Itselläni on ollut 3 eri mallista W123:sta joten niistä voisin jotain kirjoitella...
220D ´78, autolla oli kuljettu noin 700 tkm ja vikojahan tunnetusti alkoi jo ilmenemään, minun omistusaikanani siihen piti uusia jarrupalat ja takapään jarrusylinterit ja alipainepumpun kalvokin meni kerran repeämään...
Ajossa tuo oli likimain mukavin mersu näistä mitä mulla on ollut, kulki suoraan kuin juna ja jousituskin oli sopivasti mersumaisen pehmeä. Tosin edellinen omistaja oli juuri vaihtanut alapallonivelet ainakin... Renkaat olivat vakiokokoa (175/80) ja paltivanteilla. Kulutus oli keskimäärin 8-9 litraa sadalle. Suurimmat moitteet kyseisessä vehkeessä sai hirmuinen määrä ruostetta. Auto meni minun jälkeeni velipojalle joka ajeli sillä vielä reilun vuoden verran ja sen aikana alipainepumpun laakeri sattui särkymään ja koneremonttikin jouduttiin tekemään sen takia...
Seuraava rönttä olikin sitten 240D vuodelta 1979, ajomäärästä ei ole kovin tarkkaa tietoa mutta ei ihan niitä vähiten ajettujakaan ollut. Jarruille piti pientä remonttia tehdä mutta muuten tekninen kunto oli liki loistava. Potkuakin oli pumpun säätelyn jälkeen jopa paremmin kuin tuossa nykyisessä 300D:ssä, voinee johtua osittain myös siitä että autossa oli 200D:n perä. Erääksi viaksi voidaan laskea se että ohjaustehostin hukkasi öljyä johonkin ja sitä saikin olla lisäämässä parin viikon välein.
Ajoltaan tämä auto melko hyvä, pientä puoltamista oli suuntaan jos toiseenkin mutta luullakseni johtui ainakin osittain liki sileistä kesärenkaista, talvirenkailla moista ilmiötä en havainnut. Kulutuslukemat olivat aikalailla kaasujalasta kiinni, pienimmillään meni talvikelillä noin 7,5 litraa sadalle ja kesäkelillä ei tahtonut päästä alle 8. keskimäärin minun ajossani kulutus oli suunnilleen 9 litran luokkaa sadalle... Tämänkin auton tuhosi suurimmaksi osaksi ruoste, tai oikeastaan se että tuli hommattua uusi auto ja jäi ruosteremontti sitten hieman kesken...
Sitten päästäänkin 300D:hen joka on vuodelta 1981, ajettu hieman vajaa 550 tkm. Tämä peli onkin tähän mennessä kunnoltaan paras mikä mulla on ollut, maantiellä kulkee muuten kuin juna paitsi tuntuisi olevan melko herkkä urille ja sivutuulelle, alla tosin on hieman alkuperäiskokoa leveämmät ja matalammat renkaat (Edessä 195/60R15 ja takana 205/65R15) Penkkeihin on edellisen omistajan toimesta tehty hieman lisätukea joten niissä viihtyy paremmin kuin kotisohvalla... Kulutus on 8,5-11 litraa sadalle. Vikoja ei ole vielä ilmaantunut...
W123 kokemuksia
Enpä ole omistanut kuin yhden, joten vertailua on paha tehdä. No voinhan verrata sitä muihin kuin 123:een.
Tämä katiska on W123 300D 2.8E. Eli siis kone vaihdttu öljyruisku -> bensaruisku. Ajolleen auto on muuten loistava, mutta ratissa muutama sentti väljää. Se ei kuitenkaan haittaa, kun auto puoltaa oikealle, niin suoraan ajaessa väljät on pois. Kääntäessä väljää ei tietenkään huomaa. Koneessa pitäisi olla poktua 185kpl, mutta jonkin verran on laitumella. Alavääntöä ei ole juuri ollenkaan - samanverran kuin W124 260E:ssä. Kierroksilla menee kohtuullisesti. Takajouset on vanhat ja paskat. Oikealle kääntyessä reilusti kiihdyttäen menee takajousi pohjille. Isommalla kuormalla (3 takana) tuntuu että mennään oikea eturengas ilmassa koko ajan. Automaatti ei luista, mutta nykii jonkun verran - eli toimii kuin Mersussa yleensä. Olen sen säätänytkin melko tiukalle, ettei varmasti luista. Läpykkä lattiassa kiihdyttäessä nappasee pari kertaa rajoittajalle 1-2 vaihdossa, eli sen paremmin on vaikea säätää. Bensaa menee semmoinen 13-40 litraa sataselle, riippuu miten ajaa. Penkit on kohtuullisen hyvät, jostain 124:stä lähtöisin. Ratti on sopivan pieni. Ajoasento mukava. Lämppärin puhallin on tehoton.
Mielestäni mannemersu on oikein hyvä ajaa, samalle tasolle minun entisistä autoista on päässyt pystäri ja Nissan Laurel, jotka on aikalailla samanlaisia ajettavuudeltaan ja käytökseltään. Laurellin vaihdelaatikko kylläkin toimii 4x paremmin, ei kuitenkaan yhtä hyvin kuin jenkin tai bemarin loota.
Talvella 123 on kyllä huippu ajettava. Saa paiskoa miten päin vain, mutta pyörähtämään sitä ei saa. Tai siis saa jos haluaa, mutta aika ihme luistoista se vielä suoristuu.
Kaikenkaikkiaan yksi parhaita autoja millä olen ajanut.
edit. ei hae urissa. Pyörylöinä: 15/7.5" ET20 vanteet, 195/65 edessä, 205/60 takana. (tulossa 225/60 sinne minne sattuu mahtumaan )
Tämä katiska on W123 300D 2.8E. Eli siis kone vaihdttu öljyruisku -> bensaruisku. Ajolleen auto on muuten loistava, mutta ratissa muutama sentti väljää. Se ei kuitenkaan haittaa, kun auto puoltaa oikealle, niin suoraan ajaessa väljät on pois. Kääntäessä väljää ei tietenkään huomaa. Koneessa pitäisi olla poktua 185kpl, mutta jonkin verran on laitumella. Alavääntöä ei ole juuri ollenkaan - samanverran kuin W124 260E:ssä. Kierroksilla menee kohtuullisesti. Takajouset on vanhat ja paskat. Oikealle kääntyessä reilusti kiihdyttäen menee takajousi pohjille. Isommalla kuormalla (3 takana) tuntuu että mennään oikea eturengas ilmassa koko ajan. Automaatti ei luista, mutta nykii jonkun verran - eli toimii kuin Mersussa yleensä. Olen sen säätänytkin melko tiukalle, ettei varmasti luista. Läpykkä lattiassa kiihdyttäessä nappasee pari kertaa rajoittajalle 1-2 vaihdossa, eli sen paremmin on vaikea säätää. Bensaa menee semmoinen 13-40 litraa sataselle, riippuu miten ajaa. Penkit on kohtuullisen hyvät, jostain 124:stä lähtöisin. Ratti on sopivan pieni. Ajoasento mukava. Lämppärin puhallin on tehoton.
Mielestäni mannemersu on oikein hyvä ajaa, samalle tasolle minun entisistä autoista on päässyt pystäri ja Nissan Laurel, jotka on aikalailla samanlaisia ajettavuudeltaan ja käytökseltään. Laurellin vaihdelaatikko kylläkin toimii 4x paremmin, ei kuitenkaan yhtä hyvin kuin jenkin tai bemarin loota.
Talvella 123 on kyllä huippu ajettava. Saa paiskoa miten päin vain, mutta pyörähtämään sitä ei saa. Tai siis saa jos haluaa, mutta aika ihme luistoista se vielä suoristuu.
Kaikenkaikkiaan yksi parhaita autoja millä olen ajanut.
edit. ei hae urissa. Pyörylöinä: 15/7.5" ET20 vanteet, 195/65 edessä, 205/60 takana. (tulossa 225/60 sinne minne sattuu mahtumaan )
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Muutama w123 on ollut.
Eka 300D -80 kävi kivasti, käynnistyi -30:ssa ja kulki alle 10:llä. Ainut oikea vika oli perässä tapahtunut notkahdus ja ajanpuute korjata koppa kuntoon.
Puhallin oli kanssa tehoton, jopa voisi sanoa mykkä. Maantielle kun pääsi niin konehuoneesta lykkäsi sen verran lämmintä ettei kylmä tullut ajossa. Oikein mukava peli tuo mannemersu. Tällä tuli ajeltua n 2 vuotta.
Toisena yhdistelmänä oli 240D -82, johon tein korinvaihdon. Korinvaihtoon oli syynä alkuperäisen korin läpipuhkiruostuminen. Jalat menivät miltein läpi pohjasta. Eli olisi kannattanut tuulettaa lattiamattojen altakin joskus.
Korivaihdokkina toimi S123 280 -85. Auto oli kaikilla herkuilla. Tosin ilmastointi ei toiminut. Korinvaihto oli mielestäni hyvin tehty ja onnistunut. Autoon vaihdettiin kaikki kuluneet osat niin ohjaukseen kuin takapäähänkin. ( prosentteja niistä ei laskettu ) Niin kovaa ei 240D:lla päässyt, että ei mutkiin olisi uskaltanut ajaa. Tätä iloa oli vain muutama kuukausi kun vastaantuleva Saab päätti testata Mersun korinjäykkyyttä marraskuun loskakeleissä. Mersu kesti aikas hyvin 80km/h vauhdissa tapahtuneen nokkakolarin. Ei onneksi osunut aivan nokat vastakkain, mutta Saab meni metrin lyhkäsemäksi.
Auto meni lunastukseen. Olisi pitänyt se silloin lunastaa itse ja kasata uusiksi. Tuli tehtyä ensimmäisellä kertaa liian hyvin.
Aivan hyviä pelejä ovat nuo W123:t olleet varsinkin tuo ISO D Kori vaan tahtoo ruostua käsiin, jos ei ole pidetty huolta suojauksista. Pitää joskus vielä ostaa yksi itselle
Eka 300D -80 kävi kivasti, käynnistyi -30:ssa ja kulki alle 10:llä. Ainut oikea vika oli perässä tapahtunut notkahdus ja ajanpuute korjata koppa kuntoon.
Puhallin oli kanssa tehoton, jopa voisi sanoa mykkä. Maantielle kun pääsi niin konehuoneesta lykkäsi sen verran lämmintä ettei kylmä tullut ajossa. Oikein mukava peli tuo mannemersu. Tällä tuli ajeltua n 2 vuotta.
Toisena yhdistelmänä oli 240D -82, johon tein korinvaihdon. Korinvaihtoon oli syynä alkuperäisen korin läpipuhkiruostuminen. Jalat menivät miltein läpi pohjasta. Eli olisi kannattanut tuulettaa lattiamattojen altakin joskus.
Korivaihdokkina toimi S123 280 -85. Auto oli kaikilla herkuilla. Tosin ilmastointi ei toiminut. Korinvaihto oli mielestäni hyvin tehty ja onnistunut. Autoon vaihdettiin kaikki kuluneet osat niin ohjaukseen kuin takapäähänkin. ( prosentteja niistä ei laskettu ) Niin kovaa ei 240D:lla päässyt, että ei mutkiin olisi uskaltanut ajaa. Tätä iloa oli vain muutama kuukausi kun vastaantuleva Saab päätti testata Mersun korinjäykkyyttä marraskuun loskakeleissä. Mersu kesti aikas hyvin 80km/h vauhdissa tapahtuneen nokkakolarin. Ei onneksi osunut aivan nokat vastakkain, mutta Saab meni metrin lyhkäsemäksi.
Auto meni lunastukseen. Olisi pitänyt se silloin lunastaa itse ja kasata uusiksi. Tuli tehtyä ensimmäisellä kertaa liian hyvin.
Aivan hyviä pelejä ovat nuo W123:t olleet varsinkin tuo ISO D Kori vaan tahtoo ruostua käsiin, jos ei ole pidetty huolta suojauksista. Pitää joskus vielä ostaa yksi itselle