Meissenkeri kirjoitti:Tuossa käy niin että yksittäisessä jarrutuksessa jarruteho on suurempi mutta pienempi jarrupala kuumenee voimakkaammin ja siitä seuraa jarrupalan sekä levyn lasittuminen joten toistoissa jarruteho onkin huonompi.
Minusta tuo Meissenkeri tiivisti oamnkin käsityksen aiheesta tarkkaan, joten lainaan sen tähän
Joskus kauan sitta muuan kaveri ajeli Dusterilintalla. Tunnettu tosiseikkahan on että jenkeissä tuppaa olemaan takapainoiset jarrut, net on kait suunniteltu semmoisiksi sen takia kun niissä on myös automaattilaatikko, niin se jarruttaa tasaisemmin, eikä mene etupyörät sujona liukkaalla.
Noh, katsastuksessa sitten auto pomppasi juurikin jarrutasapainon vuoksi, eli koska takajarrut ottivat liikaa. Kaverini näppäränä miehenä arveli että tämäpä on äkkiä korjattu. Käytti takarummut poisa, ja leikkasi jarrukengästä hihnaa lyhyemmäksi.
Ja sitten uusintanäytölle. Mitäs tapahtuikaan, jarrut olivat entistä takapainoisemmat
Eikös pinta-alan pienetessä pintapaine kuitenkin kasva jos oletetaan että osaan vaikuttava voima pysyy samana? Eli sama määrä voimaa välittyy osan läpi, mutta pienemmältä pinta-alalta?
Teoreettisissa materiaaleissa ja kaavoissa sillä ei kait ole merkitystä, mutta todellisissa mielestäni on, koska materiaalit ovat huokoista ja jopa joustavat jonkin verran, silloin suurempi pintapaine saa aikaan suuremman jarruttavan voiman.
Eikös silläkin ole jotain merkitystä että onko renkaan pinta sileä vai nypyläinen? Eikös teoriassa tilanne pitäisi olla sama molemmissa tapauksissa, mutta käytännössä ei ole.