Tankkasin piruuttani tuossa viimeksi 98:a tankin täyteen.
Kummastuksekseni normaalisti käyntiinlaittaessa kuuluvaa venttiilien kalinaa ei kuulunutkaan vaan pelkästään normaali koneen käyntiääni
Mitenkäs on, onko muilla samanlaisia havaintoja
Nii juu, piti vielä mainitseman tuosta kylmäkäynnistyksen epätasaisesta käynnista noin viiden sekunnin ajan; sekin tuntuu häipyneen
95 vai 98?
95 vai 98?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Re: 95 vai 98?
Viimeisimmästä bensakäyttiksestä on samanlainen kokemus. Ohjekirja vielä sanoi että ysiviis tai ysikasi, yks hailee... Usein noi "venttiiliäänet" onkin oikeasti lievää detonointia l. nakutusta. Nykyään pitääkin nakuttaa, jos ei nakuta ni ei myöskään käydry kirjoitti:Tankkasin piruuttani tuossa viimeksi 98:a tankin täyteen.
Kummastuksekseni normaalisti käyntiinlaittaessa kuuluvaa venttiilien kalinaa ei kuulunutkaan vaan pelkästään normaali koneen käyntiääni
95 ja 98 oktaanisissa on sama lisäaineistus eli muuta eroa ei käytännössä ole kuin oktaaniluku. itse olen käyttänyt bensaa syövissä vehkeissä X-1R bensiini boosteria jolla olen nostanut oktaanilukua. Esimerkiksi ruohonleikkurissa kulutus tippui melkein puoleen ja potkua tuli lisää koska se on tehty syömään 99 oktaanista niin 95 ei pala oikealla lailla.
- Tomaatti II
- Kokkolan Kröönholmi
Moottorinohjaukseltaan optimoituun bensiinikäyttöiseen turbo-moottoriin aina 98:a tankkiin. Vapaammin hengittelevään kulkineeseen "normaaliin ajoon" 95.sta, mutta jos oli tarkoitus lähteä oikein rajusti polkemaan (rata-ajo), niin sitten tankkasin 98:a. Motskaria tulee tankattua vähän samoin metodein, että normaaliin liikennöintiin 95:sta, siis aina Power+:aa!
- Rinkilämersukuskit
Itse säiliöautokuskina tiedän sen verran että 98:ssa on 5%etanolia. Etanolilla saadaan oktaani eli puristuskestävyys nostettua suunnilleen 98.5JTM kirjoitti:95 ja 98 oktaanisissa on sama lisäaineistus eli muuta eroa ei käytännössä ole kuin oktaaniluku. itse olen käyttänyt bensaa syövissä vehkeissä X-1R bensiini boosteria jolla olen nostanut oktaanilukua. Esimerkiksi ruohonleikkurissa kulutus tippui melkein puoleen ja potkua tuli lisää koska se on tehty syömään 99 oktaanista niin 95 ei pala oikealla lailla.