle voi vaihtaa minkätahansa vanhan ei-suoraruisku-dieselin.
Eli kaikki muut ovat pyörrekammioita ja mersussa esikammio. Pyörrekammiossa on vinha pyörre, se synnytetään kammion ja sinne johtavan kanavan muotoilulla. Vinha pyörteily sitten sekoittaa ilman ja polttoaineen keskenään. Palavan seoksen syöksyessä pääpalotilaan pyörteily, sekottuminen ja palaminen jatkuvat.
Mersussa on esikammiot joissa on pienet reiät. Palaminen ja sekoittuminen alkaa esikammiossa josta sitten palava seos syöksyy pääpalotilaan noiden pienten reikien kautta ja sekoittuu tehokkaasti.
Onhan tuota monesti mietitty että mitä jos ST-käytössä suurentaisi esikammion reikiä. Todennäköisesti osakaasuajossa palaminen heikkenee huomattavasti, seurauksena mm harmaata savua, käynnistysvaikeuksia yms mukavaa. Täyskaasulla lisätehoja voisi olla saavutettavissa. Tuskin kuitenkaan fiksu idea katukäytösä olevaan autoon noiden haittapuolien takia.
Entäs jos poraisi enemmän noita pieniä reikiä ja pirraisi männänlaesta siihen suihkukuvioon lisää sakaroita?

I drive an Opel. What's your excuse?