Akun uudelleen hapotus ja lataus?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Vitto
Viestit: 105
Liittynyt: 26.1.2006 20:43

Akun uudelleen hapotus ja lataus?

Viesti Kirjoittaja Vitto »

Jostain syystä on siunaantunu kolme 100Ah:n akkua nurkkiin ikää noin 2 vuotta. Saisko näistä uudelleen hapotettua hyvin toimivaa akkua. Tai kuinka sais akun heräteltyä, pitämällä kauan laturissa vai miten?

Voiko yleimittarilla mitata akun kunnon vai tarviiko olla jokin kuormitusmittari ja onko nämä akunkuntoa mittaavat mittarit edes luotettavia?

Vai heitänkö suosilla akut järveen :D
..kaikkee paskaa sitä tuuleekin kirjoiteltua..
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Joskus (pystäriaikaan) elvyttelin vanhoja akkuja poraamalla alakulmiin reiät ja läpihuuhtelemalla niitä vedellä. :D Akun pohjalta sakat viemäriin, reiät silikonilla umpeen ja uudet hapot sisään :arrow: toimiva akku. 8)

Ei taida enää nykyään kukaan jaksaa harrastaa moista... :roll:
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Miekin sekkaannun tähän. Joskus seitkytluvun lopulla tyhjennettii akku haposta ja täytettii sitruuunahapon ja tislatunveden seoksella ja huuhdeltii sit monta kertaa tislatulla vedellä,ja sitte uuvvet akkuhapot ja pienellä viralla lataus pitkällä ajalla.Mutta tais olla enemmä henkistä hierontaa ku saavutettua etua.Eine kovin kauan sit kummiskaa luotettavasti toiminu.Ehkä suurimmat sakat pohjalta saatin ettei levyt aivan oikosulussa.
VALMET 5oo -69
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Täytyypä myöntää,menestys oli yhtä huonoa kun tänäpäivänä naisten suosio. :roll:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Marde2
Tolokun mies
Viestit: 491
Liittynyt: 05.11.2005 18:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Marde2 »

Kun akku tyhjenee, niin se happo muuttuu kiinteäksi aineeksi sinne levyille, veden jäädessä lillimään yksikseen. Siitä johtuu mm. tyhjän akun jäätyminen pakkasella. Varattaessa se happo muuttuu taas nestemäiseksi. Aikaa myöten tuo reaktio heikkenee ja akkukin alkaa olla kaput. Eli jos se entinen happo on levyissä eikä sieltä liukene niin ei sitä saa autettua uudelleen hapotuksella. Ja jos se ei ole levyissä juntturassa niin silloinhan akun pitäisi olla ihan käyttökelpoinen ilman hapotustakin.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
jojori
Viestit: 1
Liittynyt: 08.3.2007 12:55
Paikkakunta: Sodankylä

Akun elvytys

Viesti Kirjoittaja jojori »

Se meni jotenkin näin että akku tyhjennettiin vanhoista hapoista ja tilalle
tislattua vettä lataus pienellä virralla muistaakseni 1-2 vrk mitattiin ominaispainot niille oli jotku ohjearvot joita en nyt muista , jos poikkesi
liiaksi vedet pois ja uudet tilalle ja uusi lataus , herättelyn jälkeen akku tyhjäksi ja uudet hapot sisään , yleensä noin viikon herättelyn jälkeen , isolla akuilla meni kauemmin , akku tuli kuntoon ,toimi yllättävän hyvin
nykyään kuitenkin akut sen verran halventuneet että mahtaako olla taloudellisesti järkevää tuo vesien/happojen kanssa läträily
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”